trefwoord
Kleuteronderwijs: de basis voor een leven lang leren
Kleuteronderwijs is de eerste cruciale stap in de schoolloopbaan van een kind. In Nederland worden kinderen van 4-6 jaar in de kleutergroepen (groep 1 en 2) voorbereid op het formele leren. Deze fase kenmerkt zich door spelend leren, ontdekken en experimenteren – essentiële fundamenten voor de verdere ontwikkeling.
De unieke wereld van spelend leren
In het kleuteronderwijs staat spel centraal. Via spel ontwikkelen kleuters essentiële vaardigheden voor hun verdere schoolloopbaan.
Isa van Der Plank
Kleuters en spel
In 'Kleuters en spel' biedt Isa van Der Plank praktische handvatten voor kleuterleerkrachten. Het boek toont hoe spel de natuurlijke manier is waarop jonge kinderen leren en hoe leerkrachten dit kunnen faciliteren en verrijken om optimale ontwikkelingskansen te creëren.
Boek bekijken
Op werkdagen voor 21:00 besteld, volgende dag in huis
Spel is niet alleen leuk, maar heeft ook een belangrijke functie in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door te spelen oefenen kinderen sociale vaardigheden, taalvaardigheid, motoriek en probleemoplossend vermogen. Ze bereiden zich hiermee voor op hun toekomstige leven.
Jaap Boonstra: Spelen, leren en innoveren
Jaap Boonstra
In dit artikel legt Jaap Boonstra de biologische en ontwikkelingspsychologische basis van spel uit. Hij toont aan dat spel essentieel is voor de ontwikkeling van de frontale cortex, belangrijk voor cognitieve vaardigheden. Juist in het kleuteronderwijs is dit spelelement cruciaal voor latere leerprocessen.
Auteurs die schrijven over 'kleuteronderwijs'
De rol van de kleuterleerkracht
Kleuterleerkrachten hebben een unieke en uitdagende taak: ze observeren, stimuleren en begeleiden jonge kinderen in hun natuurlijke ontwikkeling, waarbij ze balanceren tussen vrij spel en gerichte activiteiten.
Holger de Nooij is een autoriteit op het gebied van drama in het basisonderwijs. Met zijn achtergrond als docent drama en werkervaring in zowel het basisonderwijs als de PABO, brengt hij waardevolle inzichten over hoe expressie en drama kunnen worden geïntegreerd in het kleuteronderwijs.
Holger de Nooij
Kijk op spel
In
Kijk op spel biedt Holger de Nooij specifieke werkvormen voor dramaonderwijs aan kleuters. Het boek laat zien hoe drama niet alleen de expressie bevordert maar ook bijdraagt aan taalontwikkeling en sociaal-emotionele groei in de kleuterjaren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen
Een goede kleuterleerkracht schept een rijke leeromgeving waarin kinderen zich veilig voelen om te ontdekken. Door de juiste balans tussen structuur en vrijheid kunnen kleuters zich optimaal ontwikkelen.
Hanneke Bijl-Van Gelder
T. Wally
Trapsgewijs
Trapsgewijs van Hanneke Bijl-Van Gelder en T. Wally is specifiek ontwikkeld voor kleutergroepen. Het biedt een stapsgewijze aanpak voor het creëren van een stimulerende leeromgeving waarin kleuters spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 5 werkdagen
Taalontwikkeling bij kleuters
De kleuterjaren zijn cruciaal voor taalontwikkeling. In deze periode maken kinderen een enorme sprong in hun taalvaardigheid, woordenschat en communicatievaardigheden.
Anneke Smits is als hoofddocent verbonden aan de masteropleiding Special Educational Needs van Hogeschool Windesheim. Ze is gespecialiseerd in geletterdheid en taalontwikkeling bij jonge kinderen en draagt bij aan vernieuwende inzichten over taalstimulering in het kleuteronderwijs.
Erna van Koeven
Anneke Smits
Rijke taal
In
Rijke taal bieden Anneke Smits en Erna van Koeven praktische handvatten voor het bevorderen van geletterdheid bij kleuters. Het boek toont hoe een rijke taalomgeving essentieel is voor de ontwikkeling van jonge kinderen en hoe leerkrachten dit kunnen stimuleren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Een rijk taalaanbod in de kleuterklas zorgt voor een sterke basis voor het latere lees- en schrijfonderwijs. Door verhalen, gesprekken, liedjes en rijmpjes ontwikkelen kleuters spelenderwijs hun taalvaardigheid.
