Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

trefwoord

Toetsing in het onderwijs: tussen meten en ontwikkelen

Toetsing is een essentieel onderdeel van het onderwijsproces. Of het nu gaat om het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of hoger onderwijs, het meten en beoordelen van kennis, vaardigheden en competenties van leerlingen en studenten speelt een centrale rol. Maar toetsing kent vele vormen en doelen. Van klassieke kennistoetsen tot innovatieve formatieve evaluaties, van cijfermatige beoordelingen tot programmatische toetsing. Op deze pagina verkennen we de verschillende aspecten van toetsing en bieden we inzichten van toonaangevende experts op dit gebied.

Fundamenten van toetsing in het onderwijs

Wat maakt een goede toets? Hoe zorg je voor betrouwbare resultaten? En hoe sluit je aan bij de behoeften van verschillende onderwijsniveaus? Deze vragen staan centraal bij de basis van toetsing.

Henk van Berkel
Toetsen in het voortgezet onderwijs
In Toetsen in het voortgezet onderwijs biedt Henk van Berkel een grondige verkenning van toetsvormen en kwaliteitscriteria specifiek voor het voortgezet onderwijs. Het boek behandelt zowel theoretische uitgangspunten als praktische toepassingen, waardoor het een onmisbaar naslagwerk is voor docenten en onderwijsontwikkelaars.
Boek bekijken
€ 39,95
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Maar ook in het hoger onderwijs is toetsing een cruciaal element. Het gaat hier niet alleen om het beoordelen van kennis, maar ook om het ontwikkelen van academische en professionele vaardigheden.

Ton Kallenberg Gerard Baars Linda van der Grijspaarde
Leren (en) doceren in het hoger onderwijs
De bestseller Leren (en) doceren in het hoger onderwijs van Gerard Baars, Linda van der Grijspaarde en Ton Kallenberg behandelt uitgebreid de verschillende aspecten van toetsing en beoordeling in het hoger onderwijs, met oog voor zowel kwaliteit als didactische uitgangspunten.
Boek bekijken
€ 65,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Spotlight: Anneke Bax

Als onderwijskundige heeft Anneke Bax zich gespecialiseerd in toetsing en kwaliteitszorg in het hoger onderwijs. Haar expertise op het gebied van toetsing is terug te vinden in verschillende publicaties waar ze aan heeft bijgedragen. Met haar achtergrond in andragologie brengt ze een waardevol perspectief op het meten en beoordelen van prestaties in het onderwijs.
Janke Cohen-Schotanus Klaas Visser Ellen Jansen Anneke Bax
Studiesucces door onderwijskwaliteit
In Studiesucces door onderwijskwaliteit van Anneke Bax en anderen wordt diep ingegaan op de relatie tussen toetsing en studeergedrag. Het boek toont aan hoe goed ontworpen toetsen niet alleen meten maar ook studenten kunnen motiveren en richting geven aan hun leerproces.
Boek bekijken
€ 34,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Auteurs die schrijven over 'toetsing'

Innovatieve benaderingen van toetsing

Het onderwijsveld is voortdurend in beweging, en zo ook de opvattingen over toetsing. In de laatste jaren zien we een verschuiving van puur summatief toetsen naar meer formatieve en programmatische benaderingen. Deze nieuwe inzichten bieden kansen om toetsing meer in dienst te stellen van het leerproces.

