OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 739 van 19.527 resultaten
nieuws
Algemeen management
9 november 2011
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Ondernemerschap in zijn puurste vorm’, volgens de jury van Ondernemersboek van het Jaar. Met Ondernemerslessen van een InternetCowboy wint Ronnie Overgoor deze prijs. De redactie van tijdschrift Sprout reikte deze vanmiddag voor de tweede keer uit tijdens de Challengerday.
recensie
Marketing
9 november 2011
Pierre de Winter
1-2 minuten leestijd
In Het complete handboek actiemarketing leert marketingadviseur Ed van Eunen ons de fijne kneepjes van het vak. Kortingskaarten, flippo’s en coupons, allemaal passeren ze de revue in dit heldere boek voor iedereen die zijn omzet een incidentele por in de goede richting wil geven.
interview
Algemeen management
9 november 2011
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
De structuur van ondernemingen is vaak zo ingewikkeld dat ze onmogelijk nog door één persoon kan worden overzien, zegt de Amerikaanse chirurg, hoogleraar en journalist Atul Gawande in Het checklist-manifest. Een simpele lijst met controlepunten kan dat probleem verhelpen. ‘Een goede checklist dicteert niet, maar leidt tot een betere communicatie.’
recensie
Marketing
9 november 2011
Amber Zwartbol
Ieder bedrijf wil het hebben, niet ieder bedrijf heeft het: tevreden klanten. Erik van Straaten is de auteur van het spel 'Klantbeleving'. Een spel dat zo groot is als je broekzak en de spelers uitdaagt antwoorden te vinden op de vragen: 'wat is volgens u klantbeleving' en 'wat doet het met u in uw werk?'
recensie
Juridisch
9 november 2011
Dick Bos
1-2 minuten leestijd
'Niet bang om te sterven' is een boek van Siem Eikelenboom waarin hij dertig jaar terrorisme in Nederland beschrijft. Wat opvalt, is dat de informatiepositie van de schrijver goed is. Het is een soepel lezend boek waarbij de kracht, wat mij betreft, vooral in het nawoord zit. Daar geeft de auteur aan wat zijn werkelijke intenties met het boek zijn.
column
9 november 2011
Hans van der Loo
5-7 minuten leestijd
Sociale media, hot spots, de wijsheid van groepen – het is momenteel een al verbinding dat de klok slaat. Niet alleen worden de oneindige mogelijkheden tot verbinding die internet biedt breed uitgemeten. Ook worden de positieve effecten van verbinding unaniem positief belicht. Waar verbinding ontstaat, wordt 0 plus 0 zomaar 8! Nou ja, zomaar? Wie écht wil verbinden, moet aardig wat in zijn mars hebben.
recensie
Marketing
8 november 2011
Mark van Heijningen
'Komt een klant bij de kassa' belooft - met verwijzing naar Kluun - een gigantische bestseller te worden. Door veelvuldig gebruik van uitvoerig beschreven eigen winkelervaringen en genoeg witruimte, kun je dit boek in één adem uitlezen. Maar anders dan Kluun maakt schrijfster Saskia Lips weinig emoties bij mij los. Misschien kunnen mensen die graag 'winkeltje spelen' wel wat van de praktische tips opsteken. Het gebrek aan diepgang en onderbouwing zullen zij waarschijnlijk niet missen.
recensie
Communicatie en media
8 november 2011
Bert Thiel
2-3 minuten leestijd
Het begint inmiddels een indrukwekkende reeks te worden, de serie boeken over taal en communicatie van Noordhoff. Strak opgebouwd, volgens een vast stramien, uiterst praktisch en bruikbaar en met een herkenbare lay-out. 'Professionele bedrijfscommunicatie' van Herman Frijlink, Ellen van Kuppenveld en Henk van Ommen past prima in die reeks.
recensie
Reclame en verkoop
8 november 2011
Tanja Beugelsdijk
'101 ideeën om nieuwe klanten te werven' van Jan-Willem Seip (trainer) en Jos Raeskin (marketing- en communicatieadviseur) voorziet in 101 ideeën om nieuwe klanten te werven. De auteurs benadrukken dat de tips voor iedereen toepasbaar zijn. Dat ben ik niet met hen eens. Een dienstverlener verkoopt geen product en het maakt voor de klantbenadering wel degelijk uit of u zzp-er bent of een middelgroot tot groot bedrijf runt. Toch is het een boek dat ik regelmatig uit de kast zal trekken.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
8 november 2011
José Otte
In 'De grote geheimen' van Deepak Chopra komen de grote vragen aan bod; 'Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waarom is er lijden? Wat is leven?'Op zijn eigen wijze beschrijft Chopra deze grote vragen en helpt ons de antwoorden te vinden.
interview
Organisatiekunde
8 november 2011
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
In zijn nieuwe boek De kracht van passie ontpopt marketingadviseur Paul Moers zich tot een enthousiast motivator: zonder passie geen succes, betoogt hij. Om dat met het hele bedrijf te kunnen uitstralen, moeten leiders de gedrevenheid bij hun medewerkers leren stimuleren. En zo vanzelfsprekend is dat niet. ‘Ik heb echt onthutsende dingen gezien’, vertelt Paul Moers.
recensie
Psychologie
8 november 2011
Eric van Arendonk
Op de achterkant van 'Het ondiepe' van Nicholas Carr staat een interessante quote: 'vraag niet wat jij met het internet doet, maar wat het internet met jou doet.' Daar gaat het dus om. Welke invloed heeft de informatievoorziening van internet op ons en dan specifiek op onze hersenen.
recensie
Marketing
8 november 2011
Eric van Arendonk
'Open boek' van Marc Michils gaat over 'eerlijke reclame in een transparante wereld'. Een aantal jaren geleden zou je al over de eerste drie woorden in de lach schieten. De wereld is echter veranderd en veel transparanter en mondiger geworden. Transparantie en eerlijkheid vormen tegenwoordig in de reclame een wetmatigheid. Dat heb ik overgehouden na het lezen van dit werkelijk open boek.
recensie
Non-profit
8 november 2011
Bert Thiel
4-5 minuten leestijd
De Amerikaanse filosofe Martha Nussbaum schreef met 'Not For Profit' een gepassioneerd pamflet vóór de verbeelding en tegen de heersende trend onderwijs te bekijken in termen van meetbaarheid en opbrengst. Haar boek is nu als 'Niet voor de winst' ook in het Nederlands vertaald. Een uiterst interessant geschrift dat je aan het denken zet.
recensie
Werk en loopbaan
8 november 2011
Linda Poort
2-3 minuten leestijd
'Freestyle werken, fulltime plezier' van John Williams is een perfect handboek voor iedereen die erover denkt om voor zichzelf te beginnen. Of je nu ontzettend gemotiveerd bent, of alleen 'met het idee rondloopt', het is een interessant naslagwerk met inspirerende quotes, waargebeurde 'freestyle'-verhalen en zinvolle tips.
column
7 november 2011
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Ik zie mezelf nog zitten, ergens in de tweede helft van de jaren negentig. Net een verse postdoc opleiding op zak - vond mezelf wel het mannetje - en aan de slag als interimmer in een grote publieke organisatie waar het nodige aan de hand was. Waar dus het nodige veranderd moest worden. Om bijvoorbeeld de continuïteit van die organisatie te garanderen.
recensie
Marketing
4 november 2011
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
‘Eigenlijk is marketing voor vrouwen helemaal niet zo moeilijk. Het is net gewone marketing. Maar dan met échte aandacht’. Dit citaat is te lezen op pagina 86 van het boek Mag het ietsje minder roze?, geschreven door Marianne van Leeuwen, Suzanne van der Erf en Yvonne de Meij-van Streefkerk. Het is de kernzin van een bont uitgegeven en met veel praktijkvoorbeelden gelardeerd pleidooi voor vrouwenmarketing.
recensie
Leiderschap
3 november 2011
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Marketingadviseur Paul Moers schreef De kracht van passie, een boek over het belang van passie voor bedrijven. De stelling van Moers is dat goed geleide bedrijven hun medewerkers kunnen opzwepen tot bevlogenheid en dus tot betere prestaties. Logisch natuurlijk, omdat het altijd leuker is om te werken in een bedrijf dat het goed doet. Overigens is de auteur een levend bewijs van zijn eigen stelling, want dit boek blinkt vooral uit door de passie van Paul Moers zelf.
recensie
Werk en loopbaan
3 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Werk vinden via Twitter, zelfs zonder ervaring met dit medium? Het kan echt!' staat te lezen op de achterflap van het boek '#Twitter werkt!' van auteur Fiona Stoop. Als loopbaanadviseur, zonder twitterervaring, ben ik benieuwd hoe dit kan werken in de praktijk.
recensie
Internet en social media
3 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
'Get Social' van Jeanet Bathoorn neemt je mee langs verschillende online netwerken. Een praktisch boek voor iedereen die wel eens gehoord heeft van social media maar geen idee heeft hoe het precies werkt en wat je er mee kunt doen.