trefwoord

Leesmotivatie: De sleutel tot lezerschap

Leesmotivatie is de drijfveer die mensen aanzet tot lezen. Het gaat om zowel intrinsieke motivatie – lezen omdat je het leuk vindt – als extrinsieke motivatie, zoals het behalen van goede cijfers. In het onderwijs is leesmotivatie cruciaal: zonder de wil om te lezen, blijft technische leesvaardigheid een lege vaardigheid. Onderzoek toont keer op keer aan dat gemotiveerde lezers niet alleen meer lezen, maar ook beter begrijpen wat ze lezen. Ze ontwikkelen een rijkere woordenschat en betere cognitieve vaardigheden.

Maar hoe creëer je die motivatie? Hoe maak je van leerlingen échte lezers? De antwoorden liggen in een combinatie van gedegen onderzoek, inzicht in motivatietheorieën en praktische didactische strategieën. Leerkrachten, ouders en onderwijsonderzoekers hebben daarin een cruciale rol.

Spotlight: Iris Vansteelandt

Als lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool en verbonden aan Iedereen Leest, combineert Vansteelandt wetenschappelijk onderzoek met onderwijspraktijk. Haar werk richt zich op het toegankelijk maken van leesonderzoek voor de klas.
Iris Vansteelandt Jona Hebbrecht
Van leerlingen lezers maken
Dit boek behandelt leesmotivatie als cruciaal onderdeel van de leesdriehoek en biedt concrete handvatten voor leerkrachten om de leesmotivatie van hun leerlingen te bevorderen, met praktische voorbeelden uit de klas.
Boek bekijken
29,99
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Motivatietheorieën in de praktijk

Leesmotivatie ontstaat niet in een vacuüm. Verschillende motivatietheorieën verklaren waarom sommige kinderen met plezier naar een boek grijpen, terwijl anderen het vermijden. De zelfdeterminatietheorie van Deci en Ryan benadrukt het belang van autonomie, competentie en verbondenheid. Kinderen moeten het gevoel hebben dat ze zelf kunnen kiezen wat ze lezen (autonomie), dat ze erin slagen om te lezen (competentie), en dat lezen hen verbindt met anderen (verbondenheid).

Ook de verwachtings-waardetheorie speelt een rol: als een kind verwacht dat het kan lezen én vindt dat lezen de moeite waard is, ontstaat motivatie. Deze theoretische inzichten zijn essentieel voor wie leesmotivatie wil begrijpen en beïnvloeden.

Mia Stokmans Roos Wolters
Lezen doe je samen
Dit boek duikt diep in verschillende motivatietheorieën en laat zien hoe deze toegepast kunnen worden bij leesbevordering. Het biedt inzicht in zowel de drijfveren om te lezen als de barrières die lezen kunnen tegenhouden.
Boek bekijken
23,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Nieuwsgierigheid is een drijfveer naar energie
Danae Bodewes
Nieuwsgierigheid als drijfveer naar energie toont de kracht van intrinsieke motivatie. Net als bij leesmotivatie draait het om autonome motivatie die bevlogenheid en zelfleiderschap oplevert – eigenschappen die ook voor jonge lezers essentieel zijn.

De verbinding tussen nieuwsgierigheid en leesmotivatie

Nieuwsgierigheid is een natuurlijke bondgenoot van leesmotivatie. Kinderen zijn van nature nieuwsgierig, ze willen de wereld om hen heen begrijpen. Boeken bieden een venster op die wereld. Wanneer we die natuurlijke nieuwsgierigheid koesteren en koppelen aan lezen, ontstaat intrinsieke leesmotivatie. Het probleem is dat deze nieuwsgierigheid vaak wordt onderdrukt door rigide onderwijsprogramma's en verplichte leeslijsten.

Zoals onderzoek naar nieuwsgierigheid laat zien, gedijen onze hersenen het best bij een matige hoeveelheid onzekerheid. Te veel druk en te weinig keuzevrijheid doven de nieuwsgierigheid – en daarmee de leesmotivatie – juist uit.

Roel van Steensel Eliane Segers
Succesvol lezen in het onderwijs
Dit boek presenteert grondig onderzoek naar factoren die leesmotivatie beïnvloeden en biedt evidence-based strategieën om deze te vergroten. Meerdere studies tonen aan hoe intrinsieke en extrinsieke motivatiefactoren samenhangen.
Boek bekijken
22,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Danae Bodewes: ‘Organisaties moeten nieuwsgierigheid de ruimte geven’
Danae Bodewes
Dit artikel bespreekt hoe organisaties – en dus ook scholen – nieuwsgierigheid de ruimte moeten geven. De parallellen met leesmotivatie zijn duidelijk: ook leerlingen hebben ruimte nodig om hun eigen leesinteresses te ontdekken en te ontwikkelen.

De rol van taal en woordenschat

Leesmotivatie en taalontwikkeling versterken elkaar. Kinderen die graag lezen, ontwikkelen een rijkere woordenschat. En kinderen met een grotere woordenschat ervaren minder weerstand bij het lezen, wat de motivatie weer verhoogt. Deze positieve spiraal kunnen leerkrachten stimuleren door aandacht te besteden aan rijke taalomgevingen waarin lezen en taal verweven zijn.

