OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 744 van 19.523 resultaten
recensie
Strategisch management
29 september 2011
Gert Jan Schop
2-3 minuten leestijd
Het Business Model Canvas lijkt momenteel een hype: wanneer je op de een of andere wijze iets van doen hebt met businessmodellen kan je bijna niet ontkomen aan het boek 'Business Model Generation' van Alexander Osterwald en Yves Pigneur. Collega's praten erover, werken ermee, blogs worden volgeschreven, in menig werkkamer hangt het model, bij voorkeur op A3- of A2-formaat.
interview
Algemeen management
29 september 2011
Jeroen Ansink
12-17 minuten leestijd
Ze wordt beschouwd als de moeder van empowerment en de grondlegster van het tokenisme. Maar de werkelijke onderzoeksthema's van Rosabeth Moss Kanter (68) zijn cultuur en transformatie. "Soms heb ik het gevoel dat ik keer op keer dezelfde boeken schrijf."
interview
Organisatiekunde
29 september 2011
Jeroen Ansink
10-15 minuten leestijd
Toekomstplannen van bedrijven hebben vaak een averechts effect, zeggen de Amerikaanse hoogleraren Karl Weick en Kathleen Sutcliffe in Management van het onverwachte. Organisaties doen er beter aan om zich een cultuur van opmerkzaamheid aan te meten, waarbij de negatieve gevolgen van het onverwachte kunnen worden ingedamd. ‘Bijna niemand beseft hoeveel werk het kost om niets te laten gebeuren.’
column
29 september 2011
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Heeft u het een beetje gevolgd, die oorlog tussen de mobieltjes- en tabletfabrikanten? Mij heeft het bijzonder verwonderd.
interview
Marketing
29 september 2011
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
De winkelier anno nu kan het internet niet meer negeren. Want dan is hij ten dode opgeschreven. Maar hoe pak je zo’n webstrategie aan als winkelier? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?
interview
Verandermanagement
29 september 2011
Bert Peene
7-10 minuten leestijd
Heel veel verandertrajecten mislukken. Maar liefst zeventig procent, zo wil de mare. De oorzaak ligt bijna altijd buiten het management, zo weet het management. Vergeet dat maar, zo zegt Arend Ardon. Een belangrijke oorzaak voor het niet slagen van veranderingen zijn juist de verantwoordelijke managers. Zonder het te beseffen, blokkeren zij de verandering die ze zo graag tot stand willen brengen. Ardon schreef er een boek over, Doorbreek de cirkel!, dat weer een gepopulariseerde versie is van het proefschrift waarop Arend Ardon in 2009 promoveerde. Een ontluisterend boek, maar wel een boek met perspectief omdat het ook laat zien hoe je de valkuilen kunt ontlopen.
column
28 september 2011
Michel Hoetmer
4-6 minuten leestijd
Af en toe denk ik wel eens ‘waren er maar meer wetenschappers zoals Ap Dijksterhuis, Victor Lamme en Roos Vonk’. Zij blijven niet in hun ivoren toren rondlummelen, maar delen hun wetenschappelijke kennis met een breed publiek. Die kennis bezorgt je af en toe een wat ongemakkelijk gevoel. Roos Vonk zegt daarover in de laatste column van haar boek Menselijke gebreken voor gevorderden: ‘Ik schrijf vaak over de minder leuke kanten van mensen. Hun ijdelheid, hun doorzichtige opschepperijtjes, hun onwetendheid, hun zelfverlakkerij, hun lulligheid.’
recensie
Organisatiekunde
28 september 2011
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Te veel theorie, te weinig praktijk en te weinig mogelijkheden voor zelfstudie: bij NCOI Opleidingsgroep vonden ze dat de meeste studieboeken voor het hoger onderwijs onvoldoende aansloten bij de behoeften van hun klanten. Die zijn vaak al wat ouder en hebben meer praktijkervaring dan de doorsnee hbo-student. Ze combineren hun studie met een baan en dat stelt andere eisen aan de opzet van het materiaal. Daarom werd besloten een eigen uitgeverij op te richten. Die is inmiddels verzelfstandigd en werd onlangs gepresenteerd als Concept Uitgeefgroep. Een van de eerste titels binnen het fonds is Bouwstenen van management en organisatie, geschreven door Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack, praktijkmensen die ook thuis zijn in het hoger onderwijs.
interview
Coaching en trainen
27 september 2011
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Voor een vaardigheidstraining moet je absoluut oefenen, maar de meeste cursisten vinden dat doodeng. Vooral met het woord ‘rollenspel’ jaag je gemakkelijk een hele groep in de stress. Dat is helemaal niet nodig, vindt Karin de Galan, en zij kan het weten. Niet alleen heeft zij inmiddels ruim twintig jaar ervaring als trainer, ze heeft ook een aantal zeer succesvolle boeken over vaardigheidstrainingen geschreven. Maar het onderwerp ‘rollenspellen’ krijgt daarin nog niet de aandacht die het nodig heeft, vond ze, en daarom schreef zij opnieuw een boek. Deze keer uitsluitend over hoe je het roemruchte fenomeen zo kunt gebruiken dat weerstand voorgoed tot het verleden behoort én je er als trainer een optimaal leerrendement uit haalt: Werken met de successpiraal.
interview
Organisatiekunde
27 september 2011
Pierre Spaninks
5-6 minuten leestijd
In veel organisaties werken tegenwoordig wel drie of vier generaties naast elkaar. Dat stelt bijzondere eisen aan het leiderschap, meent bedrijfskundige Marjolein Risseeuw. ‘We hebben verbinders nodig die al die generaties van talenten kunnen faciliteren en inspireren.’ Een uitdagend idee, dat zij uitwerkt in haar boek Zo X! dat 10 oktober verschijnt. MbM sprak haar alvast.
column
26 september 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Het lijkt een volstrekt logische gedachte: ‘Luister naar de klant en geef hem wat hij vraagt. Het liefst nog een beetje meer dan hij verwacht. Dan is die klant super tevreden en als het even meezit betoont hij zijn loyaliteit.’ Men voegt er ook nog graag aan toe dat ‘loyale klanten veel goedkoper zijn om te bedienen dan voorbijgangers’. Een beetje kort door de bocht zijn deze wijsheden de insteek van talloze boeken en artikelen over klantgerichtheid. En wanneer je deze gedachtegang in twijfel trekt, word je geëxcommuniceerd als een ketter.
recensie
Internet en social media
26 september 2011
Dorien van Doorn
Wie wil je zijn op internet? Sommige mensen starten enthousiast op allerlei sociale media, maar ook veel mensen schromen om hun eigen ideeën en gedachten te uiten op het net. Meestal omdat de gedachte dat iedereen meekijkt en kritiek uit kan oefenen, hen afschrikt. En juist daarvoor geeft het toegankelijke boekje 'Ik.nl' van Carlijn Postma handvatten.
recensie
Werk en loopbaan
26 september 2011
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Werk wordt - hoewel we er dagelijks veel tijd aan besteden - steeds minder het centrale middelpunt in ons bestaan. Geld verdienen (met werk) is steeds vaker de primaire drijfveer. En dat lijdt tot verschraling en verarming. Dat blijkt uit het Meaning of Working onderzoek dat ten grondslag ligt aan het boek Waarom werken wij? van Frank van Luijk.
recensie
Marketing
26 september 2011
Dorien van Doorn
1-2 minuten leestijd
Na de ophef die Youp van het Hek veroorzaakte in December 2010, is 'Wij pikken het niet langer' een titel die in het oog springt en die een lezer met interesse voor service zal aanspreken. In vergelijking met het tijdschrift van Youp is dit boek van grote waarde en heeft het veel theoretische achtergrond, die praktisch kan worden toegepast. Alhoewel ook moet worden gezegd dat er enigszins gedateerde paragrafen instaan. Als de lezer zich niet stoort aan deze paragrafen en de conclusies, opmerkingen en adviezen ter harte neemt, kun je ook hier veel informatie uithalen.
recensie
Algemeen management
26 september 2011
Dorien van Doorn
Een tijdschrift dat vier maal per jaar uitkomt en dat telkens een ander thema uitdiept. Het bevat aangename en diepgaande artikelen over interessante onderwerpen. Een aantal artikelen over het thema in de historie, een overzicht van verleden naar heden en een aantal artikelen met eigentijdse onderwerpen van de meest actuele schrijvers en meest recente ontwikkelingen rond het thema.
recensie
Personeelsmanagement
26 september 2011
Dorien van Doorn
In een maatschappij met hevig veranderende arbeidsrelaties is het verrekte interessant te filosoferen hoe de arbeidsrelaties zich in de toekomst zullen ontwikkelen. Aukje Nauta neemt je hierin mee en geeft in 'Tango op de werkvloer' een heldere en boeiende visie op de ontwikkeling van arbeidsrelaties in de komende jaren. Arbeidsrelaties hebben psychologische, economische en psychische componenten. Afspraken tussen werknemer en werkgever hebben veel aspecten: verwachtingen en wederzijdse beloften, financiële prikkels en uitspraken bij contractschendingen. In de veranderende afzet- en arbeidsmarkten klinkt de roep om nieuwe contractvormen steeds duidelijker. De huidige contractvormen knellen steeds meer. Hoe kan deze ontwikkeling eruit zien? Daar gaat Nauta op in.
recensie
Non-profit
26 september 2011
Amber Zwartbol
3-5 minuten leestijd
'Als alles op de schop gaat … een onderwijsbiografie over een integraal veranderingsproces' is een bijzonder verslag over een ingrijpende fusie tussen Hogeschool Zuyd in Maastricht en Hogeschool Sittard. Beide hogescholen hadden de wens om de sociale opleidingen samen te voegen, met als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren in de vorm van een verbrede bacheloropleiding Social Work.
recensie
Psychologie
26 september 2011
Eric van Arendonk
3-4 minuten leestijd
De uitdrukking 'van fouten kun je leren' is in 'Zo werkt ons brein echt' zeer treffend weergegeven. 'Wat fouten in de hersenen ons leren', is dan ook de ondertitel van dit hoogst interessante boek. Onze hersenen verbergen nog vele geheimen, maar Vilayanur Ramachandran geeft je inzicht hoe die grijze massa ons bestuurt. Je komt veel meer te weten, maar je gaat ook steeds meer beseffen wat we allemaal nog niet weten.
recensie
Strategisch management
23 september 2011
Arie Buvens
2-4 minuten leestijd
'Strategiehelden' bevat talloze tips en suggesties. Maar ze zullen niet allemaal dezelfde impact hebben. Wees selectief. Kies zorgvuldig. En richt 80 procent van jouw energie op de 20 procent van de ideeën waarvan je denkt dat ze jouw implementatievaardigheden vooruit helpen. Twee van de zeven tips die Jeroen de Flander in zijn inleiding geeft.
recensie
Internet en social media
23 september 2011
2-3 minuten leestijd
In 'Social Media Marketing. Strategies for Engaging in Facebook, Twitter & Other Social Media', geeft auteur Liana 'Li' Evans met haar boek een praktische handreiking om succesvol te zijn als organisatie met sociale media. Het is eenvoudig te lezen, doordrenkt met bevlogenheid en doorspekt met praktijkvoorbeelden. Een boek dat zeker gelezen moet worden.