OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 940 van 19.454 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    25 januari 2005
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    Ted Nace heeft met dit boek een intrigerende (en dat is een understatement) blik gegeven achter de schermen van de bedrijfs, juridische en politieke machinaties die het Amerikaanse bedrijfsleven hebben gemaakt tot wat ze op dit moment zijn: werelddominante spelers in honderden bedrijfstakken.
    achtergrond
    Werk en loopbaan
    17 januari 2005
    Annegreet van Bergen
    7-10 minuten leestijd
    recensie
    Algemeen management
    5 januari 2005
    Peter de Roode
    4-6 minuten leestijd
    Een boek dat zoveel kritiek heeft op de huidige MBA-opleidingswereld, notabene opgetekend door een insider, zal natuurlijk heel wat stof doen opwaaien. In 'Managers not MBA's', snijdt Henry Mintzberg het thema van (effectief) management aan in relatie tot MBA's. Dat deed hij al eerder in onder meer 'Mintzberg over Management' maar in zijn huidige boek komt de MBA-opleiding meer centraal te staan. 
    recensie
    Personeelsmanagement
    5 januari 2005
    Sandra Barendrecht
    2-4 minuten leestijd
    Stel, u bent al jaren directeur van de Sociale Dienst. De organisatie kenmerkt zich door een bureaucratische werkwijze en een beheersmatige cultuur. De door de overheid opgelegde regels dienen zo correct en punctueel mogelijk te worden nageleefd. Maar dan komt de dag dat de overheid beseft dat een andere werkwijze beter bij de tijdgeest past. U mag de Sociale Dienst omvormen van een ambtelijk georganiseerde overheidsinstelling, naar een klantgerichte en resultaatgerichte onderneming. Wat komt daar allemaal bij kijken?
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    4 januari 2005
    Walter van Hulst
    7-10 minuten leestijd
    Druk, druk, druk. Net een vermoeiend weekend achter de rug met zieke kinderen, wacht maandagochtend op het werk weer een overvolle bak met e-mails, zeurt je secretaresse over telefoontjes waar je maar niet aan toe komt, terwijl onverbiddelijke deadlines als een tsunami op je af rollen en de targets voor dit jaar voortdurend rondzingen in je achterhoofd.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 januari 2005
    Walter Koeleman
    'Good to Great' is een boek dat daadwerkelijk iets toevoegt aan de grote hoeveelheid managementliteratuur. Het is geschreven door iemand die echt geïnteresseerd is in het functioneren van organisaties en op zoek is naar de fundamenten hiervan. Dit komen we helaas maar weinig tegen.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 januari 2005
    Anky Sierksma-Balkenende
    1-2 minuten leestijd
    Good to Great is een boek dat je vlot in een avondje uitleest. De grote lijnen wat er nodig is om excellent te worden(zowel persoonlijk als zakelijk) heb je dan te pakken.
    recensie
    Organisatiekunde
    4 januari 2005
    Niek van Nieuwenhuijzen
    1-2 minuten leestijd
    Veel Amerikaanse boeken over succesvolle bedrijven gaan over CEO's, die op een uiterst daadkrachtige wijze in recordtempo scoren. Het leest meestal gemakkelijk weg en je bent geneigd te denken 'Wat is het toch allemaal eenvoudig'.
    interview
    Persoonlijke effectiviteit
    4 januari 2005
    Annegreet van Bergen
    9-13 minuten leestijd
    Twee broers, één concept, één boek. Al jaren zijn Henk en Luuk Stultiens gefascineerd door de inzichten die het begrip ‘interactiestatus’ hen verschaft in de manier waarop mensen samenleven, samenwerken en communiceren.
    recensie
    Leiderschap
    3 januari 2005
    Wies Bol
    2-3 minuten leestijd
    Niet alleen de titel maar ook de foto op de omslag maakte dat ik nieuwsgierig werd naar de inhoud van 'De vijf frustraties van teamwork en hoe die te verhelpen' van Patrick Lencioni. 
    recensie
    Strategisch management
    2 januari 2005
    Albert Martens
    3-4 minuten leestijd
    'Strategie in drie' is een boek dat, volgens de auteurs, geschreven is omdat het onderwijsveld er om vroeg, omdat veel boeken over strategie te abstract zouden zijn voor managers en omdat de op managers gerichte boeken tamelijk eenvoudige recepten geven die altijd en overal zouden helpen bij het oplossen van strategische problemen.
    recensie
    Leiderschap
    24 december 2004
    Bert Peene
    7-10 minuten leestijd
    Een geheid succesnummer in de workshops over mobiliteit die ik het afgelopen jaar verzorgd heb, was de zogenaamde Voorwaardenveiling.
    recensie
    Personeelsmanagement
    19 december 2004
    Renze J. Klamer
    3-4 minuten leestijd
    Als je erg betrokken bent bij een bepaald onderwerp dan wil je er meer en meer van weten. En als je dan een boek leest dat echt oppervlakkig is en veel onderwerpen aanraakt met de lichtvoetigheid van een lieveheersbeestje, dan is mijn eerste reactie dat ik teleurgesteld ben. Het bovenstaande' overkwam mij bij het boek 'Coachen met meerwaarde' van C.H. Spruijt. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 december 2004
    Remko van der Honing
    2-3 minuten leestijd
    Goede beslissingen worden niet alleen met verstand genomen. Het menselijk lichaam geeft signalen die ondersteunen bij te nemen besluiten. Het 'onderbuikgevoel' of 'de brok in de keel' moeten serieus genomen worden!
    recensie
    Strategisch management
    17 december 2004
    Jaap Peters
    3-5 minuten leestijd
    Sommige boeken moet je hebben gelezen als manager. Het boek van Donald Kalff is er zo één die je niet mag missen. De ondertitel 'Het einde van het Amerikaanse ondernemingsmodel' is explicieter dan het wel erg brave 'Onafhankelijkheid voor Europa'. Je moet dit boek plaatsen in een trend van kritische managementboeken die het doorgeslagen Amerikanisme in onze organisaties aan de kaak stelt. 
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 december 2004
    Edwin van de Wiel
    Onderzoek, de basis is geschreven vanuit een niet alleen nobele maar ook noodzakelijke gedachte. Studenten HBO, die de primaire doelgroep van dit boek vormen, zijn onnodig lang bezig met het uitvoeren van een (afstudeer)onderzoek. Dit geldt volgens het boek ook voor de begeleidingstijd van docenten. Deze constateringen zijn zeker juist. Maar helaas 'Onderzoek de basis', met bijgeleverde CD-rom, brengt geen oplossing. Het zou dan ook te eenvoudig en te simplistisch zijn om dit grote probleem in het hoger beroepsonderwijs (en trouwens ook in het wetenschappelijk onderwijs) in 100 pagina's op te lossen. Het probleem ligt dieper en heeft te maken met het ontbreken van een onderzoeksoriëntatie in het HBO curriculum en natuurlijk ook met de vele vrijheidsgraden die het uitvoeren van onderzoek met zich mee brengt.
    recensie
    Organisatiekunde
    17 december 2004
    Hans Vink
    3-4 minuten leestijd
    Het probleem met het begrip 'architectuur' is dat menigeen wel weet dat het om een belangrijk begrip gaat (dat eigenlijk veel meer aandacht in de eigen organisatie zou verdienen) maar tegelijkertijd ook beseft dat toepassing van het architectuur denken niet zo heel eenvoudig is.
    interview
    Algemeen management
    17 december 2004
    Walter van Hulst
    8-11 minuten leestijd
    Een praktische, integrale kijk op organisaties en organisatie-veranderingen. Een combinatie van inzicht in zowel 'harde' als 'zachte' aspecten, verweven tot een handzame methode met een hoog 'how to do' gehalte. Zo laat de matrix van Peter Camp zich het best omschrijven.
    achtergrond
    Organisatiekunde
    17 december 2004
    Gertjan de Groot
    11-15 minuten leestijd
    achtergrond
    Leiderschap
    6 december 2004
    Egbert Kinds
    8-11 minuten leestijd

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden