OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 881 van 19.472 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    7-10 minuten leestijd
    In 2004 werd het boek De emotiemarkt uitgeroepen tot managementboek van het jaar. En dat maakt een boek al bijna tot een ‘klassieker’. In dit boek beschrijft journalist Suzanne Piët de huidige en volgende fase van de beleveniseconomie, volgend op de fun-industrie. Haar voorspellingen gaan bijvoorbeeld over het belang van emoties en het idee van de maakbaarheid van het menselijk geluk; over trends op het gebied van marketing; over de groeiende beeldcultuur en ons besef van goed en kwaad; over het verlangen naar echtheid; en over de noodzaak van zin maken en zin geven. Even terugkijken in de glazen bol.
    recensie
    Algemeen management
    30 september 2008
    John Daamen
    Martin Simon maakt ons in 'Spiegelen met de top' deelgenoot van zijn inzichten en van de ervaringen die hij als strategisch managementadviseur opdeed tijdens het spiegelen met de top. Simon promoveerde in 1989 op een, zoals hij aangeeft, nieuwe managementvisie. In de kern blijkt dit boek te gaan om het maken van een beperkt aantal strategische maar wel cruciale keuzes voor organisaties, zowel profit als non-profit. Dit blijkt in de praktijk lastiger dan het klinkt en wellicht dat hier het adagium geldt: doe niet zo moeilijk, hou het zo eenvoudig mogelijk!
    recensie
    Internet en social media
    30 september 2008
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Hoe veranderen digitale netwerken onze contacten, samenwerking en organisaties? Een antwoord op deze vraag is de belofte die 'Iedereen' op de omslag doet. Wanneer een individu zijn netwerkcontacten raadpleegt en die raadplegen op hun beurt ook hun contact en zo verder, gaat het razendsnel. Je krijgt dan de combinatie van een olievlekwerking en een lopend vuurtje. Clay Shirky beschrijft niet alleen de techniek van het inzetten van digitale netwerken, maar ook de verrassende mogelijkheden ervan.
    nieuws
    Algemeen management
    30 september 2008
    Pierre Pieterse
    2-3 minuten leestijd
    De wandelgangen weten al wie ‘Dé bank’ gaat overnemen van Fortis: Rijkman Groenink. De financiering is geen probleem, zijn afscheidsbonus is voldoende. Aldus de welingelichte bronnen Fokke & Sukke in het NRC. Inderdaad grappig omdat het zo treurig is. Is dit scenario ook zo grappig voor Jeroen Smit, auteur van het boek De prooi (over de deconfiture van ABN AMRO) dat 30 oktober verschijnt? De drukpers loopt zich warm, terwijl de apotheose zich aan het voltrekken is.
    recensie
    Non-profit
    30 september 2008
    Dick Pels
    3-4 minuten leestijd
    Minister Plasterk wist het wel, in een berucht interview uit juni 2007: ‘Weg met de managers!’ Zij zitten de echte beroepsbeoefenaren in het onderwijs, de zorg, de hulpverlening en bij de politie nodeloos in de weg, degraderen ze tot tweederangs uitvoerders, en beroven ze van hun vakmanschap en beroepseer. Zelf zouden ze onder druk van bedrijfsmatige bestuursmodellen en de quasi-marktwerking lijden aan ongebreidelde regelzucht en reorganisatiedwang, en ook nog eens veel te veel verdienen.
    achtergrond
    30 september 2008
    Joep Schrijvers
    4-6 minuten leestijd
    Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in Beijing, op weg naar Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
    interview
    Economie
    30 september 2008
    Hans van der Klis
    6-8 minuten leestijd
    'Economie is goed voor het milieu' luidt de op het eerste gezicht provocerende ondertitel van het nieuwe boek van de econoom en journalist Ed Lof, Groei en bloei. Lof wil de religieuze component uit het milieudebat halen: ‘Morele verontwaardiging heeft de neiging mensen blind te maken voor rationele afwegingen’, zegt hij.
    recensie
    Non-profit
    29 september 2008
    Teun van Aken
    Klimaatverandering, vetzucht en dichtslibbende wegen. Hierover gaat de publicatie 'Maatschappelijke innovatie experimenten', die staat onder redactie van Emma van Sandick en Rob Weterings, beide werkzaam bij TNO. Op basis van een uitvoerige beschrijving van een viertal experimenten schetst het boek de contouren van de aanpak die nodig is om maatschappelijke innovatie experimenten te verwezenlijken. Boeiende literatuur met belangwekkende aanbevelingen.
    recensie
    Algemeen management
    29 september 2008
    Daniëlle de Jonge
    2-3 minuten leestijd
    Coachen is een term die te pas en te onpas wordt gebruikt. Managers coachen hun medewerkers voor hun persoonlijke ontwikkeling en het verbeteren van de bedrijfsresultaten. Een goede zaak, hoewel de kwaliteit van coaching nog wel eens wat te wensen overlaat, zo blijkt in de praktijk. Tal van boeken zijn verschenen over dit boeiende onderwerp. Het 'HOE-boek voor de coach' van Joost Crasborn en Ellis Buis is een buitengewoon goede aanvulling hierop. Praktijkgerichter dan dit boek is haast niet meer mogelijk. Een bron van inspiratie die aanzet om er direct mee aan de slag te gaan.
    recensie
    Marketing
    29 september 2008
    Eric van Arendonk
    Marketing heeft een brede scoop; veel ontwikkelingen in de wereld hebben invloed op het marketingvak. Wat is nu werkelijk belangrijk en wat is minder relevant? Hoewel dit voor iedere marketeer natuurlijk anders is, heeft nagenoeg iedere marketeer met enkele grote ontwikkelingen te maken. NIMA heeft drie ontwikkelingen verheven tot extra aandachtpunten en deze verwoord in een zogenaamde 'NIMA Marketingagenda'.
