OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 848 van 19.493 resultaten
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Personeelsmanagement
4 juni 2009
Ward Grootens
2-3 minuten leestijd
Hoe praktisch kan strategisch HRM zijn? Het boek 'Strategisch HRM' is bedoeld voor HRM-professionals, lijnmanagers en directeuren die de ambitie hebben strategisch HRM in de eigen organisatie op een hoger niveau te brengen. Eelke Pol is erin geslaagd een praktisch hanteerbare en inspirerende aanpak te beschrijven. Hij gebruikt herkenbare voorbeelden uit de praktijk en biedt een krachtig en doordacht model.
recensie
Juridisch
4 juni 2009
Ton Horrevorts
4-5 minuten leestijd
De wetenschappelijke godfathers van de crisisbeheersing in Nederland hebben de handen ineen geslagen. Het product hiervan kun je met recht een zwaargewicht noemen. Het boek 'Crisis - Studies over crisis en crisisbeheersing' van professor Erwin Muller c.s. is met 1085 pagina's letterlijk een zware pil. Maar ook inhoudelijk is dit boek een zwaargewicht met zijn bundeling van historische en actuele inzichten en vooruitzichten over crisismanagement.
recensie
Organisatiekunde
4 juni 2009
Ilja Jacobs
2-3 minuten leestijd
Omdat organisaties steeds meer documenten digitaal bewaren krijgen medewerkers steeds meer te maken met het vormen van digitale dossiers. Ook bepaalde beroepsgroepen, denk aan auditors of accountants, hebben met digitale dossiers te maken.
recensie
Strategisch management
4 juni 2009
Marjolein te Kolsté
2-3 minuten leestijd
Hoe kun je meer uit je merk halen? Het is een vraag die velen bezighoudt. Edwin Winter en Wouter van der Weijden, beide partner bij organisatieadviesbureau &Samhoud, gaan hier uitgebreid op in. Ze leggen in 'Authentieke organisaties. Echte merken' uit hoe een organisatie zijn roots kan vinden. En hoe je van 'we hebben een merk' komt naar 'we zijn een merk'. Hoe je medewerkers inschakelt bij dit ontwikkelproces. Met veel praktijkvoorbeelden, die voldoende uitgewerkt zijn om ze zelf te kunnen repliceren.
recensie
Non-profit
3 juni 2009
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
De hedendaagse specifieke aard van zorg lijkt te botsen met de bedrijfsmatige aanpak en marktgerichte aansturing die noodzakelijk is. Door het steeds groter worden van zorgorganisaties en de toenemende specialisatie vraagt men zich steeds meer af of je van zorgbestuurders en eindverantwoordelijke leidinggevenden van zorgorganisaties kunt verwachten dat zij besturen op afstand.
recensie
Algemeen management
3 juni 2009
Nico Vreeswijk
Cees Hoogendijk heeft met zijn boek 'Kracht zonder macht' op voortreffelijke wijze twee dingen nagestreefd. Enerzijds oog voor het realisme van de praktijk en anderzijds het weten vasthouden aan idealisme van gelijkwaardigheid bij kennisuitwisseling. Hoogendijk weet de zoveelste managementhype over strategietheorie en modellen te vermijden en voert aan de hand van een receptenboek de logische methode 'Verticale Dialoog' in.
interview
Leiderschap
3 juni 2009
Pierre Spaninks
8-12 minuten leestijd
Begin jaren negentig publiceerde Lenette Schuijt een van de eerste gidsen voor vrouwen die hun loopbaan in eigen hand wilden nemen en die zich afvroegen hoe ze hun doelen konden bereiken. Sinds 'Vrouwen nemen leiding' is er veel veranderd in de wereld. Hadden feministische organisatiekundigen destijds vooral oog voor de verschillen tussen mannen en vrouwen, tegenwoordig zien zij ook belangrijke overeenkomsten. ‘Mannen en vrouwen brengen andere eigenschappen mee, maar allebei moeten ze leren om hun rol als leider compleet in te vullen.’
recensie
Communicatie en media
3 juni 2009
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Genoot u vroeger ook zo van de verhalen die uw grootvader vertelde? Of herinnert u zich Jochem de Bruin in het Rabobank-spotje, die in duidelijke termen vertelt waar de Rabobank voor staat? Zijn internationale collega's vinden het in het begin uiterst amusant, maar langzaamaan wordt hun spot door respect vervangen. Verhalen boeien, ook in de bedrijfscontext en dat is iets wat feiten en cijfers niet kunnen. In 'Corporate stories' van Astrid Schutte en Theo Hendriks leest u wat verhalen kunnen betekenen voor uw bedrijf en hoe u er zelf een kunt creëren.
recensie
Algemeen management
3 juni 2009
Rob Hartgers
3-4 minuten leestijd
Talenten werven is niet zo moeilijk. Ze aan je binden blijkt een stuk lastiger. Veel jonge talenten verlaten de organisatie tijdens of kort na afloop van hun traineeship. De schrijvers van Jongleren met talent leggen uit wat er mis gaat en hoe het beter kan.
