OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 959 van 19.459 resultaten
recensie
Strategisch management
7 augustus 2002
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
De gedachte is niet nieuw: door te focussen op de kernactiviteiten kunnen organisaties meer winst behalen en sneller groeien. Chris Zook en James Allen hebben dit idee verder onderzocht (zowel in literatuur als via diverse cases) en beschreven in het boek 'Winst uit kernactiviteiten'.
recensie
Organisatiekunde
1 juli 2002
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
Met hun boek 'Facility management: strategie en bedrijfsvoering van de facilitaire organisatie' hebben Maas en Pleunis een inhoudelijk goed en prettig leesbaar naslagwerk geschreven. Het boek beschrijft facility management in de volle breedte, waardoor de diepgang slechts beperkt aan bod komt.
recensie
Algemeen management
26 juni 2002
Michael Geerdink
8-11 minuten leestijd
In 'Images of organization' beschrijft Gareth Morgan de metafoor van de organisatie als machine. Wat hem opvalt in dat organisatiebeeld is de standaardisatie van gedrag. Zo toont hij een checklist die wordt gebruikt om het personeel van een fastfoodketen te beoordelen. "Glimlacht naar de klant Ja/Nee", "Juiste hoeveelheid ijs Ja/Nee" etc. Ik moest sterk denken aan Morgan en zijn machinemetafoor toen ik het boek 'Het fastfood paradijs' van Eric Schlosser las.
recensie
achtergrond
recensie
Leiderschap
11 juni 2002
Jan Wouter van der Straaten
4-5 minuten leestijd
'Coaching in professionele organisaties' het boek van Van den Nieuwenhof, is eigenlijk een trilogie in een band. Drie aspecten van coaching worden op zeer praktische wijze besproken. Deel 1 geeft een taakgerichte aanpak van coaching in een professionele organisatie.
recensie
Organisatiekunde
7 juni 2002
Nicolaas Weeda
Ik geef een 8 Boeken als deze kunnen prikkelend zijn, anderen juist voorschrijvend terwijl weer anderen zich vooral richten op ondersteuning in praktijksituaties. Dit boek behoort zeker tot de laatste categorie, maar neigt ook sterk naar voorschrijvend met recepturen en is op verscheidene plaatsen prikkelend.
recensie
Organisatiekunde
6 juni 2002
Mieke de Haan
Ik geef een 7 Het boek is, zo melden de auteurs in de inleiding, bedoeld voor managers. Mensen die het druk hebben en geen tijd hebben om lang na te denken. Managers die snel informatie willen over de essenties van hun vak: organiseren, managen en veranderen.
achtergrond
Algemeen management
6 juni 2002
Ard-Pieter de Man
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Organisatiekunde
6 juni 2002
Arend Oosterhoorn
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
6 juni 2002
Teun Hardjono
8-11 minuten leestijd
recensie
Personeelsmanagement
5 juni 2002
Douwe van den Berg
5-7 minuten leestijd
De begrippen 'competenties' en 'competentiemanagement' werden en worden te pas en te onpas gebruikt (en soms misbruikt). Nu het nieuwe er af is verschijnen er boeken die gericht zijn op de praktische toepassing. 'Resultaat gericht competentiemanagement' is zo'n boek. Het is alleszins de moeite waard dit boek te lezen.
recensie
Strategisch management
29 mei 2002
Friso den Hertog
4-5 minuten leestijd
Wanneer we in de supermarkt verpakte vleeswaren willen kopen weten we dat het verstandig is om naar de uiterste verkoopdatum te kijken. Bij de inzage van boeken over internet, ecommerce en ebusiness lijkt de publicatiedatum van even groot belang.
recensie
Leiderschap
24 mei 2002
Jan van der Heijden
2-3 minuten leestijd
Prof. Dr. Robert E. Quinn is verbonden aan de Graduate School of business, university of Michigan, Ann Arbor. Hij adviseert als organisatiepsycholoog honderden bedrijven, waaronder enkele Nederlandse multinationals. Hij is tevens bekend als auteur van het Handboek Managementvaardigheden.
recensie
Leiderschap
24 mei 2002
Frans van Schijndel
2-3 minuten leestijd
Stephen Covey (1933) is medeoprichter van de FranklinCovey Company (3.500 medewerkers en veel gevraagd spreker. Hij heeft de afgelopen 30 jaar veel trainingen uitgevoerd voor multinationals. Zijn wereldberoemde boek 'De 7 eigenschappen van effectief leiderschap' is interessant voor iedereen die zijn leven bewust wil vormgeven. Dus ook voor managers en ondernemers.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 mei 2002
Gérard Hendriks
Marinus Knoope (1947) in vogelvlucht: fysicus, wetenschappelijk medewerker, leraar, kroegbaas en trainer. Iemand van 12 ambachten en 13 ongelukken. Na een forse crisis 'ontdekt' hij In 1989 de creatiespiraal: een beschrijving van de natuurlijke weg waarlangs de mens zijn eigen wensen realiseert. Sindsdien organiseert hij cursussen over de creatiespiraal en geeft hij lezingen en workshops door het hele land over het realiseren van wensen en wat mensen daarin tegenhoudt.
recensie
Marketing
17 mei 2002
Henk Hogeweg
6-8 minuten leestijd
Het zijn turbulente tijden. Er gebeurt zo veel op zo veel plaatsen tegelijk dat de mensen moeite hebben om het bij te benen. En als we futuroloog Rolf Jensen mogen geloven dan is het einde nog niet in zicht.
recensie
Marketing
15 mei 2002
Nico Janssen
2-3 minuten leestijd
'Het managen van klanteninteractie' gaat vooral in op de integratie van direct marketing en database marketing. Het doel van deze integratie is het verhogen van de effectiviteit van de marketingcommunicatie en het meetbaar maken van inspanningen op dit gebied.
recensie
IT-management / ICT
15 mei 2002
Friso den Hertog
4-5 minuten leestijd
Wanneer we in de supermarkt verpakte vleeswaren willen kopen weten we dat het verstandig is om naar de uiterste verkoopdatum te kijken. Bij de inzage van boeken over internet, ecommerce en ebusiness lijkt de publicatiedatum van even groot belang.
recensie
Strategisch management
15 mei 2002
Marcel Weber
Neen, het is geen drukfout. 'FastAlliances' wordt door de auteur van dit boek bewust aan elkaar geschreven. Het vormt een soort trade mark voor de vormen van samenwerking tussen e-commerce bedrijven. Want het boek gaat over alles wat komt kijken bij het aangaan van allianties in het moderne e-business tijdperk. De auteur bouwt hiermee voort op een eerdere publicatie over allianties in de 21e eeuw. Het grote onderscheid dat er bestaat tussen die allianties (volgens de schrijfster traditionele organisaties) is de snelheid waarmee wordt beslist over het samenwerken, de partners worden gekozen en de allianties worden vormgegeven. Vandaar ook de naam FastAlliances. Het sluiten van een deal in 14 dagen is niet ongewoon in deze sector. Daarom moet je je ook niet, zoals de traditionele organisaties dat doen, omringen met advocaten en financiële adviseurs in zo'n affaire. Dergelijke professionals zijn geneigd om eerst veel onderzoek te doen en voorbehoud te maken, zodat ze de snelheid eruit halen. Betrek ze er wel bij, maar hou hun rol beperkt en zorg voor de juiste timing, is de aanbeveling van Segil.