OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 954 van 19.462 resultaten
achtergrond
Algemeen management
4 maart 2003
Twan van de Kerkhof
15-21 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
4 maart 2003
Rob van Tulder
7-9 minuten leestijd
recensie
Leiderschap
3 maart 2003
Harry Starren
2-3 minuten leestijd
De Nederlandse uitgever heeft de titel van dit boek veranderd. Voorbij rationeel management (nu de ondertitel) ging hem kennelijk net even te ver. Een doodzonde lijkt het me niet, want 'persoonlijk meesterschap' staat hoe dan ook centraal. Dat meesterschap bestaat uit het vermogen om te gaan met paradoxen door te balanceren tussen de tegenstrijdige altijd tegenstrijdige eisen waaraan het management en de organisatie moeten voldoen.
recensie
recensie
Advisering
3 februari 2003
Marcel Wanrooy
4-6 minuten leestijd
Net als in zijn vorige boeken toont David Maister zich een ware genie in het weergeven van gecomprimeerde praktijkwijsheid in een aansprekende 'how-to-do' stijl. In Patrick Mc Kenna heeft hij een medeauteur gevonden die op dit vak niet voor hem onderdoet.
recensie
Strategisch management
3 februari 2003
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Als ieder nieuw boek iets moet toevoegen aan de bestaande bibliotheek over het desbetreffende onderwerp - een stelling die ik van harte onderschrijf - hoeft over het bestaansrecht van Richard Kochs 'Strategie' niet te worden getwist. Het boek hoort thuis temidden van de andere how-to-do's over strategisch management die de laatste jaren verschenen zijn, zoals 'Het Strategieboek' van Berenschot en Heenes 'Praktijkboek strategie'.
achtergrond
Algemeen management
3 februari 2003
9-13 minuten leestijd
recensie
Leiderschap
13 januari 2003
Peter de Roode
'In het belang van de zaak' van Robert Quinn stelt het thema empowerment centraal. Daarmee trekt Quinn de lijn door die hij in zijn eerdere werken aan de orde stelde, namelijk dat echte verandering slechts dan mogelijk is wanneer mensen ècht willen. Desondanks lijkt het verrassend dat Quinn een boek wijdt aan een thema dat enkele jaren geleden in het bedrijfsleven totaal niet uit de verf kwam. Waarom dan nu opnieuw? Empowerment is naar de mening van Quinn door organisaties volledig verkeerd geïnterpreteerd en daardoor ook mislukt. Daarom worden de uitgangspunten van empowerment in dit boek scherp gedefinieerd en krijgen managers een zeer concreet instrument aangereikt om de (extra) energie -die in alle medewerkers aanwezig is- te ontsluiten.
recensie
Personeelsmanagement
13 januari 2003
Frans van Schijndel
1-2 minuten leestijd
De geluksfabriek gaat over gedifferentieerd motiveren. Niet iedereen wordt op dezelfde manier gemotiveerd. Om er achter te komen wat medewerkers werkelijk motiveert, moet je in dialoog gaan met medewerkers. Hierbij moet worden doorgevraagd en mag geen genoegen genomen worden met sociaal wenselijke antwoorden.Er worden twee typen medewerkers onderscheiden. De geboeide medewerker en de verbonden medewerker. De geboeide medewerker is uit op competentieontwikkeling en goede, geïndividualiseerde arbeidsvoorwaarden. Hij 'gebruikt' de organisatie. Zekerheid is minder belangrijk. De verbonden medewerker wil onderdeel uitmaken van een gemeenschap met gedeelde normen en waarden. Hij gebruikt de organisatie niet, hij 'is' de organisatie.
achtergrond
Leiderschap
9 januari 2003
Herman Nunnink
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Rombout van den Nieuwenhof
12-17 minuten leestijd
achtergrond
Advisering
9 januari 2003
Jaap Peters
6-8 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Marc Buelens
7-10 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Peter de Roode
9-13 minuten leestijd
Om het hoofd te kunnen bieden aan de grote concurrentiedruk als gevolg van dynamische marktontwikkelingen, gaan organisaties actief hun kennis managen. Kennismanagement lijkt daarmee een logische optie om de enorme hoeveelheden gegevens, informatie en kennis die zich in een geïsoleerde positie in de organisatie bevinden, beter onderling te kunnen afstemmen.
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
Rene ten Bos
5-7 minuten leestijd
achtergrond
Marketing
9 januari 2003
Yousri Mandour
8-11 minuten leestijd
achtergrond
Algemeen management
9 januari 2003
André de Waal
5-8 minuten leestijd
recensie
Verandermanagement
8 januari 2003
Dorothé Kuijpers
Ik geef een 7 Als je de noodzaak van verandering ziet en het belang van leiderschap bij veranderingsprocessen ondersteunt dan is dit boek de ultieme Amerikaanse uitwerking van 'best practices'.
recensie
Verandermanagement
8 januari 2003
José Stijntjes
Beginnen met veranderen kan iedereen. Maar: hoe hou je het vol? Hoe zorg je dat de vaart erin blijft en hoe verander je een organisatiecultuur definitief? Veel verandermanagers blijven steken bij de analyse van het probleem. Dan krijg je, zoals professor John P. Kotter in lezingen zelf zegt, dertig manieren om te bespreken dat het paard dood is. Daar overtuig je niemand mee.
recensie
Verandermanagement
8 januari 2003
Gerard Citroen
Ik geef een 7 Positief bevooroordeeld door het eerder verschenen boek van John Kotter 'Leiderschap bij verandering' heb ik het vervolg gelezen, dat in samenwerking met Deloitte Consulting tot stand is gekomen.