OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 801 van 19.504 resultaten
recensie
Leiderschap
29 april 2010
1-2 minuten leestijd
In het boek 'The five temptations of a CEO' van Patrick Lencioni wordt in een zeer lezenswaardige fabel verteld welke fouten (top) managers vaak maken. Zeer herkenbare fouten met eenvoudige, gelijk toepasbare oplossingen.
recensie
Marketing
29 april 2010
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Susanne Piët heeft al een aantal goede managementboeken op haar naam staan. Naar mijn mening loopt ze regelmatig vooruit op issues die, naar gelang de tijd vordert, meer aandacht krijgen van andere auteurs.
recensie
recensie
recensie
Persoonlijke effectiviteit
29 april 2010
Elly Lijnse
Het ziet er zo veelbelovend uit, de flaptekst van 'De MatriXmethode' van Ingrid Stoop: enthousiast ontvangen en met veel enthousiasme toegepast, een must voor iedereen die zijn eigen leven wil leiden of dat van anderen wil begeleiden naar een volledige staat van zelfstandigheid. Het voorwoord belooft ook een methode die snel en effectief is om mensen te laten ontdekken hun eigen blokkade op te lossen. Daarna wordt het eigenlijk heel stil, want we krijgen als lezer helaas geen inzicht in wat de MatriXmethode nu eigenlijk precies is en hoe je hier als coach mee kunt werken. We krijgen alleen de enthousiaste verhalen te lezen hoe goed de methode is. Jammer, want zo stijgt dit boek niet uit boven een fors uitgevallen bedrijfsfolder.
recensie
Advisering
29 april 2010
Gertjan de Groot
'De lerende adviseur' biedt een caleidoscoop van meningen, ideeën over en ervaringen met professionalisering van organisatieadviseurs. Het kenmerk van een caleidoscoop is dat je telkens wat anders ziet en dat is precies wat er gebeurt als je de 27 bijdragen in 'De lerende adviseur' leest. Telkens een andere visie op het leren en professionaliseren van organisatieadviseurs. Het is dan ook niet zo duidelijk hoe deze wisselende beelden zich verhouden tot de op de flaptekst aangekondigde scherpe focus op professionalisering, behalve dat je telkens opnieuw scherp moet stellen om het nieuwe plaatje te zien. Maar wat blijft er hangen nadat al deze beelden voorbij getrokken zijn?
column
Algemeen management
28 april 2010
Michel Hoetmer
3-5 minuten leestijd
U moet naar uw klanten gaan luisteren. Niet zomaar naar de hele groep maar op individueel niveau. Weten die mensen wel wat zoiets betekent? Een pittige inventarisatie.
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
27 april 2010
Nienke van Oeveren
3-4 minuten leestijd
Zo’n driehonderd leidinggevenden luisteren hoe een professioneel orkest op de automatische piloot speelt. Het klinkt nog steeds prachtig, gelijk en zuiver, maar het mist pit en muzikaliteit. ‘Een organisatie kan functioneren op de automatische piloot’, licht dirigent Roger Nierenberg toe. ‘Maar dit is het minimale resultaat. Het is verspilling van het vermogen van deze professionals.’ In een luistersessie laat de auteur van Maestro, leidinggeven door te luisteren zien hoe een leidinggevende het maximale kan bereiken met zijn professionals. Organisator Impulsus heeft voor deze ‘Sound of working’ op 22 april zo’n driehonderd relaties uitgenodigd.
recensie
Verandermanagement
26 april 2010
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Vorig jaar zorgde Cees Min voor opschudding met zijn boek Bye bye consultant waarin hij managers opriep meer zelf te gaan doen. Zijn nieuwe boek, Veranderen met gezond verstand, is een praktisch handboek waarmee hij zijn betoog handen en voeten geeft. Zijn advies: richt je op belangen in plaats van op organisatiedoelen.
recensie
Psychologie
26 april 2010
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
recensie
Psychologie
26 april 2010
Carla Verwijs
3-4 minuten leestijd
U denkt dat uw beslissingen rationeel en weldoordacht zijn? Als u 'Waarom we altijd tijd te kort komen' van Dan Ariely hebt gelezen, gaat u heel anders naar uw beslissingen kijken. Ze zijn allesbehalve rationeel, betoogt Ariely. Erger nog, ze zijn zelfs voorspelbaar irrationeel!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
26 april 2010
José Otte
In hoeverre en op welke wijze heeft de mens invloed op zijn eigen levensomstandigheden? Marinus Knoope is van huis uit fysicus en jaren lang, eigenlijk van af zijn jonge jeugd, is hij gefascineerd door deze vraag. In 'De creatiespiraal' laat hij zien hoe we in ieder geval op natuurlijke weg onze eigen wensen realiseren.
recensie
Coaching en trainen
26 april 2010
Jan Jacob Bos
Trainen is een vak, een vak kunt u leren. Trainen leert u wel vooral door te doe en goede feedback op uw optreden is essentieel om uzelf te verbeteren. René Kuiper geeft in 'Trainen is een vak. Hoe? Zo!' onorthodoxe tips die zowel een beginnende trainer als een ervaren rot helpt zichzelf te overtreffen.
recensie
Algemeen management
26 april 2010
Jan Jacob Bos
Droomt u ook van het schrijven van uw eigen managementboek? Blijft het bij dromen? Of heeft u al een paar hoofdstukken geschreven? Maar u heeft waarschijnlijk nog niet de eerste stap naar de uitgever gezet. Dan is 'Succes met uw managementboek!' voor u bedoeld. Eline Crijns helpt u in negentig stappen op weg om uw eigen managementboek te schrijven.
recensie
Marketing
26 april 2010
Eric van Arendonk
Het boek 'Online marketing' van Jeroen Betrams heeft als ondertitel; 'Strategie en tactiek'. Dit oogt aardig compleet en ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit boek alleen maar kan concluderen dat tactiek sterker vertegenwoordigd is dan strategie. Het boek is zeker aan te merken als een overzichtelijk werk op het gebied van online marketing.
recensie
Marketing
26 april 2010
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Het boek 'Online marketing' van Jeroen Betrams heeft als ondertitel; 'Strategie en tactiek'. Dit oogt aardig compleet en ik moet zeggen dat ik na het lezen van dit boek alleen maar kan concluderen dat tactiek sterker vertegenwoordigd is dan strategie. Het boek is zeker aan te merken als een overzichtelijk werk op het gebied van online marketing.
recensie
Algemeen management
23 april 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Middenmanagers hebben het niet makkelijk. Aan alle kanten wordt hard aan hen getrokken. Adviseur en coach Annemarie Mars schreef met het boek Jongleren met loyaliteiten een boeiende handleiding voor middenmanagers die optimaal in balans willen blijven.
recensie
Algemeen management
21 april 2010
Mireille Schrijnemaekers
Michaël Bremans, de auteur van 'Eco-logica' is fabrikant. Hij leidt de organisatie Ecover, die ecologische was- en schoonmaakmiddelen maakt. Met zijn boek probeert hij de lezer te overtuigen om bewuster te gaan leven. Daarnaast maakt hij met Ecover een statement: hij toont aan dat het anders kan. Dat je als bedrijf toch kunt overleven in een uiterst concurrerende markt, ook als je niet zonder meer de klassieke, harde economische wetmatigheden wilt volgen. De oorsprong en geschiedenis van Ecover zijn de leidraad van het boek.
recensie
Werk en loopbaan
21 april 2010
Mariska Fennema
4-5 minuten leestijd
Vier uur per week werken en genoeg verdienen om de rest van de tijd leuke dingen te gaan doen? Wie wil dat niet! Om zover te komen moet je wel eerst flink aan de slag. Timothy Ferriss geeft hiervoor in 'Een werkweek van 4 uur' vier processtappen: Definitie, Elimineren, Automatiseren en Liberation (vrijheid): oftewel DEAL.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 april 2010
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
Het gebeurt niet vaak, maar soms blijft de inhoud van een boek nog dagen door je hoofd malen. Situaties die je tegenkomt, relateer je aan het boek en met behulp van wat je gelezen hebt, probeer je zaken te verklaren. Dit is mij overkomen nadat ik het boek; 'hoe wij beslissen' gelezen had van Johan Lehrer. Ik moet dan ook iedereen waarschuwen; Pas op! Dit is geen gewoon managementboek. Dit is wat je noemt een spannend maar vooral ook meeslepend boek dat je zeker zal raken.