OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 806 van 19.503 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 maart 2010
    Peter de Roode
    2-3 minuten leestijd
    Voor mensen die geïnteresseerd zijn in autonome groei, oftewel de ontwikkeling van mensen, is 'De kunst van het falen' een must. Arjan van Dam maakt goed duidelijk dat gerichtheid op prestaties minder succesvol is dan gerichtheid op leren. Een boek vol met interessante wetenschappelijke onderzoeken, die de lezer kan gebruiken om zijn gevoel over een aantal zaken te onderbouwen. Tegelijkertijd is het boek prettig leesbaar en boeit van begin tot eind.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    17 maart 2010
    Anne-Mieke Vermeer
    3-4 minuten leestijd
    'Vervreemding, cynisme, onverschilligheid, versnelling, verloren zelf en leven voorbij elke hoop op of elk geloof aan verandering, dat is wat de klopjacht van de economische klok mede veroorzaakt heeft.' Aldus Joke Hermsen en de reden om 'Stil de tijd' te schrijven. In dertien essays voert zij ons langs filosofen, schrijvers, kunst en muziek op zoek naar een andere manier van tijdbeleving. En zij vindt daar de 'tijd als duur', waarin wij onze menselijkheid, intuïtie, creativiteit en diepere zelf kunnen beleven. Joke Hermsen is filosoof en schrijver. Verschillende van haar boeken werden voorgedragen voor literaire prijzen.
    recensie
    Leiderschap
    17 maart 2010
    José Otte
    Otto Scharmer is senior docent aan het Massachusetts Institute of Technology en heeft het Presencing Instituut opgericht. Hij doet al jaren onderzoek naar leiderschap en geeft trainingen in het onderwerp. Met 'Theorie U' brengt hij zijn ervaringen met leiders in beeld. Hij laat ons zien hoe we naar onze bron van wijsheid kunnen reizen en daar op zowel individueel als groepsniveau de volgende stap kunnen zetten naar een wereld die meer in balans is en waar we leren uit de toekomst.
    recensie
    Leiderschap
    17 maart 2010
    Peter de Roode
    Wie 'Presence' met veel interesse heeft gelezen, zal zeker ook 'Theorie U' willen lezen. Waar u in 'Presence' op hoofdlijnen de inzichten aangereikt krijgt van de U-theorie, daar gaat Otto Scharmer in dit nieuwe boek een stuk verder en diept hij de concepten verder uit. Het boek is bepaald geen receptenboek en al helemaal geen doe-boek. Het boek biedt echter een integrale verander- en leermethode die organisaties als basis kunnen gebruiken bij complexe veranderingen.
    recensie
    Leiderschap
    16 maart 2010
    Marius van Rijswijk
    Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven, laten Marijke Lingsma en Aty Boers zien. Maar hoe doe je dat? 'Help! Ik geef coachend leiding' biedt basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie.
    recensie
    Coaching en trainen
    16 maart 2010
    Marius van Rijswijk
    Uit onderzoek blijkt dat 25% van de managers het lastig vindt om goede omschrijvingen en afspraken op papier te zetten. Ook leert de ervaring dat competentiemanagement alleen succesvol is als dit ontwikkelgericht wordt toegepast in plaats van mechanisch en beoordelend. Marijke Lingsma en Aty Boers beogen met 'Help! Ik coach op competenties' een instrumentarium te bieden om beter te leren coachen op competenties.
    recensie
    Organisatiekunde
    16 maart 2010
    José Otte
    Een cruciaal concurrentievoordeel levert loyaliteit op; tussen een organisatie en haar klanten, tussen de werkgever en werknemer. In 'De loyaliteitslink' maakt McCarthy dit duidelijk. Dennis G. McCarthy is directeur van de Paradigm Groep, een bureau voor training en consulting in Connecticut dat gespecialiseerd is in het vergroten van het concurrentievoordeel door het verbeteren van de verkoop- en serviceactiviteiten. Aan de hand van herkenbare voorbeelden laat hij zien hoe u de loyaliteit van uw medewerkers kunt verhogen.
    interview
    Algemeen management
    16 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-7 minuten leestijd
    In 1974, 1978 en 1988 kon Gyuri Vergouw moeiteloos het Nederlands elftal samenstellen op basis van de rolmodellen zoals beschreven door Belbin. Anno 2010 lukt hem dat niet meer. Vergouw ziet Oranje dan ook komende zomer in Zuid Afrika geen wereldkampioen worden. Of bondscoach Bert van Marwijk moet als de wiedeweerga zijn zojuist verschenen boek Oranje wereldkampioen, met als ondertitel  managementlessen om te winnen, gaan bestuderen. M&L heeft dat gedaan en ook even met de auteur gesproken.
    recensie
    Verandermanagement
    16 maart 2010
    Hans van der Loo
    8-11 minuten leestijd
    Gezien de commotie die eraan vooraf is gegaan, valt het moeilijk om het zojuist verschenen boek Veranderend getij van onderzoeksjournalist Marcel Metze onbevooroordeeld te lezen. Maar dat maakt de inhoud er niet minder om. Integendeel zelfs. Een beredeneerde review van een in veel opzichten opmerkelijk boek.
    recensie
    Coaching en trainen
    15 maart 2010
    Marius van Rijswijk
    Als leidinggevende wil je wellicht meer je medewerkers coachen dan ze daadwerkelijk opdrachten geven, sturen en beïnvloeden. Je wilt dat medewerkers met wat hulp meer uit zichzelf halen. Coachen is dan een manier om leiding te geven. Maar hoe doe je dat? In 'Help! Ik ga coachen' bieden Marijke Lingsma en Aty Boers basisinzichten met checklists, reminders, tips en achtergrondinformatie. 'Help! Ik ga coachen' is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek.