achtergrond
3 juni 2009
Dick Pels
5-6 minuten leestijd
Volgens een zojuist verschenen rapport van het Global Humanitarian Forum, de Geneefse denktank die wordt geleid door ex-VN-baas Kofi Annan, eist de klimaatverandering nu al ruim 300 duizend doden per jaar. Dit getal zal in de komende twintig jaar oplopen tot een half miljoen per jaar, vooral door de effecten van ondervoeding en ziekte. 98 procent van de mensen die door de klimaatveranderingen worden getroffen wonen in ontwikkelingslanden, die samen minder dan 1 procent van de broeikasgassen produceren. Twintig Afrikaanse en Aziatische landen zijn hierbij het meest kwetsbaar. Deze gegevens zijn afkomstig van de World Health Organization en van Munich Re, ’s werelds grootste herverzekeraar, die gedetailleerde gegevens bijhoudt over natuurrampen.
column
3 juni 2009
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
Af en toe ben ik een beetje tegendraads. Als iedereen beweert ‘je moet naar de klant luisteren, want bedrijven die dat niet doen zijn ten dode opgeschreven!’, dan denk ik ‘is dat wel zo?’ Moet een bedrijf wel klantgericht zijn om succes te hebben? En wat overkomt een bedrijf als het klachten regent? Boze klanten zijn tegenwoordig slechts één muisklik van elkaar verwijderd, dus moet het wel uitlopen op de ondergang van je toko.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 juni 2009
Hugo-Jan Ruts
Personal branding was een van de buzzwords van 2008. Op de golven van die hype verschenen er verschillende Nederlandstalige boeken over het onderwerp: 'Personal Branding – Leiderschap vanuit authenticiteit' van Hubert Rampersad en 'This is your wake-up call – Personal Branding in turbulente tijden' van Cees Harmsen en Rolf Rosenmöller en meest recentelijk 'Personal Brand.nl – De kansen van je online personal identiteit' van het trio Huub van Zwieten, Bas van der Haterd en Tom Scholte. Drie zeer verschillende boeken over hetzelfde boeiende onderwerp.
recensie
Leiderschap
2 juni 2009
José Otte
2-3 minuten leestijd
Kijk niet meer naar de dingen die fout zijn gegaan in uw organisatie en probeer ze niet meer te repareren – kijk naar de dingen die goed zijn gegaan en probeer hierop voort te bouwen. Maak dat werk ertoe doet en profiteer van de WOW-factor. Ontdek passie, volharding en verbeelding om resultaten te krijgen. Denk ongewoon en leer hoe u kunt gedijen in een chaotische tijd. Ook in 'Leiderschap' laat Tom Peters ons meegenieten in zijn verfrissende en soms provocerende kijk op het zakenleven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 juni 2009
Ilja Jacobs
3-4 minuten leestijd
Bij een training wilt u als trainer beelden gebruiken om bijvoorbeeld de introductie anders vorm te geven. Van te voren verzamelt u allerlei losse kaarten of ander beeldmateriaal. Dit hoeft niet meer! 'Water naar de zee dragen...' van Lia Bijkerk en Iris Loonen is een klein en compact doosje met daarin zestig bijzondere fotokaarten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 juni 2009
Hans van der Klis
3-5 minuten leestijd
Wat zou een ‘DroomBaanGoeroe’ zijn zonder dat hij zelf zijn dromen in vervulling laat gaan? Huub van Zwieten, voorman van talentenbureau Talent First, presenteert op 12 juni zijn nieuwe boek ‘Marijn is klaar met werken’, een koffietafelboek, managementboek en roman in één. Bij wijze van preview sprak Management & Literatuur alvast met de auteur.
column
1 juni 2009
Harold Janssen
5-7 minuten leestijd
Mensen kunnen denken. Van dit evolutionaire bijproduct van onze hersenactiviteit maken de meesten echter weinig gebruik. Zij denken slechts wat anderen denken.
interview
1 juni 2009
Justin van Lopik
12-18 minuten leestijd
Wat hebben de Free Record Shop, Coca-Cola, de Belastingdienst en de uitkeringsinstantie UWV, met elkaar gemeen? Ze zijn afgelopen jaren stuk voor stuk de mist in gegaan met een groot IT-project. Belgische onderzoekers becijferden dat iets meer dan de helft van de projecten op het gebied van automatisering ontspoort qua geld, doorlooptijd of kwaliteit. Nog steeds, ondanks de vele miljoenen aan leergeld die zowel bedrijven als overheidsorganisaties al vanaf de jaren ‘80 hebben betaald. Telkens weer laat de Rekenkamer waarschuwende geluiden horen. ‘Hou dan ook op met dat hijgerige gedoe. De tijd is rijp voor slow IT’, zegt Capgemini-topman Ron Tolido. Het nieuwe toverwoord is ‘agile’ (lenige) softwareontwikkeling. Is dit de stille revolutie die de IT nodig heeft?
column
29 mei 2009
Joep Schrijvers
2-3 minuten leestijd
Toen van Gogh werd vermoord, reed ik in mijn auto naar Rotterdam, toen de Twin Towers instortten, was ik in Driebergen, en toen ik voor het eerst hoorde dat trendwatcher Adjiedj Bakas met raaskaller Ratelband scharrelt, zat ik thuis voor de buis. Schokkende gebeurtenissen tillen je op uit het alledaagse en doen je beseffen dat je leeft.
achtergrond
Advisering
29 mei 2009
Jan Boerstra
5-7 minuten leestijd
Appreciative inquiry, oftewel waarderend onderzoek, is een verandermethodiek die uitgaat van een positief mensbeeld. In essentie gaat het over dat wat leven geeft aan een organisatie: Wat maakt een organisatie tot wat ze is en zonder dat tot een andere organisatie? Een verkenning.