OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 741 van 19.527 resultaten
recensie
Psychologie
27 oktober 2011
Jelger Spijkerboer
Het concept fixed en growth mindset was talloze keren langsgekomen in gesprek met een van mijn collega's. Na deze gesprekken en herhaaldelijk aandringen van mijn collega dacht ik: ok, nu moet ik 'Mindset, de weg naar een succesvol leven' van Carol S. Dweck echt gaan lezen.
recensie
Strategisch management
27 oktober 2011
Martin Walraven
3-4 minuten leestijd
Nederland streeft naar een plek in de top 5 van de wereld als kenniseconomie. Dat lijkt steeds moeilijker te lukken door allerlei factoren. En dan zijn er ook nog de kenniswerkers en hun managers zelf. Die leren graag, maar niet van elkaar, aldus Paul Kloosterboer. Hij schreef 'Expeditie naar waarde', een proefschrift waarin hij een methodische ontdekkingsreis beschrijft op zoek naar waarde voor klanten en professionals. Hij vond geen receptenboek, maar een nuttig interventiekader waarmee de veranderaar aan de slag kan.
interview
Marketing
27 oktober 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Ondanks het explosieve gebruik van sociale media hebben veel bedrijven nog steeds last van koudwatervrees, zegt Josh Bernoff, marktonderzoeker bij het Amerikaanse Forrester. Met het boek Groundswell biedt hij een systematische manier waarop ondernemingen optimaal kunnen profiteren van de stemmen op het internet. ‘Sociale media gaan uiteindelijk om relaties, niet om technologie.’
column
Reclame en verkoop
26 oktober 2011
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Is het mogelijk? Ik bedoel een geweldige klantbeleving zonder al te veel persoonlijke aandacht? Nee, natuurlijk niet. Klantbeleving en persoonlijke aandacht gaan nou eenmaal hand in hand. Dat zou je tenminste op het eerste gezicht denken. Zappos bijvoorbeeld biedt haar clientèle niet alleen een geweldig assortiment, maar levert ook een uitzonderlijke service. Het bedrijf is als kool gegroeid. Zo zou iedereen het moeten doen. Of toch niet?
recensie
Algemeen management
26 oktober 2011
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Een organisatie is een integraal systeem waarvan alle relevante aspecten met elkaar in balans moeten zijn, schrijft Peter Stoppelenburg in High Performance 3.0. Die gedachte op zich is niet nieuw en toch lukt het nog steeds maar teleurstellend weinig organisaties daadwerkelijk te excelleren. Stoppelenburg weet wel hoe dat komt: ze zijn onvoldoende ‘fit for human beings’. Met andere woorden: de factor mens krijgt in de meeste verbeterprogramma’s te weinig aandacht. Met dit boek wil hij laten zien hoe het anders moet, en hij laat ter adstructie in acht meer en minder bekende cases zien hoe het anders kan.
recensie
Leiderschap
25 oktober 2011
Paul Groothengel
1-2 minuten leestijd
De klassieke, piramidale organisatie loopt op zijn eind. Gelukkig maar, want dit type organisatie is in staat mensen te doden. Dit schrikbeeld komen we tegen in het boek De atomiumorganisatie van de hand van managementadviseur Eric Koenen. Hij pleit voor een heel ander type organisatie dat wat structuur betreft nog het meeste doet denken aan het Atomium in Brussel.
recensie
Marketing
24 oktober 2011
Tanja Beugelsdijk
Met recht kunnen Don Peppers en Martha Rogers hun kloeke boek 'Managing Customer Relationships' een strategisch raamwerk noemen. Ze brengen theorie en praktijk op een logische manier samen. Mede door de bijdragen van een groot aantal academische collega-experts en koplopers op het vlak van het managen van klantstrategie, klantwaarde en -relaties, krijgt de lezer een genuanceerde kijk op het vakgebied voorgeschoteld. De ingebrachte voorbeelden vergemakkelijken het een vertaalslag te maken naar de eigen praktijk. Die praktijk is weerbarstig, zo waarschuwen de auteurs.
nieuws
Leiderschap
24 oktober 2011
Jeroen Ansink
2-3 minuten leestijd
Wijlen Apple-oprichter Steve Jobs mag met zijn producten dan honderden miljoenen consumenten hebben geïnspireerd, als zakelijk leider schoot hij zwaar tekort. Dat concludeert auteur Walter Isaacson in de biografie Steve Jobs de biografie die vanaf vandaag verkrijgbaar is.
interview
Marketing
21 oktober 2011
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Bedrijven moeten hun klanten niet alleen tevreden stellen maar in verrukking brengen, zegt de Amerikaanse ondernemer, durfinvesteerder en voormalig ‘chief evangelist’ van computerbedrijf Apple Guy Kawasaki in Enchantment dat aanstonds in Nederlandse vertaling verschijnt onder de titel Betovering. Innemendheid, vertrouwenswekkendheid, en een fantastisch product zijn daarbij de sleutelwoorden. ‘Nobodies zijn de nieuwe somebodies.’
