OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 791 van 19.508 resultaten
interview
Algemeen management
23 juli 2010
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Het belang van merken neemt af. In plaats daarvan komt de reputatie van bedrijven steeds vaker in de schijnwerpers te staan. Om die zo goed mogelijk uit te laten komen, kunnen bedrijven gebruik maken van een nieuw instrument: internal branding. Het is een optelsom van human resources, marketing en communicatie. Gaby Nedeski schreef er samen met Luc van Beers een boek over: Internal branding 2.0.
interview
Economie
23 juli 2010
Paul Groothengel
7-10 minuten leestijd
Staat hij symbool voor de nieuwe bankier? Feit is dat Peter Blom, directievoorzitter van de Triodos Bank, duurzamer opereert dan de meeste van zijn collega’s. Zijn opvattingen over de financiële crisis en de lessen die we daaruit zouden moeten trekken, zijn opgetekend in Het nieuwe bankieren. ‘Deze financiële crisis hangt samen met de veel ingrijpender problemen van deze tijd, zoals het klimaatvraagstuk, de energiecrisis en de voedselcrisis.’
recensie
Coaching en trainen
21 juli 2010
Hilde Veraart-Maas
3-5 minuten leestijd
De snelle ontwikkelingen in onze kenniseconomie, de strijd om talent en de felle concurrentie dwingen tot het overbruggen van de kloof tussen prestatie-eisen en persoonlijke / organisatorische capaciteiten. Wat blijkt? Juist de meest succesvolle topmanagers investeren zelf veel van hun tijd en aandacht in coaching om tot uitmuntende prestaties te komen.
interview
Psychologie
21 juli 2010
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Ze schrijft columns, populaire artikelen en boeken over alledaagse menselijke eigenaardigheden. Hoe je een eerste indruk van iemand krijgt, hoe je moet slijmen, over het ego dat ons in de weg staat. Ze maakt zich zorgen over ons instinctieve gedrag, dat in de huidige grootschalige samenleving veel schadelijke gevolgen heeft. Haar karakter omschrijft ze echter als pragmatisch en goed gehumeurd. Bij de boekenkast staat psycholoog, schrijver én dierenliefhebber professor Roos Vonk.
interview
Organisatiekunde
21 juli 2010
Linda Huijsmans
7-9 minuten leestijd
Cees Buys is een idealist. Aan de titel van zijn boek lees je dat niet meteen af, maar Opvolging en overdracht kijkt op een originele manier naar een van de grote economische problemen van dit moment: ondernemers die geen opvolger vinden. Hij komt bovendien met een creatieve oplossing.
recensie
Organisatiekunde
20 juli 2010
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Lerend organiseren', geschreven door Wierdsma en Swieringa, is niet een echt leerboek maar een praktisch boek over organiseren, veranderen en managen. Een lerende organisatie is een organisatie die het vermogen bezit zich telkens te verbeteren, te vernieuwen en te ontwikkelen. Of anders gezegd: Een lerende organisatie is een organisatie die veelzijdig leert. Veelzijdig betekent in dit verband op alle leerniveaus: regels, inzichten en principes. Het vereist het vermogen om collectief op het allerhoogste, maar ook het allermoeilijkste niveau van leren te kunnen leren. Dit boek heeft in belangrijke mate bijgedragen aan het begrip de lerende organisatie, zoals bekend uit de managementliteratuur.
recensie
Non-profit
19 juli 2010
Bas van Vlierden
6-8 minuten leestijd
Het managen van een ziekenhuis is de moeilijkste baan die er bestaat, aldus Fred Lee, auteur van 'Als Disney de baas was in uw ziekenhuis'. En deze baan zou een stuk gemakkelijker zijn wanneer er geleerd wordt van de bedrijfsvoering van Disney. In zijn boek legt Lee uit wat ziekenhuizen (maar ook bedrijven in hele andere branches) kunnen leren van wat Disney al heeft geleerd: de beleving van de klant is DE leidende voorwaarde voor succes.
recensie
Psychologie
19 juli 2010
Edward Gilding
1-2 minuten leestijd
Zelden heb ik tijdens het lezen van een boek zoveel geïnteresseerde reacties van collega's, vrienden of onbekende medereizigers in de trein gekregen als op Roos Vonks 'Ego's en andere ongemakken - Psychologie van alledaagse menselijke eigenaardigheden'. Velen bleken haar werk en naam te kennen uit de tijdschriften Psychologie Magazine en Intermediair. De beste columns en artikelen uit deze bladen van de periode 2005-2008 zijn gebundeld in het boek 'Ego's en andere ongemakken'.
recensie
Psychologie
19 juli 2010
Edward Gilding
2-3 minuten leestijd
Zelden heb ik tijdens het lezen van een boek zoveel geïnteresseerde reacties van collega's, vrienden of onbekende medereizigers in de trein gekregen als op Roos Vonks 'Ego's en andere ongemakken - Psychologie van alledaagse menselijke eigenaardigheden'. Velen bleken haar werk en naam te kennen uit de tijdschriften Psychologie Magazine en Intermediair. De beste columns en artikelen uit deze bladen van de periode 2005-2008 zijn gebundeld in het boek 'Ego's en andere ongemakken'.