Anneke Smits
Tom Braams
Dyslectische kinderen leren lezen
In
Dyslectische kinderen leren lezen tonen Anneke Smits en Tom Braams het belang van vroege preventie in de kleutergroepen. Het boek biedt preventieve activiteiten die helpen om taalproblemen vroeg te signaleren en aan te pakken.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Sayma Kuipers: ‘Maak een speeltuin van de werkvloer’
Sayma Kuipers
Dit artikel beschrijft hoe kleuters experimenteren en leren via ontdekhoeken en ontdektafels. Deze werkwijze blijkt ook waardevol voor volwassenen op de werkvloer. De kleuterleerkracht houdt bovendien nauwlettend de ontwikkeling van elk kind bij - een vaardigheid die ook managers goed kunnen gebruiken.
De overgang naar groep 3
Een van de grootste uitdagingen in het kleuteronderwijs is het vormgeven van een soepele overgang naar groep 3, waar het formele leren start.
C.E. Oenema-Mostert
Harry Janssens
Woltjer
Van de Kraats-Hop
Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal!
Stapsgewijs onderwijs: het kind centraal! van C.E. Oenema-Mostert e.a. biedt specifieke handvatten voor de doorgaande lijn van kleutergroepen naar groep 3. Het boek pleit voor een kindgerichte aanpak die aansluit bij de natuurlijke ontwikkeling van het kind.
Boek bekijken
Nog niet verschenen, verwacht op 27‑06‑2025
Een goede overgang van spelen naar leren vraagt om zorgvuldige afstemming tussen kleuterleerkrachten en leerkrachten van groep 3. Hierbij moet het kind en zijn ontwikkelingsniveau altijd centraal staan, niet het curriculum.
"Een rijke taalomgeving kenmerkt zich door betekenisvolle activiteiten die aansluiten bij de belevingswereld van kleuters. Wanneer kinderen taal kunnen verbinden aan concrete ervaringen, beklijft het beter en leren ze sneller."
Uit: Rijke taal
Historische ontwikkeling van het kleuteronderwijs
Het kleuteronderwijs heeft in Nederland een rijke geschiedenis, van bewaarscholen tot de huidige geïntegreerde vorm binnen het basisonderwijs.
Nelleke Bakker
Jan Noordman
Marjoke Rietveld-Van Wingerden
Vijf eeuwen opvoeding en onderwijs in Nederland
Vijf eeuwen opvoeding en onderwijs in Nederland beschrijft de historische ontwikkeling van het kleuteronderwijs, van bewaarscholen tot de integratie in het basisonderwijs na de Wet op het Basisonderwijs in 1985. Het boek toont hoe visies op jonge kinderen door de eeuwen heen zijn veranderd.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Het kleuteronderwijs is door de jaren heen geëvolueerd van een vooral opvanggerichte functie naar een educatieve omgeving waar spelend leren centraal staat. Kennis van deze historie helpt om actuele ontwikkelingen in het kleuteronderwijs te begrijpen.
Het is hier net een kleuterklas - ‘Nieuw perspectief op werk’
Erleyne Brookman
Dit artikel belicht hoe de open, experimentele houding van kleuters een voorbeeld kan zijn voor organisaties. Het stelt dat de randvoorwaarden die voor kleuters werken (veiligheid, routine, vertrouwen) ook in werkorganisaties creativiteit en innovatie kunnen bevorderen - een interessante parallel tussen kleuteronderwijs en organisatiekunde.
De wereld door de ogen van een kleuter
Om goed kleuteronderwijs te kunnen geven, is het essentieel om de wereld vanuit het perspectief van de kleuter te kunnen zien.
Monica Maas
Bobbi gaat naar school
Bobbi gaat naar school van Monica Maas is een kinderboek dat de schoolomgeving introduceert vanuit kinderperspectief. Het helpt kleuters zich voor te bereiden op de schoolomgeving en biedt leerkrachten en ouders inzicht in hoe kinderen de schoolwereld ervaren.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Kleuters en spel
Effectief kleuteronderwijs vraagt om een balans tussen vrij spel en gerichte activiteiten. Door kinderen keuzevrijheid te geven binnen een duidelijke structuur, stimuleer je zowel hun autonomie als hun ontwikkeling. Een rijke speelleeromgeving nodigt uit tot ontdekken, experimenteren en leren.
Conclusie: kleuteronderwijs als fundament
Goed kleuteronderwijs legt het fundament voor een leven lang leren. Door kinderen in deze cruciale fase spelenderwijs te laten leren, ontwikkelen ze niet alleen cognitieve vaardigheden, maar ook een positieve houding tegenover leren, nieuwsgierigheid en sociale competenties. Investeren in kwaliteit van kleuteronderwijs is daarom een van de meest waardevolle investeringen die we als samenleving kunnen doen in de toekomst van onze kinderen.
De bestsellers
-
€ 37,50
-
€ 23,50
-
€ 48,75
-
€ 43,50
-
€ 29,99