Een rijke taalomgeving betekent niet alleen boeken aanbieden, maar ook voorlezen, samen lezen, over boeken praten en leerlingen laten ervaren dat taal en lezen plezier opleveren.

Erna van Koeven Anneke Smits
Rijke taal
Dit boek besteedt uitgebreide aandacht aan het bevorderen van leesmotivatie en leesplezier bij leerlingen, met praktische tips voor het creëren van een rijke taalomgeving in de klas waarin lezen centraal staat.
Boek bekijken
43,50
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Spotlight: Anneke Smits

Als hoofddocent aan de masteropleiding Special Educational Needs brengt Smits expertise op het gebied van lezen en speciale onderwijsbehoeften samen. Haar werk richt zich op het toegankelijk maken van lezen voor álle kinderen.
Anneke Smits Tom Braams
Dyslectische kinderen leren lezen
Dit boek benadrukt het belang van leesmotivatie specifiek voor kinderen met leesproblemen en biedt concrete strategieën om deze te versterken. Het toont aan dat juist bij dyslexie motivatie het verschil kan maken tussen opgeven en doorzetten.
Boek bekijken
34,-
Op voorraad | Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis | Gratis verzonden

Van technisch naar betekenisvol lezen

Aanvankelijk en technisch lezen zijn belangrijke fasen in de leesontwikkeling. Maar het eindstation is betekenisvol lezen: lezen waarbij kinderen teksten begrijpen, ervan genieten en waar ze zelf voor kiezen. Leesmotivatie is de motor die kinderen van het ene stadium naar het andere brengt.

In de fase van aanvankelijk lezen kan de motivatie onder druk komen te staan. Het kost moeite, het gaat langzaam, en het levert nog niet direct het plezier op van een mooi verhaal. Hier is het des te belangrijker dat leerkrachten de motivatie levend houden door kleine successen te vieren, boeken aan te bieden die net binnen bereik liggen, en vooral: door te laten zien dat lezen de moeite waard is.

Henk Huizinga
Taal & Didactiek - Aanvankelijk en technisch lezen
Dit didactische boek bespreekt het belang van leesmotivatie tijdens de cruciale fasen van aanvankelijk en technisch lezen en biedt concrete aanknopingspunten om de motivatie in deze belangrijke periode te stimuleren.
Boek bekijken
45,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Van de jury - Onbevangen lezen geen bezwaar
Liesbeth Tettero
Deze column over onbevangen lezen illustreert hoe lezen in verschillende fases van je leven betekenis krijgt. Het benadrukt dat gericht lezen niet ten koste hoeft te gaan van leesplezier – een balans die ook voor leesmotivatie bij leerlingen essentieel is.

Praktische strategieën voor meer leesmotivatie

Hoe vertaal je al deze inzichten naar de praktijk? Enkele bewezen strategieën: bied keuzevrijheid in leesmateriaal, creëer een leescultuur waarin boeken zichtbaar en toegankelijk zijn, lees regelmatig voor aan leerlingen (ook op de middelbare school!), praat met leerlingen over boeken zonder dit direct te toetsen, en laat leerlingen zien dat jijzelf ook leest.

Ook peer-invloed speelt een rol: als leerlingen zien dat klasgenoten lezen en erover praten, neemt de kans toe dat ze zelf ook gaan lezen. Boekenpraatjes, leeskringen en een klassenbibliotheek kunnen hierbij helpen.

Van leerlingen lezers maken Leesmotivatie bestaat uit verschillende dimensies: plezier in lezen, de waarde die je hecht aan lezen, en het zelfvertrouwen als lezer. Werk aan alle drie deze dimensies om duurzame leesmotivatie op te bouwen.
Schaamteloos nieuwsgierig - Voor meer bevlogenheid en zelfleiderschap
Dit artikel over nieuwsgierigheid en zelfleiderschap laat zien hoe autonome motivatie leidt tot bevlogenheid. Deze principes zijn direct toepasbaar op leesmotivatie: geef leerlingen eigenaarschap over hun leesgedrag en ze worden bevlogen lezers.

Leesmotivatie als levenslange competentie

Leesmotivatie is geen doel op zich, maar een middel tot levenslang leren. Wie als kind leert dat lezen plezier oplevert en waardevolle kennis biedt, blijft dit als volwassene doen. Deze intrinsieke motivatie is sterker en duurzamer dan welke externe prikkel dan ook.

De boeken en artikelen die in dit overzicht aan bod kwamen, laten zien dat leesmotivatie een complex maar beïnvloedbaar fenomeen is. Van theoretische onderbouwing tot praktische didactiek, van nieuwsgierigheid als motor tot specifieke strategieën voor kinderen met leesproblemen: er is veel kennis beschikbaar. Het begint met erkennen dat leesmotivatie minstens zo belangrijk is als technische leesvaardigheid. Want een kind dat kan lezen maar niet wil lezen, zal nooit een echte lezer worden. En dat is de uitdaging waar iedere leerkracht, ouder en onderwijsprofessional voor staat: van leerlingen lezers maken die niet alleen kunnen lezen, maar vooral willen lezen.

Boeken over 'leesmotivatie' koop je bij Wristers Boekverkopers BV

Producten over 'leesmotivatie'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

    Personen

      Trefwoorden