OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 805 van 19.504 resultaten
recensie
Marketing
29 maart 2010
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Van de drieduizend emoties consumeren we er een kleine duizend. Roland en Rogier van Kralingen verdiepten zich in de rol van emoties met betrekking tot merken. In 'Emotionele innovatie' beschrijven zij ook het proces van emotie-innovatie. Op de shortlist van marketingboek van het jaar wat mij betreft!
recensie
Advisering
29 maart 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
De kennis die bedrijven nodig hebben, zit in de hoofden van professionals. Deze kennis moet van het hoofd van die expert naar het hoofd van de geadviseerde. In 'Overtuigend adviseren' gaat Bert Ruck dieper in op een aantal vaardigheden die essentieel zijn bij het optreden als adviseur. De opbouw van zijn betoog is logisch en gestructureerd, wat juist die professionals erg zal aanspreken.
recensie
29 maart 2010
2-3 minuten leestijd
In 'Essenties voor samenwerking in wonen en zorg' geven Hugo van den Beld en Dave van Zalk, beide adviseur bij Twynstra Gudde, een kijkje in de keuken van de vastgoedpartijen en van de zorgpartijen. Als zorgaanbieder of vastgoedpartij zult u zich zeker herkennen, maar of dat voldoende is om tot samenwerking te komen?
recensie
Internet en social media
29 maart 2010
Carla Verwijs
2-3 minuten leestijd
Wat kun je nog meer over Google zeggen? Er is al zoveel over dit bedrijf geschreven, in boeken en in het nieuws. En wie maakt geen gebruik van Googletools? Google is geheel geïntegreerd in ons werken en onze vrije tijds activiteiten online. We weten alles van Google, zoals Google alles van ons lijkt te weten. Toch, toen ik 'Planeet Google' van Randall Stross las, was er nog veel wat ik niet over Google wist. Een kijkje in de Googlekeuken.
recensie
Algemeen management
29 maart 2010
Eric van Arendonk
Wat een onzin! Dat is zo ongeveer mijn eerste reactie na het lezen van de titel van dit boek; 'Waarom feedback niet werkt'. Maar aan de andere kant intrigeert het me. Ergens in mijn hoofd roept iets 'er moet meer in dat boek zitten'. Dat komt waarschijnlijk door het woord 'waarom'. De ondertitels 'En andere managementlessen uit de neurowetenschap' en 'Dit boek zet de theorie over management op zijn kop' wekken voldoende nieuwsgierigheid om het boek ter hand te nemen. Nu ik dit boek van Charles Jacobs gelezen heb, ben ik daar blij om.
column
29 maart 2010
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Tachtig procent doet gewoon niet mee aan verandering. Dat verklaart waarom veel veranderingen heel enthousiast lijken te beginnen om ergens halverwege in een stroperig moeras van bureaucratie vastlopen. Zonder zichtbaar resultaat. En zonder dat het nou meer inspirerend wordt.
interview
Werk en loopbaan
26 maart 2010
Hans van der Klis
9-13 minuten leestijd
Na haar bestseller ‘Waarom Franse vrouwen niet dik worden’ heeft Mireille Guiliano, voormalig CEO van champagnehuis Veuve Cliquot in de Verenigde Staten, haar kennis over de vrouw in het zakenleven op papier gezet. De vrouwelijke touch is vooral een klankbord, een goede vriend(in) die je van advies dient. Voor Guiliano geen managementmodellen of gouden regels: uiteindelijk komt het allemaal neer op gezond verstand, vindt ze, op ‘savoir faire’. Een gesprek.
recensie
Werk en loopbaan
26 maart 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Een dik doe-boek. Dat is De droombaan veroverd van coach/consultants Iris Dorreboom en Rudi de Graaf. In op de kop af 568 pagina’s - die gelukkig niet al te dicht zijn beschreven - nemen de auteurs hun lezer mee op een zoektocht naar diens eigen talenten, waarden, mogelijkheden en blokkades, om hem of haar in staat te stellen daadwerkelijk een baan te vinden die zowel vervullend is als in lijn met hun talenten.
interview
Ondernemen
24 maart 2010
Hans van der Klis
6-9 minuten leestijd
Samen met zijn zakenpartner Marc Schröder heeft Michiel Muller eerst met Tango de oliemaatschappijen de stuipen op het lijf gejaagd, en vervolgens de ANWB het vuur na aan de schenen gelegd met Route Mobiel. Met de online huizenveiling Bieden en Wonen is een derde zakelijk avontuur in de maak. In het boek Michiel Muller, ervaringen van een serial entrepreneur beschrijft hij ter inspiratie van ondernemers zijn visie op het ondernemerschap. ‘Grote kansen vind je in grote markten’, verklaart hij zijn eigen succes.
recensie
Leiderschap
23 maart 2010
Thea de Feyter
3-4 minuten leestijd
Wat een kanjer van een boek is dit! Wanneer u, net als ik, dit voortreffelijke boek in een weekendje verslindt, dan leert u meer over uw eigen gedrag dan sommige managementcursussen beloven. Voorwaarde is wel om open te staan voor gedragsverandering en zelfreflectie niet te schuwen. In 'De ladder van leiderschap' helpt auteur Bart de Bondt u een handje om kritisch in de spiegel te kijken.
recensie
Financieel management
23 maart 2010
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Schandaalblaadje Quote heeft ervan gesmuld: het bizarre verhaal van Palm invest, het investeringsvehikel waarmee twee handige verkopers Nederlandse beleggers miljoenen wisten af te troggelen. Advocaat Dion Bartels die een belangrijke rol speelde in de ontmaskering, heeft er in samenwerking met freelance journalist Philip Dröge een boekje over geschreven: Palm invest.
interview
Coaching en trainen
23 maart 2010
Linda Huijsmans
4-5 minuten leestijd
Rudy Vandamme schreef al een flink aantal boeken over coachen en ontwikkeling. In zijn nieuwste boek De vork komen al zijn kennis en ervaring samen in een methodiek voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. ‘Het is een perfect model. Er is geen speld tussen te krijgen’, zo zegt hij zelf.
nieuws
Economie
23 maart 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Bestseller ‘Too Big To Fail’ van New York Times-journalist Andrew Ross Sorkin wordt verfilmd. De timing lijkt gekoppeld aan de film ‘Wall Street 2’ van Oliver Stone die binnenkort in de Verenigde Staten in première gaat.
recensie
Verandermanagement
22 maart 2010
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
Met Integraal managen. Blijvend veranderen hebben Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers een degelijk maar taai boekje afgeleverd.
recensie
Economie
19 maart 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Economie, of liever: economisch denken, verklaart veel, stelt Robert H. Frank in zijn boek 'Economie verklaart alles'. Frank is docent economie aan Cornell University en schrijft een maandelijkse column voor The New York Times.
recensie
Leiderschap
19 maart 2010
Erik de Vries
2-3 minuten leestijd
De openingszin van het boek Gespreid bedje of spijkerbed? - als we het voorwoord van Gerrit Zalm niet meetellen - luidt: ‘Als opvolger in het familiebedrijf kun je het nooit goed doen.’ Een fijne binnenkomer voor alle opvolgers die net beginnen met lezen. Wat de auteurs Roberto Flören en Jacqueline van Zwol met deze prikkelende openingszin willen duidelijk maken, is dat deze ‘volgende generatie’, de opvolgers in familiebedrijven dus, meer dan andere ondernemers gebukt gaan onder het hardnekkige vooroordeel dat het succes ze is komen aanwaaien.
recensie
IT-management / ICT
18 maart 2010
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Dat fusies en overnames lang niet altijd goed verlopen, is zo langzamerhand wel bekend. Maar ook de implementatie van standaardsoftware gaat opvallend vaak mis. Organisatieadviseur Nico Beenker heeft vastgesteld dat meer dan de helft van de grote IT-projecten mislukt. Hij heeft zijn bevindingen opgeschreven in het boek Lead IT or Lose IT, dat eind maart verschijnt. M&L belde even met de auteur en legde hem alvast een paar vragen voor.
recensie
Internet en social media
18 maart 2010
Perry Oostrum
'Laat de klant naar jou komen' van Erno Hannink is een boek dat zelfstandig professionals helpt klanten te krijgen via internet. Het boek leert alles over bloggen, hoe je een goede nieuwsbrief opstelt en verstuurt, hoe je contact met een doelgroep opbouwt en onderhoudt en hoe je sociale netwerken als Twitter en LinkedIn nuttig inzet. Hannink houdt zich nadrukkelijk verre van de theorie over het vermarkten van diensten, om zich volledig op de praktijk te kunnen richten, de praktijk van het inzetten van internet om jezelf zichtbaar te maken voor nieuwe opdrachtgevers. Want dat is immers waarvan de zelfstandige het moet hebben.
recensie
Strategisch management
18 maart 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
'Paradigma's' van Joel Barker is een uitstekend boek dat zeer inzichtelijk maakt wat de gevolgen zijn als organisaties blijven hangen in vastgeroeste overtuigingen. Barker biedt de lezer diverse inzichten waardoor het op het eerste gehoor afstandelijke begrip 'paradigma' concreet wordt. Hoewel het boek in de jaren negentig van de vorige eeuw verscheen, is het nog steeds actueel en misstaat het niet misstaan op uw boekenlijst over veranderkunde.
interview
Algemeen management
18 maart 2010
Erik de Vries
7-9 minuten leestijd
Nina Brink spreekt nog steeds tot de verbeelding. Journalist Eric Smit schreef een boek over de ‘onweerstaanbare opkomst van deze powerlady’ die met de beursgang van World Online kortstondig de meest gelauwerde internetondernemer van Europa was. In zijn uitvoerige en gedetailleerde reconstructie rond de op een na grootste beursgang in Nederland speelt de topvrouw een niet al te flatteuze rol: reden voor Brink om te trachten het boek via de rechter tegen te houden. M&L sprak voor de uitspraak met Eric Smit, over het boek en over de rechtszaak.