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 oktober 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Een zachte of een stevige hand? Snel bewegende ogen? Veel gebruik van het woordje ‘ik’? Of juist teruggetrokken niets zeggen? Non-verbale communicatie zegt alles over ons gedrag. Welke kleur ben ik? En mijn collega? Het boek In contact van Willy Bakers en Hans Geurtsen, maakt het inzichtelijk.
interview
Algemeen management
21 oktober 2011
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
We moeten naar een vorm van ‘triple A leiderschap’: altruïstisch, androgyn en authentiek. Dat is het pleidooi dat sociologe Iteke Weeda houdt in haar bijdrage aan De Leiderschapsbox. ‘Tegenpolen moeten elkaar versterken.’
recensie
Organisatiekunde
21 oktober 2011
Rosemarie Mijlhoff
4-6 minuten leestijd
Ik heb vol verwachting uitgekeken naar 'Professionele Ethiek' en wel om verschillende redenen. Ten eerste omdat ik het eerdere boek van Rob van Es, 'Veranderdiagnose', qua inhoud en qua vorm nog steeds een topper vind. En dit boek beloofde er weer één te worden. Ten tweede ben ik erg gecharmeerd van de manier waarop Van Es in staat is lastig grijpbare onderwerpen praktisch toegankelijk te maken door verbanden te leggen met onder andere de beeldende kunst, één van mijn hobby's en professies. Ten derde vanwege de actualiteit van het onderwerp ethiek.
recensie
Marketing
21 oktober 2011
Sjors van Leeuwen
Donkere wolken pakken zich samen boven het winkellandschap. Steeds meer mensen shoppen online en laten de fysieke winkel voor wat die is. Tel daarbij de gevolgen van de economische crisis en het is duidelijk dat winkeliers het moeilijk hebben. De klant als koning behandelen, is dan het met minste dat je moet doen om je winkel tot een succes te maken. In 'Komt een klant bij de kassa' schrijft Saskia Lips vanuit haar rol als 'superklant' hoe winkeliers het succes van hun winkel kunnen vergroten door de klant nog meer centraal te stellen.
recensie
Marketing
21 oktober 2011
Corine van Schie
Een klant is niet zomaar iemand. Het spreekwoordelijke 'de klant is koning' komt helemaal tot zijn recht in het boek 'Er komt een klant bij de kassa' van superklant ervaringsdeskundige, Saskia Lips. Het boek houdt aan de hand van herkenbare praktijkvoorbeelden een spiegel voor aan winkeleigenaren. De klantervaring staat hierbij centraal. De schrijfster geeft open deuren en 'eye openers' voor het creëren van de meest positieve klantervaring.
recensie
Marketing
21 oktober 2011
Ronald Wiekenkamp
Hoe maak je je winkel tot een succes? Saskia Lips geeft hierop antwoord vanuit haar rijke ervaring als mysterie shopper. 'Komt een klant bij de kassa' is een prettig geschreven laagdrempelig boek. Naar mijn idee is dit verplichte kost voor iedere serieus ondernemende detaillist. Hoe gedetailleerd het boek ook ingaat op alle aspecten van winkelvoering, gaat het naar mijn idee toch voorbij aan een aantal essentiële zaken die grote impact hebben op de klantbeleving.
recensie
Communicatie en media
21 oktober 2011
Martin van 't Klooster
Mag een communicatieprofessional bewust informatie achterhouden? Het is een cruciale vraag en een goed antwoord ligt voor de hand. Toch? Hans Krabbe maakt in 'Communicatieprofessionals en ethiek' duidelijk dat het goede antwoord niet voor de hand ligt. Het antwoord kan verschillen. Als loyaliteit aan de eigen organisatie een belangrijke waarde is, dan luidt het antwoord 'neen'. Is openheid en transparantie een belangrijke waarde dan luidt het antwoord 'ja'. Elke communicatieprofessional wil wel moreel competent handelen, maar hoe doe je dat?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
21 oktober 2011
Linda Poort
'Durf!' is een korte maar krachtige titel, die helemaal de lading dekt van de inhoud van dit nieuwe boek van Seth Godin. Over veel meer wordt er in dit kleine manifest namelijk niet geschreven. Op ontzettend veel verschillende manieren wordt duidelijk gemaakt dat starten en initiatief Goed zijn en afwachten en nadoen Slecht zijn. Het maakt duidelijk dat je Durf moet hebben, maar niet hoe je dat moet doen. Immers, 'je moet niet langer wachten op een routebeschrijving, maar er zelf een tekenen'.
nieuws
19 oktober 2011
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
In alle commotie rondom de burgerprotesten van Occupy Wall Street zou je haast over het hoofd zien dat ook het Amerikaanse bedrijfsleven zich zorgen maakt. Zo hebben al meer dan honderdvijftig CEO’s gehoor gegeven aan de oproep van Starbucks-directeur Howard Schultz om geen campagnebijdragen meer te geven totdat Washington het algemeen belang boven partijpolitieke navelstaarderij stelt.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 oktober 2011
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Een boek over helpen, wie zit daarop te wachten? Het geven en ontvangen van hulp is immers een alledaags aspect van het menselijk leven. Edgar Schein laat in zijn boek 'Helping' zien dat hulp bieden aan anderen, in wat voor vorm dan ook, ingewikkelder is dan het op eerste gezicht lijkt. Het is gebaseerd op culturele waarden en gedragscodes en kent diverse gevoeligheden en valkuilen. En tegelijkertijd levert het zowel voor de helpende als de geholpene veel op.
recensie
Leiderschap
19 oktober 2011
Marianne Eussen
Of u nu al jaren ervaring heeft als leidinggevende of net begonnen bent, u bent zeker al eens tegen een lastige situatie met één van uw medewerkers aangelopen. De uitroep 'Wat moet ik toch met Gerard?' of een willekeurige andere naam, klinkt u dan vast bekend in de oren. Wim Geerts kiest hiermee een treffende titel voor zijn boek vol basisgereedschap voor managers. Hij geeft u niet alleen handvatten om effectief om te gaan met uw medewerkers, maar laat u ook kritisch kijken naar uw eigen rol!