OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 795 van 19.508 resultaten
recensie
Coaching en trainen
24 juni 2010
Marianne Eussen
Om als leidinggevende succesvol te zijn is het belangrijk zelfkennis te hebben en te weten wat uw sterke en zwakke kanten zijn. Het valt vaak niet mee om diep van binnen te kijken naar uw eigen gedrag en dan eerlijk te zijn naar je uzelf. Met het 'Reflectiespel 1' laten Marijke Lingsma, Marijke Sybesma en Jan Oosting u op een ongedwongen manier kritisch naar uzelf kijken.
recensie
Non-profit
24 juni 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Door middel van het studieboek 'Logistiek in de zorg' doen de auteurs Hans-Heinrich Glöckner en Stef Weijers een poging om u de basisingrediënten van de 'logistieke beheersing van patiënten en goederenstromen' uit te leggen. Zij worden hierbij ondersteund door een vijftal auteurs. Logistieke zorgprocessen zijn zeer gecompliceerd. Zijn 246 pagina's dan wel voldoende om u enigszins wegwijs te maken?
nieuws
Economie
24 juni 2010
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
‘The Big Short’ is een hit in het Amerikaanse Congres. Met zijn beschrijving van Wall Street heeft auteur Michael Lewis een boeman gecreeërd waartegen politici zich naar hartelust kunnen afzetten.
recensie
24 juni 2010
Peter Vermeulen
'Over leven in de melk' is een autobiografisch boek over de geschiedenis van de Nederlandse zuivelindustrie. Daarnaast besteedt Harry J. van Grieken aandacht aan de Nederlandse en Europese zuivelpolitiek. Maar bovenal beschrijft Van Grieken openhartig en meeslepend zijn bijzondere en persoonlijke familiegeschiedenis. 'Over leven in de melk' omvat het levensverhaal van vier generaties Van Grieken. Het boek leest als een familieroman waar het eigen bedrijf als rode draad doorheen loopt.
recensie
Organisatiekunde
23 juni 2010
Peter Vermeulen
De zorg en veranderingen in de zorg staan de laatste tijd steeds vaker in de belangstelling. Dit wordt mede veroorzaakt doordat ruim negen procent van ons nationale budget uitgegeven wordt aan zorg. Omdat naar verwachting dit percentage in de toekomst alleen maar zal stijgen, besloten Theo Poiesz en Jo Caris om een boek te schrijven dat zich richt op de vraag-aanbodverhoudingen op het niveau van de organisatie. 'Ontwikkelingen in de zorgmarkt' heeft als centrale vraag: wat betekent de introductie van marktwerking voor de bestuurder en of manager van een zorginstelling?
recensie
Werk en loopbaan
23 juni 2010
Peter Bosma
3-4 minuten leestijd
Soms spreekt een titel van een boek mij aan, in dit geval die van 'Jobmarketing'. Nieuwsgierig geworden naar de inhoud en de beloofde aanpak ben ik gaan lezen. Ik ben begonnen met in mijn achterhoofd vragen als: Hoe kun je jezelf 'vermarkten' en welke slimme hulpmiddelen zijn er?
recensie
IT-management / ICT
23 juni 2010
Eric van Arendonk
Het woord cloud computing zie je steeds vaker opduiken. Dus benieuwd naar wat er achter zit, heb ik 'Over cloud computing' van Ed Lute opengeslagen. Na het lezen heb ik een aardig beeld van wat het begrip cloud computing inhoudt. Wat voor betekenis het zal hebben in de toekomst heb ik nog niet scherp. Wat ik wel weet is dat dit zeker niet het laatste boek zal zijn wat over dit onderwerp geschreven is.
recensie
Coaching en trainen
23 juni 2010
Perry Oostrum
3-5 minuten leestijd
Coaching gaat over het opbouwen van motivatie en het bekrachtigen van ambities. Tenminste, als het serieus wordt aangepakt. Coaching is immers veel meer dan een motivatietechniek. Zoals Robert Hargrove het uiteenzet in 'Meesterlijk Coachen', houdt coaching zich bezig met een 'Onmogelijke Toekomst' en dit heeft niets te maken met gestandaardiseerde bestuurlijke competenties.
recensie
Marketing
23 juni 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Het is het doel van elke marketingcommunicatieprofessional: een advertentie, concept, slogan, productidee of andere boodschap die echt bij consumenten blijft hangen. Chip Heath en Dan Heath (Stanford Business School) hebben het boek 'De plakfactor' geschreven om mensen te helpen hun ideeën te laten 'plakken' (sticky ideas). Op basis van onderzoek presenteren zij zes principes die een sticky idea kenmerken.
recensie
Marketing
23 juni 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Het is het doel van elke marketingcommunicatieprofessional: een advertentie, concept, slogan, productidee of andere boodschap die echt bij consumenten blijft hangen. Chip Heath en Dan Heath (Stanford Business School) hebben het boek 'Made to Stick' geschreven om mensen te helpen hun ideeën te laten 'plakken' (sticky ideas). Op basis van onderzoek presenteren zij zes principes die een sticky idea kenmerken.
recensie
Economie
23 juni 2010
Peter van der Wel
Adjiedj Bakas is zo langzamerhand een bekende Nederlander. Een veelgevraagd spreker op seminars, conferenties en radio en tv. Daarnaast publiceert hij regelmatig en verschenen recent verschillende boeken van zijn hand zoals 'De toekomst van de liefde' , 'De toekomst van werk' en 'Living without oil'. Ik was dan ook erg benieuwd naar zijn recente allesomvattende werk: 'World Mega trends, towards the renewal of humanity'.
