OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 797 van 19.508 resultaten
recensie
Financieel management
7 juni 2010
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Annemarie van Gaal is onder andere bekend van het televisieprogramma 'Een dubbeltje op z'n kant'. Hierin wordt wekelijks een gezin met geldproblemen op weg geholpen. De omvang en oorzaak van de financiële problemen worden in kaart gebracht. De opzet van het programma is dat Annemarie van Gaal samen met de deelnemers zoekt naar besparingen en een gezondere financiële basis voor een onbezorgd leven. In het boek 'Succes' met als subtitel 'Adviezen voor een financieel onbezorgd leven' krijgt u naast een blik in het leven van investeerder en ondernemer Annemarie van Gaal vele tips om succesvol te worden.
recensie
Advisering
7 juni 2010
Paul Schollaardt
'Scoren met interimmanagement' is een compact, interessant en praktisch boek dat geen interimmanager mag missen. Jaap Schaveling heeft wetenschappelijk onderzoek verricht naar de factoren die van invloed zijn op de tevredenheid van opdrachtgevers. Hij is erin geslaagd om die vraag helder te beantwoorden. De achterliggende vraag; 'waarom' factoren wel of niet bepalend zijn voor die tevredenheid, wordt echter maar beperkt beantwoord. Niettemin is dit een boek dat voor interimmanagers en opdrachtgevers goede aanknopingspunten biedt op weg naar succesvolle interimopdrachten.
interview
Strategisch management
4 juni 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Marko Hekkert, hoogleraar Innovatiewetenschappen aan de faculteit Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht, heeft in De innovatiemotor in beeld gebracht welke barrières baanbrekende innovaties moeten slechten voordat zij algemeen toegepast kunnen worden. Het Agentschap NL en het ministerie van Economische Zaken hebben het boek dat hij schreef in samenwerking met Marjan Ossebaard al op grote schaal ingekocht, vertelt hij. ‘Zij laten zich bij de vormgeving van het innovatiebeleid in de energiesector inspireren door dezelfde manier van denken.’
recensie
Ondernemen
4 juni 2010
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Toen in april 2000 door Michiel Muller en Marc Schröder de oorlog in benzineland geopend werd, was dat voor mij een feest der herkenning. In 'Ervaringen van een serial entrepreneur' beschrijft Muller dit succes en neemt hij u mee in zijn ervaringen met Tango, Route Mobiel maar ook Bieden en Wonen.
recensie
Algemeen management
4 juni 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'De Broedfactor' van Peter Camp was afgelopen jaar genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, en dat is terecht. Het boek is een aanrader voor managers en ondernemers die actief maatschappelijk betrokken zijn of willen zijn.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 juni 2010
Paul Kerr
1-3 minuten leestijd
'Jezelf socratisch coachen in werksituaties' is het vervolg op het zeer onderhoudende en handige boek 'Socratisch coachen' van Hilde Veraart-Maas. De boeken horen in meerdere opzichten bij elkaar en volgen dezelfde structuur. Het eerste deel bevat vooral theorie en uitleg en het tweede deel is meer toegespitst op de praktische toepassing.
recensie
Psychologie
3 juni 2010
Gérard Hendriks
Elaine Aron deed tien jaar lang onderzoek naar twee fundamentele sociale instincten waarmee we de wereld tegemoet treden: vergelijken en verbinden (ranking en linking). Hoe vaak meten we ons niet af aan anderen om erachter te komen waar we staan? Ze schreef op basis van haar onderzoek 'De kracht van zelfwaardering'.
recensie
IT-management / ICT
3 juni 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Meer dan de helft van de IT-projecten mislukt. Ze lopen uit, kosten meer dan was begroot of leveren niet de gewenste resultaten op. Nico Beenker onderzocht de oorzaken en komt tot een opmerkelijk conclusie: de fout ligt bij de opdrachtgever.
interview
Algemeen management
1 juni 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In Succes is niet voor lafaards beschrijft Paul Moers waarom sommige bedrijven het in crisistijd goed doen en andere bedrijven het onderspit delven. Moers, voormalig topmanager bij bedrijven als Unilever, Albert Heijn en Gall & Gall en tegenwoordig actief als consultant, concludeert dat nietsdoen geen optie is als het water ons tot aan de lippen staat. Met tien marketinglessen, die hij baseert op bekende en minder bekende voorbeelden, spoort hij ons aan om over te gaan tot actie.
interview
Advisering
1 juni 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In april promoveerde Jaap Schaveling aan de Nyenrode Business Universiteit op het onderwerp waarin hij al jaren als een van de belangrijkste autoriteiten geldt: interim-management. De uitkomsten van zijn onderzoek zijn opzienbarend: Schaveling haalt verschillende bestaande opvattingen onderuit, bijvoorbeeld over het belang van de stijl van leidinggeven. Van zijn onderzoek zijn twee boeken gemaakt: een praktijkgids, ‘Scoren met interim-management’, en een handelseditie van het proefschrift, ‘Succesvol interim-management’.
