OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 851 van 19.493 resultaten
    column
    Persoonlijke effectiviteit
    18 mei 2009
    Ralf Knegtmans
    2-3 minuten leestijd
    Topmanagers zijn geen homogene groep. Het zijn wat aanleg en voorkeuren betreft zeer verschillende mensen. Een open deur? Misschien. Maar toch gaan ook in 2009 nog veel te veel management development programma´s uit van het ‘eenheidsworstprincipe’. Dat is de reden waarom talenten meestal door standaard ontwikkelingsprogramma’s worden gehaald, zonder te kijken naar persoonlijke aanleg, passies en drijfveren.
    recensie
    Algemeen management
    17 mei 2009
    John Daamen
    4-6 minuten leestijd
    Misschien dat u bij de titel 'Heeft iemand de overhead gezien?' het idee krijgt dat de overhead is zoekgeraakt. In zekere zin is dat ook zo. In veel organisaties is niet duidelijk wat overhead nu eigenlijk is en mede daardoor heeft men er geen grip op.
    recensie
    Marketing
    15 mei 2009
    Michel Hoetmer
    3-4 minuten leestijd
    In 'Nieuwsgierigheid' buigt Roland van der Vorst zich over de vraag waarom in het ene geval onze nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en andere zaken ons Siberisch koud laten. Het is een interessante vraag, zeker als je zelf actief bent in de commercie zoals ik. Hoe kan ik de nieuwsgierigheid van mijn potentiële klanten prikkelen en vasthouden? Het boek geeft een gedegen antwoord op alle vragen over de kunst van het verleiden.
    recensie
    Algemeen management
    15 mei 2009
    Eugène Mennega
    Juist in de huidige tijd is het optimaal benutten van het potentieel van een ieder, in en rond organisaties, cruciaal. Natuurlijk. Het rendement van organisaties is nog steeds te beïnvloeden door kostenreducties en dus ook besparingen op arbeidskosten in de meest ruime zin. In toenemende mate echter wordt het 'echte' competitieve vermogen van organisaties en het daarmee samenhangende rendement ontleend aan een betere benutting van het beschikbare menselijke potentieel. De uitspraak 'wij vinden mensen belangrijk' dient in daden en resultaten te worden omgezet. Het gras zal sneller moeten groeien, volgens Ton van Dongen en Jan Harmen Rietman. 'Gras groeit sneller door eraan te trekken' gaat over een betere benutting van het potentieel van mensen en had naar mijn stellige overtuiging op geen beter moment kunnen verschijnen.
    recensie
    Non-profit
    14 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Volgens het Burgerlijk Wetboek is een stichting een door een rechtshandeling in het leven geroepen rechtspersoon, die geen leden kent en beoogt met hulp van een daartoe bestemd vermogen een in de statuten vermeld doel te realiseren. Nederland is rijk aan stichtingen, met minstens evenveel bestuurders. Deze bestuurders zijn verantwoordelijk en aansprakelijk voor hun stichting. Maar wat moet een bestuurder nu eigenlijk echt weten? En waar moet hij voldoende van af weten om uit te besteden? Deze twee vragen vormden de basis voor het 'Handboek stichtingbestuurder' van Els Ebels.
    recensie
    Verandermanagement
    14 mei 2009
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Mensen in organisaties gaan taaie vraagstukken graag uit de weg. Die zijn toch niet te hanteren, zo luidt het adagium. Onterecht, concludeert Hans Vermaak in zijn nieuwste boek Plezier beleven aan taaie vraagstukken dat begin juni verschijnt. Juist taaie vraagstukken gaan over de kernprocessen van een organisatie. En zijn dus belangrijk. Maar ook complex. De truc is om de complexiteit vooral te handhaven, maar de taaiheid eraf te halen, stelt Vermaak.