    recensie
    Coaching en trainen
    15 maart 2010
    Marius van Rijswijk
    Dit boekje geeft basisbeginselen, tips en checklists over het onderwerp coachen van conflicten. 'Help! Ik coach conflicten' van Marijke Lingsma en Aty Boers is onderdeel van de serie Help! Coaching Bibliotheek. Het boekje is geschikt als 'opfriscursus' of als eerste oriëntatie en voor leidinggevenden bevat het handige inzichten.
    nieuws
    Algemeen management
    15 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    3-4 minuten leestijd
    Managementconsultant Gyuri Vergouw ziet het somber in voor het Nederlands elftal komende zomer in Zuid-Afrika. Als ze doorgaan op de huidige voet, worden ze opnieuw -ondanks wederom het mooiste voetbal te hebben gespeeld - geen wereldkampioen. Er is maar één oplossing: bondscoach Van Marwijk moet snel het boekje Oranje wereldkampioen van Vergouw gaan lezen. Dan is er nog hoop dat de oranje ‘vuvuzela’ kan schallen. Vrijdag 12 maart werd het boek in het Amsterdamse Olympisch Stadion gepresenteerd.
    interview
    Economie
    15 maart 2010
    Ronald Buitenhuis
    4-6 minuten leestijd
    Gerard Driehuis is boos. De econoom, ex-directielid van Wegener, voormalig hoofdredacteur van De Twentsche Courant/ Tubantia en HP/De Tijd vindt het onbegrijpelijk dat de hoofdrolspelers van de kredietcrisis vrijwel allemaal wegkomen zonder met pek en veren door de stad te zijn gesleurd. Alleen Bernie Madoff zit vast. Vooral Wellink moet het bij Driehuis ontgelden. ‘Wellink moest drie dingen doen, en heeft op alle fronten gefaald.’ In De daders en de meelopers portretteert Driehuis negen hoofdschuldigen en fungeert zo als een soort individuele waarheids- en verzoeningscommissie naar Afrikaans model.
    recensie
    Strategisch management
    14 maart 2010
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    In het boek Businessmodellen pogen Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers een sluitende definitie te formuleren voor het veelvuldig gehanteerde begrip ‘businessmodel’. Naar eigen zeggen heerst er in de praktijk veel verwarring over wat er nu precies mee bedoeld wordt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    12 maart 2010
    Jolanda Thelosen
    Feedback geven en ontvangen kan en moet beter. Marieta Koopmans en Ron Groothuis geven in hun boek 'Feedback geven en ontvangen' concrete verbeterpunten. Zij richten zich weliswaar op zorgmedewerkers, maar het boek is, naar mijn mening, interessant voor iedereen die zich wil verbeteren of anderen daarbij helpt. De verschillende praktijkvoorbeelden zorgen ervoor dat ik het boek als toegankelijk en concreet ervaar.
    recensie
    Advisering
    12 maart 2010
    Pierre de Winter
    1-2 minuten leestijd
    Wat maakt een goede adviseur? En hoe dient-ie zich te ontwikkelen? In een tijd waarin de consultingindustrie het zwaar heeft, zijn dit zinvolle vragen. In het boek De lerende adviseur proberen de toppers uit de Nederlandse adviseurswereld een antwoord te vinden.
    recensie
    Psychologie
    11 maart 2010
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Als leidinggevende heb je met gedrag te maken en wil je gedrag ook soms kunnen beïnvloeden. Het boek 'Psychologie in hoofdlijnen' van Jacques Soonius geeft een breed en helder overzicht van de verschillende deelgebieden binnen de psychologie. Dit boek is uitermate geschikt voor diegene die een eerste verkenning willen in de psychologie.
    recensie
    Algemeen management
    11 maart 2010
    Perry Oostrum
    3-5 minuten leestijd
    Nina Brink, zoals ze voor de meeste mensen bekend staat, was de hoofdrolspeelster in de meest geruchtmakende introductie die de Amsterdamse Effectenbeurs ooit beleefde. Op het hoogtepunt van de internetbubbel werd haar zwaar verlieslatende bedrijf World Online kortstondig op miljarden guldens gewaardeerd. Even was zij de meest begeerde vrouw van Nederland, maar de liefde van het publiek sloeg abrupt om in haat toen de koers instortte en bleek dat Nina zelf de meeste van haar aandelen enkele maanden eerder al van de hand had gedaan. En nu is er een biografie. 'ONGEAUTORISEERD', waarschuwt het omslag.
    recensie
    Algemeen management
    11 maart 2010
    Bram Kolk
    2-3 minuten leestijd
    Een businessparabel over hoe een onverwachte vriendschap een CEO en zijn bedrijf verandert, wekt bij mij de indruk van een leuk, leerzaam en gemakkelijk te lezen boek. 'De schoonmaker' van Todd Hopkins en Ray Hilbert heeft helaas alleen aan het derde criterium voldaan.
    recensie
    Strategisch management
    11 maart 2010
    Paul Breman en Fenneke van Vliet-de Nooij
    In het boek 'Competing for Talent' staat de 'war for talent' of 'talentmanagement' centraal: het binnenhalen, motiveren en vasthouden van jong talent in organisaties. Een vraagstuk dat voor veel organisaties een grote uitdaging was vóór de huidige recessie zich aandiende. Het zal in de toekomst zeker weer (in versterkte vorm) zal terugkeren door de snelle vergrijzing van de beroepsbevolking. In de huidige economische omstandigheden waar (ook jonge) mensen moeten vechten voor een baan, heeft het boek (hoewel recentelijk gepubliceerd) minder actualiteitswaarde.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden