OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 824 van 19.496 resultaten
recensie
Leiderschap
9 november 2009
José Otte
2-3 minuten leestijd
De zoektocht naar echt menselijk leiderschap, dat niet alleen materiële waarden en doelen omvat, heeft de laatste jaren een nieuwe impuls gekregen. In 'De verlichte leider' zetten corporate culture consultants Peter ten Hoopen en Fons Trompenaars het mes in een aantal diepgewortelde managementtheorieën en wijzen de weg naar heling.
recensie
Leiderschap
9 november 2009
José Otte
2-3 minuten leestijd
De zoektocht naar echt menselijk leiderschap, dat niet alleen materiële waarden en doelen omvat, heeft de laatste jaren een nieuwe impuls gekregen. In 'De verlichte leider' zetten corporate culture consultants Peter ten Hoopen en Fons Trompenaars het mes in een aantal diepgewortelde managementtheorieën en wijzen de weg naar heling.
recensie
Economie
9 november 2009
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
De profetische bestseller 'Als de dollar valt' (uit 2007) maakte van Willen Middelkoop een veelgevraagd spreker en televisiepersoonlijkheid. Nu presenteert hij de opvolger, Overleef de kredietcrisis, met vier scenario’s voor de toekomst van de economie van de westerse wereld.
recensie
Economie
9 november 2009
Arie Buvens
Volgens de achterflaptekst is 'De waarde van onroerend goed' niet alleen bestemd voor makelaars en alle overige betrokkenen in de bouw- en onroerendgoedsector, maar ook voor iedereen die vanuit een bepaald belang inzicht wenst in de waarde van onroerend goed. Dat is dus een zeer brede doelgroep. En vaak dwingt een brede doelgroep tot een zekere oppervlakkigheid. Dat is helaas ook hier het geval.
recensie
Marketing
9 november 2009
Kees Groeneveld
1-2 minuten leestijd
Marketing is een leuk vak. Het gaat bij marketing niet zozeer om het kennen van de rijtjes als de 6 p's enzovoorts, maar het gaat om creativiteit: Hoe breng ik mijn produkt- en dienstenportfolio onder de aandacht bij mijn doelgroep op een wijze die leidt tot relatiebinding en omzet- en afzetvergroting.
recensie
Personeelsmanagement
6 november 2009
Christel Deckers
2-3 minuten leestijd
De bestuurder krijgt de ondernemingsraad (OR) die hij verdient. Aan de hand van een achttal onderwerpen bespreekt BPO Adviesgroep de rol van de bestuurder in relatie tot de OR. De nadruk bij de audio-cd 'De bestuurder' ligt op de praktische toepasbaarheid van oplossingen vanuit bestuurdersperspectief. Een praktische cd voor bestuurders.
recensie
Organisatiekunde
6 november 2009
Peter Vermeulen
De mens moet centraal komen te staan. Een veel voorkomende kreet die je hoort in organisaties of leest in vele jaarplannen. 'Wij van organisatie x stellen onze patiënt / cliënt / medewerker centraal.' Bonne Wagenaar stelt ook de mens centraal en wil organisatie van binnenuit. Hij biedt een nieuwe kijk op organiseren en leidinggeven. Volgens hem moet het in een succesvolle en effectieve organisatie namelijk niet gaan om 'de dingen'. Dit boek opent uw ogen.
interview
Leiderschap
6 november 2009
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
Het onderwerp is weer helemaal ‘hot’ deze dagen: er moeten meer vrouwen doorstromen naar de top. Mirella Visser stelt in De zijderoute naar de top dat vrouwen het vooral zelf moeten doen. ‘Ga niet zitten wachten op quotaregelingen of goedwillende topmannen, maar stippel je eigen route uit.’ Inzicht in je eigen talenten en kracht, maar ook de ongeschreven regels en politieke spelletjes op de werkvloer vormen daarvoor onmisbare bagage.
recensie
Verandermanagement
6 november 2009
Perry Oostrum
Niet iedereen heeft de gelegenheid om boekwerken als 'Plezier beleven aan taaie vraagstukken' van Hans Vermaak of 'Het veranderboek' van Steven ten Have cs tot zich te nemen. Vooral niet drukke (verander)managers, die hun handen vol hebben aan het runnen van de dagelijkse gang van zaken in hun onderneming. Voor hen biedt 'Wat hebben ze nú weer bedacht?!' van Johanna Kroon wellicht uitkomst. Dit is een handzaam boekje, dat wel het wezen van een succesvolle aanpak bondig weergeeft. Zonder dat daarvoor een grote aanslag gepleegd wordt op de toch al beperkte tijd van de man of vrouw in de praktijk.
recensie
Financieel management
6 november 2009
Rob van Nes
2-3 minuten leestijd
Met enige regelmaat begeleid ik bedrijven bij een overname, fusie of strategische samenwerking. Soms kleinschalig, andere keren substantieel in omvang en waarde (tot 2,5 miljard). Met gemiddeld zo'n 25 jaar businesservaring weten we als partners van Iber Business Group met elkaar wel aardig hoe het spelletje gespeeld moet worden, daar komt geen literatuur bij op tafel. 'Waardering' is een mooie gelegenheid om onze manier van werken eens te spiegelen aan de wetenschappelijke benadering van Tom Copeland, Tim Koller en Jack Murrin.
recensie
Personeelsmanagement
6 november 2009
Jan Jacob Bos
2-3 minuten leestijd
Heeft u wel eens mee gedaan aan een intervisiesessie? Als u dat vaker gedaan heeft, kan intervisie steeds waardevoller worden. Als u echter steeds dezelfde methode gebruikt, kan de inspiratie wel eens op raken. Monique Bellersen en Inez Kohlmann bieden daarvoor een oplossing. De vele modellen bieden zowel afwisseling als diepgang. Het 'Praktijkboek intervisie' kunt u gebruiken om te starten met intervisie, maar biedt ook gevorderden nog genoeg nieuwe perspectieven.
recensie
Algemeen management
6 november 2009
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
Door Fortune Magazine is Patrick Lencioni uitgeroepen tot een van de tien nieuwe managementgoeroes die je moet kennen. Zijn recept: eenvoudige oplossingen voor complexe problemen.
recensie
IT-management / ICT
6 november 2009
Peter van Veen
Adobe Photoshop Lightroom 2 is al weer enige tijd in de markt. Momenteel is de bètaversie van Lightroom 3 zelfs al te zien. Martin Evening heeft hiervoor zijn befaamde 'The Adobe Photoshop Lightroom 2 Book' voorzien van een update waarin hij de veranderingen naar Lightroom 2 de revue laat passeren. Dit is zo diepgaand en compleet dat het haast een naslagwerk is!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
5 november 2009
Rob van Nes
Wie net als ik gek is op een opgeruimd bureau waarop hooguit plaats is voor een enkel veel geraadpleegd boek, heeft er met Sander Schroevers' 'Taaltips voor de export' een verleiding bij. En dat zonder dat de vlag de lading echt dekt.
column
5 november 2009
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Als er één parameter iets zegt over de onderlinge samenwerking binnen een organisatie, dan is dat wel het ‘op tijd betalen’. Dat raakt vrijwel iedereen: het gaat namelijk om het proces van inkoop tot en met de facturering! Momenteel is dit zelfs heel terecht een ‘hot issue’, zeker nu blijkt dat de overheid zo’n slechte betaler is.
recensie
Marketing
5 november 2009
Daniëlle de Jonge
Het eerste boek over Calimeromarketing heb ik gelezen, vol gekliederd met aantekeningen, er weer eens bij gepakt om wat op te zoeken over een specifiek onderwerp, nog eens gelezen en inmiddels staat het als standaardnaslagwerk vooraan in mijn boekenkast. Als kleine ondernemer ben ik dus heel blij met het vervolg op dat boek, vooral omdat ik me steeds meer in de digitale wereld begeef voor mijn bedrijf. Marketing is een vast onderdeel van het runnen van een bedrijf en tips blijven wat mij betreft altijd welkom. Met 'Calimeromarketing 2.0' slaat schrijfster Karen Romme een brug tussen het offline en online marketing. Het één kan niet zonder het ander voor succesvol zakendoen, dat maakt dit boek wel duidelijk. Lees, laat u inspireren en ga aan de slag!
recensie
Marketing
5 november 2009
Daniëlle de Jonge
Het eerste boek over Calimeromarketing heb ik gelezen, vol gekliederd met aantekeningen, er weer eens bij gepakt om wat op te zoeken over een specifiek onderwerp, nog eens gelezen en inmiddels staat het als standaardnaslagwerk vooraan in mijn boekenkast. Als kleine ondernemer ben ik dus heel blij met het vervolg op dat boek, vooral omdat ik me steeds meer in de digitale wereld begeef voor mijn bedrijf. Marketing is een vast onderdeel van het runnen van een bedrijf en tips blijven wat mij betreft altijd welkom. Met 'Calimeromarketing 2.0' slaat schrijfster Karen Romme een brug tussen het offline en online marketing. Het één kan niet zonder het ander voor succesvol zakendoen, dat maakt dit boek wel duidelijk. Lees, laat u inspireren en ga aan de slag!
recensie
Organisatiekunde
5 november 2009
Monique Mulders
1-2 minuten leestijd
Onlangs mocht ik weer een bijeenkomst organiseren, dit keer voor Jong SZW. Het doel was te achterhalen hoe jonge medewerkers van het Ministerie van SZW denken over flexibel werken. Daarbij wilde ik graag dat de deelnemers out-of-the-box zouden denken. Wat geeft Lenny Kaarsgaren voor tips om een goed programma op te zetten? Toen ik de omslag van het boek 'Evenementen support' las, verwachtte hiervoor handreikingen te krijgen. Dit viel tegen.
achtergrond
5 november 2009
Dick Pels
5-7 minuten leestijd
De run op de DSB volgde het klassieke scenario van de zichzelf vervullende voorspelling. Geloof en krediet zijn hetzelfde, en schijnbaar massieve financiële instellingen blijken uiterst fragiel wanneer mensen ophouden erin te geloven en hun krediet terugtrekken.
recensie
Internet en social media
5 november 2009
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
Na een jarenlange flirt is het dan toch zover: Microsoft en Yahoo trekken zelfs gezamenlijk ten strijde tegen de machtige zoekgigant Google. De twee bedrijven bundelen de komende tien jaar hun krachten op advertentie- en zoekgebied.