OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 782 van 19.511 resultaten
interview
Marketing
18 oktober 2010
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Ondernemingen worden steeds meer afgerekend op hun normen en waarden, stelt de Amerikaanse marketinggoeroe Philip Kotler in zijn nieuwe boek ‘Marketing 3.0’. Managers moeten dan ook gaan denken vanuit een stakeholdersmodel met verschillende marketingstrategieën. ‘De wereld een betere plek maken kan heel winstgevend zijn.’
recensie
Communicatie en media
17 oktober 2010
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Het boek ‘Geen commentaar’, geschreven door vijf communicatieprofessionals uit België en Nederland, is een geslaagde poging om organisaties en hun communicatieafdelingen handvatten te bieden voor het omgaan met de moderne communicatiewetten bij crisis. Makkelijker weten ze het niet te maken, wel een hoop inzichtelijker.
interview
Economie
16 oktober 2010
Hans van der Klis
5-8 minuten leestijd
Voor het eerst sinds de jaren zeventig dreigen wij weer een lange periode van inflatie tegemoet te gaan, betoogt de macro-econoom en journalist Edin Mujagić in zijn nieuwe boek ‘Het inflatiespook. Waarom de inflatie in Nederland gaat toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen’. Tenzij de centrale banken zich weten te ontworstelen aan de invloed van de politiek, zullen de gevolgen dramatisch zijn.
interview
Algemeen management
15 oktober 2010
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
Marijke Lingsma en Aty Boers presteren het weer. Vanaf het moment dat hun Coachingskalender 2011 Scheur je los! op de markt kwam, eiste die onmiddellijk de nummer 1 positie van de bestsellerslijst op. Ook andere boeken van Lingsma worden goed verkocht. Het verschijnen van de negende editie van de scheurkalender is een goede aanleiding om eens door te vragen waarom haar werkwijze zo aanslaat.
recensie
Algemeen management
15 oktober 2010
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Onderhandelen is een kunst waarvan iedereen de basisprincipes kan leren, zegt de Amerikaanse expert Steven Babitsky. In ‘Wil je rijk worden of beroemd’ legt hij aan de hand van vijftig vragen uit hoe. ‘Probeer de ‘ja’- en ‘nee’-antwoorden te vermijden.’
column
14 oktober 2010
Ralf Knegtmans
2-3 minuten leestijd
Recessies heb je in allerlei vormen en hoedanigheden. Wanneer we inzoomen op de gevolgen voor de arbeidsmarkt en het daarin acterende talent, zijn de consequenties meestal voorspelbaar.
recensie
Organisatiekunde
14 oktober 2010
Peter Vermeulen
4-5 minuten leestijd
Starbucks is een internationaal concern in coffeeshops uit de Verenigde Staten. Niet te verwarren met die waar ook cannabis verkocht wordt, maar coffeeshops waar ze alleen zuivere koffie verkopen. Het bedrijf is in 1971 opgericht in Seattle, waar het hoofdkantoor zich nog steeds bevindt. Organisatieadviseur, psycholoog en schrijver Joseph A. Michelli vroeg zich af wat is er nu zo speciaal is aan Starbucks. Hij heeft het vervolgens onderzocht en wilde tevens weten of de door Starbucks gehanteerde filosofie, die dit tot een wereldbedrijf heeft gemaakt, ook toegepast kan worden op andere bedrijven.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
14 oktober 2010
Wim Oolbekkink
2-3 minuten leestijd
Het boekje 'Hoe bedoelt u?' is een klassieker met modellen van het soort dat iedereen kent, maar waarvan niemand meer weet wie de oorspronkelijke bedenker is. Het model van de zender die zijn boodschap uitzendt naar de ontvanger als metafoor voor communicatie is zo'n model. Iedereen kent het. Maar slechts weinigen weten dat het afkomstig is van Schulz von Thun, de Duitse communicatiepsycholoog. En zo ken ik het ook al jaren en gebruik het met enige regelmaat.
nieuws
14 oktober 2010
Pierre Spaninks
4-5 minuten leestijd
Hoe hervinden we na de crisis de weg omhoog? Die vraag houdt niet alleen managers en ondernemers bezig, maar ook de auteurs van businessboeken. Op de Frankfurter Buchmesse presenteerden de internationale uitgevers hun aanbod voor komend seizoen. M&L pikt alvast wat krenten uit de pap.
recensie
Coaching en trainen
13 oktober 2010
José Otte
3-4 minuten leestijd
Beelddenken is een wijze van bewustzijn dat ratio en intuïtie in verband brengt met elkaar - waardoor u uw koers kunt bepalen. Met behulp van beelddenken beschrijft Ghislaine Bromberger in 'De kracht van beelddenken' het proces om op een creatieve wijze persoonlijke doelen en behoeftes, teamdoelen en -behoeftes en de doelen van de organisatie op het spoor te komen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 oktober 2010
Daniëlle de Jonge
3-4 minuten leestijd
Als je veel onderweg bent voor je werk, dan is het fijn als je je tijd zo effectief mogelijk kunt gebruiken. Ik ga mezelf maar na: werken kan – en doe – ik overal. In de file? Even bellen met een klant of met een luisterCD nieuwe kennis vergaren.
recensie
Projectmanagement
13 oktober 2010
Projectleider-Worden.nl
Ad van den Akker is één van de PRINCE2-mannen van het eerste uur, met een berg aan trainingservaring. Als geen ander weet hij welke behoefte er leeft onder de 'in spe' en ervaren gebruikers van PRINCE2. En dat vertaalt zich naar zijn boek 'PRINCE2 Compact (Editie 2009)'. Kort maar krachtig, rechttoe, rechtaan presenteert hij een uitstekende samenvatting van de laatste versie van PRINCE2 en biedt daarmee een handig naslagwerk voor op het bureau en in de tas.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
13 oktober 2010
Daniëlle de Jonge
Een cadeau, dat is 'De Netwerkbox' van Jan Vermeiren. Het is zelfs in twee opzichten een cadeau. Om te beginnen de box zelf. Ik kom maar liefst acht onderdelen tegen die gaan helpen bij deze training. Het tweede cadeau staat vermeld op de buitenkant van de doos. Ik lees de veelbelovende kreet: alles voor het opbouwen, uitbouwen en benutten van uw netwerk. Dat is nogal wat. Als dat daadwerkelijk het gevolg is van deze training-in-een-doos, dan mag de bezitter daar heel blij mee zijn. Maar niet voor niks is het een training, er moet gewerkt worden.
recensie
Reclame en verkoop
13 oktober 2010
Ben Kuiken
1-2 minuten leestijd
Verkopers hebben het moeilijk. Potentiële klanten stellen hun orders uit, maar de targets zijn nauwelijks naar beneden bijgesteld. Gelukkig is er voor hen nu het boek Verkopen met tegenwind van verkooptrainer Frank van Leer.
recensie
Leiderschap
13 oktober 2010
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
In tijden van crisis moet er ingegrepen worden. Maar veel te vaak wordt dan de kaasschaaf gehanteerd, in plaats van dat er echt iets verandert, vindt Dirk-Jan de Bruijn. 'Zijn boek Kaasschaaf of leiderschap: doorrommelen of doorpakken?' is een pleidooi om nu eens goed door te pakken. Het is alleen jammer dat hij dat zelf te weinig doet.
recensie
IT-management / ICT
13 oktober 2010
Jaap Nijssen
Scott Kelby is al jaren één van de best verkopende auteurs op het gebied van Photoshop. En ook dit boek zal daar ongetwijfeld weer toe bijdragen. 'The Photoshop CS5 Book for Digital Photographers' rekent Photoshop-boeken.nl tot de betere boeken voor het bewerken van digitale foto's in Photoshop, zowel voor Windows als voor de Mac.
recensie
Werk en loopbaan
12 oktober 2010
Thea de Feyter
Dit is nu echt een boek waar je als vrouwelijk leider een voldaan gevoel aan over houdt. Waarom? Er vallen puzzelstukjes in elkaar die bijdragen aan een bewustwordingsproces dat jou tot een uniek leider maakt. Dit keer geen boek waarin zinvolle adviezen staan hoe je als vrouw de omgang kan verbeteren met mannelijke leiders en aansluiting krijgt met leiders van het andere geslacht. Nee, je gaat in dit boek op zoek naar de kern; naar dàt wat vrouwelijk leiderschap zo uniek maakt. Joanna Barsh, Susie Cranston en Geoffrey Lewis dragen in 'Vrouwelijk leiderschap' hun passie voor leiderschap uit door de enorme hoeveelheid onderzoeken, die de basis vormen voor dit boek, te vertalen naar een Centered Leadershipmodel.
recensie
Marketing
12 oktober 2010
Louis Thorig
3-4 minuten leestijd
Marketing 3.0 beperkt zich niet meer tot alleen het verkopen van producten of diensten aan doelgroepen, maar is vooral gericht om het consumentenvertrouwen te herstellen. Philip Kotler, Hermawan Kartajaya en Iwan Setiawan nemen u in hun nieuwe boek 'Marketing 3.0' mee naar het volgende niveau van een moderne manier van marketingdenken en bedrijven. Het gaat erom hoe een missie, ondernemingsvisie en bedrijfswaarden te delen met alle relevante stakeholders om succesvol te zijn of te worden.
recensie
12 oktober 2010
Peter van der Wel
3-4 minuten leestijd
In 'Filosofie van de toekomst' neemt Fred Keijzer de lezer mee op een fascinerende reis langs de filosofie en vooral de sciencefiction. Het boekje leest als een trein en is een feite stoomcursus: wat kunnen we leren van sciencefiction? Dat blijkt heel veel te zijn. Sciencefiction is daardoor vaak beter dan de traditionele filosofie in staat te dienen als kompas in de ons onbekende toekomst.
recensie
Projectmanagement
12 oktober 2010
Joost van Driessen
2-3 minuten leestijd
Veel boeken over projectmatig werken bevatten methoden die moeten leiden tot een effectief project. Stap voor stap wordt het beoogde eindresultaat bereikt. Stef de Bont noemt dit 'projecteffectiviteit'. In zijn boek 'Persoonlijke effectiviteit in projecten' vult hij de bekende methoden aan met diverse hulpmiddelen om projectmedewerkers te ondersteunen. Een project resulteert dan niet alleen in een goed projectresultaat, maar ook in persoonlijke groei van de projectmedewerkers.