OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 948 van 19.784 resultaten
recensie
Algemeen management
28 februari 2006
Harold Janssen
4-6 minuten leestijd
Nergens, zo lijkt het, wordt het Anglo-Amerikaanse business model zo gretig overgenomen als in Nederland. Een verschijnsel dat gepaard gaat met een verontrustende afkeer van de eigen cultuur en de eigen nederzettingsgeschiedenis.
recensie
Organisatiekunde
28 februari 2006
Harold Janssen
3-4 minuten leestijd
Om de een of andere reden roept 'the survival of the fittest' primair beelden op van elkaar bevechtende organismen en het recht van de sterkste. Dat terwijl 'to fit' toch echt iets anders betekent en het bij 'the fittest' dus in de eerste plaats gaat om het als beste passen in, en kunnen omgaan met, je omgeving. De evolutie heeft dan ook per saldo een voorkeur voor de meest coöperatieve boven de meest competitieve. Maar beide strategieën komen natuurlijk voor en ook nogal door elkaar heen. De mensheid is daar het mooiste voorbeeld van.
recensie
Algemeen management
28 februari 2006
Sandra Barendrecht
Eerder was Mickey Huibregtsen in gesprek met 'ondernemend Nederland', daarna met 'de rest van Nederland'. In zijn derde bundel interviews, die ook te beluisteren waren bij BNR Nieuwsradio, gaat Mickey Huibregtsen in gesprek met 'richtinggevend Nederland'. In dit boek komen 26 mensen aan het woord. Drieëntwintig mannen en drie vrouwen. Op een paar na betreft het hier zuivere babyboomers, met verhalen over de paters, de seksuele revolutie en de wederopbouw. Het gevaar van 'meer van hetzelfde' loert om de hoek, maar de interviews geven wel degelijk een gevarieerd beeld van 'richtinggevende' Nederlanders.
recensie
Algemeen management
26 februari 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De ondertitel van dit boek luidt: 'Op weg naar performanceverbetering' geeft goed weer vanuit welke invalshoek de auteurs naar opleiden en trainen kijken. Overduin en Arets stellen dat trainingen die niet resultaatgericht en meetbaar zijn, geen oplossing bieden voor het vermeende organisatieprobleem. Training is dus niet altijd de juiste interventie omdat niet alle problemen trainingsproblemen zijn.
recensie
Marketing
21 februari 2006
Rob Beltman
Egbert Jan van Bel beschrijft in zijn boek waarom Event Driven Marketing feitelijk 'the ultimate marketing machine' is. Het verbaast de auteur, die senior adviseur en directielid is van Pleon, dat er niet veel meer literatuurbronnen zijn over Event Driven Marketing. Niet alleen hebben we hier dus te maken met de beste uitvinding sinds het gesneden brood, het is ook nog eens een van de best bewaarde geheimen in de managementliteratuur. Onbegrijpelijk, zo vindt van Bel, die en passant alle definities en modellen die hij nergens anders eerder heeft gezien voorziet van een expliciet copyright teken.
recensie
Leiderschap
20 februari 2006
Michael Geerdink
7-10 minuten leestijd
In 1997 schreef René ten Bos het prachtige boek 'Strategisch denken, op zoek naar nieuwe helden'. Volgens Ten Bos is heeft heldendom te maken met het vermogen om tegen de verdrukking van de omstandigheden in een eigen context te scheppen. Het 'nee' kunnen zeggen tegen alles wat in de orde der dingen lijkt te liggen. In het boek van Gijs ten Kate wordt een held ten tonele gevoerd. Het gaat om de Russische maarschalk Machail Iljarionowitj Koetoezov (1745-1813).
recensie
14 februari 2006
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Open boek over leiderschap' is de subtitel van het boek 'De menselijke maat'. Wat moet ik me daar nu bij voorstellen? De achterkant van het boek bracht me wat verder. De zin waarin wordt verklaard dat het een boek is waarin internationale theorie en Nederlandse praktijk hand in hand gaan intrigeerde mij en heeft me doen besluiten het boek te lezen. Als het maar geen boek is waar de ik persoon centraal staat en diens successen de leidraad voor het boek vormen, bedacht ik me nog even. Niets bleek minder waar. Joop Janssen heeft het boek goed vorm laten geven door een professionele schrijver in te huren die duidelijk zijn objectiviteit heeft ingezet.
recensie
Marketing
7 februari 2006
Sebastiaan Aghina
4-5 minuten leestijd
Techniek lijkt slechts een middel te zijn dat doelbewust ontworpen, ingezet en geëxploiteerd wordt. De geschiedenis leert anders: technische innovaties zijn praktische en efficiënte verlengstukken van onze handen (machines, stroom) of ons verstand (computers), maar bezitten een eigen (economische) dynamiek.
recensie
Reclame en verkoop
31 januari 2006
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Duidelijkheid is voor mij een van de belangrijkste kwaliteiten van vakliteratuur. Een boek moet je nog voor het lezen vertellen wat je kunt verwachten. Natuurlijk moeten die verwachtingen vervolgens ook worden waargemaakt, maar dat lijkt me weinig meer dan een open deur. Zo bekeken verdient 'Verstand van de klant' van de Duitse auteurs Christian Homburg en Ruth Stock een dikke voldoende.
recensie
Coaching en trainen
31 januari 2006
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
'De modellen, hulpmiddelen en interventies dringen door tot de kern waar het bij coaching om gaat. … NLP werkt en levert resultaten op', belooft Kerr. NLP is een fascinerend terrein, bovendien werk ik als coach ook graag aan blijvende resultaten. Het klinkt veelbelovend.
