OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 919 van 19.463 resultaten
recensie
Economie
22 april 2007
Remko van der Honing
2-3 minuten leestijd
Voor het lezen van het boek Kwaad Bloed wist ik niet dat de merken Adidas en Puma zijn opgericht door twee broers. En de rivaliteit tussen deze merken en de broers heeft tevens geleid tot een scheuring in het ouderlijk dorp van de broers Dassler. Een inwoner van Herzogenaurach is voor Puma of voor Adidas, een neutrale houding ten opzichte van de schoenenmerken is niet mogelijk.
recensie
Financieel management
22 april 2007
John Daamen
Het vastleggen van de Administratieve Organisatie, kortweg AO, blijkt in de praktijk vaak erg lastig. Het gaat dan niet zozeer om de wijze waaróp als wel om het resultaat: het gebruik van de vastlegging. Dikke handboeken en ingewikkelde schema's nodigen bepaald niet uit. Maar zijn 'dik' en 'ingewikkeld' nu de belangrijkste factoren voor het niet gebruiken van de vastgelegde AO? In hun boek 'Handen en voeten aan de Administratieve Organisatie' behandelen Jeroen van den oever en Peter Noordam op de belangrijkste aspecten die een rol spelen bij een succesvol gebruik binnen de organisatie van de AO.
recensie
Algemeen management
19 april 2007
Rob Beltman
De short break die ik voorzien had om eens lekker te gaan zitten en een paar goede boeken te lezen werd bij de eerste poging meteen verstoord. Oorzaak: 'Re-imagine!' van Tom Peters. Het is geen nieuw boek, want verschenen in 2003, maar stond hoog op het lijstje 'moet ik nog eens echt lezen'. …Maar 'Re-imagine!' is niet te lezen en dat is misschien het grootste compliment dat je dit boek kan maken.
recensie
Marketing
19 april 2007
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Dit boek geeft de lezer een andere kijk op klanttevredenheidonderzoek. In de optiek van de auteur is bij klanttevredenheidsonderzoek uiteindelijk slechts één vraag belangrijk: Zou u als klant ons bedrijf of product bij anderen aanbevelen? Deze vraag staat centraal in dit boek. Het geeft aan dat paginalange vragenlijsten aan klanten tot het verleden behoren. Met sprekende voorbeelden zet de auteur alle aspecten van deze ultieme vraag uiteen.
recensie
Personeelsmanagement
19 april 2007
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
R. Meredith Belbin is dé auteur op het gebied van werken in teams. Voor menigeen is Belbin synoniem met teamrollen en werken in teams. De teamrollen van Belbin wordt dan ook in menig organisatie toegepast. In Managementteams wordt de theorie en toepassing van teamrollen toegelicht. De inhoud in het kortDe boodschap die het boek wil overbrengen is dat de juiste combinatie van mensen van essentieel belang is voor het goed functioneren van een managementteam. Het zoeken naar deze combinatie van mensen noemt Belbin teamrolmanagement.
recensie
Personeelsmanagement
18 april 2007
Joke Verplanke
'Mediation voor managers' gaat over hoe je als manager je vaardigheden in het managen van conflicten kunt verbeteren en hoe je dus (beginnende) conflicten op het werk kunt oplossen. De auteurs zijn John Cramley en Katherine Graham, directeuren van het bedrijf Conflictmanagement Plus in Engeland. Het bedrijf is gericht op vaardigheidstrainingen voor managers. Van de bezoekers van hun website heeft –niet verwonderlijk- ruim 70% vooral vertrouwen in managers als het gaat om bemiddeling in conflicten.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
17 april 2007
Bertrand Weegenaar
John Wood is oprichter van Room to Read. Dit is een organisatie met als doel kinderen in de armste landen een kans te geven om te leren. Hun verder te voorzien van boeken en scholen om dit mogelijk te maken. De organisatie bestaat pas sinds 2000 en heeft sinds die tijd impact gehad op 1,2 miljoen kinderen door 3600 bibliotheken op te zetten, 1,4 miljoen Engelstalige boeken gedoneerd en hetzelfde aantal in lokale talen laten publiceren. Het verhaal is nu door John op schrift gesteld onder de titel Ik ging weg bij Microsoft om de wereld te verbeteren. Ik was snel gegrepen door het verhaal: Microsoft topmanager loopt in Nepal tegen een
recensie
Organisatiekunde
2 april 2007
Gertjan de Groot
3-4 minuten leestijd
Weisfelt wil met het boek 'De bestemming van het systeem', het derde en laatste deel van zijn trilogie, een aanzet geven voor een nieuwe en voor velen wellicht vreemde manier van denken over systemen. De gangbare opvatting is dat een systeem een door mensen geconstrueerd geheel is en dat door het veranderen van de constructie een systeem efficiënter kan worden.
recensie
Coaching en trainen
2 april 2007
Marjan Grootveld
3-5 minuten leestijd
U bent trainer of cursusbegeleider en u beheerst uw vak? U kent ook uw eigen schaduwen en inspiratiebronnen? Dan onderschrijft u vast de uitspraak van Anneke Dekkers: 'Trainen doe je voor een groot deel met je persoonlijkheid'. Maar hoe dragen persoonlijke vermogens precies bij aan een succesvolle training?
recensie
Algemeen management
2 april 2007
Jaap Hollaar
Het boek 'Eenzaamheid' van Peter J. Milovic staat in het teken van leiderschap. Als directeur-eigenaar van 'In Charge' adviseert hij de crème de la crème van het Nederlandse bedrijfsleven: aandeelhouders, bestuurders en topmanagers. Zijn werk speelt zich af in de vertrouwelijkheid van de bestuurskamer. Milovic doorbreekt de stilte om bestuurders en ondernemers te inspireren met zijn visie.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
28 maart 2007
Frans van Schijndel
'Zin. Leidinggeven aan jezelf en anderen' van André Meiresonne is niet een boek als andere (zelfhulp)boeken. Het wijkt af in materiaalgebruik (bordkartonnen kaft), typografie en opzet. Felle kleuren, (pers)foto's en ontelbare illustraties, zoals een sinaasappelkistje, een plastic badeendje, een tang, een inbussleutel en een balpen. Ook barst het boek van uitspraken en anekdotes die een hele of halve pagina in beslag nemen.
recensie
Coaching en trainen
28 maart 2007
Gérard Hendriks
Insoo Kim Berg Peter Szabó beginnen hun boek 'Oplossingsgericht coachen' met een korte introductie over de grondbeginselen van oplossingsgericht werken. Daarna besteden ze veel aandacht aan het eerste gesprek, omdat dat tevens het laatste contact kan zijn (vanwege het succes). Tot slot bespreken Berg en Szabó een aantal moeilijke situaties die in de praktijk van het coachen voorkomen. Denk aan cliënten die niet vrijwillig naar een coach gaan of cliënten die een zware crisis doormaken of geen vooruitgang boeken. De appendix bestaat uit coachingsoefeningen en geheugensteuntjes.
recensie
Marketing
26 maart 2007
Pierre Pieterse
4-5 minuten leestijd
Al voordat dit boek was verschenen werd ik gegrepen door de uitdagende titel van dit boek en dan vooral de ondertitel: Zou u ons bedrijf aanbevelen? Vele managers zullen deze vraag niet durven stellen aan hun klanten uit angst een vernietigend antwoord te krijgen. Als medewerker van Managementboek.nl ben ik ongeveer de laatste die als objectieve recensent kan worden aangemerkt. Ik verzoek de lezer dan ook nadrukkelijk deze speedreview te lezen als een verslag van hoe ik namens Managementboek.nl het lezen van dit boek heb beleefd. Ik begin deze speedreview met een citaat dat ik aantrof op bladzijde 153. "Er zit iets ironisch in de geweldige populariteit van het mooie boek van Jim Collins, Good to Great. In gedachten zie je ceo's overal ter wereld laat opblijven om uit te zoeken hoe hun eigen bedrijf de grote sprong kan maken. Ondertussen zouden de klanten het al fantastisch vinden als deze bedrijven zouden opschuiven van rampzalig naar niet al te slecht." Van mij had dit ook de eerste alinea van het boek mogen zijn, want op nette wijze legt Reichheld volgens mij de vinger op een zere plek bij zeer veel bedrijven: de klantgerichtheid laat ernstig te wensen over. Uit eigen ervaring kan ik daar overigens aan toevoegen dat boeken over dit thema in het algemeen niet doordringen tot de toplijsten van Managementboek.nl. Met als positieve uitzondering de boeken van Jos Burgers trouwens.
