OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 867 van 19.481 resultaten
recensie
Coaching en trainen
20 januari 2009
Sven Laudy
De achtste aflevering van de 'Coachingbox' gaat dieper in op het coachen van groepen. Centraal staat de interactie tussen de groepsleden en de wijze waarop je groepen kunt coachen. Het groepsgerichte coachen wordt ingestoken vanuit het systeemdenken. Dat is natuurlijk lang geen nieuw gedachtegoed; is deze luistercd hiermee ook oude wijn in nieuwe zakken?
achtergrond
Leiderschap
20 januari 2009
Annegreet van Bergen
9-12 minuten leestijd
MBA - Mediocre But Arrogant. Als dit op iemand van toepassing is, dan wel op George W. Bush. Hij was de eerste Amerikaanse president met een MBA-titel. Hoe anders is het leiderschap van Barack Obama. Niet alleen is hij een doener, ook kan hij goed omgaan met culturele verschillen. Een onmisbare kwaliteit in een wereld die steeds meer onderling verweven raakt.
achtergrond
Personeelsmanagement
20 januari 2009
Annegreet van Bergen
10-14 minuten leestijd
nieuws
Algemeen management
19 januari 2009
Pierre Pieterse
De jury van het Managementboek van het Jaar heeft zojuist bekend gemaakt welke zes boeken voor 2009 genomineerd zijn voor deze prestigieuze titel. Op 10 maart 2009 wordt de prijs uitgereikt tijdens het zesde Managementboekengala in De Rode Hoed te Amsterdam.
recensie
Organisatiekunde
19 januari 2009
Jaap Peters
Nadenken over het Europese Rijnlandse model is weer in. Globalisering wordt een valstrik voor de democratie. Een onderneming kan over overbodige mensen spreken, een samenleving niet. Temidden van de kredietcrisis zien we de politiek aan beide kanten van de oceaan schipperen hoe daar mee om te gaan. Het turbokapitalisme blaast zichzelf op en ondermijnt de stabiliteit van de samenleving. Dat kan nooit bedoeling zijn geweest. Piet Moerman schreef het essay 'Rijnlanders, durft te denken en te twijfelen!' over de achtergronden van het Rijnlandse model.
recensie
Strategisch management
19 januari 2009
Kees Boodt
2-3 minuten leestijd
Chris Zook reikt in 'Onstuitbaar!' een methode aan om weg te komen of te blijven van stagnatie in de groei van bedrijven. Dit doet hij op basis van uitgebreide onderzoeken. Het grote aantal cases geven niet alleen vele herkenningspunten maar ook vele aangrijpingspunten.
recensie
Financieel management
19 januari 2009
Annegreet van Bergen
3-4 minuten leestijd
Niall Ferguson zag hoe het financiële drama, dat als ‘kredietcrisis’ al maanden de krantenpagina’s domineert, zich de laatste jaren langzaam ontvouwde en deed daarvan erudiet verslag. De Schot, onder meer hoogleraar aan de prestigieuze Harvard Business School en biograaf van de Rothschild-bankiers, is een vermaard historicus. Geld is zijn specialiteit. Zijn recent verschenen boek heet Het succes van geld.
achtergrond
Marketing
19 januari 2009
Bertrand Weegenaar
3-4 minuten leestijd
Seth Godin's 2008 titel is 'Tribes We need you to lead us'. Veelschrijver Godin raakt in dit bijzondere boekje één van de kernen van het sociale element van het moderne internet: de rol van de leider van een gemeenschap. Godin constateert dat leiderschap een kernmerk is, waarvan weinig mensen vinden dat ze het hebben! En het daarom niet naar zich toetrekken.Tegelijkertijd verscheen 'Iconoclast', een boek dat aangeeft dat elke gewone man een leider is. Mits je beschikt over moed, sociale vaardigheden en de juiste perceptie.
recensie
Leiderschap
19 januari 2009
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
We kenden al de piramide van Maslow. In het boek The Enlightened Leader van Peter ten Hoopen wordt een tweede driehoek omgekeerd bovenop de oude Maslow-piramide geplaatst. Het wordt namelijk druk in de top van de oude piramide en de wereld is op zoek naar nieuw houvast.
interview
Algemeen management
19 januari 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
Het leven van bedrijfseconoom Buck Jüch raakte in een stroomversnelling toen hij met een team managers de Kilimanjaro beklom en daar een boek over schreef, getiteld SUMMIT. Na alle sportieve en zakelijke prestaties waarover het gaat in zijn ‘gids voor managers op weg naar de top’, blijkt het echte geluk toch te zitten in de kleine dingen.
interview
Leiderschap
16 januari 2009
Pierre Spaninks
5-7 minuten leestijd
In hun boek Leiders van vandaag - lessen voor morgen gaan Wouter Hart (31) en Harry Sonnenschein (32) op zoek naar de leiderschapsstijl van de generatie van hun vaders, en daarmee naar die van hen zelf. Hoe vind je de juiste balans tussen jezelf en de manier waarop het leven zich aan je voordoet? ‘Als je weet dat je een keuze hebt, dan ben je al een heel eind.’
achtergrond
Algemeen management
16 januari 2009
Walter van Hulst
4-6 minuten leestijd
'Slow Management aflevering 7' is verschenen. Het nummer heeft het thema Tijd. Frederick Taylor bestempelde begin vorige eeuw de factor tijd tot uitgangspunt. Als uitvloeisel van zijn manier van denken worden nog steeds tal van methoden en modellen gebouwd om organisaties te ‘vangen’ in de tijd. Een misvatting, want het leidt tot een verschraalde, door regels afgebakende wereld. In haar jongste nummer stelt Slow Management de vraag: is tijd geld?
recensie
Verandermanagement
16 januari 2009
Rudy van Stratum
4-6 minuten leestijd
Matthijs van Nieuwkerk en Pauw & Witteman zullen de auteur van dit boek nog niet gebeld hebben met een verzoek iets over zijn nieuwe boek te komen vertellen. De boodschap is te complex om in een paar oneliners uit te leggen. De inhoud wijkt misschien ook te veel af van het mainstreamdenken, gaat te veel in tegen de gevestigde belangen.
recensie
Coaching en trainen
16 januari 2009
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
Alles wat je aandacht geeft, groeit. Dat geldt ook voor hoe mensen hun eigen gedachten en kwaliteiten waarderen. In 'Appreciative coaching' presenteren Orem, Binkert en Clancy een positieve coachingsmethode die mensen helpt het beste uit zichzelf te halen om hun dromen te kunnen realiseren.
nieuws
Advisering
16 januari 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
In het tweede deel van de serie over de boeken die dit voorjaar verschijnen, aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Met boeken over mens en organisatie, ambitie, loopbaanbegeleiding, coaching en netwerken.
recensie
Algemeen management
16 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Managers geloven graag in sprookjes, alleen zijn ze zich daar zelden van bewust. Met deze stelling opent Stef Blom zijn boek Waarom managers in sprookjes geloven. Jammer dat hij zijn theorie niet wat verder heeft uitgewerkt.
recensie
Reclame en verkoop
15 januari 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De ondertitel van 'Koop mij' luidt 'waarheid en leugens over ons koopgedrag'. Dit wordt waargemaakt met resultaten van een onderzoek naar hersenacitiviteit bij reclame-uitingen. Een hersenscan legt exact vast welk gedeelte van onze hersenen wanneer actief is. Zo kom je er achter of er hersenenactiviteit plaatsvindt bij een reclame-uiting of bij het feitelijk zien van een product. Maar liefst tweeduizend vrijwilligers verspreid over de hele wereld namen hieraan deel.
recensie
Leiderschap
15 januari 2009
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Wat kunnen dertigers van vandaag leren van de generatie voor hen, de babyboomers die momenteel het pluche bezetten? Met deze vraag togen twee jonge honden, Wouter Hart en Harry Sonnenschein, naar de paleizen van de Nederlandse captains of industry. Het resultaat, het boek Leiders van vandaag, lessen voor morgen, is teleurstellend, waarschijnlijk omdat de twee auteurs maar niet over hun enorme bewondering voor deze iconen van weleer heen konden stappen.
recensie
Algemeen management
15 januari 2009
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Het boek Summit. Een gids voor managers op weg naar de top van Buck Jüch is niet de eerste in zijn genre. Gelukkig heeft de auteur wel verstand van management.
recensie
Marketing
15 januari 2009
Paul Hartog
De theorie, historie, huidige stand van zaken en goede voorbeelden uit de reclamewereld passeren de revue in 'Zapklare brokken'. In zeven overzichtelijke hoofdstukken, 'brokken', biedt Hans van Dijk u een heldere en vermakelijke inkijk in deze bedrijfstak.