OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 920 van 19.463 resultaten
recensie
Algemeen management
6 maart 2007
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Het is altijd interessant te vernemen hoe succesvolle 'captains of industry' denken over de business. Jeroen Bertrams sprak met diverse bestuursvoorzitters en legde hen achttien thema's voor. Aan de hand van de gegeven antwoorden zou de lezer moeten kunnen vaststellen waarom sommige managers wel succesvol zijn en andere niet. Hoewel deze formule veel belooft, wordt die belofte in het boek 'Op naar de top' niet waargemaakt.
recensie
Communicatie en media
6 maart 2007
Sandra Barendrecht
Wanneer je de krant er op naslaat, zie je dat het veel mensen lukt hun opinie gepubliceerd te krijgen. Uit de ingezonden brieven blijkt dat gebrek aan feitelijke kennis niet voor iedereen een belemmering is om de redactie van hun mening kond te doen. Maar hoe komen 'gewone' burgers aan gedegen kennis op grond waarvan zij een onderbouwde mening kunnen vormen? De media vervullen hier een belangrijke rol in. Zij kunnen echter op hun beurt niet zonder de 'input' van inhoudsdeskundigen. Hoe kan een wetenschapper die vaak heel veel weet van weinig, effectief zijn in het ondersteunen van het maatschappelijk debat over onderwerpen die voor grote groepen relevant (kunnen) zijn? Huub ter Haar beantwoordt deze vraag in zijn boek 'Uw opinie in de krant'.
recensie
Marketing
5 maart 2007
Victor Blom
Het boek 'Exploring Public Relations' is bedoeld als inleidende tekst voor studenten communicatiewetenschappen en PR op bachelorniveau. Aan het boek is meegewerkt door een groot aantal docenten op het vakgebied. Maar de twee belangrijkste auteurs zijn dr. Ralph Tench en Liz Yeomans, beiden werkzaam als docent Public Relations aan de Leeds Metropolitan University. De aanleiding om dit boek samen te stellen, is het ontbreken van een standaardwerk waarin een verbinding wordt gelegd tussen de theorie en de praktijk van PR.
nieuws
Leiderschap
5 maart 2007
Pierre Pieterse
Volgens John Kotter gaat goed leiderschap veel meer over passie en emotie dan over informatie en ratio. Zijn boeken Leiderschap bij verandering en Het hart van de verandering zijn hiervan het tastbare bewijs. Nieuw is dat Kotter heeft ontdekt dat manier waarop mensen leren veel meer met gevoel te maken heeft dan met denken. “Verrassende, boeiende en vooral visuele ervaringen beïnvloeden ons gedrag sterker dan informatie die op logische wijze wordt verzameld, geanalyseerd en gepresenteerd,” aldus Kotter op een door Focus Conferences georganiseerd seminar. Daarom heeft hij zijn beroemde acht-stappenplan voor organisatieverandering nu verpakt in de parabel Onze ijsberg smelt!. Het verhaal van een kolonie aan tradities verknochte pinguïns die zich ‘omschoolt’ tot flexibele, enthousiaste nomaden.
recensie
Marketing
20 februari 2007
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
'The Long Tail' ofwel 'De lange staart' is nu niet direct een titel die je koppelt aan een managementboek. De ondertitel brengt wat meer duidelijkheid: 'Waarom we in de toekomst minder verkopen van meer'.
achtergrond
Verandermanagement
8 februari 2007
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Groter is beter en vooral effectiever. Synergie heet dat dan. 1 + 1 = 3. Wiskundig is deze formule al bijna onmogelijk te verdedigen, maar het wordt steeds duidelijker dat ook in de bestuurspraktijk deze onzinnige logica niet opgaat. Groter is complexer en vooral onbestuurbaar. De vermeende pot met synergetisch goud blijkt een uitdijende managementlaag zonder werkelijk toegevoegde waarde, en een laag die mensen elke lust tot presteren ontneemt, en daarmee de productiviteit van de organisatie dubbel onder druk zet. 1 + 1 is geen drie, je mag heel blij zijn als het gewoon 2 is. Deze wiskundige logica wordt door durfkapitalisten tegenwoordig keer op keer en op hardhandige wijze bewezen. Zij ontmantelen stelselmatig grote concerns door de losse onderdelen voor grof geld te verkopen. Omdat de som der delen meer is dan het geheel, is voor hen, bijna paradoxaal, 1 + 1 wel 3!
