OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren 1

    Filter de resultaten

    Actieve filters 1

    Opinie

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Opinie

    Hier vindt u columns en andere opiniestukken over managementonderwerpen als leiderschap, marketing en organisatie.
    1.345 resultaten
    column
    Algemeen management
    14 oktober 2025
    Kim Jansen
    3-4 minuten leestijd
    Deze zomer las ik in NRC dat Charlotte, ooit het brave en verguisde personage uit Sex and the City, ineens populair is onder jongeren. Haar romantische idealen, klassieke wereldbeeld en verlangen naar de prins op het witte paard bieden een aantrekkelijk tegenwicht aan cynisme en grenzeloze vrijheid. Wat is hier gaande?
    column
    Verandermanagement
    7 oktober 2025
    Steven van den Heuvel
    3-4 minuten leestijd
    Woensdag 3 december is De Dag van het MT. Dit seminar richt zich op het versterken van managementteams, met aandacht voor de unieke dynamiek binnen en rond het MT. Een van de sprekers is Steven van den Heuvel. In dit artikel vertelt hij over samenwerking binnen managementteams: Wie leert om samen leiding te geven, ontdekt de sleutel tot groei, impact en duurzame resultaten.
    achtergrond
    Mens en maatschappij
    7 oktober 2025
    Bertrand Weegenaar
    4-5 minuten leestijd
    In onzekere tijden klinkt hoop soms naïef. Toch laat de geschiedenis zien dat optimisme ons steeds vooruit heeft gebracht. Bertrand Weegenaar verkent hoe hoop ons helpt om verantwoordelijkheid te nemen, nieuwe mogelijkheden te scheppen en met vertrouwen de toekomst tegemoet te treden.
    achtergrond
    Mens en maatschappij
    6 oktober 2025
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    We zijn inmiddels gewend aan de dominante positie van bedrijven als Meta, Google, Microsoft, Amazon en – sinds enkele jaren – OpenAI. Hun macht beperkt zich allang niet meer tot het digitale domein. Visionairs als Elon Musk en Sam Altman investeren in gigantische datacentra die honderden miljarden kosten en bedoeld zijn om steeds grotere AI-modellen te trainen.
    column
    Mens en maatschappij
    23 september 2025
    Leo van de Voort
    3-4 minuten leestijd
    Polarisatie en brutisme dringen steeds nadrukkelijker organisaties binnen: vertrouwen brokkelt af, samenwerking stokt en cynisme neemt toe. Toch biedt juist conflict een kans om verschil productief te maken. In zijn column verkent Leo van de Voort hoe ‘conflicteren’ organisaties weer in beweging kan zetten.
    achtergrond
    Computer en informatica
    22 september 2025
    Bertrand Weegenaar
    3-5 minuten leestijd
    Escape rooms zijn allang niet meer alleen een vorm van ontspanning, maar worden steeds vaker ingezet als leerinstrument in organisaties. In dit artikel verkent Bertrand Weegenaar hun onderwijskundige waarde, met theorie, praktijkvoorbeelden en lessen uit de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven.
    achtergrond
    Coaching en trainen
    16 september 2025
    Ariane van Heijningen
    4-5 minuten leestijd
    Veel veranderaars herkennen het gevoel dat hun harde werk weinig echte beweging oplevert. In plaats van strakker sturen en overtuigen, pleit de auteur van Goedbedoeld moeilijk maken voor verandering vanuit verwondering. In haar bijdrage legt ze uit hoe dat werkt met drie praktische handvatten.
    column
    Verandermanagement
    9 september 2025
    Elleke van Gelder
    3-4 minuten leestijd
    Van kattenkwaad tot creativiteit: al vroeg leerde Elleke van Gelder dat grenzen opzoeken óók verantwoordelijkheid vraagt. In haar column koppelt zij die persoonlijke les aan innovatie en vernieuwing in organisaties.
    achtergrond
    Personal finance
    2 september 2025
    Bertrand Weegenaar
    4-5 minuten leestijd
    Zelfhulpboeken beloven verandering, maar balanceren vaak tussen maakbaarheid en kwetsbaarheid. Van Napoleon Hill tot Ernst-Jan Pfauth en Michael Pilarczyk: succes krijgt steeds een andere invulling. Bertrand Weegenaar onderzoekt in dit artikel wat deze boeken werkelijk toevoegen.
    column
    Marketing
    26 augustus 2025
    Justin van Lopik
    2-3 minuten leestijd
    In dit nummer laten we zien wat impact kan betekenen: van marketeers die met content echt verschil maken tot strategen die geopolitieke realiteiten vertalen naar handelen. Van leiders die patronen durven doorbreken tot organisaties die leren experimenteren en samenwerken over muren heen. Impact vraagt lef, adaptief vermogen en morele keuzes.
    achtergrond
    Leiderschap
    25 augustus 2025
    Paul Groothengel
    10-15 minuten leestijd
    Het onderwerp leiderschap fascineert al eeuwen. Waarbij de focus langzaam is verschoven van hiërarchisch, topdown management naar ondersteunend en empathisch leiderschap. Want de huidige tijd, complexer en grilliger dan ooit, vraagt om een nieuw type leiderschap. Om leiders die weten te balanceren tussen de uitersten van de narcistische boeman versus de volmaakte anti-Trump.
    column
    Algemeen management
    19 augustus 2025
    Kim Jansen
    3-4 minuten leestijd
    Sociale veiligheid en grensoverschrijdend gedrag zijn de laatste jaren hot topics. Hollywood en Hilversum liggen onder een vergrootglas, maar ook op de gemiddelde werkvloer rommelt het. Wat opvalt, is dat er duidelijke generatieverschillen zijn in wat als gewenste of ongewenste omgangsvormen wordt ervaren.
    column
    Algemeen management
    12 augustus 2025
    Martin van Staveren
    3-4 minuten leestijd
    Wat doe je als je organisatie diversiteit zegt te omarmen, maar die ambitie laat varen zodra het commercieel lastig wordt? In deze column werpt risicodenker Martin van Staveren een kritische blik op bedrijven die hun waarden inruilen voor omzet – en stelt hij de ongemakkelijke vraag: nemen we diversiteit echt serieus, of is het een wassen neus?
    achtergrond
    Mens en maatschappij
    5 augustus 2025
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    De zee voedt ons, vormt ons, maar bedreigt ons ook. Bertrand Weegenaar staat in deze aflevering stil bij de kracht en kwetsbaarheid van oceanen en onze omgang met water. Hij verbindt persoonlijke ervaringen aan indringende boeken over zeespiegelstijging, biodiversiteit en toekomstscenario’s. In zijn bijdrage reflecteert hij op deze blauwe werkelijkheid.
    column
    Leiderschap
    8 juli 2025
    Liesbeth Tettero
    2-3 minuten leestijd
    Wat als je geen dikke huid hebt, maar wél wilt leiden? In haar column verkent Liesbeth Tettero de kracht van kwetsbaarheid, aan de hand van leiders als Jacinda Ardern en Mirjam van ’t Veld. Leiders die laten zien dat empathie geen zwakte is, maar een kracht. De zachte kracht die het verschil maakt.
    column
    Verandermanagement
    1 juli 2025
    Justin van Lopik
    1-2 minuten leestijd
    ‘Ik heb zelden zo’n deprimerend en neerbuigend boek gelezen’, zegt Ashley Goodall in het julinummer van Managementboek Magazine. Hij heeft het over de managementklassieker ‘Wie heeft mijn kaas gepikt?’
    column
    Algemeen management
    24 juni 2025
    Kim Jansen
    2-3 minuten leestijd
    Je hoeft als oudere generatie echt geen hoody te dragen, ‘cringe’ of ‘slay’ te roepen in vergaderingen of botox te overwegen om nog serieus genomen te worden. Die geforceerde aanpassing doet meer kwaad dan goed. Het leidt tot eenheidsworst, niet tot het benutten van generatiediversiteit.
    achtergrond
    Psychologie
    10 juni 2025
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    Bertrand Weegenaar onderzoekt hoe je een betekenisvol en duurzaam leven vormgeeft. Geïnspireerd door onder meer Designing Your Life en Deep Life Design ontdekt hij dat een leven ontwerpen vraagt om actie, reflectie en creativiteit. Hij vertelt hoe hij zijn ‘duurzaamheidsavontuur’ naar de praktijk bracht.
    column
    Marketing
    3 juni 2025
    Harald Pol
    5-7 minuten leestijd
    Een duurzame klantrelatie is voor veel organisaties een heilige graal. Maar wat als je klant helemaal geen relatie met je wíl? Of als je verwachtingen en normen onuitgesproken blijven – of worden overschreden? In deze bijdrage legt Harald Pol uit hoe organisaties betekenisvolle klantrelaties opbouwen én onderhouden.
    column
    Verandermanagement
    27 mei 2025
    Elleke van Gelder
    2-3 minuten leestijd
    Ik kom ze steeds vaker tegen: zuchtende mensen die hun hoofd laten hangen bij het zien van de welbekende geeltjes die een sessiebegeleider tevoorschijn tovert. ‘Niet weer!’ Mensen zijn moe. Geeltjesmoe. Zo moe zelfs dat ik steeds vaker nadrukkelijk de opdracht krijg om in mijn voorstellen weg te blijven van geeltjes plakken. Waarom?

      Personen

        Trefwoorden