OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 931 van 19.459 resultaten
recensie
Leiderschap
10 april 2006
Remko van der Honing
De naam Grimbert Rost van Tonningen klinkt u waarschijnlijk bekend in de oren. Rost van Tonningen is naast de 'zoon-van' de auteur van het boek 'Uitverkoren, maar niet bevlogen'. Volgens de flaptekst een kritische, maar ook constructieve analyse van Nederlands leiderschap.
De inhoudsopgave geeft direct een aardige indruk van het boek. Rost van Tonningen schenkt aandacht aan zijn eigen ontmoetingen met leiders, zijn historische erfenis, zijn opinie over het leiderschap in Nederland, en tot slot een blik op de toekomst. Deze delen van het boek worden hieronder nog kort toegelicht.
recensie
Organisatiekunde
10 april 2006
Gert-Jan Hospers
3-4 minuten leestijd
In een tijd waarin zo'n beetje elke manager, bestuurder en wetenschapper het over 'innovatie' heeft, verwacht je een reeks aan Nederlandstalige handboeken over dit onderwerp. Niets is minder waar. Wie recente literatuur over innovatie zoekt, vindt ofwel glossy boekjes met ronkende woorden, ofwel gortdroge werken vol theorieën. 'Innoveren: begrippen, praktijk, perspectieven' is degelijk zonder saai te zijn en biedt relevante informatie over het wat, hoe en waarom van innovatie in bedrijf en beleid.
recensie
Marketing
4 april 2006
Eric van Arendonk
Welke rol kan duurzaamheid of maatschappelijk verantwoord ondernemen spelen binnen marketing? Op deze belangrijke en bijzonder actuele vraag geeft het boek 'Van geitenwollen sokken naar design jeans' een duidelijk én volledig antwoord.
achtergrond
Algemeen management
29 maart 2006
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Een vaak terugkerend thema in de managementliteratuur (naast leiderschap) is de relatie tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie. Soms worden beide zelfs direct aan elkaar gekoppeld. Je kunt je afvragen of dit terecht is. Of zinvol. Natuurlijk, in beide gevallen is er sprake van strategie, maar de doelstellingen zijn toch wezenlijk anders. Bovendien kun je je afvragen of een directe koppeling wenselijk is: het schijnt dat bedrijven bij wijze van training simulaties gebruiken, waarbij heuse war rooms zijn ingericht. Als simulatie werkelijkheid wordt, raak je al snel het zicht op de werkelijkheid kwijt. Een kleine zoektocht naar de strategie achter strategie.
achtergrond
internet en social media
26 maart 2006
Bertrand Weegenaar
2-3 minuten leestijd
Misschien dat de meeste mensen het zich niet realiseren, maar het commerciële Internet is pas 10 jaar oud. Begon het met linkpages, banners, de zoekmachinemarketing is nog jonger. De grote aanjager van deze discipline is natuurlijk Google. Het boek Search: How Google and Its Rivals Rewrote the Rules of Business and Transformed our Culture geschreven door John Battelle is een uitstekende gids om zicht te krijgen op deze, inmiddels miljarden-industrie. (De vertaling verschijnt in mei onder de titel ZOEK bij Business Contact) Bedrijven betalen letterlijk miljoenen om bovenaan de Google PageRanking te komen. Zie ook: Google Het verhaal
recensie
Organisatiekunde
23 maart 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'Het Doel' van Eliyahu Goldratt is het bekendste boek waarin de schrijver zijn Theory of Constraints (theorie van beperkingen) uit de doeken doet. In romanvorm wordt de lezer meegenomen in het zoekproces van de hoofdpersoon om zijn productiebedrijf van een naderende sluiting te behoeden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 maart 2006
Sebastiaan Aghina
Iemand overstelpen met argumenten. Discussies om mensen voor een standpunt te winnen, om zich te verdedigen ('Waarom vallen de cijfers dit kwartaal tegen en wat heb je daar aan gedaan?'), een twistgesprek om 'gewoon' verbaal te 'scoren'. Dit soort gesprekken voeren we regelmatig. Een eigen discussiestijl ombouwen tot een professionele debatstijl, vergt oefening. 'You can have brilliant ideas, but if you can't get them across, your brains won't bring you anywhere.' (Lee Iacocca, ex-topman Chrysler).
recensie
Algemeen management
23 maart 2006
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Waarom lukt het Fransen niet om zelfmoord te plegen? Omdat ze het pistool boven het hoofd houden. Dit grapje tekent het beeld dat de meeste Nederlanders van Fransen hebben: ze zijn arrogant. De auteurs van 'Waarom de Fransen zo Frans zijn' proberen verder te kijken dan dit beeld; ze willen de Fransen begrijpen. In een caleidoscoop aan onderwerpen belichten ze de Franse mentaliteit, de structuren van het land en Frankrijk binnen Europa.
recensie
Algemeen management
22 maart 2006
Jaap Peters
3-4 minuten leestijd
'Angelsaksen versus Rijnlanders' leek me een aardige titel voor een overzichtelijk boekwerkje, slechts 132 pagina's verdeeld over zeven hoofdstukken. De eerste vraag aan Managementboek.nl was dan ook: zeker al veel van verkocht? Het antwoord was ontkennend.
recensie
Leiderschap
22 maart 2006
Gérard Hendriks
Rudy Vandamme (1958) is psycholoog, filosoof en antropoloog. Hij heeft in België de School voor NLP en Coaching & Co opgericht, met de bedoeling NLP toepasselijk te maken voor het bedrijfsleven. De auteur is ervan overtuigd dat leren boeiend en plezant moet zijn. 'Handboek coachend leiderschap' is bestemd voor managers die zich afvragen hoe ze coaching binnen hun leiderschap kunnen integreren. Laten we eens kijken hoe boeiend en plezant dit handboek is.
recensie
Algemeen management
12 maart 2006
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Op de voorkant van 'Freakonomics' staat een aantal vragen waarbij op zijn minst je voorhoofd van gaat fronzen: 'Wat hebben schoolmeesters en sumoworstelaars gemeen?' Of; 'wat is gevaarlijker een zwembad of een pistool?' Deze klinkt al wat eenvoudiger maar de derde vraag is zelfs grappig: 'waarom wonen drugdealers nog steeds bij hun moeder?' Niet echt vragen voor een econoom. En toch geeft het boek antwoord op deze vragen.
recensie
Marketing
8 maart 2006
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Mooi, dacht ik, Actie! Niet verschuilen achter onderzoeken en wetenschappelijke analyses maar met je poten terug de modder in! 'Marketeers naar de frontlinie!' belooft dan ook inzicht te geven in een succesvol proces van integratie van customer services en marketing. Ik moet zeggen dat deze belofte wordt waargemaakt, maar je moet er wel het nodige geduld bij hebben.
recensie
Algemeen management
3 maart 2006
Julian Breed
Zijn er grote verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke topmanagers? Zo op het eerste gezicht zijn de kwaliteiten die aan een topmanager worden gesteld niet voorbehouden aan enkel mannen. Nederland kent een hoge arbeidsparticipatie van vrouwen, maar zien we de dames ook terug in de directie? Wie daar benieuwd naar is kan 'Mevrouw, mijne heren' ter hand nemen.
recensie
Coaching en trainen
2 maart 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
Wie zelf het vak van trainer uitoefent, staat meestal niet zo stil bij de wijze waarop het resultaat tot stand gekomen is. Het gaat doorgaans om impliciete kennis en vaardigheden. Een buitenstaander kan de trainer weliswaar observeren, maar dan nog heeft hij 'het kunstje' niet in de vingers. Training is een vak. Maar waar bestaat het uit en is het te leren? In het zeer overzichtelijke en laagdrempelige boek 'Het geheim van de trainer' wordt de lezer door twee ervaren vakgenoten, Lianne Kaufman en Janneke Ploegmakers, ingewijd in de geheimen die dit mooie vak te bieden heeft.
recensie
Strategisch management
1 maart 2006
Jasper Thijs
3-5 minuten leestijd
'Strategie, leve de diversiteit' van Dany Jacobs is in de eerste plaats een verzameling van denkwijzen en theorieën die te maken hebben met strategie. Diegene die, zoals de ondertitel belooft 'een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken' zoekt, is met dit boek dan ook een goed eind op weg. Toch moet er niet te vroeg worden gejuicht. Niet alle nobele doelstellingen die de schrijver met dit boek tracht te bereiken, worden gehaald.
recensie
Algemeen management
28 februari 2006
Harold Janssen
4-6 minuten leestijd
Nergens, zo lijkt het, wordt het Anglo-Amerikaanse business model zo gretig overgenomen als in Nederland. Een verschijnsel dat gepaard gaat met een verontrustende afkeer van de eigen cultuur en de eigen nederzettingsgeschiedenis.
recensie
Organisatiekunde
28 februari 2006
Harold Janssen
3-4 minuten leestijd
Om de een of andere reden roept 'the survival of the fittest' primair beelden op van elkaar bevechtende organismen en het recht van de sterkste. Dat terwijl 'to fit' toch echt iets anders betekent en het bij 'the fittest' dus in de eerste plaats gaat om het als beste passen in, en kunnen omgaan met, je omgeving. De evolutie heeft dan ook per saldo een voorkeur voor de meest coöperatieve boven de meest competitieve. Maar beide strategieën komen natuurlijk voor en ook nogal door elkaar heen. De mensheid is daar het mooiste voorbeeld van.
recensie
Algemeen management
28 februari 2006
Sandra Barendrecht
Eerder was Mickey Huibregtsen in gesprek met 'ondernemend Nederland', daarna met 'de rest van Nederland'. In zijn derde bundel interviews, die ook te beluisteren waren bij BNR Nieuwsradio, gaat Mickey Huibregtsen in gesprek met 'richtinggevend Nederland'. In dit boek komen 26 mensen aan het woord. Drieëntwintig mannen en drie vrouwen. Op een paar na betreft het hier zuivere babyboomers, met verhalen over de paters, de seksuele revolutie en de wederopbouw. Het gevaar van 'meer van hetzelfde' loert om de hoek, maar de interviews geven wel degelijk een gevarieerd beeld van 'richtinggevende' Nederlanders.
recensie
Algemeen management
26 februari 2006
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
De ondertitel van dit boek luidt: 'Op weg naar performanceverbetering' geeft goed weer vanuit welke invalshoek de auteurs naar opleiden en trainen kijken. Overduin en Arets stellen dat trainingen die niet resultaatgericht en meetbaar zijn, geen oplossing bieden voor het vermeende organisatieprobleem. Training is dus niet altijd de juiste interventie omdat niet alle problemen trainingsproblemen zijn.
recensie
Marketing
21 februari 2006
Rob Beltman
Egbert Jan van Bel beschrijft in zijn boek waarom Event Driven Marketing feitelijk 'the ultimate marketing machine' is. Het verbaast de auteur, die senior adviseur en directielid is van Pleon, dat er niet veel meer literatuurbronnen zijn over Event Driven Marketing. Niet alleen hebben we hier dus te maken met de beste uitvinding sinds het gesneden brood, het is ook nog eens een van de best bewaarde geheimen in de managementliteratuur. Onbegrijpelijk, zo vindt van Bel, die en passant alle definities en modellen die hij nergens anders eerder heeft gezien voorziet van een expliciet copyright teken.