Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • gegevens
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boek niet gevonden? Wij gaan voor u op zoek!
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in, dan gaan wij voor u op zoek.
Vul onderstaand formulier zo volledig mogelijk in.
Rubrieken
Alle boeken
  • Cadeauboeken
  • Computer & Informatica
  • Economie
  • Filosofie
  • Flora en fauna
  • Geneeskunde
  • Geschiedenis
  • Gezondheid
  • Jeugd
  • Koken en eten
  • Kunst en cultuur
  • Literatuur en romans
  • Management
  • Mens en maatschappij
  • Naslagwerken
  • Non-fictie informatief/professioneel
  • Paramedisch
  • Psychologie
  • Reizen
  • Religie
  • Schoolboeken
  • Spiritualiteit
  • Sport, hobby, lifestyle
  • Thrillers en spanning
  • Wetenschap en techniek
  • Woordenboeken en taal
Productaanvraag Binnenkort verwacht Helpfunctie Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
010-4091943
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4091943
Boeken Woordenboeken en taal Rijke taal
Rijke taal
Erna van Koeven Meer over de auteurs
Erna van Koeven, Anneke Smits

Rijke taal

Taaldidactiek voor het basisonderwijs

Specificaties
Paperback, 432 blz. | Nederlands
Boom | 1e druk, 2020
ISBN13: 9789024433940
Rubricering
Hoofdrubriek : Woordenboeken en taal
Boom 1e druk, 2020 9789024433940
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
43,50
In winkelwagen
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Een groot deel van de lessen op Nederlandse basisscholen gaan over taal: lezen, schrijven, spelling, grammatica, woordenschat, mondelinge communicatie. Toch verliest Nederland al jaren internationaal terrein als het gaat om leesprestaties.

En ook de leesmotivatie van Nederlandse leerlingen is significant afgenomen; ze voelen zich weinig betrokken bij het leesonderwijs. Terwijl goed kunnen lezen en schrijven een voorwaarde is voor digitale geletterdheid. En dat is essentieel om te kunnen functioneren in onze digitale samenleving.

Goed leren lezen en schrijven leer je bij uitstek op school. Maar waar moet je als leerkracht beginnen als je moet kiezen uit het enorme aanbod van leerlijnen, methodes, toetsen, handreikingen en tips voor taal en lezen?

Rijke taal gaat over taal- en leesdidactiek voor het basisonderwijs. Het slaat een brug tussen theorie en praktijk en laat je zien hoe je duurzaam, betekenisvol taal- en leesonderwijs geeft zodat elke leerling zijn taalbasis kan vergroten. De auteurs onderbouwen hun beweringen met wetenschappelijke bronnen. Rijke taal bevat geen traditionele verdeling in taaldomeinen, maar de hoofdstukken zijn afgestemd op het creëren van rijke contexten, het kiezen van rijke teksten en het vormgeven van actief denken over taal en interessante onderwerpen. Daarmee geeft dit boek je tientallen praktische handvaten om leerlingen de juiste ondersteuning te bieden en een goede taalbasis (mee) te geven.
Rijke taal is bedoeld voor iedereen die inzicht wil krijgen in wat goed taal- en leesonderwijs is én daarmee aan de slag wil gaan. Dat kunnen werkende leraren, logopedisten, IB’ers en remedial teachers zijn, maar ook bachelorstudenten, post-hbo-studenten of master-studenten op het gebied van educatie of logopedie.
Erna van Koeven is hoofddocent binnen de afdeling Educatie en Bewegen van Hogeschool Windesheim. Ze is onderzoeker bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.
Anneke Smits is lector bij het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT van Hogeschool Windesheim en zij maakt deel uit van de leerkring Geletterdheid en Schoolsucces.
De auteurs doen regelmatig verslag van hun eigen werk met scholen in de veelgelezen blog geletterdheidenschoolsucces.blogspot.com.

Trefwoorden

taaldidactiek   taalonderwijs   leesonderwijs   basisonderwijs   rijke teksten   leesbegrip   leesmotivatie   begrijpend lezen   aanvankelijk lezen   geletterdheid   onderwijs   leesdidactiek   woordenschatontwikkeling   taalontwikkeling   taal   schrijfvaardigheid   betekenisvol leren   mondelinge taalvaardigheid   kleuteronderwijs   spelling   leesplezier   toetsing   dyslexie   kansenongelijkheid   scaffolding   grammatica   taalbeleid   vloeiend lezen   voorlezen   kinderliteratuur  

Trefwoorden

Specificaties

ISBN13:9789024433940
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:432
Uitgever:Boom
Druk:1
Verschijningsdatum:22-9-2020
Hoofdrubriek:Woordenboeken en taal

Over Anneke Smits

Anneke Smits is als hoofddocent verbonden aan de masteropleiding Special Educational Needs van Hogeschool Windesheim.

Andere boeken door Anneke Smits

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

1 Taal- en leesonderwijs, een inleiding 13
1.1 Taal en lezen op school 13
1.1.1 Doelgericht taal- en leesonderwijs 13
1.1.2 Resultaten van taal- en leesonderwijs 15
1.1.3 Lezen en schrijven op school achterhaald? 18
1.2 Duurzaam en betekenisvol (taal) leren 19
1.2.1 Duurzaam en betekenisvol leren 19
1.2.2 De leercirkel 22
1.2.3 Transfer en verbinding 24
1.3 Een visie op taalonderwijs 25
1.3.1 Leerprocessen en ontwikkelingsprocessen 25
1.3.2 Doelen, leerlijnen en methodes 28
1.3.3 Opvattingen over taalonderwijs 33
1.4 De taalleraar 35
1.4.1 Wat moet een leraar kunnen en kennen? 35
1.4.2 Pedagogisch/didactisch redeneren 37
Samenvatting 39

2 De maatschappelijke context van het taal- en leesonderwijs 41
2.1 Problemen en uitdagingen bij taal- en leesonderwijs 41
2.1.1 Nederlands als tweede taal 41
2.1.2 Dyslexie 46
2.1.3 Taalontwikkelingsstoornis (TOS) 50
2.1.4 Begaafde leerlingen 52
2.1.5 Executieve functies en self-efficacy 56
2.2 Organisatie van taal- en leesonderwijs 58
2.2.1 Toetsing 58
2.2.2 Pedagogisch/didactische modellen 63
2.2.3 Gepersonaliseerd leren 68
2.2.4 Scaffolding 70
2.2.5 Taalbeleid 71
2.3 ICT en 21st century skills 73
2.3.1 21st century skills en digitale geletterdheid 73
2.3.2 ICT in het onderwijs 75
2.3.3 TPACK 76
2.3.4 Ondersteunen, verrijken en vieren met ICT 76
2.4 Samenwerken met thuis 78
Samenvatting 80

3 Taalontwikkeling in rijke contexten 85
3.1 Taalontwikkeling en kansenongelijkheid 85
3.2 Rijke contexten op school 88
3.2.1 Kansenongelijkheid, metacognitie en ‘gewoon nadenken’ 88
3.2.2 Brede rijke contexten in de onderbouw 91
3.2.3 Brede rijke contexten in de midden- en bovenbouw 93
3.3 Denken over woordenschat 99
3.3.1 Woordenschatdidactiek 99
3.3.2 Woordfrequentie en herhaling 106
3.3.3 Woordenschat meten 110
3.3.4 Woordenschatontwikkeling van taalzwakke leerlingen 111
Samenvatting 113

4 Rijke teksten 117
4.1 De kwaliteit van teksten 117
4.1.1 Rijke teksten en beperkte teksten 117
4.1.2 De kwaliteit van fictie en non-fictie 122
4.2 Teksten voor iedereen 126
4.2.1 Genres en tekstsoorten 126
4.2.2 Leeftijd 127
4.2.3 Luisterboeken en digitale boeken 129
4.2.4 Boeken kiezen en beoordelen 131
4.3 Tekstaanbod en leesvaardigheid 135
4.3.1 Niveaus 135
4.3.2 Het gebruik van boeken op school 136
4.3.3 Boeken voor speciale leerlingen 139
Samenvatting 140

5 Decoderen en vloeiend lezen 143
5.1 Het belang van lezen 143
5.1.1 Sociale en maatschappelijke aspecten van geletterdheid 143
5.1.2 Modellen voor leren lezen 145
5.2 Geletterdheid in de kleutergroepen 149
5.2.1 De ontwikkeling van geletterdheid 149
5.2.2 Taalbewustzijn 152
5.2.3 Letters in de kleutergroepen 154
5.2.4 Betekenisvol onderwijs in geletterdheid 156
5.2.5 Schrijven met kleuters 158
5.2.6 Geletterdheid bij kleuters meten en omgaan met risicokleuters 164
5.3 Aanvankelijk lezen 167
5.3.1 Wat is leren lezen? 167
5.3.2 Methodes voor aanvankelijk lezen 173
5.3.3 Leesvormen in groep 3 180
5.3.4 Leesaanpakken 183
5.3.5 Aanvankelijk lezen meten en omgaan met risicolezers 187
5.4 Vloeiend lezen in de midden- en bovenbouw 198
5.4.1 Een leven lang lezen 198
5.4.2 Groep 4 201
5.4.3 Hardop lezen na groep 4 202
5.4.4 Vrij lezen na AVI M4/E4 204
5.4.5 Vloeiend lezen meten en omgaan met risicolezers 206
5.5 Leesmotivatie, leesplezier en literaire competentie 213
5.5.1 Leesmotivatie 213
5.5.2 Leescultuur 215
5.5.3 Literaire competentie 217
5.5.4 Leesmotivatie in de praktijk 220
5.5.5 Omgaan met ongemotiveerde lezers 224
Samenvatting 227

