OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 815 van 19.500 resultaten
recensie
Marketing
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Bedrijven met loyale klanten realiseren sterkere groei en hogere winsten dan andere bedrijven. Deze bedrijven hoeven minder geld uit te geven aan marketing en acquisitie omdat hun loyale klanten dat voor hen doen.
recensie
Marketing
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Bedrijven met loyale klanten realiseren sterkere groei en hogere winsten dan andere bedrijven. Deze bedrijven hoeven minder geld uit te geven aan marketing en acquisitie omdat hun loyale klanten dat voor hen doen. Hiermee begint Reichheld zijn betoog. Daarnaast zijn er echter veel bedrijven die focussen op 'slechte winsten'.
recensie
Marketing
14 januari 2010
Bas van Vlierden
Alles wat je moet weten over reclame is de ondertitel van het boek 'Zapklare Brokken'. Als er iemand is die je iets kan vertellen over de reclamewereld dan is het wel auteur Hans van Dijk. Van Dijk is een van de bekendste en meest bekroonde tekstschrijvers in de Nederlandse reclamewereld. Dat lijkt dus wel goed te zitten.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 januari 2010
Paul Postma
2-3 minuten leestijd
Zelden bespreek ik boeken. Maar over dit boek ben ik zo enthousiast, dat ik het aanbood voor ik de consequenties ervan inzag. Een spontane reactie van mijn brein, voortvloeiend uit enthousiasme. 'Hoe wij beslissen' gaat over - u raadt het al - hoe wij beslissen. In die zin doet het wat denken aan mijn eigen 'Breinboek voor managers'.
recensie
Strategisch management
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie zullen in de toekomst geen winstgroei meer opleveren. Dat is althans de zienswijze van Kim en Mauborgne in hun boek 'Blue Ocean Strategy'. Bedrijven moeten op zoek naar blauwe oceanen. Volgens de auteurs biedt dit boek een praktisch kader en analyse-instrument om systematisch blauwe oceanen na te streven en te veroveren.
recensie
Strategisch management
14 januari 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Concurrentievoordeel, meer marktaandeel en differentiatie zullen in de toekomst geen winstgroei meer opleveren. Dat is althans de zienswijze van Kim en Mauborgne in hun boek 'Blue Ocean Strategy'. Bedrijven moeten op zoek naar blauwe oceanen. Volgens de auteurs biedt dit boek een praktisch kader en analyse-instrument om systematisch blauwe oceanen na te streven en te veroveren.
interview
Marketing
14 januari 2010
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De stemming waarin we verkeren, kleurt onze waarneming van de wereld om ons heen. Wie in staat is de heersende ‘mood’ te beïnvloeden verkoopt zijn product beter en geeft zijn eigen organisatie een nieuwe impuls. Management- en marketingadviseur Susanne Piët beschrijft in haar boek Moodmanagement niet alleen wat het is maar ook hoe bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen.
recensie
IT-management / ICT
14 januari 2010
Peter van Veen
3-5 minuten leestijd
Een leuk boek en handig naslagwerk voor beginners, 'Photoshop CS4 - de basis'. Johan Kerver begint bij de basis en biedt ook voor gevorderden interessante informatie.
recensie
Personeelsmanagement
13 januari 2010
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Prachtige Fokke en Sukke. ‘Dat hele LinkedIn hebben we maar opgegeven. Anders denken mensen dat je werkloos bent.’ Grappig, maar volgens de auteurs van het boek Solliciteren via LinkedIn, Aaltje Vincent en Jacco Valkenburg, volstrekt bezijden de waarheid. LinkedIn is volgens hen namelijk een wezenlijk en onmisbaar onderdeel geworden van carrières en van werving & selectie. Alleen moet je er niet te laat mee beginnen zoals 'onze' striphelden. LinkedIn is vooral investeren in de toekomst.
recensie
Personeelsmanagement
13 januari 2010
José Otte
3-5 minuten leestijd
Dat Nederland in deze jaren te maken krijgt met een groot vervangingsvraagstuk, de vergrijzing, is duidelijk. In 'Handboek levensfasebewust personeelsbeleid' beschrijven Jeroen Stoffelsen en Pieter Diehl hoe de vergrijzing juist mogelijkheden biedt door middel van een goed levensfase bewust personeelsbeleid.
recensie
Organisatiekunde
13 januari 2010
Peter Vermeulen
Goed toezicht is uiteraard bedoeld om er voor te zorgen dat de zorginstelling dusdanig goed wordt bestuurd, dat de cliënt er beter van wordt. De Raad van Toezicht dient adequaat in te spelen op de maatschappelijke behoefte waarvoor de organisatie statutair is opgericht. Maar de raadsleden dienen wel de juiste expertise te hebben. Ofwel zij zijn geselecteerd op hun kennis en het gebruik van de juiste tools. En dan is een goed uitgeruste 'Toolkit toezicht zorginstellingen' van essentieel belang.
recensie
Internet en social media
13 januari 2010
Jolanda Thelosen
Vrijwel alle buzzwords uit de digitale media komen aan bod in het 'Handboek digitale marketing en communicatie'. Ulco Schuurmans plaatst de verschillende digitale technieken in het daglicht van de ervaringseconomie. Met zijn brede kennis over digitale technieken legt Schuurmans uit wat de techniek inhoudt, wat de toepassingsmogelijkheden zijn, de toekomstige ontwikkelingen van de techniek en hij geeft praktijkvoorbeelden. Een praktisch boek waaruit je ideeën haalt om in de praktijk toe te passen.
recensie
Werk en loopbaan
12 januari 2010
José Otte
In een maatschappij waar we ontgroenen en vergrijzen is het belangrijk om ook de medewerker van boven de 40 jaar op waarde te schatten. In dit boek zijn Margriet Bienemann, Rupert Spijkerman en Martin Reekers daarom uitgegaan van professionals die door de wol geverfd zijn. Mensen die jarenlang ervaring hebben in hun werk en die op een bepaald moment in hun leven iets anders willen. 'Door de wol geverfd' is dan ook geschreven voor werkgevers, HRM-managers en loopbaanbegeleiders van die groep werknemers. Een optimistisch boek op de markt gekomen, met veel concrete tips, tests, oefeningen en voorbeelden om mee aan de slag te gaan.
nieuws
Algemeen management
12 januari 2010
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Je kunt je de scène gemakkelijk voorstellen: de hoofdverdachten van De vastgoedfraude, op het achterdek van een groot jacht in de haven van Cannes of bij de Formule 1-race in Monaco, mijmerend dat hun leven wel erg veel weg heeft gekregen van een film. Zij zullen binnenkort op hun wenken worden bediend.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 januari 2010
Bram Kolk
Upgrade your life! Wie wil dit nu niet? In een tijdperk waarin we toch minimaal iedere 2 jaar onze tv, onze dvd-speler, ons koffiezetapparaat, onze computers en onze telefoons upgraden naar het nieuwste model, kan ons leven natuurlijk niet achterblijven. De titel van het boek en de subtitel 'Werk slimmer en sneller met lifehacking' waren voor mij aanleiding genoeg om 'Upgrade your life' van Gina Trapani te gaan lezen. Voor iemand die bekend is met lifehacking brengt het niet veel nieuws.
recensie
Verandermanagement
12 januari 2010
Nico Beenker
Een kleine groep Nederlandse IT'ers werkt aan de professionalisering van het vak architectuur. Gerrit-Jan Obers en Ko Achterberg voegen zich met het boek 'Procesarchitectuur als veranderinstrument' bij hen. Er is volgens de auteurs sprake van een methode waarmee de architect (in spe) procesarchitectuur als organisatieveranderinstrument kan hanteren.
recensie
Organisatiekunde
12 januari 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Wat is het belang van toezicht houden? Het is van belang dat de stakeholders binnen de organisatie checks and balances inbouwen, aangezien de meeste organisaties vaak aanzienlijke belangen behartigen voor anderen. Gert-Jan van der Vossen beschrijft in 'Goed toezichthouderschap' dat toezicht houden een vak is. De toezichthouder dient vaak in beperkte tijd met zeer beperkte informatie doorslaggevende invloed uit te oefenen op het succes of falen van een organisatie. Vaak zijn er grote belangen mee gemoeid. Zorgt dit boek dat u ondanks deze beperkte tijd goed toezichthouderschap kunt gaan leveren?
recensie
Marketing
12 januari 2010
Bas van Vlierden
Wist u dat 400.000 Hyvers een supermarkt (Albert Heijn) in hun profiel noemen als een van hun favoriete merken? In 'De Superpromoter' legt Rijn Vogelaar (algemeen directeur Blauw Research) uit wat hij bedoelt met de term superpromoters, hoe je ze herkent en hoe je ze vervolgens kunt inzetten om een organisatie succesvoller te maken.
recensie
Coaching en trainen
12 januari 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Het INSEAD Global Leadership Centre (IGLC) is opgericht door Professor Manfred F.R. Kets de Vries en hij werkt daar momenteel als directeur. Het centru, heeft duizenden executives geholpen om hun effectiviteit te vergroten, zowel in hun samenwerking met collega's en cliënten, als in hun eigen professionele en persoonlijke aspiraties. 'Coach and Couch' brengt een aantal essays samen waarin we leren hoe IGLC aangekijkt tegen executive coaching.
recensie
Verandermanagement
12 januari 2010
Kees Groeneveld
1-2 minuten leestijd
De Amerikaanse titel van 'Wie heeft Verandering vermoord?' is: 'Who Killed Change?' Het is (mede) geschreven door Ken Blanchard. Blanchards wijze van beschrijven heeft vaak de vorm van een luchtig verhaal, waarin een heldere en soms verrassende boodschap verwerkt is.