OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 793 van 19.508 resultaten
recensie
Non-profit
7 juli 2010
Leonard Feis
Gijs Herderschee is als journalist verbonden aan de Volkskrant. Als parlementair redacteur volgt hij ontwikkelingen op het gebied van de sociale zekerheid en arbeidsverhoudingen in Nederland. Met 'De geldpomp' trakteert hij de lezer op een alomvattend beeld van de wereld van de sociale partners.
recensie
Marketing
7 juli 2010
Peter Vermeulen
Er ontstaat altijd iets bijzonders zodra creativiteit, klantgerichtheid en ondernemerschap bij elkaar komen. Veel bedrijven worden groot door een goed product en bovenstaande kwaliteiten. Desondanks hebben groot geworden bedrijven vaak moeite om juist datgene wat ze groot heeft gemaakt vast te houden. Klanten worden nummers, producten vlakken af en ondernemen wordt besturen. Dat duurzaam succes geen toeval is willen Patrick Ruijs, Maton Sonnemans en Marieke Jansz aantonen door vijfentwintig Nederlandse ondernemers aan het woord te laten in 'Dutch Magic'.
recensie
Financieel management
7 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Naast 'Dragon's den' is Annemarie van Gaal voor velen vooral bekend van de televisieprogramma's 'Ten einde raad' en 'Een dubbeltje op z'n kant'. Maar Van Gaal kan meer. Véél meer. Dit bewijst zij onder andere met het boek 'Ambitie' met als subtitel 'Adviezen voor ondernemers'. Hierin krijgt u naast een korte autobiografische blik in het leven van zakenvrouw en ondernemer Annemarie van Gaal veel nuttige tips en adviezen voor succesvol ondernemen.
recensie
Financieel management
7 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Naast 'Dragon's den' is Annemarie van Gaal voor velen vooral bekend van de televisieprogramma's 'Ten einde raad' en 'Een dubbeltje op z'n kant'. Maar Van Gaal kan meer. Véél meer. Dit bewijst zij onder andere met het boek 'Ambitie' met als subtitel 'Adviezen voor ondernemers'. Hierin krijgt u naast een korte autobiografische blik in het leven van zakenvrouw en ondernemer Annemarie van Gaal veel nuttige tips en adviezen voor succesvol ondernemen.
recensie
Algemeen management
7 juli 2010
Peter Vermeulen
2-3 minuten leestijd
In 'De prooi' beschrijft Jeroen Smit de historie van ABN Amro over een tijdsbestek van twintig jaar. De titel wordt ontleend aan het feit hoe ABN Amro door het toedoen van de voorzitter Rijkman Groenink vanaf begin jaren negentig uit de vorige eeuw van 'Jager' tot 'Prooi' werd. Tevens verwijst de titel naar het jachtincident waarbij Rijkman Groenink zichzelf (nog) niet in zijn voet schoot maar in zijn arm en hij zichzelf ernstig verwondde.
recensie
Organisatiekunde
7 juli 2010
Daniëlle de Jonge
Toen ik in 2006 besloot om een eigen bedrijf te beginnen, nam ik me één ding voor: ik wil vooral heel flexibel zijn in mijn werk. Geen strikte werktijden, niet noodzakelijk een vast kantoor en als het een beetje lukt om reistijd te besparen dan zal ik dat doen. Dat is gelukt. Ik werk op tijden die mij en mijn klanten (uiteraard!) goed uitkomen en kan zo mijn dag lekker zelf indelen. En of ik nou aan de keukentafel zit, op een flexplek van een kantorencentrum of op een zonnig terrasje: het bevalt me overal goed en ik raak er bovendien vaak extra geïnspireerd van om in een wisselende omgeving te zijn. Hoewel ik dus vind dat ik al behoorlijk slim bezig ben, kan het nog stukken beter. Het boek Werken Nieuwe Stijl van Bas van de Haterd biedt weer volop nieuwe inzichten om over na te denken.
recensie
Strategisch management
6 juli 2010
Paul Groothengel
3-4 minuten leestijd
Wat is de overeenkomst tussen het gratis bellen van Skype, de microkredieten van de Grameen Bank in Bangladesh en de autoverhuur van Car2Go van Daimler? Dat ze succes hebben omdat de mensen hierachter als eerste hun businessmodel wisten te innoveren. En daarmee de concurrentie aftroefden. Dat stelt Alexander Osterwalder die in zijn boek Business Model Generatie een aanpak biedt waarmee iedere organisatie haar eigen businessmodel kan doorlichten.
recensie
Algemeen management
6 juli 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Of het nu accountantskantoren zijn, organisatieadviesbureaus of advocatenkantoren: ze moeten aan de bak om hun toegevoegde waarde te bewijzen. Gelukkig kunnen ze daarvoor nu te rade gaan bij het boek Ondernemen met professionals van drie consultants van Ten Have Change Management. Een boek dat prima past bij de professionele dienstverlener: degelijk, en ook een beetje saai.
interview
Strategisch management
5 juli 2010
Paul Groothengel
4-6 minuten leestijd
Zeker in barre tijden zouden bedrijven kritisch naar hun businessmodel moeten kijken. Want hoe houden ze anders het hoofd boven water? Hoe kunnen ze toch, tegen de stroom, in blijven groeien? Maar veelal wordt er helemaal niet naar het businessmodel gekeken. Of verzanden interne discussies over het juiste bedrijfsmodel in begrippenstrijd en wederzijds onbegrip. En gebeurt er dus niks. De aanpak die de Zwitserse wetenschapper Alexander Osterwalder beschrijft in zijn boek Business Model Generatie, biedt nieuwe handvatten.
recensie
Internet en social media
2 juli 2010
Bas van Vlierden
Gratis lijkt het nieuwe toverwoord van de 21e eeuw. Het snelstgroeiende bedrijf van de wereld, Google, biedt alleen maar gratis diensten aan, de grootste online encyclopedie (Wikipedia) is kosteloos te gebruiken en popband Radiohead had financieel gezien een van de meest succesvolle cd introducties door deze gratis online aan te bieden. Kortom, tijd om het radicale economische principe van gratis eens onder de loep te nemen. Na zijn bestseller 'The Long Tail' beschrijft Chris Anderson in 'FREE' hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert.
recensie
IT-management / ICT
2 juli 2010
Bas van Vlierden
4-5 minuten leestijd
Gratis lijkt het nieuwe toverwoord van de 21e eeuw. Het snelstgroeiende bedrijf van de wereld, Google, biedt alleen maar gratis diensten aan, de grootste online encyclopedie (Wikipedia) is kosteloos te gebruiken en popband Radiohead had financieel gezien een van de meest succesvolle cd introducties door deze gratis online aan te bieden. Kortom, tijd om het radicale economische principe van gratis eens onder de loep te nemen. Na zijn bestseller 'The Long Tail' beschrijft Chris Anderson in 'FREE' hoe het nieuwe gratis de markt radicaal verandert.
recensie
Leiderschap
2 juli 2010
Edwin Voors
In 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' geeft Christopher Witt aan hoe je tot een geweldige toespraak kunt komen. Hierbij volgt hij de vier onderdelen die Demosthenos vijfentwintig honderdjaar geleden al benoemde. Een geweldige toespraak bestaat volgens hem uit: 1) een belangrijk persoon, 2) een opmerkelijke gebeurtenis, 3) een boeiende boodschap en 4) een meesterlijke voordracht. 'Echte Leiders Gebruiken Geen Powerpoint' is wat mij betreft een echte aanrader voor ieder die regelmatig een presentatie geeft. Het geeft mogelijkheden meer te bereiken bij je publiek én om zelf beter over te komen.
recensie
Algemeen management
2 juli 2010
Tom Mulder
Hoe verbeter ik mezelf als teamcoach? Hoe vergroot ik mijn vaardigheden op dat gebied? Het zijn vragen waar veel leidinggevenden mee worstelen. Over coaching zijn karrenvrachten vol met boeken geschreven. Boeken specifiek over teamcoaching, waarin een brug tussen wetenschap en praktijk wordt geslagen, zijn er niet. Deze leemte is opgevuld door David Clutterbuck en zijn boek 'Hoe haal ik het beste uit mijn team?'
recensie
Personeelsmanagement
2 juli 2010
José Otte
2-3 minuten leestijd
De … voor Dummies serie heeft altijd al mijn interesse gehad. Door de opzet van de boeken is het een handig naslagwerk en vaak geeft het een prima vertaling over het onderwerp in bruikbare taal voor het bedrijfsleven. Zo ook met het boek 'Motiveren voor Dummies' van Max Messmer.
recensie
Werk en loopbaan
2 juli 2010
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
Het kon niet uitblijven: zzp-ers worden als een volwaardige doelgroep gezien, en die hebben dan ook hun eigen problemen. Het aantal zzp-ers groeit gestaag in Nederland. Maar hoe goed doen ze het eigenlijk? Vaak weten ze veel van hun eigen vakgebied af maar onderschatten ze hun financiële taken. In het boek 'Financiën voor zzp-ers' wordt alles overzichtelijk gepresenteerd, en daarmee mag financiële onkunde niet langer als excuus voor falend ondernemerschap worden opgevoerd.
recensie
Marketing
2 juli 2010
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
'Aan de vier miljard armen in de wereld, en aan diegenen die hen helpen om een beter leven te krijgen.' Daar is Marketing tegen armoede van Philip Kotler en Nancy R. Lee aan opgedragen. Wat kan marketing doen aan het armoedeprobleem van de wereld? Hier gaan de auteurs uitvoerig op in.
recensie
Projectmanagement
2 juli 2010
Teun van Aken
Als je meer van hetzelfde doet, maak je weinig progressie. Projectleiders en opdrachtgevers volgen klakkeloos mythes over projecten en veranderingen. Mythes die zij zelf helpen creëren en in stand houden. In het handzame boekje 'Ik zie, ik zie, wat jij...' beschrijft Harry Rorije de meest voorkomende mythes en geeft aanwijzingen hoe deze te ontmaskeren. Gelardeerd met talloze praktijkvoorbeelden. Bovendien introduceert hij de projectcaleidoscoop.
recensie
Projectmanagement
2 juli 2010
Projectleider-Worden.nl
PRINCE2 2009 is een stuk overzichtelijker en toegankelijker dan voorgaande versies. Maar toch blijft het in de praktijk soms wat worstelen. Oh ja, boeken in overvloed. Het ene boek nog uitgebreider dan het andere. Sommige tonen zelfs kleurenschema's om de methode nog duidelijker uit te leggen! Het boek 'PRINCE2 for Dummies' van Nick Graham heeft geen enkel kleurenschema. Wel veel tekst. Verrekte goede tekst. Van de eerste tot en met de laatste pagina. Graham vertelt u niet nog eens over PRINCE2, hij neemt u bij de hand en loodst u door uw project heen en laat u zien hoe PRINCE2 u daarbij helpt. Een project uitvoeren met PRINCE2 is nog nooit zo eenvoudig geweest.
column
1 juli 2010
Hans van der Loo
5-7 minuten leestijd
Organiseren in turbulente tijden vraagt veel van de inzet en creativiteit van mensen. Om vooruit te komen en nieuwe mogelijkheden te realiseren, moeten bergen werk verzet worden. Organisaties moeten grenzen verleggen en dingen doen die zij nog nooit eerder deden. Hoewel dit lang niet altijd lukt, zijn er wel degelijk organisaties die voorop lopen bij het realiseren van ambitieuze doelstellingen op het gebied van prestaties, goed werkgeverschap en verantwoord ondernemen. Voor zulke organisaties is recentelijk een platform met de veelzeggende naam Koploperz opgericht.
recensie
Organisatiekunde
30 juni 2010
Kiest u voor het franchisemodel, zelfstandige ondernemingen of voor de plurale vorm? In 'Franchise Organizations' geeft de auteur Jeffrey L. Bradach van de Harvard Business School een weloverwogen afweging van deze drie vormen. Wat zijn de voordelen en nadelen?