6 Begrijpen 231
6.1 Wat is begrip? 231
6.2 Voorlezen 233
6.2.1 Waarom voorlezen? 233
6.2.2 Voorlezen aan kleuters 234
6.2.3 Voorlezen in de midden- en bovenbouw 240
6.3 Vertellen 242
6.3.1 Vertellen, nog steeds actueel 242
6.3.2 Verhalend ontwerpen 244
6.3.3 Vertellen en voorlezen combineren 245
6.4 Onderwijs in leesbegrip 245
6.4.1 Begrijpend lezen 245
6.4.2 Strategisch leesonderwijs 247
6.4.3 Methodes voor leesbegrip 256
6.4.4 Leesbegrip in een formule 261
6.4.5 FOCUS op begrip 263
6.4.6 Informatievaardigheden 271
6.4.7 Toetsen en omgaan met risicoleerlingen 274
Samenvatting 281

7 Actief denken over interessante inhouden 285
7.1 Actief denken in gesprekken 285
7.1.1 Waarom aandacht voor gesprekken voeren op school? 285
7.1.2 Denkroutines 292
7.1.3 Soorten gesprekken 295
7.1.4 Samenwerkend of coöperatief leren 303
7.1.5 De rol van de leraar in gesprekken 304
7.1.6 Presenteren: persoonlijke ervaringen en spreekbeurten 308
7.1.7 Feedback bij gesprekken en presentatieopdrachten 310
7.1.8 Observatie, registratie en omgaan met risicoleerlingen 312
7.2 Actief denken door te schrijven 316
7.2.1 Waarom schrijven? 316
7.2.2 Schrijfcultuur op school 317
7.2.3 Schrijfdidactiek: veertien didactische principes 319
7.2.4 Beoordeling van schrijven en ondersteuning van taalzwakke leerlingen 340
7.3 Actief denken in krachtige ontwerpopdrachten 343
7.3.1 Wanneer is een opdracht krachtig? 343
7.3.2 Krachtige en minder krachtige taalopdrachten 345
7.3.3 Ongericht en gericht spel 347
7.3.4 Voorbeelden van krachtige opdrachten 348
Samenvatting 356

8 Actief denken over taal 359
8.1 Denken in en over taal 359
8.1.1 Taalvariatie 359
8.1.2 De structuur en het gebruik van taal 361
8.1.3 De effectiviteit van taalbeschouwingsonderwijs 369
8.2 Spelling 370
8.2.1 Wat is spelling en waarom is het belangrijk? 370
8.2.2 Spellingregels leren? 373
8.2.3 Werken met spellingcategorieën? 376
8.2.4 Effectief oefenen 379
8.2.5 Interpunctie 382
8.2.6 Didactiek van de werkwoordspelling 383
8.2.7 Zwakke spellers 385
8.2.8 Spelling beoordelen 388
8.3 Taalbeschouwing en grammatica 389
8.3.1 Traditioneel grammaticaonderwijs 389
8.3.2 Semantisch grammaticaonderwijs 391
8.3.3 Kennis over taal leidt niet vanzelfsprekend tot vaardigheid in taal 392

Samenvatting 394
Register 397
Jeugdliteratuur 407
Literatuur 409

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Kiezen voor het jonge kind
    Helma Brouwers
    Kiezen voor het jonge kind
    € 53,95
  • Muziek Meester!
    Rinze van der Lei
    Muziek Meester!
    € 69,95
  • Krekel
    Annet Schaap
    Krekel
    € 19,99
  • Verhalen vertellen en vragen stellen
    Tamar Kopmels
    Verhalen vertellen en vragen stellen
    € 50,95
  • Basiskennis taalonderwijs
    Henk Huizenga
    Basiskennis taalonderwijs
    € 49,95
  • Expliciete directe instructie
    John Hollingsworth
    Expliciete directe instructie
    € 34,95

Rubrieken

  • cadeauboeken
  • computer en informatica
  • economie
  • filosofie
  • flora en fauna
  • geneeskunde
  • geschiedenis
  • gezondheid
  • jeugd
  • juridisch
  • koken en eten
  • kunst en cultuur
  • literatuur en romans
  • mens en maatschappij
  • naslagwerken
  • non-fictie informatief/professioneel
  • paramedisch
  • psychologie
  • reizen
  • religie
  • schoolboeken
  • spiritualiteit
  • sport, hobby, lifestyle
  • thrillers en spanning
  • wetenschap en techniek
  • woordenboeken en taal
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden

Bestellen en retourneren

Bezoekadres

Jan van Galenstraat 7
3115 JG  Schiedam

Postadres

Postbus 231
3100 AE  Schiedam
DE BOEKHANDEL VOOR ZAKELIJKE KLANTEN
Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2025 Wristers Boekverkopers BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Rijke taal

        Rijke taal
        Erna van Koeven , Anneke Smits
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Rijke taal

        Verwijder uw beoordeling