    achtergrond
    Marketing
    14 mei 2009
    Joep Schrijvers
    10-14 minuten leestijd
    Het aantal vijftigplussers op de arbeidsmarkt stijgt gestaag, net als het aantal mensen dat boven de zestig is. In 1973 werkte nog meer dan 70 procent van de zestigjarige mannen, twintig jaar later, in 1993 was dat maar 20 procent. Inmiddels is dat percentage weer boven de 50 procent gekomen. Bij vrouwen is dezelfde trend waarneembaar, al liggen de cijfers een stuk lager. In 1973 en 1993 werkte ongeveer 12 procent van de zestigjarige vrouwen, in 2006 was dat ruim 30 procent, aldus CBS. Mooie cijfers, maar wat betekent dit concreet.
    recensie
    Leiderschap
    14 mei 2009
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    Warren Bennis, Daniel Goleman, James O’Toole en Patricia Biederman bespreken in hun boek Transparantie de verschillende aspecten van openheid, en 'hoe je als leider openheid creëert’ zoals de ondertitel luidt. Een welkom boek, want transparantie lijkt één van de formules om de gevolgen van mismanagement te bezweren.
    recensie
    Psychologie
    13 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Veel mensen zijn opgegroeid met de veronderstelling dat wanneer ze niet lekker in hun vel zitten, verdrietig of ongelukkig zijn, dit veroorzaakt wordt door andere mensen of ongelukkige omstandigheden. Hoe het met ze gaat, hoe ze zich voelen, laten deze mensen afhangen van hoe anderen zich tegenover hen gedragen. Zo iemand was Kay Pollak ook. Hij stelde zich vervolgens de vraag of er een andere manier is dan om de schuld alleen bij anderen te leggen of bij verkeerde omstandigheden te zoeken. De kernvraag in 'Kiezen voor geluk' is: 'Bent u zelf verantwoordelijk voor uw geluk of zijn anderen dat?'
    recensie
    Advisering
    13 mei 2009
    Jan Boerstra
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    13 mei 2009
    Jeffrey Goijers
    'Zorg dat je wordt wie je bent!' van Ton de Baaij biedt u wegen om inzicht te krijgen in uw eigen keuzebeperkingen, zodat u wordt geholpen om uw weg te vinden naar wie u eigenlijk bent. Aan de hand van duidelijke praktijkvoorbeelden kunt u uw eigen situatie herkennen. Hiermee wordt u bewust van uw gedrag en heeft u de keuze om uw gedrag te veranderen. Een interessant boek waarmee u niet alleen inzicht krijgt in uw eigen gedrag, maar ook in dat van anderen!
    recensie
    Verandermanagement
    13 mei 2009
    Joke Verplanke
    Ik ben al eerder gecharmeerd geraakt van oplossingsgericht werken door de boeken 'Oplossingsgerichte mediation' en 'Oplossingsgerichte coaching'. En nu is er dan Coert Vissers 'Doen wat werkt', over oplossingsgericht werken. Het boek spreekt me aan door de heldere en eenvoudige methode: die is lekker simpel – maar niet altijd eenvoudig om uit te voeren – en werkt!
    recensie
    Verandermanagement
    12 mei 2009
    Dick Plomp
    Waarmee moet ik rekening houden in de diagnosefase van een verandertraject? Hoe helpt deze diagnose bij het kiezen van een geschikte veranderstrategie? Zo maar een aantal vragen, die een veranderaar zich kan stellen. Veranderen is een thema dat veel adviseurs en managers al tijden bezighoudt. Naast een lange lijst met literatuur over verandermanagement is er nu de audio-reeks 'De verandermanagementbox'. In deze recensie ga ik in op deel 2; 'Verkennen wat er gaande is' van Miel Otto. Het betreft een voordracht van circa een uur over het diagnosticeren van organisatorische problemen.
    interview
    Organisatiekunde
    12 mei 2009
    Pierre Spaninks
    5-7 minuten leestijd
    Er verschijnen aan de lopende band publicaties over succesvolle bedrijven. Wat onderscheidt hen van de concurrentie? Wat kunnen we daarvan leren? Volgens prof. dr. Ton Wentink van TiasNimbas Business School blijkt achteraf vaak dat al die hooggeprezen bedrijven en hun bejubelde CEO’s ook maar toevallig even de wind mee hadden. In Business Performance Management keert Wentink zich tegen de verleiding van de quick fix en de praatjes van de one-minute-manager, om een pleidooi te houden voor systematisch denken en handelen, voor het aloude principe van meten is weten. Alleen zo komen we stapje voor stapje tot betere prestaties.
    recensie
    12 mei 2009
    Annegreet van Bergen
    3-4 minuten leestijd
    Het nostalgische fotoboek Zat ik maar op kantoor van Martine van Rooijen geeft vertederende beelden van hoe het leven vroeger op kantoor was. Met hun gezicht in de plooi kwijten de kantoormensen (m/v) zich plechtig van hun taak. De beelden maken nieuwsgierig naar de grote ontwikkeling van het kantoorleven. Die nieuwsgierigheid wordt echter niet bevredigd.
    recensie
    Non-profit
    12 mei 2009
    Peter Vermeulen
    Volgens de auteurs van 'Ketens in de langdurige zorg' is er in de gezondheidszorg sprake van een merkwaardige paradox. Naarmate de Nederlandse gezondheidszorg sneller en efficiënter in staat is om levensbedreigende ziekten te genezen, komen er steeds meer mensen met complexe, langdurige aandoeningen. Maar hoe kunnen we er nu voor zorgen dat de vereiste kwaliteit behouden blijft voor de langdurige zorg? En net zo belangrijk: Kunnen we dit beheersbaar en betaalbaar houden? Jeroen Schumacher, Theo Konijn en Henk Nies geven in 'Ketens in de langdurige zorg' antwoord op deze vragen. Ook is er antwoord op de vraag welke rol u en ik kunnen spelen in deze ontwikkeling.
    recensie
    Verandermanagement
    12 mei 2009
    Perry Oostrum
    3-4 minuten leestijd
    Zouden managers niet beter af zijn als zij veranderingen in organisaties zelf ter hand zouden nemen? Volgens Cees Min in ieder geval wel. In 'Bye bye consultant' doet hij een geslaagde poging de lezer daarover te laten nadenken. Hij daagt managers uit meer lef te tonen om hun gezond verstand te gebruiken en te vertrouwen op de kennis en ervaring van hun eigen medewerkers. 
    recensie
    Leiderschap
    12 mei 2009
    Jan Boerstra
    2-3 minuten leestijd
    Competentieontwikkeling is een veel gehoord maar vaak ongrijpbaar begrip. Menig manager of medewerker vraagt zich af hoe hij competenties moet opvatten en toepassen. In een handzaam en praktisch boekje geven Marijke Lingsma en Marcel Scholten uitleg over het begrip competenties en tips voor het coachingsgesprek over competenties.
    recensie
    Advisering
    11 mei 2009
    Hugo-Jan Ruts
    Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
    recensie
    Leiderschap
    11 mei 2009
    Arie Buvens
    We leven in een tijd waarin veel reputaties sneuvelen. Zo lezen we in de krant dat Berkshire Hathaway, het investeringsbedrijf van superbelegger en veelvuldig miljardair Warren Buffet zijn Triple-A status kwijt is. Neêrlands wonderboy Roel Pieper leidt in een half jaar tijd zijn derde bedrijf naar het faillissement. En hoe het 'de ondernemers van het jaar' Rijkman Groenink en Cees van der Hoeven is vergaan, weten we allemaal. En wat de lessen van 'supermanager' Lee Iacocca waard zijn, weten ze bij het bijna failliete Chrysler-concern in de VS ook. Er is dus wel wat lef voor nodig om in deze tijd van economische relativeringen een boek uit te brengen over echt leiderschap. Ietje Lindermann en Marcel Wanrooy, beiden senior adviseur bij het GITP, durfden het aan en schreven 'Echt leiderschap'.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden