OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 941 van 19.454 resultaten
recensie
Marketing
30 november 2004
Philip Waalewijn
Bij uitgeverij Lemma verscheen het boek van Ger Hofstee met de intrigerende titel 'Master in marketing'. Het boek is geschreven als introductie op het marketingvak voor managers en professionals in het kader van een postacademische bedrijfskundige opleiding. Mensen die al een hogere opleiding hebben genoten, maar niet op het gebied van marketing. Een basisboek dus, waarin zowel theorie (de begrippen en wetmatigheden) als praktijk aan bod komen en aangevuld met anekdotes en voorbeelden uit de eigen langjarige (marketing) praktijk ervaring van de auteur.
recensie
Werk en loopbaan
28 november 2004
Bertrand Weegenaar
'Altijd al iets van plan?' behandelt het proces van het onderkennen van een grote persoonlijke wens tot de realisatie daarvan. De auteur Rob Coppenhagen heeft zijn eigen ervaringen geboekstaafd. In de periode dat hij het onderwerp voor het boek 'Creatieregie' (Scriptum, 2002) vorm gaf kwam hij in aanraking met meerdere 'reisgenoten' die hetzelfde proces hebben doorlopen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 november 2004
Bert Peene
2-3 minuten leestijd
Winkelen met mijn vrouw vind ik een crime. Want waar ik meteen tot aankoop overga als ik iets naar mijn zin gevonden heb, wil zij eerst alle mogelijkheden hebben gezien. En dan nog blijkt beslissen vaak een groot probleem. Dat gaat al jaren zo; eigenlijk al zo lang wij elkaar kennen en dat is al heel lang.
recensie
Strategisch management
11 november 2004
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De timing van dit boek had niet beter gekund. In een periode waarin de Nederlandse regering de oplossing gevonden meent te hebben om de (kennis)economie uit het slop te halen met meer, langer en harder te werken, trakteert Kalff de lezer op andere perspectieven. We zouden ons niet langer moeten richten op het Amerikaanse business model maar dienen het Europese bedrijfsmodel in ere te herstellen.
recensie
Organisatiekunde
10 november 2004
Hans Strikwerda
3-5 minuten leestijd
Jim Collins, co-auteur van het voortreffelijke 'Built to Last', heeft met zijn nieuwe boek 'Good to Great' twee dingen nagestreefd: enerzijds tijdloze factoren voor succes over langere tijd te identificeren en tegelijkertijd de zoveelste management hype te vermijden, maar wel inzichten met dezelfde eenvoud te formuleren.
recensie
Reclame en verkoop
10 november 2004
Henk Hemstra
3-4 minuten leestijd
Zijn niet al uw klanten even belangrijk? Dan is het zaak om uw aandacht op een doordachte manier te verdelen. Het op een slimme manier indelen van uw klanten in praktische categorieën is de eerste stap op weg naar een succesvoller accountmanagement.
recensie
Marketing
7 november 2004
John Koster RM
3-4 minuten leestijd
Heeft marketing ooit iets van waarde voortgebracht? Zoals de geneeskunde penicilline heeft ontdekt, zoals de chemie plastics heeft ontwikkeld, zoals elektrotechniek de computer? Wat heeft marketing aan de mensheid bijgedragen?
interview
Algemeen management
7 november 2004
Walter van Hulst
9-13 minuten leestijd
Er is in deze wereld niet één juiste manier om dingen te doen. Bedrijven en managers die succesvol in het buitenland willen opereren, moeten culturele verschillen verzoenen. Kort gezegd komt daar de boodschap van Fons Trompenaars op neer.
achtergrond
Verandermanagement
7 november 2004
9-13 minuten leestijd
recensie
Leiderschap
3 november 2004
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
'Plotseling manager' is een boek dat speciaal geschreven is voor 'managers-tegen-wil-en-dank', oftewel medewerkers die plotseling worden gevraagd om manager te worden. Misschien bent u dat wel? U vindt uzelf nog niet geschikt of klaar voor zo'n functie of zou het eigenlijk niet eens willen. Gary Topchick heeft een praktisch en bondig boek geschreven, vol voorbeelden van effectief management. Hij laat u zien wat wel en wat u zeker niet moet doen als u plotseling manager wordt.
recensie
Economie
3 november 2004
Remko van der Honing
'Seks sells', is een van de begrippen die Diane Coyle in haar boek verder uitwerkt. De bekende kreet kan onderbouwd worden met economische theorieën. Coyle studeerde aan Harvard, is verbonden aan een adviesbureau en schrijft columns voor The Independant en werkt voor de BBC. Met het boek 'Seks, drugs en economie' wil Coyle duidelijk maken dat alles in onze maatschappij te maken heeft met economie.
recensie
Advisering
29 oktober 2004
Sebastiaan Aghina
3-4 minuten leestijd
Goede wijn behoeft geen krans, maar wel een etiket. Dit kan het marketingmotto van de hedendaagse professionele adviseur, accountant, ontwerper of architect zijn. Deze professional wordt door inhoud en niet door 'platte' verkoop gedreven.
recensie
Verandermanagement
18 oktober 2004
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
"Als je mij vraagt wat belangrijker is of waarom we hier zijn zou ik zeggen: het ontwikkelen van mensen", merkte Van Duin op. "Resultaten zullen volgen, daar ben ik van overtuigd" Bedrijfsbiografieën behandelen de laatste jaren met name de teloorgang van grote bedrijven: Baan, Ahold, Enron, Philips etc.
recensie
Algemeen management
18 oktober 2004
Harold Janssen
4-5 minuten leestijd
Werken is walgingwekkend. Arbeid sucks. 't Is klote. Van De Bok. Die overgang van het weekend naar de werkweek doet je kokhalzen, laat je zwetend tollen in je bed, wakkert sluimerende moordgevoelens aan, verdrinkt je in een tomeloos verdriet. Dat maandagmorgengevoel.
recensie
Coaching en trainen
11 oktober 2004
Gérard Hendriks
3-4 minuten leestijd
Sir John Whitmore geeft wereldwijd adviezen en lezingen op het gebied van coachen en Human Resource Management. De auteur begon zijn carrière als autocoureur. In zijn boek 'Succesvol coachen' gebruikt hij regelmatig metaforen uit de sportwereld. Het boek is geschreven voor managers die een coachende stijl van leidinggeven willen aanleren.
recensie
Personeelsmanagement
11 oktober 2004
Michael Geerdink
3-5 minuten leestijd
Rolf Baarda is op het gebied van P&O-beleidsinformatie geen onbekende. Zijn in 1994 uitgegeven 'Ken- en stuurgetallen voor personeelsmanagement' is standaardliteratuur bij menig P&O-opleiding en ook het vorig jaar gepubliceerde 'Sturen op informatie' zal zijn weg naar de geïnteresseerde P&O-er zeker vinden.
recensie
Financieel management
11 oktober 2004
Leo Kerklaan
2-3 minuten leestijd
Alweer een boek over performance management, was de eerste gedachte toen ik 'Corporate Perfomance Management' van Peter Geelen onder ogen kreeg. Meteen schoot het door mij heen dat deze gedachte helemaal niet juist was. Er zijn wel veel mensen met het onderwerp bezig, maar er zijn maar weinig Nederlandse boeken over dit onderwerp. Het boek is mooi compact gebleven; dat nodigt in elk geval uit tot lezen. Bij het lezen van het voorwoord en het eerste doorbladeren proef je onmiddellijk dat Geelen van een praktische aanpak houdt. De volgende conclusie die zich opdringt is dat hij in het boek een wel heel belangrijke vraag wordt beantwoord, namelijk: hoe zorgen we ervoor dat performance management wordt geïntegreerd in de planning- en controlcyclus?
recensie
Non-profit
11 oktober 2004
André de Waal
Direct aan het begin van deze bespreking is een waarschuwing op zijn plaats, of eigenlijk zijn het twee waarschuwingen. Ten eerste is dit boek, met de intrigerende titel 'In zicht, nieuwe wegen voor implementatie', niet voor iedere lezer bedoeld maar voor managers uit de gezondheidszorg. Ten tweede belooft het boek op het eerste gezicht nieuwe manieren van implementeren aan te reiken maar dat is (helaas?) niet het geval.
recensie
Organisatiekunde
11 oktober 2004
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Over projectmanagement is de afgelopen 20 jaar een bibliotheek volgeschreven. Elke organisatie maakt inmiddels gebruik van projecten als methode om (bedrijfs)problemen te lijf te gaan. Het gebied 'projectmanagement' omvat inmiddels een uitdijende groep deelgebieden.
recensie
Organisatiekunde
11 oktober 2004
Carolien de Monchy
Vol verwachting en met een beetje scepsis begon ik aan het boek, want hier werd mij een model beloofd 'dat voor alle mogelijke vraagstukken op individueel, team- of organisatieniveau oplossingsrichtingen biedt zonder de onderlinge samenhang tussen mens en organisatie uit het oog te verliezen.' Zou de Haarlemmerolie voor organisaties nu eindelijk zijn uitgevonden?