Liesbeth Baartman Tamara van Schilt-Mol
Programmatisch toetsen: een verdieping
Programmatisch toetsen: een verdieping van Liesbeth Baartman en Tamara van Schilt-Mol vertegenwoordigt een innovatieve kijk op toetsing. Het verlegt de focus van individuele toetsmomenten naar een samenhangend programma dat beter aansluit bij de ontwikkeling van studenten.
Boek bekijken
€ 35,50
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
"Bij programmatisch toetsen vervangen we de strikte scheiding tussen formatief en summatief door een continuüm, waarin toetsing en feedback hand in hand gaan om het leerproces te ondersteunen. Hiermee leggen we de nadruk op groei en ontwikkeling in plaats van momentopnames." Uit: Programmatisch toetsen: een verdieping
Dylan Wiliam Siobhan Leahy
Formatief evalueren in de praktijk
In Formatief evalueren in de praktijk laten Dylan Wiliam en Siobhan Leahy zien hoe formatieve evaluatie het leerproces kan versterken. Ze tonen aan dat formatieve en summatieve toetsing elkaar kunnen aanvullen en versterken, in plaats van met elkaar te concurreren.
Boek bekijken
€ 52,00
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Formatief evalueren in de praktijk Formatief evalueren werkt het best wanneer docenten: 1) duidelijke leerdoelen en succescriteria formuleren, 2) effectieve klassengesprekken en andere leeractiviteiten organiseren, 3) feedback geven die het leren vooruithelpt, 4) leerlingen activeren als belangrijke informatiebronnen voor elkaar, en 5) leerlingen eigenaar maken van hun eigen leerproces.

Toetsing in specifieke onderwijscontexten

Afhankelijk van het vakgebied, onderwijsniveau en leerdoelen kunnen verschillende toetsvormen meer of minder geschikt zijn. Verschillende onderwijscontexten stellen ook verschillende eisen aan toetsing.

Wil Oonk Ronald Keijzer Sabine Lit Frits Barth
Rekenen - wiskunde in de praktijk
In Rekenen - wiskunde in de praktijk van Frits Barth, Ronald Keijzer, Sabine Lit en Wil Oonk wordt speciale aandacht besteed aan het toetsen van rekenen-wiskunde. Het boek biedt inzicht in hoe toetsresultaten gebruikt kunnen worden om het onderwijs te verbeteren.
Boek bekijken
€ 46,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen
Linda Boersma Matthias Mitzschke
Vreemdetalenonderwijs geven
Vreemdetalenonderwijs geven van Linda Boersma en Matthias Mitzschke beschrijft per taalvaardigheid specifieke toetsingsmethoden. Het boek laat zien hoe verschillende taalvaardigheden verschillende vormen van toetsing vereisen en hoe deze geïntegreerd kunnen worden.
Boek bekijken
€ 41,25
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
Basisboek Kwalitatief Onderzoek
Jaap Hollaar
In het artikel 'De effectiviteit van verschillende toetsvormen bij taalonderwijs' wordt onderzocht welke toetsvormen het meest effectief zijn voor verschillende taalvaardigheden. De conclusies bieden praktische handvatten voor taaldocenten die hun toetspraktijk willen verbeteren.
Marianne Bodde-Alderlieste Lauren van Mulligen
Engels in het basisonderwijs
Engels in het basisonderwijs van Lauren van Mulligen en Marianne Bodde-Alderlieste wijdt een volledig hoofdstuk aan toetsing van Engelse taalvaardigheid bij jonge leerlingen. Het toont hoe toetsing aangepast kan worden aan de leeftijd en het niveau van de leerlingen.
Boek bekijken
€ 47,95
Verwachte levertijd ongeveer 3 werkdagen

Toetsing in een veranderende wereld

Met de opkomst van digitale leermiddelen, gepersonaliseerd leren en artificial intelligence verandert ook het landschap van toetsing. Nieuwe technologieën bieden zowel kansen als uitdagingen voor het meten en beoordelen van leerresultaten.

SPOTLIGHT: Barend Last

Barend Last heeft zich als onderwijsinnovator ontwikkeld van leerkracht tot een toonaangevende stem op het gebied van onderwijsvernieuwing en de impact van technologie op onderwijs. Zijn brede ervaring in verschillende onderwijssectoren en zijn kritische blik op bestaande praktijken maken hem tot een belangrijke auteur op het gebied van toetsing in het digitale tijdperk. Meer over Barend Last
Barend Last Thijmen Sprakel
Chatten met Napoleon
In Chatten met Napoleon onderzoeken Barend Last en Thijmen Sprakel hoe AI de onderwijspraktijk transformeert, inclusief toetsing. Ze bespreken alternatieve toetsvormen die beter passen bij het AI-tijdperk en daarmee traditionele toetsing uitdagen.
Boek bekijken
€ 28,25
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
Barend Last Stefan Jongen
Blended learning design
In Blended learning design wijden Barend Last en Stefan Jongen een volledige sectie aan assessment binnen blended learning. Ze tonen aan hoe digitale tools toetsing kunnen verrijken en meer geïntegreerd kunnen maken in het leerproces.
Boek bekijken
€ 39,25
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

De relatie tussen toetsing en leren

Toetsen doen we niet alleen om te beoordelen, maar ook om het leren te stimuleren. De manier waarop we toetsen beïnvloedt sterk hoe studenten leren en wat ze leren.

Barend Last Derk Bransen
Dat doe je toch niet alleen?!
In Dat doe je toch niet alleen?! verkennen Barend Last en Derk Bransen hoe toetsing kan dienen als katalysator voor het reguleren van leren. Ze pleiten voor toetsvormen die zowel individuele prestaties meten als samenwerking en gezamenlijk leren bevorderen.
Boek bekijken
€ 39,95
Vandaag voor 21:00 besteld, morgen in huis
"Wanneer toetsing wordt gezien als integraal onderdeel van het leerproces in plaats van als eindpunt, verandert niet alleen de toetspraktijk maar ook de hele onderwijsbenadering. Leren en toetsen worden dan twee zijden van dezelfde medaille." Uit: Dat doe je toch niet alleen?!

Kritische perspectieven op toetsing

Ondanks de waarde van toetsing zijn er ook kritische geluiden te horen over de 'toetscultuur' die in veel onderwijsinstellingen heerst. Is er niet te veel nadruk op meetbare resultaten? En wat zijn de onbedoelde effecten van intensieve toetsing?

Mark van der Werf
Meester Mark vraagt door
In Meester Mark vraagt door beschrijft Mark van der Werf vanuit zijn ervaring als leerkracht de druk van wat hij 'toetsterreur' noemt. Hij geeft een kritische blik op de overmatige focus op toetsresultaten en de gevolgen hiervan voor zowel leerlingen als leraren.
Boek bekijken
€ 16,99
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De zilveren golf: een gouden kans
José Otte
Het artikel 'Voorbij de cijfercultuur: alternatieve benaderingen van beoordeling' pleit voor een bredere kijk op wat 'succes' in het onderwijs betekent. Het presenteert verschillende methoden om leerlingen te beoordelen zonder uitsluitend te vertrouwen op cijfers en traditionele toetsen.
Meester Mark vraagt door Een belangrijke les uit de praktijkervaringen van Mark van der Werf is dat toetsing in dienst moet staan van het leren, niet andersom. Door minder nadruk te leggen op cijfers en meer op persoonlijke groei en ontwikkeling, kunnen scholen een rijkere leeromgeving creëren waarin leerlingen worden uitgedaagd op hun eigen niveau.

Conclusie: balans vinden in toetsing

Toetsing in het onderwijs blijft een gebied vol uitdagingen en ontwikkelingen. De kunst is om een balans te vinden tussen verschillende doelen: het objectief meten van prestaties, het stimuleren van leren, het geven van feedback en het nemen van rechtvaardige beslissingen. Moderne toetsingsbenaderingen zoals programmatisch toetsen en formatief evalueren bieden veelbelovende richtingen, terwijl nieuwe technologieën zowel kansen als uitdagingen met zich meebrengen.

Uiteindelijk gaat effectieve toetsing niet alleen over het ontwerp van toetsinstrumenten, maar ook over hoe deze worden geïntegreerd in het bredere onderwijsproces en hoe de resultaten worden gebruikt om zowel het leren van individuele studenten als de kwaliteit van het onderwijs als geheel te verbeteren. Door kritisch te blijven reflecteren op onze toetspraktijken kunnen we ervoor zorgen dat toetsing daadwerkelijk bijdraagt aan beter onderwijs en betere leerresultaten.

Boeken over 'toetsing' koop je bij Managementboek.nl

Producten over 'toetsing'

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden