OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
			
Artikelen in het Online Magazine
																	Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
															
							
							
							Pagina 897 van 							19.818 resultaten
						nieuws
							
					Financieel management
			
			13 oktober 2008
				Rob Hartgers
									4-6 minuten leestijd
							De nationalisatie van Fortis en ABN AMRO is pas het begin, voorspelt financieel deskundige Jac. Kragt. Binnen afzienbare tijd worden de meeste belangrijke banken genationaliseerd. Preventief. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			13 oktober 2008
				Joep Schrijvers
									6-8 minuten leestijd
							  
Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
		interview
							
					Financieel management
			
			13 oktober 2008
				Rob Hartgers
									3-4 minuten leestijd
							‘Ik had graag de laatste koersdalingen willen meepikken, om te verduidelijken hoe ze binnen de economische trends passen’, zegt hoogleraar economie, Financiële Telegraaf-columnist en voormalig Robeco-topman Jaap van Duijn. Helaas lag zijn boek Trends en cycli al bij de drukker toen de kredietcrisis in Europa aan land kwam. Geen ramp, want bij Van Duijn gaat het niet om de waan van de dag, maar om ontwikkelingen op de langere termijn.
		column
							
					10 oktober 2008
				Ralf Knegtmans
									3-4 minuten leestijd
							Terwijl de economische motor wereldwijd ernstige haperingen vertoont, duurt de slag om het talent onverminderd voort. Veel raden van bestuur buigen zich juist nu over de vraag hoe ze hun toptalenten kunnen behouden in tijden van nood. Het antwoord: een sterke cultuur met minimalistische regels!
		recensie
							Algemeen management
			
			10 oktober 2008
				Hans van der Klis
									3-5 minuten leestijd
							Michiel Bicker Caarten kreeg in 1998 precies drie dagen de tijd om de redacteuren van het zojuist opgeheven Talkradio om te vormen in enthousiaste, financieel-economisch onderlegde medewerkers aan de nieuwe zender Business Nieuws Radio, waarmee hij het monopolie van Radio 1 wilde breken. Tien jaar later kijkt hij in het boek Knerpend grind terug op ‘de onstuimige beginjaren’.
		achtergrond
							
					10 oktober 2008
				Joep Schrijvers
									5-7 minuten leestijd
							Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
		interview
							
					Financieel management
			
			9 oktober 2008
				Walter van Hulst
									8-11 minuten leestijd
							Consultants en conferenties, methoden en managementboeken. Keuze te over om organisaties te verbeteren. Maar of het nu gaat om het INK-model, EFQM, Six Sigma of Balanced Scorecard, het ontbreekt vaak aan onderbouwing of zo’n methodiek écht werkt, stelt André de Waal onomwonden. Bovendien kun je beter met een enkele kogel doeltreffend te werk gaan dan een schot hagel lossen.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			8 oktober 2008
				Bram Kolk
							Is het eigenlijk wel leuk om met PRINCE2 te werken? Het boek 'De praktische PRINCE2' van Henny Portman geeft een tot in detail uitgewerkt raamwerk voor PRINCE2-projectrapportages. Met dit boek in de hand bent u in staat om snel en pragmatisch een rapportagestandaard op basis van PRINCE2 neer te zetten voor uw organisatie of project. Vooral het concept van bouwstenen is vernieuwend.
		nieuws
							
					Communicatie en media
			
			8 oktober 2008
				Hans van der Klis
									3-4 minuten leestijd
							Uit een totaal van 34 boeken heeft de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs twaalf boeken geselecteerd voor een nominatie. Onder de kanshebbers veel boeken over merken en over marketing in het digitale tijdperk. Onderwerpen als CRM of marketingstrategieën zijn minder in zwang. De PIM Marketing Literatuurprijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing dat zich ten doel heeft gesteld vernieuwing in het Nederlandse vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketeers en andere geïnteresseerden te brengen.
		recensie
							8 oktober 2008
				Bertrand Weegenaar
									3-4 minuten leestijd
							Experts duiden de huidige crisis in de VS en daarbuiten graag met een verwijzing naar 1929, het jaar dat de start van de Grote Depressie markeert. Ook toen lagen enorme schuldenlasten en 'overspending' ten grondslag aan het dieprood kleuren van de beurs, met een faillissement van vele banken als direct gevolg. Toch moeten we de kern van Amerika's houding ten opzichte van schuld veel verder weg zoeken, en wel bij haar ontstaan, in 1783 om precies te zijn.
		achtergrond
							
					Economie
			
			8 oktober 2008
				Joep Schrijvers
									4-6 minuten leestijd
							Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
		recensie
							Coaching en trainen
			
			7 oktober 2008
				Sven Laudy
							'Coaching in perspectief', de eerste aflevering van 'De Coachingbox', biedt een overzicht van het vakgebied zoals zich dat de vorige eeuw tot nu heeft ontwikkeld. Daarnaast worden de verschillen aangegeven met andere begeleidingsvormen, zoals 'mentoring' en 'counseling'. Vier kritieke succesfactoren van coaching komen aan bod; deze komen in elke aflevering weer terug. Ten slotte wordt een competentieprofiel voor de coach besproken. Hiermee biedt het een goede basis voor de volgende afleveringen.
		column
							
					7 oktober 2008
				Pierre Pieterse
									3-5 minuten leestijd
							Niet alles is rationeel in organisaties. De vlag dekt lang niet altijd de lading. Sommige onderwerpen zijn onbespreekbaar. Seks bijvoorbeeld.
		achtergrond
							
					Algemeen management
			
			7 oktober 2008
				Joep Schrijvers
									4-6 minuten leestijd
							Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Pyongjang, de hoofdstad van Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
		recensie
							Marketing
			
			6 oktober 2008
				Hugo-Jan Ruts
							U heeft een goed product, maar de klanten nemen het niet al te gretig af. Hoe zorgt u dat klanten u weten te vinden? Hier is veel over geschreven, maar dit boek van Willem Nooij, 'De weg naar succes', heeft een andere aanpak. De auteur beschrijft de ontwikkeling van zijn marketing & sales afdeling. De praktijk van alle dag; vooral voor marketeers bij kleine organisaties. Een praktijkschets als routeboek dus.
		recensie
							Psychologie
			
			6 oktober 2008
				Pierre de Winter
									1-2 minuten leestijd
							Het boek Psychologie op de werkvloer van Dominique Haijtema confronteert ons op een prettig nuchtere manier met onze dagelijkse gedragingen in de werksituatie. Met op de achtergrond altijd de vraag: 'Wil je oorzaak zijn of gevolg?'
		interview
							
					Organisatiekunde
			
			6 oktober 2008
				Paul Groothengel
									4-6 minuten leestijd
							Wát een vooringenomen kwast. Wát een bralaap-met-oogkleppen-op. Bij anderen herkennen we de patronen moeiteloos. De eerste indruk telt, dus een oordeel is makkelijk geveld. Maar als het over onszelf gaat, gaat die patroonherkenning opeens een stuk minder makkelijk.
		nieuws
							
					6 oktober 2008
				Dick Pels
									3-4 minuten leestijd
							‘Er is een groot verschil tussen zinnige en zuinige dienstverlening. De zuinigheid staat tegenwoordig voorop, in financieel opzicht, maar ook qua maatschappelijke waardering. Die volgorde moeten we omkeren.’ Zo besloot hoogleraar Maatschappelijke Bestuurskunde Gabriël van den Brink de werkconferentie over ‘Publieke Beroepstrots’ die op 1 oktober j.l. in Den Haag werd gehouden.
		column
							
					3 oktober 2008
				Michel Hoetmer
									1-2 minuten leestijd
							Toegegeven, na al het nieuws over de rampspoed op de financiële markten is dit nieuwsfeit vergelijkbaar met een mug die in ergens in de Sahara door een bedoeïen wordt doodgemept. Maar toch kreeg het heel wat aandacht. Waar ik het over heb? Die arme Frits Spits die zo vreselijk onheus is bejegend door publiekslieveling Matthijs van Nieuwkerk.
		recensie
							Marketing
			
			3 oktober 2008
				John Daamen
									4-5 minuten leestijd
							Wie wil dat nu niet, hogere prijzen en meer winst! In 'Een hogere prijs is pure winst' stimuleert Jos Burgers ons om met dit principe aan de slag te gaan. Is het inderdaad zo eenvoudig als de titel doet vermoeden, of komt er meer bij kijken? Er is in ieder geval lef nodig om de vele do's in praktijk te brengen. O ja, houdt u er alvast maar rekening mee, u dient ook een aantal zaken af te leren.