OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 780 van 19.511 resultaten
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    10 november 2010
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Luisteren naar jezelf is een belangrijke voorwaarde voor persoonlijke effectiviteit. De vraag is alleen: naar wie luister je dan? Want de menselijke persoonlijkheid bestaat uit meerdere ikken, waarvan sommige doorgaans het hoogste woord hebben en andere meestal zwijgen. Volgens de aanhangers van de psychology of selves althans.
    recensie
    IT-management / ICT
    9 november 2010
    Carla Verwijs
    Er is een onomkeerbaar proces gaande van hybridisering van mens en technologie, organisatie en technologie, van samenleving en technologie. Dat is de belangrijkste conclusie die Bert van Lier trekt uit zijn promotieonderzoek. Het is te lezen in het proefschrift 'Luhmann ontmoet 'The Matrix'. Deze conclusie klinkt mogelijk abstract of zelfs beangstigend. Als mens en technologie integreren, worden we overgenomen door machines, zoals in de film The Matrix? Zo ver zal het niet komen, aldus Van Lier. Toch is deze hybridisering dichterbij dan we denken. Neem bijvoorbeeld een pacemaker die het hart stimuleert. In de medische sector is deze integratie ver op weg, maar ook in andere sectoren verlopen de ontwikkelingen snel.
    interview
    Advisering
    9 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    In het boek En? De essentie van professioneel adviseren zet Edwin Schouten een serie technieken uiteen die het werk van de adviseur effectiever maken. Schouten houdt niet van geleuter, zo blijkt uit een interview met Management & Literatuur.
    recensie
    Algemeen management
    9 november 2010
    Louis Thorig
    Het vormen van ketens en netwerken wordt in de zorgsector en hulpverlening gezien als manier om fragmentatie in de hulpverlening tegen te gaan. Dit is één van de inzichten uit 'Ketensamenwerking'. Dit boek staat onder redactie van Teun Hardjono, Robert van Brakel en Jan-Joost Kroon. Het voert te ver om elke essay per sector afzonderlijk te bespreken. Vandaar dat auteurs aantal overeenkomsten en randvoorwaarden voor succesvolle ketensamenwerking belichten.
    recensie
    Algemeen management
    9 november 2010
    Marianne Eussen
    2-3 minuten leestijd
    Houdt u uw medewerkers graag een beloning voor om ze beter te laten presteren? Of bent u meer van het motto 'vertrouwen is goed, maar controle is beter'? In beide gevallen verandert dit boek 'Drive' uw kijk op motiveren van mensen voorgoed! Daniel Pink geeft praktische handvatten om intrinsieke motivatie in het bedrijfsleven, onderwijs of privésituatie te stimuleren en daarmee uw bedrijf beter te laten functioneren.
    interview
    Coaching en trainen
    5 november 2010
    Bert Peene
    4-6 minuten leestijd
    Professionele coaches hebben tegenwoordig een gevarieerd instrumentarium tot hun beschikking. Boeken, cd’s, dvd’s, waaiers, kalenders en een toenemend aantal spellen. Sinds kort is er ook een ‘boekspel’ beschikbaar, Het verhaal van de held, verzorgd door Sheila van de Sande en Vincent van Reusel. Het is een combinatie van boek en spelkaarten die in eendrachtige samenwerking de gecoachte inspireren zijn eigen ‘heldenverhaal’ te creëren. M&L ging op zoek naar de achtergronden van dit bijzondere speeltuig en sprak Sheila van de Sande.
    recensie
    Marketing
    5 november 2010
    Pierre de Winter
    2-3 minuten leestijd
    Een rekenboek voor marketeers. Dat is Ken uw klant van de Belgische auteurs Marc van de Perre en Ton Kuijlen. Nuttig, want marketing moet meer en meer zijn rendement aantonen.
    recensie
    Coaching en trainen
    3 november 2010
    Bert Peene
    1-2 minuten leestijd
    Het HOE-boek voor trainers van Marcolien Huybers wordt gepresenteerd als ‘een complete gids over leren, ontwerpen, begeleiden en zelfreflectie’. Een ambitieuze doelstelling, waarvan de reikwijdte niet meteen door een heldere inleiding wordt afgekaart. Gaandeweg blijkt het boek echter geen handboek te zijn, laat staan dat het de pretentie heeft alle andere boeken over het onderwerp overbodig te maken. ‘Compleet’ wil niets anders zeggen dan dat alle relevante facetten van het trainersvak aan bod komen; het leren van mensen, het ontwerpen en begeleiden van trainingen en de zelfreflectie van de trainer als ultiem kwaliteitszorginstrument.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    2 november 2010
    Marius van Rijswijk
    2-3 minuten leestijd
    Een boze agent, een vervelende verkoper, de autoritaire manager of luidruchtige collega. Conflicten zijn aan de orde van de dag. Ze zijn eigenlijk onvermijdelijk. Het boek 'Grrr - Conflictbeheersing in 75 lessen' van Aernoud Bourdrez geeft 75 strategieën om conflicten te voorkomen of op te lossen. Dit boek is eigenlijk voor iedereen geschikt. Immers, we hebben allemaal, zakelijk dan wel privé, wel eens met conflicten te maken.
    recensie
    Psychologie
    2 november 2010
    Perry Oostrum
    Er zijn talloze psychologische modellen in omloop en het gebruik ervan is vooral in de wereld van leidinggeven en adviesverlening niet meer weg te denken. En niet zelden dreigen deze modellen in verwaterde vorm toegepast te worden, omdat de inzet niet gestoeld is op bestudering van theoretische fundamenten. Maar welk model is nu werkelijk geschikt als je beter wilt leren omgaan met bijvoorbeeld conflicten, faalangst wilt aanpakken, charisma wilt ontwikkelen of wilt begrijpen of weten welke leerstijl voor jou of je klant het meest effectief is? In het 'Groot psychologisch modellenboek' zetten Anthon van der Horst, Marcel Wanrooy en Hanno Meyer de belangrijkste modellen op een rijtje.
    interview
    Organisatiekunde
    2 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    Zowel bij de overheid als in het bedrijfsleven is een groeiende behoefte aan mensen die regie durven en kunnen nemen, is de overtuiging van Dees van Oosterhout. Bij de overheid omdat de taak van overheidsinstanties in toenemende mate is gelegen in het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen, in het bedrijfsleven omdat het succes afhankelijk is van de mate waarin bedrijven in staat zijn hun wensen af te stemmen op de omgeving. In haar boek Procesregie beschrijft Van Oosterhout hoe mensen in overheid en bedrijfsleven de complexe vraagstukken met veel belangentegenstellingen zouden moeten oppakken.
    recensie
    Strategisch management
    2 november 2010
    Gertjan de Groot
    5-7 minuten leestijd
    Uit de titel Verdraaid 't werkt! spreekt verbazing. Op het moment dat Van 't Kruijs als implementatiebegeleider meer opdrachten kreeg dan zij aankon, besloot zij haar aanpak via dit boek aan al haar niet-klanten ter beschikking te stellen. 
    achtergrond
    recensie
    Verandermanagement
    1 november 2010
    Joost van Driessen
    Pierre van Amelsvoort en Herman Kuipers splitsen een verandertraject in twee delen: het veranderproces en het (inhoudelijke) ontwerp van de uitkomst van de verandering. Het luisterboek 'Vormgeven aan de interne organisatie' gaat over het ontwerp van de organisatie. De nadruk ligt op de flexibele organisatie. Het luisterboek is het negende deel uit een reeks van twintig cd's die samen 'De verandermanagementbox' vormen.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    1 november 2010
    Joris Arts
    Netwerken wordt steeds belangrijker, bovendien is het een gemakkelijke en leuke manier om dingen voor elkaar te krijgen. Maar hoe doe je het? Jan Vermeiren heeft 'De netwerkbox' samengesteld. Een rijk gevulde box, met onder andere twee boeken en een luisterboek over netwerken. 'Let's Connect!' en 'Hoe LinkedIn nu ECHT gebruiken' zijn beide bestsellers, maar overlappen enigszins. Bovendien is het niet duidelijk hoe je met de box aan de slag kunt. Hierdoor ontbreekt de synergie. Een gemiste kans!
    interview
    Reclame en verkoop
    1 november 2010
    Hans van der Klis
    5-7 minuten leestijd
    In zijn boek ‘De verkoopmaffia’ veegt marketingjournalist Erwin Wijman de vloer aan met de zogenaamde klantvriendelijkheid waar veel bedrijven zich op laten voorstaan. Bedrijven zouden zich niet moeten toeleggen op het zo efficiënt mogelijk incorporeren van customer care centers in hun bedrijfsvoering, maar hun klanten nu eens echt hoffelijk moeten gaan bejegenen.
    interview
    Strategisch management
    29 oktober 2010
    Ronald Buitenhuis
    5-6 minuten leestijd
    De A4 bij Delft. De kabinetsformatie. De discussie over de AOW-leeftijd. De komst van de Olympische Spelen of het WK-voetbal. De Betuwelijn. De hypotheekrenteaftrek. De Amsterdamse Noord-Zuidlijn. Allemaal voorbeelden van onderhandelingssituaties over grote projecten met op zijn minst discutabele resultaten. Dat kan anders, is de stelling in het Handboek strategisch omgevingsmanagement (SOM) van Twynstra Gudde adviseur Marc Wesselink.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    29 oktober 2010
    Peter van der Wel
    2-3 minuten leestijd
    'Tijd is net zo kostbaar als geld'. Dat is de stelling van Denise Hulst in de nieuwe druk van haar boek over timemanagement met de titel: 'Veel te doen, weinig tijd?' Ik ben het niet met haar eens. Tijd is nog kostbaarder dan geld. Je kunt het niet sparen en je krijgt er alleen maar minder van. Daarom vond ik het toch een nuttig boek om te lezen.
    recensie
    Marketing
    29 oktober 2010
    Bert Peene
    2-3 minuten leestijd
    Internet is geen medium; het vormt slechts de verbinding tussen alle content in de wereld. Tot die opmerkelijke conclusie komt Bart Hufen aan het eind van zijn boek Laat met je merk spelen - Games als marketingmiddel. Het opmerkelijke zit ‘m vooral in de radicale afwijzing van het idee dat in het internettijdperk ‘alles anders is geworden’. Internet biedt volgens Hufen dezelfde content als alle traditionele marketing(communicatie)middelen bij elkaar en is daardoor veel effectiever. De Experience Economy heeft zich tot een Entertainment Economy ontwikkeld met een hoofdrol voor de spelende mens. Daarom zijn games een marketingmiddel dat maar beter serieus genomen kan worden.
    recensie
    Algemeen management
    28 oktober 2010
    Gertjan de Groot
    Een organisatie kun je niet veranderen stelt Siegerink in 'Uniting Talent. Grondpatronen van mensen en organisaties'. In één zin veegt zij een hele bibliotheek veranderkundige en bedrijfskundige literatuur in de prullenbak. Wat wel kan is, het menselijke potentieel wat al in de organisaties aanwezig is, verder ontwikkelen. Niet door te professionaliseren of competentiemanagement in te voeren, maar door het unieke onveranderbare grondpatroon van mensen als uitgangspunt te nemen.

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden