OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 944 van 19.452 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
7 juli 2004
Leen van Hoogdalem
Ik h
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2004
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Wilt u uitvoering geven aan prestatieverbeteringen binnen uw organisatie en bent u geïnteresseerd in welke instrumenten u op het juiste moment moet gebruiken of u bent bezig met het Six Sigma-programma? Dan heeft u met het boek '111 Instrumenten voor kwaliteitsverbetering' een goed boek in handen!
recensie
interview
Algemeen management
8 juni 2004
Walter van Hulst
8-11 minuten leestijd
‘Beter een eersterangs versie van jezelf dan een tweederangs versie van iemand anders. Met andere woorden - wees origineel en bedenk iets nieuws. Accepteer geen imitaties en geen beperkingen.’
achtergrond
Algemeen management
8 juni 2004
Walter van Hulst
7-10 minuten leestijd
recensie
Marketing
7 juni 2004
Louis Thorig
Communicatie is al zo oud als de mensheid. Communicatie tussen mensen ontwikkelt zich steeds verder door de telkens andere eisen die de maatschappij aan communicatie stelt. Communicatie is dynamisch en altijd in beweging. Bewust omgaan met communicatie om doelen te bereiken is een vak apart. Een communicatiemedewerker houdt zich voornamelijk bezig met uitvoering, uitvoeringsadviezen en productiebegeleiding. Hij of zij voert taken uit in opdracht van een leidinggevende en draagt de verantwoordelijkheid over kleinschalige projecten. Bovendien levert een communicatiemedewerker bijdragen aan de ontwikkeling van het interne en/of externe communicatiebeleid en de activiteiten die uit dit beleid voorvloeien. Een stap verder, de senior communicatiemedewerker of communicatieadviseur werkt vooral beleidsstrategisch. Deze houdt zich bezig met advisering, projectleiding en specialistische taken. Op strategisch niveau denkt een senior communicatiemedewerker mee over de bedrijfsfilosofische vraagstukken. Met andere woorden hoe vertaalt een organisatie haar organisatiedoelstellingen in communicatiedoelstellingen.
recensie
Algemeen management
7 juni 2004
Albert Boonstra
3-4 minuten leestijd
'Flow in zaken', geschreven door de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, richt zich op leidinggevenden en gaat over het zoeken naar levensgeluk, zingeving en bezieling. Hierbij zet Csikszentmihalyi zich sterk af tegen het 'Enronisme': de graaicultuur die in de loop van de jaren negentig en het begin van de 21e eeuw zo algemeen geworden is in het bedrijfsleven.
recensie
Algemeen management
7 juni 2004
Albert Boonstra
3-5 minuten leestijd
'Flow in zaken', geschreven door de Amerikaanse psycholoog Mihaly Csikszentmihalyi, richt zich op leidinggevenden en gaat over het zoeken naar levensgeluk, zingeving en bezieling.
recensie
Non-profit
7 juni 2004
Jaap Hollaar
3-4 minuten leestijd
Verbetering van de patiëntzorg staat tegenwoordig hoog op de agenda van alle betrokkenen in de gezondheidszorg. De kwaliteit laat te wensen over, er zijn verschillen in prestaties tussen instellingen en problemen met de veiligheid van patiënten.
recensie
Personeelsmanagement
7 juni 2004
Bas Braad
3-4 minuten leestijd
De afgelopen jaren is er binnen organisaties een sterke behoefte ontstaan om handen en voeten te geven aan competentiemanagement. Aandacht voor de omgeving waarin mensen werkzaam zijn is essentieel voor het slagen van kennismanagement. Dat is de factor die vaak vergeten wordt.
recensie
Verandermanagement
7 juni 2004
Eduard Kimman
3-4 minuten leestijd
In dit vlot geschreven boek behandelt Anton Cozijnsen organisatieverandering . In een paar korte hoofdstukken beent hij door de theorieën om aan te komen bij de conclusie dat verandermanagers zich te veel laten leiden door de normatieve uitgangspunten van deze of gene stroming.
recensie
Leiderschap
7 juni 2004
Frans Eliëns
Vele boeken en artikelen zijn verschenen waarin aandacht wordt schenken aan de eigenschappen, die een manager moet hebben om een organisatie te leiden. Hij (of zij, maar dat blijf ik niet herhalen) moet volgens de meer recente opvattingen hierover sluw zijn, moet een rat zijn, moet bikkelhard zijn en moet zeker niet aardig zijn. Dat is een lijst met eigenschappen, die misschien leidt tot kortstondige, zakelijke successen, maar die in ieder geval niet leidt tot het leiderschap, waar Daan Fousert in zijn boek 'Ander leiderschap' voor pleit. Het leiderschap dat volgens Fousert 'de capaciteit is om mensen bewust te maken van hun vrijheid om anders te zijn.'
recensie
Marketing
7 juni 2004
Rob Beltman
3-4 minuten leestijd
In de nadagen van de echte hype rond Customer Relationship Management (CRM) kijken Jan Willem Rietdijk en Wichard Steenbakkers (beiden werkzaam bij Ordina) in dit boek uit de reeks 'ICT bibliotheek' naar de Kritische Succes Factoren voor het implementeren van CRM.
recensie
Psychologie
7 juni 2004
Hilde Veraart-Maas
3-4 minuten leestijd
De auteurs, hoogleraar psychologie, hebben twee doelstellingen met dit boek: (1) inzicht in verschillende psychologische theorieën, processen en de rol van de hulpverlener en (2) de vertaalslag van theorie naar praktische toepassing. Weten en doen zijn nu eenmaal twee verschillende zaken. Het boek richt zich niet op professionele therapeuten, maar op hulpverleners in de ruimste zin van het woord: adviseurs en coaches.
recensie
recensie
Personeelsmanagement
7 juni 2004
Annelies Knuttel
Ik g
achtergrond
Algemeen management
7 juni 2004
Annegreet van Bergen
9-13 minuten leestijd
recensie
Leiderschap
1 juni 2004
Remko van der Honing
3-4 minuten leestijd
Pieter Winsemius heeft een intrigerende combinatie gezocht, een boek over de overeenkomsten tussen Cruijff en leiderschap. Het boek is een verzameling voetbalverhalen, voorzien van een vertaling naar leiderschap in organisaties.
recensie
Algemeen management
12 mei 2004
Wim Steelink
1-2 minuten leestijd
In het Dolfinarium van Harderwijk ben ik altijd onder de indruk van wat dolfijnen en orka's kunnen. Graag zou ik ook eens met dolfijnen werken, waardoor de titel van dit boek mij aantrok.
recensie
Algemeen management
12 mei 2004
Robert Hamminga
1-2 minuten leestijd
Een heerlijk boek om op een mooie zomerse middag of avond te lezen. Geen zware kost, maar wel een eye-opener en zeer toepasbaar in vele situaties.