interview
Communicatie en media
1 juni 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
In Getting Naked roept de Amerikaanse bedrijfsadviseur Patrick Lencioni zijn medeconsultants op om hun zwakke punten ruiterlijk toe te geven en zich met volle overgave in lastige situaties te storten. Dat levert veel goodwill op, zelfs als ze daarmee in eerste instantie een modderfiguur lijken te slaan. ‘Cliënten voelen het aan wanneer iemand zich voor hen opoffert.’
column
1 juni 2010
Hans van der Loo
5-7 minuten leestijd
Mensen, dus ook managers, zijn vaak ziende blind. Dat is geen moedwil of nalatigheid, maar heeft alles te maken met de mogelijkheden en beperkingen waaraan onze waarneming onderhevig is. Goed leren kijken is niet alleen een onderschatte kunst, maar ook een belangrijke stille kracht.
recensie
Verandermanagement
1 juni 2010
Anneke Dekkers
3-4 minuten leestijd
Adam Kahane heeft met 'Power & Love' een bijzonder managementboek geschreven. In plaats van ons theorieën en modellen aan te reiken, geeft hij inzicht in zijn eigen leerproces als facilitator van grote, complexe sociale veranderingsprocessen. Zijn belangrijkste conclusie staat in de titel vermeld: je hebt liefde en macht afwisselend nodig om sociale veranderingen te laten slagen.
recensie
Verandermanagement
1 juni 2010
Anneke Dekkers
3-4 minuten leestijd
Adam Kahane heeft met 'Power & Love' een bijzonder managementboek geschreven. In plaats van ons theorieën en modellen aan te reiken, geeft hij inzicht in zijn eigen leerproces als facilitator van grote, complexe sociale veranderingsprocessen. Zijn belangrijkste conclusie staat in de titel vermeld: je hebt liefde en macht afwisselend nodig om sociale veranderingen te laten slagen.
column
1 juni 2010
Ralf Knegtmans
2-3 minuten leestijd
De huidige crisis beperkt zich wat gevolgen betreft niet tot het economisch landschap. De laatste tijd valt mij in de (executive)search-praktijk op dat er ook een behoorlijke impact is op het terrein van HRM.
column
1 juni 2010
Michel Hoetmer
2-3 minuten leestijd
‘Meneer Hoetmer…’ De stem van de psycholoog klinkt bezorgd. ‘Was u vroeger ook al zo’n opgewonden standje?’
column
1 juni 2010
Paul Postma
3-4 minuten leestijd
‘Wat is dit voor jam?’ ‘Nou, jouw favoriete bosbessenjam, maar het laatste restje. Dus geen vruchtjes.’ Ik neem nog een hap en nu proef ik het duidelijk: bosbessen. Omdat ik de jam door de afwijkende substantie eerst niet herkende, wist ik ook niet wat ik moest proeven. Maar nu ik het weet, is er geen aarzeling mogelijk: het laatste restje van mijn favoriete jam. Ik proef het duidelijk. Héérlijk!
recensie
Economie
31 mei 2010
Wardy Poelstra
De stad en de stedelijke economie staan al een tijdje volop in de belangstelling. Elke zichzelf respecterende gemeente doet tegenwoordig aan citymarketing en de concurrentie tussen steden onderling neemt navenant toe. Maar wat maakt een stad nu eigenlijk aantrekkelijk in de ogen van bewoners en bedrijven? Welke aspecten maken het verschil? En vallen die aspecten door bestuurders meer dan marginaal te beïnvloeden? In 'De aantrekkelijke stad' doet Gerard Marlet een overtuigende poging om deze vragen te beantwoorden.
recensie
Organisatiekunde
31 mei 2010
Projectleider-Worden.nl
Onlangs plofte een dik pakket op één van onze bureaus, gevuld met maar liefst zes te recenseren boeken van René Hombergen over 'A4-Projectmanagement'. A4 is een methode die een projectmatige opgave in vier gebieden indeelt: Aanleveren, Activeren, Afwegen en Afronden. Elk gebied is uitgewerkt in een afzonderlijk boek, met daarnaast een boek over de verbindende factor Afstemmen. Een compact boek met een overzicht van de methode maakt de serie compleet. Op één van de kaften staat geschreven: 'De A4-aanpak ... eenvoud en overzicht'. Wat Projectleider-Worden.nl betreft wordt de spijker daarmee precies op de kop geslagen. A4-projectmanagement brengt projectmatig werken terug tot de essentie. Hombergen biedt projectleiders en opdrachtgevers een meer dan uitstekend handvat.
recensie
Algemeen management
31 mei 2010
Ton Horrevorts
2-3 minuten leestijd
Een nieuw boek van Stephen R. Covey is een belangrijke gebeurtenis in de wereld van de managementliteratuur. Hij heeft immers al heel wat bestsellers op zijn naam staan en hij heeft het denken van veel managers aanzienlijk beïnvloed. Alle reden dus om te kijken welke nieuwe paden hij inslaat in zijn nieuwe boek, '4 Managementprincipes voor gegarandeerde resultaten'. Als de verwachtingen hoog gespannen zijn, valt de werkelijkheid vaak tegen. Dat is ook hier het geval. Hoe goed geschreven ook en hoe vol met handige wetenswaardigheden, biedt het boek niet de meerwaarde die je van Covey had verwacht.