trefwoord
Scaffolding: De kunst van geleidelijke ondersteuning in het onderwijs
Scaffolding is een krachtige onderwijsstrategie waarbij tijdelijke, adaptieve ondersteuning wordt geboden die net boven het niveau van een leerling ligt. Het is een combinatie van het initieel aanbieden van veel ondersteuning aan leerlingen en het geleidelijk afbouwen daarvan naarmate hun expertise toeneemt. Net als bij een bouwsteiger wordt de ondersteuning weggenomen zodra het 'gebouw' van kennis stevig genoeg staat.
SPOTLIGHT: Adam Grant
Boek bekijken
Auteurs die schrijven over 'scaffolding'
Het 4CID-model: Scaffolding in de praktijk
Een van de meest gestructureerde benaderingen van scaffolding vinden we in het 4CID-model (Four Component Instructional Design). Dit model toont hoe passende ondersteuning geleidelijk verandert naarmate leerlingen meer kennis en vaardigheden verwerven.
Boek bekijken
Boek bekijken
Van theorie naar praktijk: Evidence-based scaffolding
Modern onderzoek toont aan dat het strikt volgen van een mechanisch stappenplan niet voldoende is - leraren moeten flexibel kunnen putten uit een groot repertoire en op verschillende manieren hulp kunnen geven.
Boek bekijken
Hidden potential Zet scaffolding in als spel: maak het dagelijkse harde werken aantrekkelijk door routine te doorbreken en investeren in tijd leuk te maken.
Differentiatie en scaffolding
Scaffolding betekent het aanpassen van onderwijs zodat leerlingen op het juiste niveau worden ondersteund, waarbij ze voldoende hulp krijgen maar in toenemende mate meer zelfstandigheid ontwikkelen. Dit principe is essentieel voor effectieve differentiatie.
Boek bekijken
Toepassingen in verschillende onderwijscontexten
Scaffolding is niet beperkt tot één onderwijsniveau of vakgebied. Het is bijzonder effectief bij tweedetaalverwerving, waarbij het taalgebruik van leraar en medeleerlingen als steiger kan dienen.
Boek bekijken
Scaffolding vormt een essentiële bouwsteen voor effectief onderwijs aan jonge kinderen door tijdelijke ondersteuning te bieden die hun ontwikkeling bevordert. Uit: Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal!
Moderne ontwikkelingen in scaffolding
De digitale tijd brengt nieuwe mogelijkheden voor scaffolding. We onderscheiden geplande scaffolding door vooraf bedachte leeractiviteiten en interactieve scaffolding door spontane onderwijsleergesprekken.
Boek bekijken
De toekomst van scaffolding
Scaffolding-principes zoals aansluiting bij het niveau van de lerende, begeleiden naar zelfstandig leren en dialogisch leren zijn belangrijke pijlers in moderne didactiek. De kunst is om deze tijdloze principes te vertalen naar eigentijdse leeromgevingen waar technologie en persoonlijke begeleiding hand in hand gaan.
Scaffolding blijft een krachtig instrument voor elke educator die leerlingen wil helpen hun potentieel te realiseren - niet door ze in het diepe te gooien, maar door ze stap voor stap de steiger te laten beklimmen naar zelfstandig succes.