OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 816 van 19.500 resultaten
recensie
Algemeen management
12 januari 2010
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Volgens de Amerikaanse marketinggoeroe Seth Godin is de fabrieksmatige aanpak van het bedrijfsleven achterhaald. De toegenomen outsourcing heeft de gehoorzame en goedkope werknemer de das omgedaan, betoogt hij in het binnenkort te verschijnen boek ‘Linchpin’ (Onmisbaar in het Nederlands). ‘Er is alleen nog toekomst voor mensen die zich onmisbaar maken.’
recensie
Personeelsmanagement
11 januari 2010
Corella Slob
Een overzichtelijk boekje, hoewel 'Adviseren over motiveren voor de HRM-professional' op sommige punten te beperkt is. Herman Beuker beschrijft de zes motivatiewaarden op zeer basaal niveau.
recensie
Communicatie en media
11 januari 2010
Martin van 't Klooster
Eén van de spannendste publicaties over geschiedenis van een spraakmakend medium is 'Het geheim van de Telegraaf'. Mariëtte Wolf is op basis van het verslag van jarenlange onderzoek gepromoveerd tot doctor in de mediastudies. De publieksuitgave van haar inspanningen laat zich lezen als een schelmenroman. Maar ook wie alleen de 484 pagina's tekst wil lezen en de ruim 80 pagina's noten, bronnen en literatuuropgave voor gezien houdt, moet er wel de tijd voor nemen.
recensie
Algemeen management
11 januari 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Ze lezen nauwelijks managementboeken, weten goed wat ze willen en zijn per definitie extravert. Dit zijn een paar van de eigenschappen die Don Croonenberg vond bij de bovenbazen van Nederland. In zijn boek Een fascinerende hondenbaan maakte hij mooie, persoonlijke portretten.
column
Algemeen management
11 januari 2010
Paul Postma
2-4 minuten leestijd
Twee merknamen op één kussen, daar ligt de duivel tussen! Zou je denken, maar dat is dus niet zo. Integendeel zelfs.
recensie
Verandermanagement
8 januari 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Veranderen is leuk, luidt de centrale boodschap van het boek De Brown Paper-methode van Wessel Berkman en Marcel van der Schaaff. De manager die deze boodschap succesvol weet over te brengen op zijn werknemers, in het boek aangeduid als ‘de werkvloer’, heeft de belangrijkste slag gewonnen.
recensie
Marketing
6 januari 2010
Martin Hofstede RM
3-4 minuten leestijd
'Marketing van diensten' is inderdaad een studieboek. Het boek leest ook als een studieboek en dat is ook passend voor de primaire doelgroep. Koen Maegherman geeft veel schema's en opsommingen en mede daardoor is het soms wat minder toegankelijk.aarde.
recensie
Economie
6 januari 2010
Perry Oostrum
4-5 minuten leestijd
Voor Het Financieele Dagblad schreven Vasco van der Boom en Gerben van der Marel ongeveer honderd artikelen over 'de grootste Nederlandse fraudezaak ooit'. 'De vastgoedfraude' is, aldus de auteurs, het eerste boek over de verborgen kant van de vastgoedwereld.
nieuws
Organisatiekunde
6 januari 2010
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
De longlist is bekend. 49 boeken hebben de eerste horde genomen. Nog één horde, de shortlist, en de weg ligt open naar het Managementboek van het Jaar. Het is natuurlijk verleidelijk om nu al wat voorspellingen te doen, maar ook tamelijk zinloos. Het blijft een voorspelling, hoe beredeneerd dan ook. Beleggers weten hier inmiddels alles van! Wat zinvoller is het om dit jaar in boeken door te nemen. Wat valt op? Een korte impressie.
recensie
Strategisch management
6 januari 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Gaat u linksaf naar marktrelevantie of rechtsaf richting uniek product. Of probeert u die twee wegen te combineren tot een prachtige snelweg zonder verkeer waar u knalhard, zonder concurrent, rechtuit kunt. In De strategieversnelling van Alfred Griffioen wordt u op weg geholpen om in een hogere versnelling uw business beter te kunnen runnen.
interview
Internet en social media
5 januari 2010
Pierre Spaninks
6-8 minuten leestijd
Erno Hannink schreef Laat de klant naar jou komen, een gids voor zelfstandige professionals die werk willen maken van online marketing. ‘Er zit inmiddels meer dan een miljoen Nederlanders op LinkedIn,’ vertelt hij, ‘en de helft zegt: ik heb er niets aan. Hoe komt dat?’ M&L vroeg Hannink het antwoord op deze en andere vragen.
recensie
Economie
4 januari 2010
Hans van der Klis
1-2 minuten leestijd
Waarom zijn bruine eieren duurder dan witte? Waarom zit bij sommige auto’s de benzinedop aan de kant van de bestuurder en waarom zit die bij andere auto’s juist aan de andere kant? Waarom zijn salarissen van mensen die goed verdienen zo veel sneller gestegen dan salarissen van andere mensen? Waarom krijg je bij fotowinkels het tweede setje afdrukken gratis? Wie antwoord wil hebben op deze (en andere) vragen, moet Economie verklaart alles van Robert Frank lezen.
interview
Strategisch management
4 januari 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Volgens Adam Werbach gaat het bedrijfsleven door een tijd van ongekende veranderingen. In Strategy for Sustainability beschrijft de directeur van de Amerikaanse consultancy Saatchi and Saatchi hoe managers de storm niet alleen het hoofd kunnen bieden, maar daar zelfs van kunnen profiteren. ‘Ondernemingen moeten duurzaamheid in hun bedrijfs-dna verankeren.’
interview
Organisatiekunde
1 januari 2010
Eline Crijns
9-12 minuten leestijd
Jaap Boonstra is gepokt en gemazeld in het schrijfproces en heeft een indrukwekkende hoeveelheid publicaties op zijn naam staan, waarvan vele een succes zijn. De loopbaan van Boonstra lijkt vanzelfsprekend te verlopen, maar een aantal toevallige ontmoetingen, keuzes en kantelpunten zijn zeer bepalend geweest voor waar hij nu staat. Zijn opvoeding en ervaringen hebben hem gemaakt tot wat hij nu is. Zijn boekenkast is naar eigen zeggen een weerslag van hemzelf: gevarieerd en geordend. Met name de werkkant van de boekenkast is goed georganiseerd – net zoals hij de vele activiteiten waaruit zijn werk bestaat goed organiseert.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Walter van Hulst
8-12 minuten leestijd
Het Bruto Binnenlands Product (BBP), de ‘gouden standaard’ van veel economen, politici en beleidsmakers, vertoont steeds meer scheurtjes. Dat kon wel eens een flinke zet geven aan andere manieren van economisch denken en doen, niet alleen meer maatschappelijk verantwoord en mens- en milieuvriendelijk, maar bijvoorbeeld ook kleinschaliger.
column
1 januari 2010
Jaap Boonstra
4-5 minuten leestijd
Op enig moment werd ik gebeld door een bankdirecteur. Of hij me mocht uitnodigen voor een gesprek over een veranderproces dat bij de bank speelde. Hij wilde graag mijn mening horen. In het telefoongesprek liet hij al doorschemeren dat de verandering niet helemaal volgens plan verliep. Daarmee was mijn nieuwsgierigheid gewekt en ik besloot op de uitnodiging in te gaan.
interview
Algemeen management
1 januari 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In de Management Topic Maak van je organisatie een crisiskampioen analyseert Hans van der Loo waarom sommige bedrijven sterker uit een crisis komen en andere bedrijven ten onder gaan. Wat maakt de één tot winnaar en de ander tot verliezer?
column
1 januari 2010
Yousri Mandour
2-3 minuten leestijd
Wat voor beeld heeft u eigenlijk van Google? Een sympathieke club, omdat u met Google vrijwel altijd vindt waar u naar op zoek bent? Misschien gaan bij het woord Google uw ogen zelfs twinkelen vanwege de extra omzet die u zakelijk weet te realiseren met uw Google-advertenties. Allemaal goed mogelijk. Ik voorspel u dat er de komende jaren een nieuwe Pavlovreactie op het woord Google zal ontstaan: één van angst die uiteindelijk zal omslaan in weerzin.
interview
Coaching en trainen
1 januari 2010
Annegreet van Bergen
7-10 minuten leestijd
Vertellen is nog geen trainen is een boek dat meer doet dan alleen een verhaal vertellen, want volgens Harold Stolovitch en Erica Keeps is alleen kennisoverdracht onvoldoende om mensen iets te leren. Die boodschap zien we terug in de vorm van hun boek.
column
1 januari 2010
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Vrees niet…dit wordt geen serie slechte grappen over Jim Henson’s aaibare amfibie. Ook niet over Leen Zevenbergs nieuwste boek dat ons meer creativiteit in ondernemerschap wil bijbrengen. Of misschien toch wel een beetje.