recensie
Marketing
5 februari 2007
Pierre Pieterse
3-4 minuten leestijd
Massamarketing is een begrip dat je nog zelden aantreft in de moderne marketingliteratuur. Tegenwoordig draait alles om relatiemanagement, laterale marketing, customer value, added value, internetmarketing, of experience. Andere tijden, andere benaderingen. Natuurlijk zijn de tijden veranderd, dat wil zeggen: maatschappelijke ontwikkelingen vereisen soms een meer genuanceerde en meer verfijnde marktbenadering. Met de nadruk op soms. Dus soms ook gewoon niet. Net zoals wielen bij auto’s nog altijd een sine qua non zijn, al wil men doen geloven dat het de verfijnde techniek is die het vehikel laat rijden.
nieuws
Algemeen management
2 februari 2007
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Joseph Stiglitz (Perverse globalisering en Eerlijke Globalisering) en Thomas Friedman (De aarde is plat) worden vaak in een adem genoemd. Tenminste, als het over mondialisering gaat. Maar waar Friedman mondialisering ziet als een zegen op mondiaal niveau, daar plaatst Stiglitz serieuze vraagtekens. Volgens hem kent mondialisering veel te veel verliezers, en dat kan ertoe leiden dat de wal het schip gaat keren. ”Wie wil dat de mondialisering doorzet, moet zorgen voor minder verliezers.”
recensie
Communicatie en media
30 januari 2007
Pierre Pieterse
Zeg communicatie, en je zegt massamedia. Nou nee, zei massamedia, want met de komst van internet, sms, msn en mobiel bellen heeft zich een revolutie in de communicatie voorgedaan. Communicatie is vooral gericht op het binnenhalen van het ‘grootste’ marktaandeel. Ook al niet meer waar. Concepten als The Long Tail maken duidelijk dat ‘groot’ vele vormen kent. Gelukkig is het verder grosso modo bij het oude gebleven, dat wil zeggen: alles wat gebeurt tussen produceren tot consumeren. Of informeren en beïnvloeden. Voorlichten, omgaan met de media, presenteren, emotie, lichaamstaal zoals oogcontact, stilte en lawaai.
recensie
Marketing
30 januari 2007
Eric van Arendonk
Een combinatie van de vakgebieden marketing en HRM om te komen tot het beter binden en boeien van klanten. Dat is de kern van het boek 'De gelukswinkel' van Paul Postma en Maurits Bruel. Een combinatie waar ik een groot voorstander van ben. Deze combinatie kan er namelijk voor zorgen dat de driehoek van organisatie, klant, en medewerker ijzersterk wordt. Paul Postma schreef diverse boeken over marketingen klantgerichtheid, Maurits Bruel schreef samen met Clemens Colsen het populaire boek 'De geluksfabriek'. De ontstaansgeschiedenis van dit nieuwe boek laat zich dus raden.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 januari 2007
Elly de Jager
1-2 minuten leestijd
Jaren geleden moest ook ik over van WP naar Word. Vreselijk vond ik dat. Ik wist heel veel functietoetsen in WP uit mijn hoofd en kon daardoor supersnel in dit tekstverwerkingsprogramma werken. Toen ook Excel op de werkvloer kwam heb ik een cursusboek ter hand genomen om me de MS-office programma's eigen te maken. Zo leerde ik steeds meer met de muis te werken en het toetsenbord als typemachine te gebruiken. Ik heb in het verleden ook echt moeten waken voor een muis-arm, die lag af en toe op de loer...
recensie
Algemeen management
29 januari 2007
Pierre Pieterse
In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot beste managementboek van het jaar. Een terechte winnaar, maar ook een keuze van een jury met een vooruitziende blik. Alles wat met beleving te maken heeft, is tegenwoordig ‘hot’. Zelfs een tamelijk traditioneel vak als ‘marketing’ richt zijn pijlen op wat zij ‘experience economy’ noemen. Suzanne Piët maakt overigens kans op een primeur, en wel om voor de tweede keer te worden gelauwerd: haar nieuwste boek De emocode staat in het lijstje van zes boeken (de shortlist) dat kans maakt op deze eer. Een goede reden om even terug te blikken, en te kijken of haar toekomst van de beleveniseconomie is uitgekomen.
recensie
Non-profit
26 januari 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Kennismanagement in de publieke sector' staat onder redactie van Hein van Duivenboden, Miriam Lips en Paul Frissen. Kennismanagement is een thema dat zich in een snel groeiende belangstelling mag verheugen. Kennis is - naast arbeid, kapitaal en grondstoffen - erkend als een essentiële productiefactor. En is daarmee een belangrijk aandachtspunt voor het management geworden.
recensie
Marketing
26 januari 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
In 1994 schreef Jean-Pierre Thomassen, bijgestaan door een team van co-auteurs, zijn eerste boek, getiteld 'Klanttevredenheid, de succesfactor voor elke organisatie'. In dit boek wordt het belang en de wijze van onderzoeken van klanttevredenheid uitvoerig beschreven. Velen zijn hiermee aan de slag gegaan. Zijn laatste boek heet 'Klanttevredenheid, de zin en onzin'.
recensie
Organisatiekunde
26 januari 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Kwaliteitsmanagement, bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling' van Prof. dr. Ton Wentink is bestemd voor managers en medewerkers van bedrijven en instellingen die geïnformeerd willen zijn over de effecten van ontwikkelingen in maatschappij en markt op de bedrijfsvoering, het prestatiegedrag en de resultaten. Organisaties staan namelijk voortdurend onder druk van die invloeden uit hun omgeving, de maatschappij, de technologie en de markt. Zij ondergaan ingrijpende ontwikkelingen die direct op de strategie, structuur en cultuur van organisaties inwerken en de functie van kwaliteitsmanagement raken.
recensie
Marketing
26 januari 2007
Rob de Lange
3-4 minuten leestijd
Public affairs (PA) is een betrekkelijk nieuw aandachtsgebied dat snel in opkomst is. Gezien vanuit het perspectief van organisaties, wordt PA wel omschreven als de strategische managementdiscipline die zich richt op de politiek-bestuurlijke omgeving waarin een organisatie zich bevindt en die soms direct of indirect een enorme invloed heeft op die organisatie.
recensie
recensie
Non-profit
26 januari 2007
Irma Meerlo
'Coachen in samenwerkingsrelaties' is een kort, krachtig en praktijkgericht boekje. Je vindt er alles over coachen in een notendop en dan vooral voor leidinggevenden in de zorg. Volgens de auteur - John Sijnke - betekent coachen mensen tot hun recht laten komen ter realisatie van de organisatiedoelen. Op levendige wijze beschrijft hij een uitdaging die de moeite waard is.
recensie
Internet en social media
26 januari 2007
Yousri Mandour
Enkele jaren na het instorten van de 'internet bubble' kunnen we niet anders dan constateren dat internet zich bijzonder snel heeft ontwikkeld tot een volwassen informatie-, communicatie- en distributiekanaal. Zo volwassen dat werkelijk geen enkele organisatie het zich kan permitteren dit kanaal links te laten liggen. En internetmarketing is inmiddels zo'n wezenlijk onderdeel van marketing geworden dat ook geen enkele marketeer die zijn vak serieus neemt, hier nog met een grote bocht omheen kan. Wat is dan een betere eerste stap dan het bestuderen van het boek 'Internet Marketing' van Dave Chaffey cum suis? En bestuderen is het juiste woord, want bij het lezen ervan waande ik mij weer terug op de universiteit. Een bijna onuitputtelijke stroom van stroomschema's, opsommingen, samenvattingen, discussie topics, voorbeeld examenvragen, en zelfs een 'guided tour' wordt over de lezer uitgestort. Werkelijk indrukwekkend. En ook niet verbazingwekkend, want studenten zijn de primaire doelgroep voor dit boek.
recensie
Internet en social media
26 januari 2007
Yousri Mandour
Enkele jaren na het instorten van de 'internet bubble' kunnen we niet anders dan constateren dat internet zich bijzonder snel heeft ontwikkeld tot een volwassen informatie-, communicatie- en distributiekanaal. Zo volwassen dat werkelijk geen enkele organisatie het zich kan permitteren dit kanaal links te laten liggen. En internetmarketing is inmiddels zo'n wezenlijk onderdeel van marketing geworden dat ook geen enkele marketeer die zijn vak serieus neemt, hier nog met een grote bocht omheen kan. Wat is dan een betere eerste stap dan het bestuderen van het boek 'Internet Marketing' van Dave Chaffey cum suis? En bestuderen is het juiste woord, want bij het lezen ervan waande ik mij weer terug op de universiteit. Een bijna onuitputtelijke stroom van stroomschema's, opsommingen, samenvattingen, discussie topics, voorbeeld examenvragen, en zelfs een 'guided tour' wordt over de lezer uitgestort. Werkelijk indrukwekkend. En ook niet verbazingwekkend, want studenten zijn de primaire doelgroep voor dit boek.