    recensie
    internet en social media
    28 september 2008
    Bertrand Weegenaar
    3-4 minuten leestijd
    In het begin van de jaren '90 zag Don Tapscott een verandering in het gedrag van zijn kinderen. Ze begonnen snel de wereld van internet (en daarna de mobiele wereld) op te nemen in hun dagelijkse leven. Hij bestempelde ze als de 'Net Generation', om ze te onderscheiden van hun ouders, 'Generation X', en hun grootouders, de 'Baby Boomers'. Tapscott legde zijn ervaringen en onderzoeksresultaten met jonge 'Netters' vast in het klassieke boek Growing up Digital (uit 1996). Een boek met een boodschap die, zeker voor Nederland, zijn tijd ver vooruit was. Het vervolg, na twaalf jaar, heet: Grownup Digital.
    recensie
    Organisatiekunde
    28 september 2008
    Pierre de Winter
    3-4 minuten leestijd
    Met Zijn zij gek of ben ik het? hebben Wim van Dinten en Imelda Schouten hun nieuwe, op oriëntaties gebaseerde zienswijze body gegeven.
    achtergrond
    27 september 2008
    Joep Schrijvers
    5-7 minuten leestijd
    Voor zijn ‘geluksboek’ trekt Joep Schrijvers regelmatig het veld in om de ‘facts & figures’ achter geluk te zoeken. Op dit moment is hij in het Verre Oosten, in Beijing om precies te zijn. Hij is op weg naar Noord-Korea, als 'lid' van een heuse als even omstreden handelsdelegatie. Vanuit de flanken doet hij voor Boekcover rechtstreeks verslag.
    recensie
    Leiderschap
    26 september 2008
    Irma Meerlo
    Leiders zijn lezers. Althans, volgens Pat Mesiti de auteur van 'Je attitude bepaalt je altitude'. Als enthousiast lezer spreekt deze uitspraak mij aan. Wanneer u dit op uw beurt leest bent u ook goed bezig en dat is een goed gevoel. Leiderschap in de 21e eeuw is een echt inspiratieboek. Het is geschreven in de traditie van dienstbaar leiderschap en geschikt voor iedereen die geïnteresseerd is in het thema leiderschap.
    recensie
    Strategisch management
    26 september 2008
    Jasper Thijs
    Iedereen die ooit een strategie voor een onderneming heeft mogen uitdenken, opschrijven en implementeren, zal door de titel van dit boek geboeid raken: 'Strategisch ondernemen'. Hoe komt het toch dat het planningsproces vaak zo moeizaam verloopt? Dat mensen zich er soms zo weinig bij betrokken voelen? Dat het plan niet echt gaat leven of altijd maar weer in de la belandt? Veel ondernemers willen hier graag een goed antwoord op horen, hoewel dit boek niet per se voor die ondernemers is geschreven. Hans Krijnen mikt, getuige de wervende tekst op de achterkant van het boek, op een iets jongere doelgroep, namelijk 'hbo-studenten, wo-studenten en aanstaande ondernemers'. Het is dus wellicht meer een introductie in strategische planning dan een boek met praktische tips en trucs voor actiegerichte ondernemers.
    nieuws
    Internet en social media
    26 september 2008
    Hans van der Klis
    3-4 minuten leestijd
    Internet heeft een nauwelijks te onderschatten invloed op sociale structuren. Dat is de overtuiging van Clay Shirky, internetdenker en professor aan de New York University. De centrale these van zijn onlangs verschenen boek Iedereen: groepsactie is gemakkelijker geworden.
    recensie
    Leiderschap
    26 september 2008
    Peter Vermeulen
    Er is een toenemende druk om publieke gelden te beheersen en stijgende kosten in de gezondheidszorg te beteugelen. Ook dient de kwaliteit en efficiëntie van de zorg steeds meer verhoogd te worden. Hierdoor volgen ziekenhuizen steeds vaker de strategie om dokters te integreren in de managementstructuur van het ziekenhuis. Yolande Witman stelt met het proefschrift 'De medicus maatgevend' de vraagstukken over het opnemen van dokters in de managementhiërarchie van ziekenhuisorganisaties ter discussie.
    recensie
    Marketing
    25 september 2008
    Peter Vermeulen
    Stelt u zich voor: Rembrandt van Rijn in de 21e eeuw achter zijn schildersezel, in plaats van in de 17e eeuw. Van Rijn aan de tafel bij Pauw en Witteman, waar hij een toelichting geeft op zijn jongste schilderij. Of Rembrandt die samen met Adje en Paul de Leeuw een schilderijtje maakt voor een nietsvermoedende gast. Wanneer de Leidse kunstschilder in deze tijd zou leven, welke managementgoeroe of coach zou hem dan benaderd hebben? Welke managementboeken had hij dan via Managementboek.nl besteld? Koos de Wilt stelt Rembrandt van Rijn voor als hedendaagse zakenman.
    recensie
    25 september 2008
    Hugo-Jan Ruts
    2-3 minuten leestijd
    De fabelvorm is populair in managementboekenland. Ook 'The Go-Giver' is er één. De hoofdpersoon leert vijf principes die hem zullen leiden naar groot succes. Hierdoor wordt u aangemoedigd deze wetten toe te passen. Een krachtige booschap die u goed kunt toepassen in het dagelijks leven.
    recensie
    Algemeen management
    25 september 2008
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Het boek Wij weten meer dan ik staat vol met inspirerende voorbeelden van de bijdrage van ‘de massa’ aan het bedrijfsproces. Dit boek is dan ook geschreven door Barry Libert, Jon Spector ‘en duizend anderen’.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden