OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 748 van 19.520 resultaten
recensie
Strategisch management
29 augustus 2011
Jeroen Ansink
3-4 minuten leestijd
Meer dan negen op de tien werknemers hebben geen idee welke strategie hun eigen bedrijf er op nahoudt. In de The Execution Premium (Van strategie naar uitvoering) biedt de Amerikaanse hoogleraar Robert S. Kaplan een manier om een strategie tot in alle hoeken van een organisatie te laten doordringen, en tegelijkertijd tot een blijvend proces te maken.
interview
Financieel management
25 augustus 2011
Jeroen Ansink
13-18 minuten leestijd
Een engineer tussen de academici. Harvard-professor Robert S. Kaplan probeert met zijn Balanced Scorecard-oeuvre al twintig jaar de kloof tussen theorie en praktijk te dichten. ‘De meeste wetenschappers publiceren alleen maar voor zichzelf en hun collega's.’ Een interview gevolgd door een beredeneerd oeuvre-overzicht!
column
24 augustus 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Bij de introductie van de stoomtrein in de 19de eeuw maakten sommige wetenschappers zich grote zorgen over de gezondheid van de passagiers. Het menselijk lichaam zou niet bestand zijn tegen snelheden hoger dan zo'n 40 tot 50 kilometer per uur. Tegenwoordig weten wij wel beter. Om met de woorden van Jeremy Clarkson van Top Gear te spreken: ‘Het is niet snelheid die dodelijk is, maar het abrupt tot stilstand komen wat de meeste slachtoffers vergt.’
interview
IT-management / ICT
24 augustus 2011
Ben Kuiken
3-4 minuten leestijd
ICT is niet meer weg te denken uit onze samenleving. Het zorgt voor een onderscheidend en concurrerend vermogen voor organisaties, mits goed ingevoerd en gebruikt. Maar daar gaat het nogal eens mis. Volgens sommige onderzoeken mislukt maar liefst 70 procent van alle ICT-projecten. Over hoe het wel moet, schreven Eli de Vries en Hilko Ploeger het boek Creating value in organizations. Een gesprek met een van de auteurs, Eli de Vries.
recensie
Strategisch management
23 augustus 2011
Jeroen Ansink
3-5 minuten leestijd
Dat zelfs de meest succesvolle bedrijven soms geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, laat Richard Rumelt zien in Het geheim van een goede strategie. Aan de hand van goed gedocumenteerde casestudies laat de Amerikaanse hoogleraar zien hoe het wél moet, en gunt zijn lezers daarbij ruimte om tot hun eigen inzichten te komen.
interview
Leiderschap
22 augustus 2011
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Petra Sevinga en Joost Crasborn zetten een stevige visie en concrete doordenkers en tips over coachend leidinggeven neer. In Het grote boek over coachend leidinggeven gaan ze uitgebreid in op het spanningsveld tussen coachen en leidinggeven. ‘Het is mijn stellige overtuiging dat coachend leidinggeven op de langere termijn goed is voor organisaties, omdat je op die manier het beste uit mensen haalt en zij het beste uit de organisatie’, zegt Joost Crasborn.
interview
Leiderschap
19 augustus 2011
Ben Kuiken
2-3 minuten leestijd
Leiden met een stap achter, denken vanuit oplossingen in plaats vanuit problemen, er zijn veel manieren om naar een situatie te kijken: dit zijn enkele principes van oplossingsgericht werken, een praktisch model om effectiever en prettiger te werken en samen te werken. Fredrike Bannink schreef er een boek voor managers over, Oplossingsgericht leidinggeven, met meer dan honderd tips voor optimaal samenwerken.
interview
Algemeen management
17 augustus 2011
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Van management-by-objectives tot management-by-Attilah-the-Hun. Wouter Fioole en Vincent van der Windt hebben uit ergernis over de wildgroei aan managementmethodes een boek geschreven waarin ze er op studentikoos-humoristische wijze 45 uit de doeken doen. Daarmee is Management by het boekje! vooral bedoeld om managers bewust te maken van het feit dat ze niet achter elke mode aan hoeven te rennen, maar zelf hun werkwijze dienen te kiezen.
interview
Strategisch management
15 augustus 2011
Ronald Buitenhuis
3-5 minuten leestijd
Bij performance management lijkt het er soms op dat het er vooral om gaat om bij voorkeur vier cijfers achter de komma de juiste antwoorden te geven. Maar dat zijn dan vaak antwoorden op verkeerde vragen, concludeert Dries van de Nieuwenhuyse in zijn vervolgboek Best Practises in Performance Management. ‘Maar zo gaan we China en India zeker niet verslaan. We moeten de juiste vragen gaan stellen. Data alleen zegt niet veel.’
recensie
Marketing
12 augustus 2011
Edwin Voors
Veldhoen en Van Slooten bieden in 'De 9+ organisatie – Van marketshare naar mindshare' een andere kijk op marketing. Hun visie houdt in dat je het verschil maakt in de service die je biedt en niet door de juiste reclamecampagnes. Om een 9+ organisatie te worden is daadwerkelijk begrip nodig van de wensen en beleving van de klant. Veldhoen en Van Slooten gaan zo ver om dit mindshare te noemen. Als een organisatie de bewuste (maar vooral) de onbewuste behoeftes van een klant kent, dan kunnen kleine projecten tot grote effecten in de klanttevredenheid én -loyaliteit leiden.
recensie
Algemeen management
12 augustus 2011
Nico Vreeswijk
3-4 minuten leestijd
Greveling gaat in 'De ondernemende manager' op zoek naar de redenen voor kritiek op management. Hij laat het niet alleen bij analyseren, en hij geeft aan dat toekomstbestendigheid en innovatie door ondernemend management het antwoord moet zijn. De ondernemende manager kan met zijn visie een keuze maken door een doel en daarmee perspectief en enthousiasme te bieden.
recensie
Projectmanagement
12 augustus 2011
Projectleider-Worden.nl
Projectleider-Worden.nl is altijd op zoek naar de beste boeken voor beginnend projectleiders die zich het mooie vak van projectmanagement eigen willen maken. Niet vaak krijgen wij een boek in handen dat zo goed aansluit op onze doelgroep en tegelijkertijd zo compleet is als 'Better Practices of Project Management' van John Hermarij. Het is een zeer compleet en toegankelijk naslagwerk waarin Hermarij alle aspecten uit de IPMA Competentie Baseline in begrijpelijke taal uitlegt, voorzien van verhelderende voorbeelden en schema's. Hermarij zegt het zelf in zijn inleiding, maar het gaat ook voor ons op: hadden wij dit boek maar gehad toen wij begonnen als projectleider. Een standaardwerk heeft het licht gezien.
recensie
Marketing
12 augustus 2011
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Welkom in de aandachtseconomie, dat is de ondertitel van 'Uitverkocht!' van Jim Stolze. Het is een warm welkom kan ik je zeggen. Vanaf het begin werd ik gegrepen door dit verrassende boek. De auteur stelt dat organisaties zich te veel richten op return on investment en te weinig op return on attention. Is dit nu een boek over klantwaarde? Ik denk dat het er dicht bij in de buurt komt.
recensie
Financieel management
12 augustus 2011
Ger Mouthaan
Peter Rikhof en Wietze Willem Mulder, beiden journalist en mediadier, hebben een handboek het licht doen zien van grote klasse. Eenieder die op enigerlei wijze betrokken is bij het met 'eigen vermogen' (mede)financieren en (door)starten van bedrijven doet er verstandig aan 'Hoe vind ik een investeerder?' tot zich te nemen. Het boek leest nog net niet als een roman, maar leest vlot weg. Logisch opgebouwd en in heldere eenvoudige taal, gelardeerd met tips en interviews, wordt de lezer door alle relevante aspecten van het vinden, selecteren en binden van een investeerder geleid. Opvallend is dat ook veel aandacht wordt besteed aan de 'psyche' en rol van de verschillende actoren, waardoor hierover een evenwichtig beeld ontstaat.
recensie
Marketing
12 augustus 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Organisaties moeten ervoor kiezen om de relaties met hun medewerkers en klanten centraal te stellen vanuit het merk. Dat stelt adviseur René Herremans, tevens manager Employer Branding bij Ahold Europe, in zijn onlangs verschenen boek De merkmotor.
recensie
Algemeen management
11 augustus 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
De HRM-goeroe Dave Ulrich, o.a. bekend geworden van bestellers als 'Human Resources Champions' en 'The HR value proposition', schreef samen met zijn vrouw Wendy een prachtig boek over de betekenis van werk. Wat van (Dave) Ulrich verwacht mocht worden, doet hij ook: hij onderbouwt zijn verhaal met feiten. En dat maakt 'Het waarom van werk' zo aantrekkelijk. Het is een helder geschreven verhaal met wetenschappelijke fundering, waarin ook nog eens veel praktische instrumenten krijgen aangereikt.
recensie
Verandermanagement
11 augustus 2011
Peter de Roode
2-3 minuten leestijd
'De menskant van veranderen' van Erik Koenders en Peter Nientied illustreert de veranderkundige mogelijkheden die de theorie van Spiral Dynamics (SD) biedt. Een zeer praktijkgericht boek voor veranderaars waarbij de instelling meer is of iets werkt, dan de vraag of het wetenschappelijk verantwoord is. Een goed leesbaar en bruikbaar boek, dat wel fundamentele kennis van SD vereist.
recensie
11 augustus 2011
Wardy Poelstra
Taal is een communicatiemiddel, denkt u vast. Een manier om gedachten en gevoelens over te brengen en om contact tussen mensen tot stand te brengen. Dat is in elk geval hoe veel mensen tegen taal aankijken – maar een dergelijke instrumentele taalopvatting is niet onproblematisch. Vele taal- en andere filosofen hebben dat al aangetoond en hebben heel andere, soms zelfs duistere kanten van het verschijnsel taal laten zien. René ten Bos schreef ook al eerder over taal, onder meer in 'Het geniale dier' uit 2008. In zijn nieuwste boek 'Stilte, geste, stem' benadert hij het verschijnsel via de omweg van drie aanpalende gebieden.
recensie
Internet en social media
11 augustus 2011
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
'Get Social' van Jeanet Bathoorn is een handige gids voor mensen met voldoende achtergrondkennis van internet, die erover nadenken om gebruik te gaan maken van social media, maar nog niet precies weten hoe de vork in de steel zit. Het boek is aantrekkelijk vormgegeven en met duidelijke uitleg komen beginners hiermee een heel eind.
recensie
Internet en social media
11 augustus 2011
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
'Get Social' van Jeanet Bathoorn is een handige gids voor mensen met voldoende achtergrondkennis van internet, die erover nadenken om gebruik te gaan maken van social media, maar nog niet precies weten hoe de vork in de steel zit. Het boek is aantrekkelijk vormgegeven en met duidelijke uitleg komen beginners hiermee een heel eind.