OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 813 van 19.500 resultaten
recensie
Leiderschap
25 januari 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
Otto Scharmer is senior docent aan het Massachusetts Institute of Technology en heeft het Presencing Instituut opgericht. Hij doet al jaren onderzoek naar leiderschap en geeft trainingen in het onderwerp. Met 'Theory U' brengt hij zijn ervaringen met leiders in beeld. Hij laat ons zien hoe we naar onze bron van wijsheid kunnen reizen en daar op zowel individueel als groepsniveau de volgende stap kunnen zetten naar een wereld die meer in balans is en waar we leren uit de toekomst.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 januari 2010
Bertine Zoon
Stop nu met denken aan al het werk dat mogelijk nog op u ligt te wachten. Ga nadenken óver uw werk. Anja Wassenaar geeft in haar handzame boekje 'Slimmer werken vanaf nu!' aan waarom u zich de tijd moet gunnen om eens kritisch te kijken naar de manier waarop u nu werkt. Doet u wat u wilt doen? De schrijfster helpt u met het vinden van antwoorden. Daarnaast geeft ze legio praktische tips om uw werk zo plezierig en efficiënt mogelijk in te richten. Aan de slag dus!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
25 januari 2010
Elly Lijnse
Mindfulness is aandacht geven aan het nu. David Dewulf beschrijft in zijn boek 'Mindfulness werkboek' het acht weken durende programma voor de aanpak van stress, pijn, angst en de preventie van depressie. Het is een werkboek dus oefeningen vormen de hoofdmoot van het boek. De theorie blijft daarmee helaas onderbelicht. Ook doordat er geen cd is bijgeleverd, is het geen zelfhulpboek en hoofdzakelijk geschikt als naslagwerk voor degenen die ervaring hebben met mindfulness.
recensie
Marketing
22 januari 2010
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
'Gen buY' is zonder meer een interessant boek voor diegenen die geïnteresseerd zijn in het koopgedrag, de merkbeleving en het gedrag van de nieuwe generatie tieners en twintigers. Het is een Amerikaans boek, dus de voorbeelden die gebruikt worden zijn Amerikaans, dus daar moet je even doorheen lezen om de werkelijke boodschap eruit te filteren.
nieuws
Werk en loopbaan
22 januari 2010
Erik de Vries
3-4 minuten leestijd
Arjan Dasselaar publiceerde vorig jaar het goed ontvangen Handboek voor de ZZP’er. Het boek is inmiddels uitverkocht. Hoog tijd voor een herdruk die door Dasselaar tevens grondig werd herzien. M&L sprak even met Dasselaar aan de vooravond van verschijnen.
recensie
Internet en social media
22 januari 2010
Perry Oostrum
Social media zijn gemeengoed geworden en dit is voor veel organisaties aanleiding om te kijken welke van deze media ingezet kunnen worden ten behoeve van interne communicatie. Het aantal communicatiemogelijkheden is toegenomen, nieuwe generaties betreden de werkvloer en er ontstaan heel nieuwe vormen van communiceren. Iedereen is een zender van informatie en het sociale netwerk wordt het belangrijkste platform van informatie-uitwisseling.
recensie
Psychologie
22 januari 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Daniel Goleman heeft met 'Ecological Intelligence' een veelzijdig boek geschreven over de op handen zijnde informatierevolutie met betrekking tot onze ecologie. Hij schrijft vanuit de aanname dat de meeste consumenten de juiste keuzes willen maken, maar dat iedereen zich afvraagt wat die dan zijn. Tot nu toe werden onderwerpen als milieu, gezondheidsbedreigingen en kinderarbeid ééndimensionaal behandeld. Problemen worden geïsoleerd van andere bekeken en opgelost. Goleman daarentegen belicht in circa 250 pagina's alle aspecten en invalshoeken die van invloed zijn op de ecologie.
recensie
Algemeen management
22 januari 2010
Mireille Schrijnemaekers
3-4 minuten leestijd
Daniel Goleman heeft met 'Ecological Intelligence' een veelzijdig boek geschreven over de op handen zijnde informatierevolutie met betrekking tot onze ecologie. Hij schrijft vanuit de aanname dat de meeste consumenten de juiste keuzes willen maken, maar dat iedereen zich afvraagt wat die dan zijn. Tot nu toe werden onderwerpen als milieu, gezondheidsbedreigingen en kinderarbeid ééndimensionaal behandeld. Problemen worden geïsoleerd van andere bekeken en opgelost. Goleman daarentegen belicht in circa 250 pagina's alle aspecten en invalshoeken die van invloed zijn op de ecologie.
recensie
Leiderschap
22 januari 2010
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
De eerste tien jaar van de 21ste eeuw hebben duidelijk gemaakt dat de recepten van de 20ste eeuw de problemen niet kunnen oplossen. Er zijn nieuwe concepten nodig; vooral voor leiderschap. 'Kleur bekennen' past op de stapel boeken over leiderschap. Paul Ansems en Jan Moen voegen aan de bekende boodschap nog een kleurendimensie toe.
