OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 845 van 19.493 resultaten
recensie
Leiderschap
19 juni 2009
Nico Vreeswijk
Waarom kiest iemand ervoor om manager te worden en leiding te geven? Is de functie van manager een promotie of bent u als professional op een zijspoor beland? De psychologen Theo IJzermans en Tieneke Dijkstra wijzen in hun boek 'Je zult maar de baas zijn' beginnende managers op de voordelen en nadelen van deze positie. IJzermans en Dijkstra dwingen u om kritisch naar uzelf te kijken, want zelfinzicht en emotionele controle blijken cruciaal te zijn. Een leerzaam boek voor beginnende managers; 'weet waar je aan begint, je kunt er nooit meer uitstappen' is een belangrijke waarschuwing van één de managers.
recensie
Algemeen management
19 juni 2009
Hans Baltjes
Hoe verleen je diensten binnen beperkende kaders? In het boek ´De service knoop´ belicht Maja van der Zijden de uitdagingen van dienstverlenen. Het leveren van maatwerk dat direct wordt afgenomen op moment van levering, ingekapseld in regels, richtlijnen, normen en procedures. De auteur slaagt er maar gedeeltelijk in om de knoop van dilemma's in de dienstverlening te ontwarren omdat de auteur een aantal cruciale aspecten in het totale spel van dienstverlenen niet belicht.
recensie
Strategisch management
19 juni 2009
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
De boeken van Michael Porter behoren nagenoeg tot de basisbibliotheek van iedere marketeer. Het woord concurrentie is verbonden aan Michael Porter. Hij behoort tot één van de grondleggers van de marketing. 'Concurrentiestrategie' is dan ook al geschreven in 1980 en de Nederlandse uitgave had in 2008 zijn elfde druk. Je vindt het boek dan ook op nagenoeg alle literatuurlijsten van de marketingopleidingen. Dat is niet voor niets, want de theorieën van deze auteur zijn nog steeds bruikbaar als analyse en voor strategievorming op het gebied van concurrentie.
interview
Reclame en verkoop
19 juni 2009
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
In zijn boek Koop mij doet de Deense marketinggoeroe Martin Lindstrom verslag van zijn ervaringen met neuromarketing. Dankzij de sponsoring van acht grote multinationals kreeg hij de beschikking over een budget van zeven miljoen euro, zodat hij vier jaar lang onderzoek kon doen naar dit relatief nieuwe fenomeen. Lindstrom is enthousiast: hij beschouwt dit ‘huwelijk’ tussen marketing en wetenschap als een reddingsboei voor de marketing, die naar zijn mening in toenemende mate te maken heeft met een geloofwaardigheidsprobleem.
recensie
Strategisch management
18 juni 2009
Tjibbe van der Werff
2-3 minuten leestijd
Het flesje op de voorkant geeft het al aan, dit boek bevat voedingsstoffen voor bedrijven. 'De Rockefeller-strategie' van Verne Harnish is een handboek voor snel groeiende bedrijven, en zo kan men het boek ook het best gebruiken. Stap voor stap, van prioriteiten stellen tot het managen van de groei van uw organisatie. Identificeer de dingen die uw bedrijf laten groeien en stuur daar consequent op.
recensie
Algemeen management
18 juni 2009
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
Innovatie en routine, dat klinkt als een tegenstelling. Het een het resultaat van een creatief proces, iedere keer weer uniek. Het ander een dagelijks herhaalde handeling, vast te leggen in regels en procedures, voorspelbaar. Toch kunnen die twee heel goed samengaan. Sterker nog: ze moeten samengaan. Dat is de boodschap van Dany Jacobs en Hendrik Snijders in hun boek Innovatieroutine.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 juni 2009
Ton Eijpe
1-2 minuten leestijd
Informatie over het enneagram in één boek zodat u over uw eigen enneagramtype kunt lezen en dat van de mensen om u heen. In het voorwoord schrijft Rita van der Weck-Capitein precies wat haar boek 'Enneasleutels' is. Een compleet naslagwerk is het echter niet geworden, daarover ontbreekt achtergrondinformatie over het enneagram, methoden om je type te ontdekken, alsmede over kernkwaliteiten. 'Enneasleutels' is een leuk boek voor iedereen die al bekend is met het enneagram en een overzicht zoekt.
recensie
Algemeen management
18 juni 2009
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De titel van het boek suggereert dat het zich op managers richt. Hoewel 'Het breinboek voor managers' zeker vele praktische voorbeelden kent, wordt de titel niet echt waargemaakt. Daarvoor is het boek te beschrijvend en te theoretisch van aard. Toch is het zeer interessant en niet alleen voor managers. Paul Postma heeft een prettige schrijfstijl en weet zijn moeilijke onderwerp voldoende te larderen met aansprekende voorbeelden.
recensie
Coaching en trainen
18 juni 2009
Peter de Roode
3-4 minuten leestijd
'Kostbaar misverstand' is een fraai vormgegeven boek waarin Jos Arets & Vivian Heijnen voortborduren op het gedachtegoed dat Jos Arets al eerder beschreef in 'Liever (g)een training'. In dit jongste boek krijgt de lezer honderd korte uiteenzettingen gepresenteerd.
achtergrond
Economie
18 juni 2009
Annegreet van Bergen
5-7 minuten leestijd
Nobelprijswinnaar Paul Krugman trekt in zijn columns in The New York Times ten strijde tegen de nieuwe Amerikaanse president alsof Barack Obama van hetzelfde laken een pak is als George w. Bush. Volgens Krugman is dat inderdaad zo en laat Obama zich te veel leiden door de belangen van Wall Street. Volgens Krugman zou Obama de bankmannen veel strenger moeten aanpakken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 juni 2009
John Daamen
5-6 minuten leestijd
Het enneagram is een eeuwenoud psychologisch model, dat gebaseerd is op het uitgangspunt dat er negen verschillende persoonlijkheidstypen bestaan. Het model mag zich sinds tientallen jaren in een grote belangstelling verheugen, ook in de managementwereld, nog steeds verschijnen er nieuwe boeken over. In 'De psychologie van het enneagram' zoomt psychologe Monique Schouten vooral in op de drijfveren (beperkende overtuigingen en ideaalbeelden) achter de verschillende typen. Bevrijd je hiervan en er ontstaat zicht op wie je werkelijk bent en wie wil dat nu niet weten?
recensie
Algemeen management
17 juni 2009
Pierre Spaninks
3-5 minuten leestijd
De Nederlandse maakindustrie staat er beter voor dan menigeen denkt. Zelfs in deze tijd van recessie zijn er nog volop mogelijkheden om te groeien, ook voor het kleinbedrijf. Drie hoogleraren maakten in opdracht van de Stichting Industriebeleid en Communicatie en handzaam boekje met tips voor ondernemers die hun concurrentiekracht willen versterken: MAAK er meer van.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
17 juni 2009
Arie Buvens
2-3 minuten leestijd
Een leider die de zoektocht naar de mate van waarachtigheid van zijn leiderschap aangaat, krijgt inzicht in zijn ware identiteit, zijn ware waarden en zijn ware kwaliteiten. Dat laat Jan Boon zien in 'Waarachtig leiderschap'. Deze leider verschaft zichzelf een moreel houvast en verkrijgt zelfkennis. Omdat hij in verbinding is met zijn diepere niveaus van denken is hij meer geworteld met zichzelf. Diepere wortels maken niet alleen een boom, maar ook een mens krachtiger.
recensie
Strategisch management
17 juni 2009
Bert van Irsel
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Make, Buy or Ally' van Ivar Davids en Han Hendriks is een vlot geschreven combinatie van theorie en praktijk. Zonder diep in te gaan op een van de drie elementen uit de titel schetsen de auteurs een bruikbaar model voor sourcingbeslissingen. Voor zowel Make, Buy als Ally komen verschillende opties aan bod waaruit u als lezer, met behulp van het keuzemodel, de meest passende voor uw situatie kunt vinden.
nieuws
Leiderschap
17 juni 2009
Ben Kuiken
3-5 minuten leestijd
De jeugd van tegenwoordig is een beetje verpest, heel vluchtig, niet loyaal en heeft behoefte aan duidelijkheid en structuur. Aldus Foppe de Haan. Hij kan het weten: hij leidde een groep jonge honden van Jong Oranje twee keer naar de Europese titel. De Haan sprak op een congres over kennismanagement.
recensie
Marketing
17 juni 2009
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Is Greenmarketing een belangrijk issue voor de komende tijd? Deze vraag hield me al een tijd bezig. Een manier om hier achter te komen, is om je in het onderwerp verder te verdiepen. Dat deed me dan ook besluiten om 'The Green Marketing Manifesto' te gaan lezen.
recensie
Marketing
17 juni 2009
John Koster RM
Eerlijk gezegd lukt het mij niet om een boek met als titel 'Visionaire Marketing' geheel onbevooroordeeld open te slaan. Wat kan er zo visionair zijn aan marketing? Is het niet zo dat visionair vooral betrekking heeft op personen? En als er al zoiets is als 'Visionaire Marketing', is er dan ook 'Niet-Visionaire Marketing'?
Dit boek vraagt enige gewenning; het leest alsof je een college volgt. Een goed college, welteverstaan. Het staat werkelijk boordevol voorbeelden (meer dan 80% van de tekst), die in een soort geletterde spreektaal zijn beschreven. Uitgesproken Amerikaans van opzet, maar niet onplezierig door de zweem van vlotheid en milde ironie, zij het soms wat onrustig van de hak op de tak springend.
interview
Leiderschap
17 juni 2009
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Innovatieve ondernemers vertonen veel overeenkomsten, ontdekte Judith Stoop. Samen met co-auteur Job Franken interviewde ze twaalf op het eerste oog zeer verschillende ondernemers. Allemaal hebben ze iets bijzonders gedaan, zegt Stoop: ‘Het zijn geen slagers die de zoveelste slagerij openen. Het verschil tussen gewoon ondernemerschap en innovatief ondernemerschap is dat een innovatieve ondernemer het lef en de visie heeft om iets nieuws te doen.’ Een interview met een van de auteurs van het boek Bakfiets garnaal en stormparaplu.
recensie
Non-profit
17 juni 2009
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
In het jaar 2050 is een derde van de Nederlandse bevolking van niet-Westerse afkomst. Daar moet u dus wat mee, want dat betekent dat een derde van uw klanten, medewerkers en leveranciers van huis uit een andere cultuur heeft meegekregen. In het boek Aan de slag met diversiteit geeft Youssef Azghari praktische tips.
column
16 juni 2009
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
Niets is heerlijker dan te besluiten op je ‘gevoel’. Je ‘buikgevoel’ om precies te zijn. Je hebt als manager alle mensen die bij het onderwerp zijn betrokken nu wel gesproken, je hebt nog wat getallen onder je neus gehad (was een statisticus niet de beste leugenaar?), toen ben je gaan hardlopen en onder de douche wist je het ineens: zó gaan we het doen en niet anders.