trefwoord
Dyslexie: Anders lezen, anders denken
Dyslexie is meer dan een 'leerstoornis'. Het is een neurologische conditie die het lezen, schrijven en spellen beïnvloedt, maar ook gepaard gaat met unieke cognitieve voordelen. Naar schatting heeft zo'n 5-10% van de bevolking een vorm van dyslexie. In dit overzicht ontdek je de nieuwste inzichten over dyslexie, het wetenschappelijk perspectief, praktische hulpmiddelen en de bijzondere kwaliteiten die vaak met dyslexie samengaan.
Een andere kijk op dyslexie: van probleem naar mogelijkheid
De visie op dyslexie is de laatste jaren sterk veranderd. Waar het vroeger vooral als een beperking werd gezien, ontstaat nu steeds meer waardering voor de specifieke kwaliteiten die met dyslexie samengaan. De focus verschuift van wat moeilijk gaat naar wat juist goed gaat.
Brock Eide
Fernette Eide
Dyslexie als kans
Het baanbrekende boek 'Dyslexie als kans' van Brock en Fernette Eide laat zien hoe dyslexie een andere manier van informatieverwerking vertegenwoordigt. De auteurs beschrijven hoe dyslectische breinen vaak excelleren in ruimtelijk inzicht, verbanden leggen en out-of-the-box denken.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen
De Eides behoren tot de voorlopers in het herdefiniëren van dyslexie, niet als stoornis maar als een andere manier van informatieverwerking. Deze zienswijze sluit aan bij het bredere concept van neurodiversiteit dat de laatste jaren steeds meer terrein wint.
SPOTLIGHT: Brock Eide
Brock Eide is een internationaal erkende autoriteit op het gebied van dyslexie en leerverschillen. Als medeoprichter van de non-profit organisatie The Dyslexic Advantage heeft hij baanbrekend werk verricht in het veranderen van de beeldvorming rond dyslexie, door de nadruk te leggen op de voordelen ervan.
Meer over Brock Eide
De dyslectische hersenen hebben een andere structuur dan de niet-dyslectische hersenen. Door deze structuur is het moeilijk om taalgeluiden snel en nauwkeurig te onderscheiden en te verbinden met letters. Maar deze structuur biedt ook voordelen: een beter vermogen om het grotere geheel, patronen en verbanden te zien.
Uit: Dyslexie als kans
Auteurs die schrijven over 'dyslexie'
Dyslexie in het onderwijs: herkenning en begeleiding
Het herkennen van dyslexie bij kinderen is essentieel voor een passende begeleiding. Toch blijft dit vaak een uitdaging, omdat dyslexie zich op verschillende manieren kan uiten en soms verward wordt met andere leerproblemen.
Anneke Smits
Tom Braams
Dyslectische kinderen leren lezen
In 'Dyslectische kinderen leren lezen' bieden Anneke Smits en Tom Braams praktische handvatten voor het leesonderwijs aan kinderen met dyslexie. Ze benadrukken de verantwoordelijkheid van scholen wanneer het leesleerproces anders verloopt dan verwacht.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Anneke Smits heeft als hoofddocent aan de masteropleiding Special Educational Needs van Hogeschool Windesheim een belangrijke bijdrage geleverd aan de kennis over dyslexie in het onderwijs. Haar werk richt zich op effectieve leesmethoden voor kinderen met leesmoeilijkheden.
Erna van Koeven
Anneke Smits
Rijke taal
Het boek 'Rijke taal' van Anneke Smits en Erna van Koeven laat zien hoe onderwijs zodanig kan worden aangepast dat ook kinderen met dyslexie optimaal kunnen leren. De auteurs pleiten voor een taalrijke omgeving die aansluit bij verschillende manieren van leren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Neurodiversiteit: dyslexie als onderdeel van een spectrum
Steeds vaker wordt dyslexie gezien als onderdeel van neurodiversiteit - een natuurlijke variatie in hoe onze hersenen werken. Dit perspectief stelt dat verschillende typen breinen allemaal waardevolle kwaliteiten hebben die elkaar aanvullen.
Saskia Schepers
Als alle breinen werken
In het baanbrekende boek 'Als alle breinen werken' beschrijft Saskia Schepers dyslexie als een andere manier van denken met specifieke talenten, zoals het vermogen om in beelden te denken. Het boek plaatst dyslexie binnen het bredere kader van neurodiversiteit en cognitieve specialisatie.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
SPOTLIGHT: Saskia Schepers
Saskia Schepers is een vooraanstaand expert op het gebied van neurodiversiteit. Met haar pionierswerk heeft ze bijgedragen aan een nieuwe visie op 'anders denken'. Als oprichter van het Neurodiversiteit Netwerk Nederland brengt ze verandering teweeg in hoe we kijken naar dyslexie en andere vormen van neurodiversiteit.
Meer over Saskia Schepers
Als alle breinen werken
Neurodivergente breinen - waaronder dyslectische - zijn niet 'defect' maar anders ontwikkeld. De sleutel ligt niet in het 'repareren' van deze breinen, maar in het creëren van contexten waarin hun unieke kwaliteiten tot bloei kunnen komen. Dit geldt zowel in het onderwijs als op de werkvloer.
Saskia Schepers: ‘Neurodiverse teams presteren beter’
Saskia Schepers
In het artikel 'Neurodiverse teams presteren beter' legt Saskia Schepers uit hoe dyslectici en andere neurodivergente personen juist door hun andere manier van denken waardevolle bijdragen kunnen leveren in werkteams. 'Neurodivergenten zijn de creatievelingen, innovators, uitvinders, doorzetters en je tegengeluid in je organisatie.'
Volwassenen met dyslexie: uitdagingen en kansen
Dyslexie verdwijnt niet als je volwassen wordt. Toch krijgt dyslexie bij volwassenen relatief weinig aandacht. Voor veel volwassenen die als kind geen diagnose kregen, kan het een opluchting zijn om te begrijpen waarom bepaalde taken altijd moeilijk voor hen waren.
Jos Avontuur
Dyslexie bij volwassenen
'Dyslexie bij volwassenen' van Jos Avontuur schetst in eenvoudige en begrijpelijke taal een beeld van wat dyslexie in de volwassenheid betekent. Het boek helpt volwassenen met dyslexie en hun omgeving te begrijpen welke impact dyslexie kan hebben op het dagelijks leven en werk.
Boek bekijken
Verwachte levertijd ongeveer 6 werkdagen
Mark Tigchelaar: ‘Lezen en onthouden zijn twee totaal verschillende dingen’
Mark Tigchelaar
In een interview met Mark Tigchelaar blijkt hoe zijn eigen dyslexie aan de basis lag van zijn leesmethode: 'Ik had enorme moeite met leren en studeren. Ik las veel te langzaam, was continu afgeleid en kon de informatie niet onthouden.' Deze ervaringen motiveerden hem om de UseClark-methode te ontwikkelen die nu wereldwijd wordt toegepast.
Sjan Verhoeven
Jan van Nuland
Slimmer dan je baas
In 'Slimmer dan je baas' delen Jan van Nuland en Sjan Verhoeven - beide zelf dyslectisch - hun ervaringen en inzichten over dyslexie in de werkcontext. Ze tonen aan hoe de unieke kwaliteiten van dyslectici juist in werksituaties tot hun recht kunnen komen.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Praktische hulpmiddelen en strategieën
Voor mensen met dyslexie zijn er steeds meer hulpmiddelen en strategieën beschikbaar die hen helpen om hun potentieel volledig te benutten. Van technologische ondersteuning tot aangepaste leermethoden.
Marzenka Rolak
DyslexieSleutels Werkboek (set van 5)
Het 'DyslexieSleutels Werkboek' van Marzenka Rolak biedt praktische opdrachten waarmee leerlingen inzicht krijgen in hun dyslexie. Deze 'sleutels' helpen om dyslexie niet als belemmering maar als eigenschap te zien en ermee te leren omgaan.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Marjolein Naaktgeboren
Sonja Prins
Hulpwaaier dyslexie
De 'Hulpwaaier dyslexie' van Marjolein Naaktgeboren en Sonja Prins biedt direct toepasbare tips en strategieën voor leraren, ouders en begeleiders van kinderen met dyslexie. In elke schoolklas zitten gemiddeld 1 à 2 leerlingen met dyslexie, wat deze hulpwaaier tot een waardevol instrument maakt.
Waaier bekijken
Dit product is niet leverbaar
Minder hypocognitie om de ander te begrijpen
Ger Post
Het artikel 'Minder hypocognitie om de ander te begrijpen' verklaart hoe taalbarrières en conceptuele verschillen kunnen leiden tot misverstanden, wat relevant is voor dyslectici die vaak anders denken. Het begrijpen van deze 'hypocognitie' kan helpen om de communicatiekloof te overbruggen.
De wetenschappelijke basis van dyslexie
De kennis over de neurologische basis van dyslexie groeit snel. Modern hersenonderzoek toont steeds duidelijker aan dat dyslexie niet simpelweg een 'leesprobleem' is, maar een fundamenteel andere manier van informatieverwerking in de hersenen.
Aryan van der Leij
Dit is dyslexie
In 'Dit is dyslexie' geeft Aryan van der Leij een gedegen overzicht van de wetenschappelijke kennis over dyslexie. Het boek behandelt niet alleen de symptomen en diagnostiek, maar ook de onderliggende hersenprocessen en genetische factoren die een rol spelen bij dyslexie.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
E.E.J. De Bruyn
A.J.J.M. Ruijssenaars
De Diagnostische Cyclus in de praktijk
'De Diagnostische Cyclus in de praktijk' van A.J.J.M. Ruijssenaars en E.E.J. De Bruyn biedt een grondig kader voor het diagnosticeren van dyslexie als onderdeel van een bredere aanpak van leerproblemen, waarbij objectieve metingen worden gecombineerd met contextuele factoren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Kopzorgen - ‘Andere, bredere kijk’
Bert Thiel
Het artikel 'Kopzorgen - Andere, bredere kijk' bespreekt hoe labels als dyslexie de enorme variatie erbinnen kunnen wegvlakken. Het concept neurodiversiteit biedt een breder perspectief: 'Anders kijken levert vast en zeker een helderder beeld op. En zo'n helderder beeld leidt tot meer begrip en betere hulp.'
Dyslexie en andere vormen van neurodiversiteit
Dyslexie staat zelden op zichzelf. Er is vaak overlap met andere vormen van neurodiversiteit zoals ADHD, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Dit samenspel van verschillende cognitieve stijlen maakt elke persoon uniek.
Saskia Schepers
Als alle breinen leren
In 'Als alle breinen leren' beschrijft Saskia Schepers hoe het dyslectische brein een eigen neurotype vertegenwoordigt, met specifieke uitdagingen maar ook talenten. Het boek toont hoe onderwijs kan worden aangepast om alle verschillende typen breinen optimaal te laten leren.
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
Als alle breinen werken - Neurodiversiteit als cognitieve specialisatie
Liesbeth Tettero
In het artikel over 'Als alle breinen werken' wordt uitgelegd dat neurodiversiteit geen kwaal is, maar 'cognitieve specialisatie, waardoor verschillende mensen geschikt zijn voor verschillende taken'. Dit perspectief helpt om de unieke bijdragen van dyslectici te waarderen.
Als alle breinen leren
Een dyslectisch brein is niet 'minder' maar 'anders'. Door te erkennen dat verschillende breinen verschillende sterktes hebben, kunnen we beter gebruik maken van collectieve intelligentie. Voor dyslexie betekent dit waardering voor visueel-ruimtelijk denken, verbanden leggen en creatieve probleemoplossing.
De kracht van ervaringsdeskundigen
Persoonlijke verhalen van mensen met dyslexie bieden waardevolle inzichten die wetenschappelijk onderzoek alleen niet kan bieden. Deze ervaringsdeskundigheid helpt om dyslexie beter te begrijpen en te accepteren.
Pelckmans uitgevers
Survivalgids - Wat als je dyslexie hebt?
De 'Survivalgids - Wat als je dyslexie hebt?' biedt op toegankelijke wijze praktische tips en herkenbare verhalen voor jongeren met dyslexie. De gids moedigt aan om dyslexie bespreekbaar te maken: 'Praat er samen met je leerkracht, begeleider, logopedist, ouders of vrienden over.'
Boek bekijken
Vandaag voor 23:00 besteld, morgen in huis
De Droomprins en de waarzegster
Johan Bel
Het artikel 'De Droomprins en de waarzegster' beschrijft hoe de auteur Wim Huizing, zelf hooggevoelig, hoogbegaafd en beelddenker, zijn eigen zoektocht deelt. Deze openheid helpt anderen om hun eigen ervaringen met neurodiversiteit, waaronder dyslexie, beter te begrijpen.
Conclusie: dyslexie als waardevol deel van menselijke diversiteit
Dyslexie is geen 'fout' in de hersenen, maar een natuurlijke variatie in hoe mensen informatie verwerken. Door dyslexie te zien als onderdeel van de rijke diversiteit aan cognitieve stijlen, kunnen we beter gebruikmaken van de unieke talenten die ermee gepaard gaan. De uitdaging ligt niet zozeer in het 'genezen' van dyslexie, maar in het creëren van onderwijssystemen, werkomgevingen en maatschappelijke structuren die ruimte bieden aan verschillende manieren van denken en leren.
De recente wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen laten zien dat wanneer we dyslexie anders benaderen - niet als belemmering maar als een andere manier van informatieverwerking - we een wereld openen van mogelijkheden en talenten die anders verborgen zouden blijven.
De bestsellers
-
€ 24,99
-
€ 24,99
-
€ 25,99
-
€ 43,50
-
€ 55,10