recensie
Personeelsmanagement
30 januari 2006
Ludo de Bie
2-3 minuten leestijd
'HRM voor de toekomst' gaat over de kracht van wederkerigheid tussen organisatie en medewerkers. Het motto is die van de menselijke maat, al datgene dat binnen de maat van de menselijke vermogens en geaardheid ligt en verbonden is met het realiseren van duurzaam succes.
recensie
Algemeen management
30 januari 2006
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Een zeer invloedrijke journalist heeft een boek geschreven over de toenemende globalisering van de economie. Thomas Friedman schrijft voor de New York Times, heeft diverse boeken op zijn naam staan en is winnaar van de Pulitzer Prize. Zijn uit het Engels vertaalde boek 'The world is flat' is verschenen bij Uitgeverij Nieuw Amsterdam met de titel 'De aarde is plat. Ontdekkingsreis door een geglobaliseerde wereld'. In bijna 500 bladzijden weet Friedman zijn lezers overtuigend zijn visie op de veranderende wereld over te brengen.
recensie
30 januari 2006
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
De Nederlandse journalist Fons Tuinstra werkt al meer dan tien jaar vanuit Shanghai voor Nederlandse en Aziatische media. Zijn kennis en ervaringen over China en zijn bewoners zijn vastgelegd in het boek 'Het andere Oosten'. De ondertitel luidt '15 Misverstanden over China en de Chinezen'. Deze misverstanden zijn niet eenvoudig terug te vinden in het boek, ze liggen verborgen in de hoofdstukken over de machtsstructuren, communiceren en het bedrijfsleven in China.
recensie
Verandermanagement
25 januari 2006
Henk Hogeweg
2-3 minuten leestijd
Een al lang bestaande term wordt door Thijs Homan nieuw leven ingeblazen voor het verkrijgen van inzicht en begrip in organisatieverandering. In plaats van te kiezen voor de term verandermanagement, pakt hij de koe bij de juiste horens en schrijft een boek dat er toe doet.
recensie
Organisatiekunde
24 januari 2006
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
De titel 'Meesterschap; doet me erg denken aan een oude reclameslogan van een bierbrouwer 'Vakmanschap is meesterschap'. Leonard en Swap laten zien dat dit niet het hele verhaal is: Er is meer nodig dan goed in je vak zijn (vakmanschap) om van meesterschap te kunnen spreken. Meesterschap verkrijgen is in elk geval hard werken en veel verschillende ervaringen opdoen.
recensie
Leiderschap
24 januari 2006
Jeroen Steggink
2-3 minuten leestijd
Leiderschap staat de laatste jaren volop in de belangstelling; over dit onderwerp zijn vele publicaties verschenen. Bas Blekkingh er uitstekend in geslaagd om een zinvol boek toe te voegen. U bent succesvol in uw werk, maar niet echt gelukkig? U heeft het idee dat iets uw verdere groei belemmert? Ga dan op zoek naar uw werkelijke ik - uw authenticiteit. Het boek 'Authentiek leiderschap' van Blekkingh helpt u een aantal stappen te zetten om bij uw diepste drijfveren te komen. Leidend daarbij is de vraag: wat wilt u feitelijk tot stand brengen? De basis voor authentiek leiderschap is de creatie, in plaats van angst als drijfveer voor het handelen.
recensie
Verandermanagement
24 januari 2006
Bert Peene
Vraag iemand die een beetje belezen is op het gebied van verandermanagement naar zijn persoonlijke Top 3 en u zult daar geheid een of meer van de volgende titels tegenkomen: 'Verandermanagement' (Mastenbroek), 'Leiderschap bij verandering' (Kotter), 'De bedrijfscultuur als ziel van de onderneming' (Schein), 'Diepgaande verandering' (Quinn) en 'Leren veranderen' (De Caluwé). In de mijne staat daar sinds kort ook het boekje 'Van Weerstand naar Veranderingsbereidheid' van Metselaar en Cozijnsen bij. Het is voor het eerst in 1997 verschenen en beleefde onlangs zijn vierde druk. Dat is voor zo'n onopvallend werkje voorwaar een uitstekende prestatie. Goede wijn behoeft blijkbaar inderdaad niet steeds een krans.
recensie
Algemeen management
24 januari 2006
Sandra Barendrecht
3-4 minuten leestijd
In 1995 schreef prof. dr. Cees Zwart het boek 'Strategie van de hoop', waarin hij inging op de mogelijke oorzaken en gevolgen van o.a de val van de Berlijnse muur. Deze wending had grote invloed op de economie, de politiek en de het culturewetenschappelijk leven. De vele paradoxen binnen deze maatschappelijke domeinen vroegen om een nieuwe ethische houding.
recensie
Verandermanagement
24 januari 2006
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
'Duurzaam veranderen' gaat over vier dominante veranderbenaderingen en de bijbehorende afwegingen die gemaakt kunnen worden om tot een verantwoorde keuze te komen. De auteurs hebben geen duidelijke voorkeur voor de een of andere benadering maar houden de lezers juist voor dat het vooral gaat om weten wanneer welke benadering te kiezen.
recensie
Marketing
23 januari 2006
Mariska Fennema
Welke invloed heeft de exponentiële groei van de informatie- en communicatietechnologie op de ontwikkeling van merken? Erwin van Lun geeft in dit boek zijn visie op deze ontwikkeling en kijkt daarbij vooruit tot het jaar 2015 door de kennis en ervaring die hij heeft op het gebied van kunstmatige intelligentie, ICT en marketing te integreren. De auteur is strategisch merkadviseur en afgestudeerd in kunstmatige intelligentie aan de TU te Delft en Master of Brand Management aan de Erasmus Universiteit.