recensie
Verandermanagement
19 juli 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
In vrijwel alle workshops en coachtrajecten die ik uitvoer, stimuleer ik de deelnemers om zelf te ontdekken wat er goed gaat, waar knelpunten zitten en wat ze er aan kunnen doen om te verbeteren.
recensie
Economie
19 juli 2010
Rudy van Stratum
Hoewel beide boeken eenzelfde onderwerp en focus hebben, vullen 'Vrije val' van Joseph Stiglitz en 'Wat als de markt faalt?' van John Cassidy elkaar prima aan, een reden om ze beiden in een bespreking op te nemen.
recensie
Economie
19 juli 2010
Rudy van Stratum
4-5 minuten leestijd
Hoewel beide boeken eenzelfde onderwerp en focus hebben, vullen 'Vrije val' van Joseph Stiglitz en 'Wat als de markt faalt?' van John Cassidy elkaar prima aan, een reden om ze beiden in een bespreking op te nemen.
interview
Economie
19 juli 2010
Jeroen Ansink
11-16 minuten leestijd
Hij staat bekend als een lastpak die tot vervelens toe gelijk heeft. Nobelprijswinnaar Joseph Stiglitz heeft, na vlammende betogen tegen de uitbuiting van ontwikkelingslanden en de oorlog in Irak, zijn pijlen gericht op de tekortkomingen van de financiële wereld. In Vrije val propageert hij hervormingen in de banksector en ‘kapitalisme met een menselijk gezicht’. ‘Zowel Wall Street als de Amerikaanse regering moeten het vertrouwen met de burger herstellen.’
interview
Algemeen management
18 juli 2010
Dominique Haijtema
14-20 minuten leestijd
Vertrouwen heeft de toekomst, is de stellige overtuiging van trainer Tica Peeman en reputatiedeskundige Mildred Hofkes. Die laatste denkt zelfs dat vertrouwen het geld zal vervangen als belangrijkste ruilmiddel. ‘We gaan naar een tijd waarin wij meer op zoek zijn naar verbinding.’
recensie
Financieel management
16 juli 2010
Peter Vermeulen
3-4 minuten leestijd
Veel managers raken lichtelijk in de stress bij alleen de gedachte al om de onuitputtelijke hoeveelheid beschikbare 'Financiële kengetallen' te leren onderscheiden en begrijpen. Econoom en accountant Ciaran Walsh heeft na vijftien jaar ervaring in het bedrijfsleven de overstap gemaakt naar de universitaire wereld.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
2-3 minuten leestijd
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
Marketing
16 juli 2010
Bas van Vlierden
Seth Godin's 'Purple Cow' staat al lange tijd hoog in de lijst bestverkochte sales- & marketingboeken van webwinkels. Godin's uitspraken op de achterkant van het boek ('the old ways of marketing are dead', 'your product will only survive in a crowded marketplace is you stop advertising and start innovating' en 'you need to be a purple cow') doen verwachten dat de Purple Cow de oplossing is voor veel problemen waar marketeers tegenwoordig mee worstelen. Benieuwd of dat werkelijk zo is?
recensie
16 juli 2010
Marinus Grootenboer
2-3 minuten leestijd
'De Wereld in 2100', geschreven in 2009 door George Friedman, doet een aantal voorspellingen over de politieke verhoudingen voor de komende 100 jaar. George Friedman is een Amerikaanse politicoloog en futuroloog die politieke en strategische adviezen geeft aan het bedrijfsleven. Hij is dus beroepsmatig dagelijks bezig het politieke toneel te analyseren. Vanuit deze ervaring geeft hij een 'totaalvisie' over hoe het verder zal/kan verlopen met de spelers op het wereldtoneel.
recensie
Marketing
16 juli 2010
Jan Boerstra
Sociale media zijn hot. Ieder zichzelf respecterend bedrijf denkt op z'n minst na over de kansen die sociale media hebben te bieden. Overheden zijn er nog niet uit welke mogelijkheden digitale netwerken voor hen in petto hebben. Ondertussen heeft Obama op indrukwekkende wijze getoond hoe je klinkende én politieke munt kunt slaan uit een strategische inzet van sociale media. Met 'De Conversation Manager' reikt Steven van Belleghem de helpende hand aan iedereen die het pad van de sociale media wil verkennen of bewandelen. Zijn aanpak is: observeer, faciliteer en participeer. Oftewel, zit niet stil maar zoek contact en het gesprek met klanten en alle anderen die iets van je product weten of vinden.
recensie
Psychologie
15 juli 2010
Sandra Barendrecht
Al 30 jaar publiceert Wijnberg populair wetenschappelijke boeken over psychologie en provocatieve therapie. Gemiddeld een boek per jaar, waaronder gebundelde columns die eerder in De Telegraaf verschenen. Hoe verrassend en vernieuwend kun je dan nog zijn? 'Dat moet ik nog een plekje geven' heeft Wijnberg naar eigen zeggen geschreven om psychologische taal van loze kreten te ontdoen. Hij veegt grappend en grollend de vloer aan met uitdrukkingen als: 'in je kracht staan', 'je kwetsbaar opstellen' en 'profiteren van een leermoment'. En dat wederom in zijn geliefde provocatieve stijl.