recensie
Non-profit
22 januari 2010
Elke zichzelf respecterende organisatie heeft een meerjaren strategisch plan of beleidsplan. Dit moet helder maken waar de organisatie de komende jaren naar toe gaat. In het boekje 'Werken met de SWOT-analyse' legt auteur Simonne Vermeylen haar bevindingen vast aan de hand van ervaringen opgedaan in de Belgische non-profitsector. Is het boek daarmee ook voor de Nederlandse situatie of voor de profitsector bruikbaar? En vooral: doet de SWOT-analyse er nog toe wanneer u een (nieuw) beleidsplan nodig heeft? Kortom 'SWOT or so what?'
recensie
Leiderschap
22 januari 2010
Laura Sprengers
In dit kleine boekje geeft professor Wil Foppen kort en bondig honderd leiderschapsversnellers weer. '100 Leiderschapsversnellers' bevat tips om effectiever te worden op het gebied van leiderschap. Aan de hand van korte kleurrijke teksten, geeft de auteur weer waar je op moet letten als je jezelf en de organisatie wilt helpen excelleren. En hierbij is het niet alleen een kwestie van erover denken, maar vooral van doen.
recensie
IT-management / ICT
22 januari 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
In het Handboek communities legt Erwin Blom ons uit hoe je een online community opzet en tot een succes maakt. Hij is niet de eerste die dat doet, maar Blom - verantwoordelijk voor de successen van VPRO-muzieksite 3voor12 - heeft er echt verstand van.
recensie
Strategisch management
22 januari 2010
Rob Hartgers
2-3 minuten leestijd
Snelle groei is een eigenschap die de meeste hidden champions gemeen hebben. Gemiddeld groeide de omzet van de kampioenen die Simon sinds 1997 volgde met 8,8 procent per jaar, zo lezen we in het boek Hidden champions van de 21e eeuw. Nog opvallender is dat die groei volgens Simon de laatste tien jaar is geaccelereerd. Als de cijfers van Simon kloppen, heeft het concept van de hidden champion eens te meer zijn waarde bewezen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 januari 2010
Bas van Vlierden
Heb je jezelf ooit 'ja' horen zeggen tegen een telemarketeer en vroeg je je vervolgens verbaasd af waarom je instemde met een abonnement op een tijdschrift dat je eigenlijk niet interesseert? En kun je uitleggen waarom je sommige obers meer fooi geeft dan anderen? Robert Cialdini (hoogleraar Psychologie aan de Arizona State University) legt in zijn bestseller 'Influence' uit hoe bedrijven psychologie commercieel kunnen inzetten om consumenten 'ja' te laten zeggen.
recensie
Psychologie
21 januari 2010
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Verbaast u zich ook wel eens over het gedrag van andere mensen? Natuurlijk. Wie niet? En hoe zit het met uw eigen gedragingen? Uiteraard niks mis mee. Het zijn die anderen en niet u. Roos Vonk verstoort deze roze droom op een bijzonder aangename wijze in haar nieuwste boek 'Ego's en andere ongemakken'. Na het lezen van dit boek rest mij één conclusie: ons onderbewuste is een fantastische sprookjesverteller.
recensie
Psychologie
21 januari 2010
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Verbaast u zich ook wel eens over het gedrag van andere mensen? Natuurlijk. Wie niet? En hoe zit het met uw eigen gedragingen? Uiteraard niks mis mee. Het zijn die anderen en niet u. Roos Vonk verstoort deze roze droom op een bijzonder aangename wijze in haar nieuwste boek 'Ego's en andere ongemakken'. Na het lezen van dit boek rest mij één conclusie: ons onderbewuste is een fantastische sprookjesverteller.
recensie
Algemeen management
21 januari 2010
Koos Overbeeke
3-4 minuten leestijd
'Classic Drucker' is een overzichtswerk van compact geschreven managementartikelen met diepgang en actualiteit. Het is vooral een studieboek en naslagwerk, Drucker behandelt in veertien hoofdstukken management en CEO-verantwoordelijkheden op een wijze die de lezer aan het denken zet.
recensie
Marketing
21 januari 2010
Bas van Vlierden
5-7 minuten leestijd
'Groundswell' werd in januari 2010 door de AMA (American Marketing Association) verkozen tot beste marketingboek van 2009. Dit boek van Charlene Li en Josh Bernoff, beiden topconsultants bij Forrester Research, wordt beschouwd als een van de meest toonaangevende boeken op het gebied van social media. De Nederlandse vertaling van het Engelse woord groundswell is vloedgolf. De auteurs omschrijven het begrip echter als volgt: 'a social trend in which people use technologies to get the things they need from each other, rather than from traditional institutions like corporations.'