recensie
Economie
23 juni 2010
Martin Groenhuis
3-4 minuten leestijd
Een oplossing voor alles en ook nog eentje waar je moeilijk 'tegen' kunt zijn. Dat is kort gezegd de reputatie die het vrijemarktdenken heeft gekregen in onze westerse samenleving. De heilzame werking van de vrije markt als het objectieve, niet-ideologische, rationele antwoord op alle utopische maatschappijvisies die de geschiedenis heeft voortgebracht. Het vrijemarktdenken is immers geen geloof, geen doctrine, maar slechts een 'gegeven'. Door velen, en zeker niet alleen door neoliberale voorvechters ervan, wordt de 'vrije markt' gezien als een natuurwet die het functioneren van de economie, van de hele samenleving, regelt, stimuleert en corrigeert. De vrije markt is immers niet bedacht door iets of iemand, maar is er nu eenmaal. Of toch niet?
recensie
Marketing
21 juni 2010
Erik de Vries
3-5 minuten leestijd
Het lezen van het boek Business blunders dat aandacht besteedt aan meer dan 150 marketing missers & management bloopers is goed voor een lach en een traan. Een enkele case heeft onmiskenbaar een slapstickgehalte, maar goedbeschouwd zijn de effecten van zakelijke missers uiteraard zelden hilarisch. M&L sprak met Frans Reichardt, die het boek samen met Ed van Eunen en Thijs van Eunen schreef, over de grootste (en kleinere) business blunders.
recensie
Organisatiekunde
21 juni 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Met 'Schitterend organiseren' komt de organisatie Pentascope met een boek over hun visie op organiseren. Het bevat interviews met een aantal bekenden uit de managementwereld en verhalen uit projecten. Leiding geven vanuit de menskant; een mooie droom maar de diepgang mist in dit boek.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 juni 2010
José Otte
1-2 minuten leestijd
Volgens de Amerikaanse klinisch psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934) is de manier waarop we communiceren gewelddadiger dan we beseffen. Hij laat ons in zijn boek 'Geweldloze communicatie' zien dat het ook anders kan.
recensie
Mens en maatschappij
21 juni 2010
Mariska Fennema
2-3 minuten leestijd
Waarom was Big Brother zo'n kijkcijferhit, maar ging met de opvolger De gouden kooi alleen maar bergafwaarts? Waarom blijft Madonna steeds weer succesvol terugkomen op de muziekpodia? Volgens Tom Kniesmeijer is dit te verklaren door te kijken naar de psychologische dimensie van de tijdgeest en deze te herkennen. In 'De seizoenen van de tijdgeest' wijst hij u op de ontwikkelingsgolven van de tijdgeest.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 juni 2010
Ingeborg van der Kerk
2-3 minuten leestijd
We kijken veel naar anderen, maar zien we ook alles? Krijgen we alle signalen binnen die de ander bewust of onbewust aan ons afgeeft? Vaak denken we van wel, maar niets is minder waar. In 'Ik weet wat jij denkt' neemt Thorsten Havener ons mee naar een nieuwe dimensie binnen de (non)verbale communicatie. Door middel van tips en trucs over onze zintuigen laat hij zien dat we meer over elkaar te weten kunnen komen dan we nu doen.
recensie
IT-management / ICT
21 juni 2010
Peter van Veen
3-4 minuten leestijd
'Portretten fotograferen en retoucheren' van de bekende Amerikaanse auteur Scott Kelby is een handzaam boekje, waarbij Scott u als het ware aan de hand neemt om uw portretfotografie te verbeteren. Hij beschrijft voornamelijk Photoshop-bewerkingen, maar gelukkig gaat het boek ook voor een belangrijk deel over fotograferen, de apparatuur en techniek.
recensie
IT-management / ICT
21 juni 2010
Jaap Nijssen
1-3 minuten leestijd
De Canon 500D is een groot verkoopsucces. En dat is geen wonder, want het is een goed betaalbare camera met een hoge prijs-kwaliteitverhouding. De bijgeleverde handleiding is niet slecht, maar gaat niet verder dan een beperkte beschrijving van de knopjes en instellingen. Om uw camera goed te leren gebruiken en het beste eruit te halen, hebt u een aanvullend boek nodig. 'Canon 500D' van Jeroen Horlings is een prachtig vormgegeven boek, boordevol praktische uitleg en voorbeeldfoto's, en alle aspecten van uw camera en digitale fotografie komen aan bod. Kortom - een boek dat u in één koop met uw Canon 500D aanschaft.
interview
Algemeen management
18 juni 2010
Ben Kuiken
13-18 minuten leestijd
Het wereldberoemde Braziliaanse bedrijf Semco heeft een GPS-groep om de bedrijfsfilosofie op koers te houden. Werknemers mogen komen en gaan wanneer ze willen en hebben grote vrijheid om hun werk te doen zoals zij denken dat goed is. Maar bij de vrijheid hoort ook iets anders: het nemen van verantwoordelijkheid. ‘Je mag best op vrijdagmiddag naar de bioscoop gaan, maar je moet dan wel zorgen dat je werk af is. Vooral de jongere generatie vergeet dat nog wel eens.’ Op zoek naar de erfenis van Ricardo Semler.