recensie
Economie
21 maart 2007
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Hoe Wal-Mart economie en samenleving ingrijpend beïnvloedt' luidt de ondertitel van het boek 'Het Wal-Mart effect' van Charles Fishman. Deze op dit moment grootste retailer van de wereld heeft door zijn consequent uitgevoerde strategie ('always low prices') en omvang een absolute invloed op de samenleving en economie van de VS. Het effect daarvan wordt door Fishman helder en objectief uiteen gezet. Zowel de positieve als de negatieve effecten komen uitgebreid aan bod.
recensie
Advisering
20 maart 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Hoe zit het eigenlijk met uw kennis, of dat van de medewerkers in uw bedrijf? Hoe onderscheidt die kennis zich van de concurrentie? Zien uw klanten dat ook zo? En welke kennisstrategie hanteert u om de concurrentiepositie te versterken? Lastige vragen? Mogelijk, maar professionele dienstverleners moeten steeds ondernemender met kennis omgaan, zo betoogt Marcel 't Hart in zijn boek 'Professionals & kennisconcurrentie'.
recensie
Strategisch management
20 maart 2007
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Het wil maar niet lukken met innovatie in Nederland. De noodklok is zelfs geluid: Nederland is uit de top-10 van competitieve landen! Bedenk dat ons land ooit een derde plek innam. En als we niet uitkijken, zakken we nog verder. Om het tij te keren, werd het Innovatieplatform in het leven geroepen, onder voorzitterschap van de premier, om innovatie in Nederland te stimuleren.
recensie
Financieel management
15 maart 2007
John Daamen
3-4 minuten leestijd
Hebt u het idee dat het traditioneel budgetteren binnen uw organisatie onvoldoende aansluit bij de realiteit? Zo ja, dan biedt het boek 'Beyond Budgeting' van André de Waal, Eelco Bilstra en Pascale Ottens uitkomst. Meer grip krijgen op de realiteit en, wanneer mogelijk, op de toekomst. Wie wil dat niet?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
15 maart 2007
Jaap Hollaar
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Performance' van Robin Stuart-Kotze is bestemd voor managers die willen weten wat 'performance' belemmerend gedrag is, hoe zij hun medewerkers fluitend naar hun werk kunnen laten gaan, en welke impact managementstijlen op 'performance' hebben. Performance, of in gewoon Nederlands presteren, is de eerste stap naar een optimaal presterende organisatie met enthousiaste medewerkers.
recensie
Psychologie
15 maart 2007
Gertjan de Groot
3-5 minuten leestijd
Piet Weisfelt betreurt dat veel leidinggevende zich vooral druk maken over het managen van hun groep en niet om wat hij werkelijk leidinggeven noemt: het structureren van het groepsproces. Leidinggevenden zouden groepsleden moeten inspireren tot een optimale inzet van eigen kwaliteiten, de groep beschermen tegen externe krachten, en de groep en de groepsleden toestemming geven om zich volledig te ontplooien.
recensie
Algemeen management
7 maart 2007
Pierre Pieterse
Overal lezen we dat de wereld om ons heen verandert. De wereld is plat geworden, aldus Thomas Friedman. Samenwerken heeft een geheel andere betekenis gekregen, aldus de auteurs van Wikinomics. Daniel Pink gaat in zijn boek A whole new mind nog een stapje verder. We gaan in de toekomst meer de rechterhelft van onze hersenen gebruiken, meent hij. De logische, lineaire vermogens die we in het 'Informatietijdperk' nodig hadden, worden vervangen door empatische, creatieve vermogens in wat hij het 'Conceptuele tijdperk' noemt. Slecht nieuws dus voor eenieder die zich heeft omgeschoold tot programmeur of net z'n MBA heeft gehaald: in de toekomst is er namelijk juist behoefte aan artiesten, ontwerpers, verhalenvertellers, die gebruik maken van de rechterhersenhelft.