OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 915 van 19.467 resultaten
    recensie
    Coaching en trainen
    17 september 2007
    Hans van der Loo
    4-5 minuten leestijd
    De mens is een gewoontedier. Waar mensen met elkaar omgaan, ontstaan al gauw bepaalde manieren van denken, voelen en doen. Dergelijke gedragspatronen - we spreken ook wel van gewoontes, routines of rituelen - hebben betekenis voor de desbetreffende mensen: ze zijn waardevol en worden als belangrijk ervaren. Dit neemt niet weg dat ze meestal zo vanzelfsprekend zijn dat mensen zich er nauwelijks van bewust zijn. In het boek 'Gedragspatronen van personen en organisaties' beschrijft Rudy Vandamme de invloed van gedragspatronen in organisatorische context, bijvoorbeeld bij veranderingen.
    recensie
    Verandermanagement
    14 september 2007
    Carla Verwijs
    2-3 minuten leestijd
    'Wij willen een financiële Senseo.' Deze opdracht krijgt de net opgerichte innovatieafdeling 'Venturing' van de directie van ING Retail NL mee. Een klapper dus, dat is waar de groep naar op zoek gaat. Geen klein succes, maar een grote incrementele verandering. Bovendien luidt de stelling van de afdeling: een innovatie is pas een innovatie als de klant er wat van merkt. Een geïmplementeerde innovatie dus. Geen gemakkelijke opgave voor de nieuwe afdeling. De ervaringen zijn opgetekend in het boek 'Ideeën genoeg. Slagvaardig innoveren in de dienstverlening' van Wichert van Engelen.
    recensie
    Organisatiekunde
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    4-6 minuten leestijd
    Hebt u het ook gehad met resultaatgericht management, outsourcen, performance management, of met 'optimizing shareholder value'? Ook al de vierde reorganisatie meegemaakt in drie jaar tijd? Heeft u ook het idee dat het alleen nog maar gaat om de knikkers, grote overnames, dure voetballers, leiders van grote landen en het machtsspel in de politiek? 
    recensie
    Psychologie
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    Opnieuw een baanbrekend boek van de bekende auteur Daniel Goleman: 'Sociale intelligentie'. Dit boek is een aanvulling op zijn eerdere publicatie 'Emotionele intelligentie' dat niet alleen een enorme bestseller is maar bovenal een revolutionair boek waarin Goleman herdefinieerde wat het betekent om intelligent te zijn.
    recensie
    Leiderschap
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    Bent u manager? Hoe pakt u dan problemen aan? Probleem georiënteerd of juist oplossingsgericht? U vraagt zich wellicht af wat het verschil is tussen beide benaderingen? Dat zit zo. Probleemgeoriënteerde managers werken vanuit de vraag wat er misgaat, wat niet werkt. Oplossingsgerichte managers vragen zich af wat er gaat goed, wat ondanks de problemen nog wel werkt. Louis Cauffman, psycholoog en bedrijfskundige, laat in zijn boek 'Oplossingsgericht management & coaching' zien hoe effectief het is om problemen juist vanuit de oplossing zelf te benaderen en niet vanuit het probleem.
    recensie
    Leiderschap
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    Over leiderschap is veel, heel veel geschreven. Menig auteur heeft er zijn licht op laten schijnen, en er bestaan veel verschillende opvattingen over dit onderwerp. Maar is leiderschap wel een begrip dat voor velerlei uitleg vatbaar is? Is het leiderschap van Napoleon van een ander type dan het leiderschap dat vandaag in het bedrijfsleven of in de politiek wordt gevraagd? In het boek 'De extra dimensie' van Sjoerd Talsma wordt duidelijk dat echt leiderschap aan universele en tijdloze principes voldoet en het verschil maakt tussen winnen en verliezen.
    recensie
    Algemeen management
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    Op zoek naar een onderbouwde, frisse visie op hedendaags teamwerk? Dan heeft u met 'Grootmeester in teamwerk' het juiste boek in handen. De auteurs, Herman van den Broeck en Fannie Debussche, scheiden in dit boek feit van fictie. 'Grootmeester in teamwerk' koppelt academisch onderzoek aan praktijkrelevantie. Bovendien sluit elk hoofdstuk af met een reeks handige adviezen onder de noemer: 'Een grootmeester in teamwerk weet dat…..' U kunt op de manier meteen aan de slag!
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 september 2007
    Jaap Hollaar
    3-4 minuten leestijd
    De bestseller 'Megatrends' uit 1982 van de auteur John Naisbitt veranderde de kijk op de wereld. Zijn boek 'De knop om' kan de manier waarop u over de toekomst denkt veranderen.
    recensie
    Marketing
    11 september 2007
    Leonie van Rijn
    4-5 minuten leestijd
    Fred Reichheld, oprichter van Bain Company, is de motor achter de ontwikkeling van de NPS, de 'Net Promotor Score'. Deze score is gebaseerd op één enkele vraag: zou u ons bedrijf aanbevelen? Zijn boek 'De ultieme vraag' gaat veel verder dan enkel het promoten van deze nieuwe methodiek.
    recensie
    Coaching en trainen
    11 september 2007
    Joke Verplanke
    4-6 minuten leestijd
    Het boek 'Conflictcoaching' van Marijke Lingsma en Francine ten Hoedt is bedoeld voor managers die conflicten in hun afdelingen willen begeleiden of helpen oplossen. Marijke Lingsma is coach en oprichter van de School voor Coaching en Francine ten Hoedt is mediator en coach.
    achtergrond
    Marketing
    11 september 2007
    Steven de Jong
    2-3 minuten leestijd
    Ook in de politiek is Guerrillamarketing alom aanwezig. De tactiek wordt vooral bedreven door oppositionele, kleine partijen; zij kunnen gevestigde partijen – die meer nuance moeten bedrijven – uit de schijnwerpers drukken door hard uit te halen zonder een oplossing aan te dragen. Geert Wilders is bij uitstek een guerrillapoliticus die zijn underdogpositie (hij tegen het establishment) briljant uitvent.
    achtergrond
    Marketing
    6 september 2007
    Steven de Jong
    2-3 minuten leestijd
    Een voorbeeld van een commerciële guerrilla-actie, is die van fabrikant Buys. Na 86 jaar schrapte Buys het woord ‘neger’ uit de handelsnaam ‘Negerzoen’, om zogenaamd gehoor te geven aan protesten van de Stichting Eer en Herstel Betaling Slachtoffers Slavernij Suriname. Media namen het bericht voor waar aan; er ontstond een maatschappelijke discussie en de Negerzoen stond als product dagenlang, gratis, in de belangstelling. Later gaf Buys toe dat de naamsverandering slechts een marketingstunt was.
    recensie
    Leiderschap
    4 september 2007
    Sandra Barendrecht
    Een aansprekende titel en een prikkelend voorwoord. Dat smaakt meteen naar meer! Sander van Eijnsbergen beschrijft in zijn boek 'De lijdensweg van leiderschap' hoe persoonlijke overtuigingen gedrag en keuzen beïnvloeden. Ideeën van de manager over wat goed en fout is, hebben direct consequenties voor de manier van leidinggeven. En dus voor de werknemers die worden aangestuurd.
    recensie
    Strategisch management
    4 september 2007
    Hans van der Loo
    Wel eens in een projectgroep of op een afdeling gewerkt waar de vonk was overgeslagen, waar een energieke en positieve stemming heerste en waar opwindende resultaten werden behaald? Zo ja, dan is de kans groot dat je hebt deelgenomen aan wat de Britse hoogleraar Lynda Gratton in haar gelijknamige boek aanduidt als ´Hot Spots´: een plek van intense samenwerking die gekenmerkt wordt door een hoge mate van positieve energie en die dientengevolge tot betere productieve en innovatieve prestaties leidt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    3 september 2007
    Peter de Roode
    De oud-wereldkampioen schaken Kasparov stelt in zijn boek 'Waarom het leven op schaken lijkt' dat het enige beroep dat hij zijn hele leven heeft uitgeoefend, hem goed voorbereid heeft op een politieke carrière. Een dergelijke zinsnede creëert hoge verwachtingen die in dit boek niet worden waargemaakt. Het gaat vooral over zijn schaakervaringen, rijkelijk gelardeerd met anekdotes uit de politiek, de geschiedenis en het bedrijfsleven. De vergelijkingen tussen schaken en het 'gewone' leven die de sterkste schaker aller tijden zo nu en dan maakt, zijn soms realistisch maar vaker erg ver gezocht. Het boek is eigenlijk nauwelijks te volgen voor niet-schakers, en schakers zelf zullen weer niet echt geïnteresseerd zijn in Kasparov's politieke ambities om Poetin op te volgen. Desondanks is het een prettig leesbaar boek dat vooral een goed beeld geeft van de energierijke persoon Kasparov.
    recensie
    Leiderschap
    3 september 2007
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    'Slagen als leidinggevende' van Michael Watkins is bedoeld als routekaart voor leidinggevenden, en wel om de eerste negentig dagen in die nieuwe functie succesvol door te komen. Watkins stelt dat leidinggevenden in een overgangssituatie, en dat is een nieuwe functie natuurlijk, vaak extra kwetsbaar zijn. 
    recensie
    Leiderschap
    3 september 2007
    Gertjan de Groot
    3-5 minuten leestijd
    Hopelijk wordt 'Leidinggeven aan professionals? Niet doen!' van Mathieu Weggeman de 'evergreen' waar de uitgever op hoopt. Iedere leidinggevende van een groep professionals zou het cadeau moeten krijgen op het moment van benoeming. Maar nog liever op het moment dat een profiel van een dergelijke leidinggevende wordt opgesteld. Want we kennen allemaal voorbeelden waarbij de benoeming tot leidinggevende van de beste professional heeft geleid tot een slechte leidinggevende en het verlies van een goede professional.
    recensie
    Organisatiekunde
    3 september 2007
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    Het uitvoerige keuzemenu waar elke beller onvermijdelijk doorheen moet alvorens iemand van vlees en bloed aan de lijn te krijgen, wordt gepresenteerd als een kunststukje in service en efficiency. En dat is het ook, alleen niet voor de beller maar voor de organisatie erachter. Op listige wijze wordt de beller namelijk in het logistieke proces van die organisatie getrokken. Joep Schrijvers noemt dat ‘tomtomisering’. Hij bedoelt daarmee dat alles en iedereen ondergeschikt wordt gemaakt aan een neo-logistieke orde. Het systeem is leidend, en de mens wordt gedegradeerd tot onbetekenend radertje in een wereldomvattend logistiek imperium. In een nieuwe aflevering van Management Topics gaat Joep Schrijvers in op onze doorgeschoten organisatiemaatschappij. Kortom: over de andere kant van organiseren.
    achtergrond
    Marketing
    2 september 2007
    Steven de Jong
    3-4 minuten leestijd
    Guerrillamarketing is een kat-en-muis-spel tussen organisaties en journalisten, met als doel consumenten te triggeren door ze op het verkeerde been te zetten, te choqueren en voor het karretje te spannen dat free publicity heet. Het ‘marketinginstrument’ is pas effectief als het niet als zodanig te herkennen is. Hoewel kleine bedrijfjes en actiegroepen guerrillamarketing ontdekten als goedkoop alternatief, zien we de laatste jaren dat ook multinationals, politici en beleidsmakers zich begeven op dit gladde ijs. In deze 6-delige serie bespreek ik de commerciële en idealistische verschijningsvormen en tactieken van guerrillamarketing. Is het onaanvaardbaar bedrog of juist een welkome wake-up call?
    achtergrond
    Strategisch management
    21 augustus 2007
    Pierre Pieterse
    3-4 minuten leestijd
    In boeken waar de link wordt gelegd tussen militaire strategie en bedrijfsstrategie is altijd een prominente plaats gereserveerd voor Sun Tzu en vooral Von Clausewitz. Dat levert vaak nogal geforceerde vergelijkingen, links en extrapolaties op, omdat juist deze twee boeken als het ware geketend zitten aan de tijd waarin ze zijn geschreven. Alsof je ‘Reis naar de maan’ van Jules Verne gaat gebruiken om de ontwikkelingen in de ruimtevaart te verklaren en te voorspellen (lees hier een eerder artikel over de link tussen militaire en bedrijfsstrategie).

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden