OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 861 van 19.487 resultaten
recensie
Algemeen management
25 februari 2009
Peter Vermeulen
3-5 minuten leestijd
Uiteraard kon het niet uitblijven dat er, na het succesvolle standaardwerk over projectmanagement 'Projectmatig werken' van Gert Wijnen en Peter Storm, getracht wordt om met een vervolg te komen. Maar is: 'Succesvol management van de projectenorganisatie' wel een vervolg? Of zorgen Peter Storm, Guido Frölichs en Ton Overmans met dit boek voor een aanvulling op 'Projectmatig werken'? Volgens de auteurs is 'Succesvol management van de projectenorganisatie' geschreven voor managers die medeverantwoordelijk zijn voor het reilen en zeilen van de totale projectenorganisatie.
recensie
Marketing
25 februari 2009
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Dat er altijd plaats is voor een nieuwe speler op de markt, bewijst het verhaal over de opkomst van Nike in Nederland. 'Nike' is erg uitnodigend geschreven door Michel Lukkien, de man die geloofde in de opkomst van het hardlopen in Nederland. Terwijl de gevestigde spelers, Puma en Adidas, geen oog hadden voor de markt die zich aandiende, stortte hij zich met alle overgave op de ontwikkeling van het professionele en recreatieve hardlopen in Nederland.
recensie
Communicatie en media
25 februari 2009
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Wie het boek De professionele communicatieafdeling van Vera de Witte dichtslaat, vraagt zich af waar het toch zo vreselijk mis is gegaan met de communicatieafdeling. Want terwijl ze de laatste jaren steeds meer ruimte heeft gekregen om strategische waarde aan de organisatie toe te voegen (‘de deur van de Board staat voor communicatie altijd open’), is ze verstrikt geraakt in uitvoerende taken. En dus groeit de onvrede onder het topmanagement. Want die redeneert dat communicatie wel wat meer mag leveren dan het antwoord op de vraag of de personeelskrant ja dan nee online moet. Het is geen prettige ontwikkeling voor de communicatiefunctie, gezien ook de onbarmhartig aanrollende ontslaggolf.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
24 februari 2009
Peter Vermeulen
'Hoe vaak gebeurt het niet dat we in een situatie terechtkomen waarin de communicatie tussen onszelf en de ander niet lekker loopt.' Kay Pollak is regisseur van de film 'As it is in heaven', die in 2005 voor een Oscar genomineerd werd als beste buitenlandse film. Met 'Leren van de mensen in je leven' doet de Zweedse filmmaker een poging om ook als auteur succesvol te worden. De auteur geeft u nieuw inzicht in uw omgang met anderen.
recensie
Verandermanagement
24 februari 2009
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
Organisaties zijn niet maakbaar en mensen kunnen niet veranderd worden. Met het om zeep helpen van een aantal hardnekkige mythes omtrent organisatieveranderingen zet Guus Hustinx de toon in zijn boek. 'Ecologisch veranderen van organisaties' bedient zich van een breed palet van theorieën. Zo is zijn betoog gebaseerd op systeemtheorie, wordt Ken Wilber erbij gehaald en is neuro-linguïstisch programmeren het gedachtegoed waaruit geput wordt om in gedrag van het individu te interveniëren. Een combinatie die ik in de recente literatuur rondom veranderen van organisaties nog niet ben tegengekomen. Het levert een inspirerend verhaal op, dat zowel subtiliteit kent als praktisch toepasbaar lijkt te zijn.
recensie
Coaching en trainen
24 februari 2009
Daniëlle de Jonge
2-3 minuten leestijd
Er zijn van die boeken waarvan het gewoon slim is om ze in de kast te hebben staan. '50 werkvormen voor creatieve sessies' is er zo een. In ieder geval voor iedereen die met enige regelmaat bijeenkomsten organiseert voor groepen mensen, zoals trainers, managers en consultants.
column
24 februari 2009
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Het ontwerpen van een organisatie is een proces van wikken en wegen. Een goed ontwerp begint met het in kaart brengen van de klantprocessen. Klantprocessen starten met een vraag van een klant en eindigen met een dienst of product die aan een klant wordt geleverd. Klantvragen wil je optimaal behandelen: snel, foutloos, klantgericht en tegen lage kosten. Als je de klantprocessen kent, ga je na hoe deze processen het beste kunnen worden ingericht, hoe je de coördinatie van het werk organiseert, hoe je de hiërarchie inricht en hoe je de technische systemen laat aansluiten.
nieuws
Reclame en verkoop
24 februari 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
De ophef was voorspelbaar. Willem Verbeke, hoogleraar neuro-economie aan de Erasmus Universiteit, voorspelde afgelopen week in het Vlaamse banenmagazine Vacature dat het hem niet zou verbazen als binnen vijf jaar normaal is dat werkgevers sollicitanten een hersenscan laten ondergaan. Verontwaardiging alom, maar de ontwikkeling is onomkeerbaar.
recensie
Algemeen management
23 februari 2009
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Lijfsbehoud is het dominante motief voor de saboteur. Dat concluderen Jeroen Gietema en Dion Kotteman in hun boek De projectsaboteur. Lijfsbehoud zal in deze tijden van economische crisis eerder regelmaat dan uitzondering worden. Reden te meer om de gereedschapskist in dit boekwerkje snel uit te pakken.
interview
Algemeen management
23 februari 2009
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Begin februari verscheen het boek De publieke zaak, een bundel essays die inspiratie wil bieden voor een nieuwe dynamiek in de samenleving. Initiatiefnemer Mickey Huibregtsen bracht een groot aantal vooraanstaande denkers bijeen die voorstellen doen op uiteenlopend gebied. Het doel van het initiatief is een bijdrage leveren aan de kwaliteit van het publieke debat en het vergroten van de maatschappelijke betrokkenheid . De politiek laat het op dat terrein afweten, vindt Huibregtsen.
nieuws
Algemeen management
23 februari 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Iedere journalist die in deze tijd ondernemers of bankiers moet interviewen, is bekend met de klacht: ‘Jullie maken het alleen maar erger!’ De gedachte dat de media de crisis aanwakkeren is populair. Weinig verrassend denken journalisten daar zelf een stuk genuanceerder over, zo bleek 9 februari tijdens een discussiebijeenkomst van de Vereniging van Onderzoeksjournalisten (VVOJ). Economieredacteur Maarten Schinkel van NRC Handelsblad kwam met een tegenargument: ‘De crisis was ons journalisten steeds een stap voor. Dat pleit ons vrij van de beschuldigingen.’ Peter van Zadelhoff van RTL Z: ‘De journalistieke reflex is altijd dat wij niets fout doen. Ik denk wel dat wij de paniek hebben aangewakkerd. Maar de feiten zijn nu eenmaal niet te ontkennen.’
recensie
Coaching en trainen
20 februari 2009
Marjolein te Kolsté
2-3 minuten leestijd
Een beginnend coach vindt in 'Duurzaam coachen' een mooie handreiking voor het structureren van gesprekken. Auteur Marga van den Ham is zelf loopbaanbegeleider en coach met langjarige ervaring. Dat merk je aan de grote hoeveelheid praktijkvoorbeelden. De titel is wat verwarrend; ik heb niet speciaal iets duurzaams in de werkmethode kunnen ontdekken. Blijft over een prettig, degelijk boek. Met als extraatje op bijna elke pagina een spreuk, zoals het Chinese gezegde 'Wie over elke stap nadenkt, staat zijn hele leven op één been.'
recensie
Algemeen management
20 februari 2009
Ton Horrevorts
3-4 minuten leestijd
Een keur aan representanten van weldenkend Nederland heeft op verzoek van Mickey Huibregtsen een essay geschreven over de richting die de Nederlandse samenleving op moet gaan. Deze veelkleurige ruiker onder de titel 'De publieke zaak' hoopt inspiratie te bieden voor een nieuwe dynamiek in onze samenleving. In dit veelkleurige boeket spreekt de ene bloem wat meer tot de verbeelding dan de ander. Sommige bloemen geuren verrukkelijk, terwijl andere hun blaadjes al verliezen.
recensie
Non-profit
20 februari 2009
Peter Vermeulen
Verliest de zorgsector zijn innovatieve kracht door de toenemende bureaucratie? In de Nederlandse zorgsector lijkt het volgens Wim Huppes alleen nog maar te draaien om de macht over het budget. Opgelegde targets moeten binnen het budgetjaar behaald worden. Onder de mom van 'gelijkheid' wordt volgens Huppes een machtig, inefficiënt bureaucratisch apparaat in stand gehouden. Dat levert allesbehalve gelijkheid en houdt vooral de patiënt klein, bang en dom. Huppes werpt een voor mij niet altijd herkenbare knuppel in het hoenderhok. 'Bij aanschaf van een wasmachine krijg je meer relevante informatie dan wanneer je een medische behandeling overweegt.' U begrijpt dat 'We zijn de klos' van Wim Huppes uitnodigt tot verder lezen.
achtergrond
20 februari 2009
Joep Schrijvers
5-7 minuten leestijd
De bibbers zitten goed in de benen nu ook de voorspellingen van het Centraal Plan Bureau slechter dan slecht zijn. De economie krimpt met 3,5 procent en de werkloosheid stijgt naar hoogten die we niet meer kennen. Een sluier van angst is over ons land heen'getrokken, onvermijdelijk. Het schrikbeeld van werkloosheid, lage uitkering, gedwongen huisverkoop en restschuld doemt op. De angst voor de armoede is terug van weggeweest en ontstaat op een volstrekt eigentijdse wijze: ‘blended’!
recensie
Verandermanagement
20 februari 2009
Pierre de Winter
8-11 minuten leestijd
The Three Laws of Performance (De drie wetten van prestatie) van Steve Zaffron en Dave Logan is een managementboek zonder ook maar één tabel. Volgens de auteurs vormen namelijk niet de cijfers het belangrijkste instrument om een organisatie aan te sturen, maar de taal.
column
20 februari 2009
Pierre Pieterse
4-5 minuten leestijd
Het gaat geweldig goed met Nederlandse voetbalcoaches in den vreemde. Op het WK van 2006 was ons land met maar liefst vier bondscoaches vertegenwoordigd, op het EK van 2008 met drie. Guus Hiddink loodste de Russen naar dat EK waar zij Oranje spectaculair versloegen. Eerder vierde Hiddink klinkende successen met Zuid-Korea en Australië. Nu gaat hij naast Rusland ook proberen om de Londense club Chelsea te redden. Bij die club was eerder Ruud Gullit actief, die later verhuisde naar Newcastle United. Leo Beenhakker, daarvoor onder meer succesvol bij Real Madrid en als bondscoach van Saoedi-Arabië en Trinidad & Tobago, bracht de Polen voor het eerst naar het EK.
nieuws
Algemeen management
19 februari 2009
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
Kan een grote multinational als online winkel Amazon.com nog innovatief zijn? Met deze vraag luisterde Werner Vogels, de Nederlandse chief technology office van het bedrijf, een bijeenkomst van de Amsterdamse Innovatie Motor op. Zijn antwoord: yes, we can!
recensie
Algemeen management
18 februari 2009
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In het boek En nu doorpakken! kunnen bouwondernemers leren hoe je op een moderne manier netjes zaken doet. Misschien nog niet zo’n slecht idee.
nieuws
18 februari 2009
Dick Pels
2-3 minuten leestijd
Jan Hommen, de nieuwe bestuursvoorszitter van ING, neemt voorlopig genoegen met een salaris van nul euro. Een mooi gebaar, maar wel een sigaar uit eigen doos. Want zodra in 2010 het nieuwe beloningsbeleid is vastgesteld, wordt hij met terugwerkende kracht beloond volgens de nieuwe maatstaven.