OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 737 van 19.527 resultaten
recensie
Algemeen management
24 november 2011
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Met het boek 'Startkapitaal' van Kees Zegers krijg je in één klap 100 adviezen voor succesvol ondernemen voor je kiezen. Zegers, één van Nederlands bekendste en meest succesvolle internetondernemers, weet waarover hij het heeft. Met grappige anekdotes, goede voorbeelden en zijn geheel eigen kijk op zaken weet Zegers van het eerste tot het laatste advies te boeien.
recensie
Algemeen management
24 november 2011
Rudy Mulderij
3-5 minuten leestijd
Hoe overwint u crisissituaties binnen organisaties? Reputatieschade en integriteitschade liggen immers bij ieder bedrijfsmatig foutief handelen op de loer. In 'Crisismanagement - Orde in de chaos' belooft Hans Slaman een beschrijving vanuit de praktijk. Met zo'n belofte trekt hij de aandacht van de hectische manager, die vindt dat ie van crisis naar crisis springt.
recensie
Verandermanagement
23 november 2011
Joris Arts
1-2 minuten leestijd
Kent u Snel, Snuffel, Peins en Pieker nog? Het zijn de muizen en minimensjes uit 'Wie heeft mijn kaas gepikt?', de bestseller van Ken Blanchard en Spencer Johnson. Deepak Malhotra heeft in zijn boek 'Ik heb jouw kaas gepikt!' het vervolg op deze bestseller geschreven. Of wellicht kun je het beter 'De andere kant ervan' noemen.
recensie
Leiderschap
23 november 2011
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
De voormalig topman van de WPG Uitgevers Pieter de Jong schreef een persoonlijk relaas over management en leiderschap: Het avontuur van leidinggeven. Deze kleine reisgids, zoals hij het boek noemt, geeft een mooi inzicht in hoe een lezer grasduint in de managementliteratuur.
interview
Marketing
23 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
Onder het motto ‘Van fouten kun je leren’ schreven Karel Jan Alsem en Robbert Klein Koerkamp een klein, maar ontluisterend boekje over hoe gemakkelijk merkmissers ontstaan: 12 merken, 13 ongelukken. Niet alleen aansprekende voorbeelden passeren de revue maar ook veel kleinere. En die zijn volgens de auteurs eigenlijk veel vervelender, want dergelijke missers worden vaak niet opgemerkt, maar kosten de opdrachtgevers wel handenvol geld. Verplichte kost voor iedere zichzelf respecterende marketeer!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
22 november 2011
Joost van Driessen
Bjørn Aris is een kenner van de Oosterse gevechtskunsten. In zijn boek 'De zon komt op in het Oosten' geeft hij een aantal basisregels om succesvol te zijn. Succes komt niet door inspanning, maar door ontspanning is zijn credo. Wat kan een manager leren van de Japanse 'Weg van het Zwaard'?
recensie
Leiderschap
22 november 2011
Joost van Driessen
Bjørn Aris is een kenner van de Oosterse gevechtskunsten. In zijn boek 'The Cutting Edge' geeft hij een aantal basisregels om succesvol te zijn. Succes komt niet door inspanning, maar door ontspanning is zijn credo. Wat kan een manager leren van de Japanse 'Weg van het Zwaard'?
recensie
Coaching en trainen
22 november 2011
Amber Zwartbol
Mijn verwachtingen waren hooggespannen toen ik het spel 'Ontdek je symbool' bestelde van Hens van Soest. Eerder heb ik een aantal van haar spellen gebruikt tijdens mijn trainingen en ik was daar ontzettend enthousiast over. De aansprekende foto's en de kwaliteit van de kaarten zorgen nog steeds voor vele interessante momenten tijdens een training.
recensie
Psychologie
22 november 2011
Timon Sibma
3-5 minuten leestijd
'Lichaamstaal voor Dummies' geeft een uitgebreide inleiding over lichaamstaal en de (mogelijke) interpretatie daarvan. Elizabeth Kuhnke werkt in de verschillende hoofdstukken letterlijk van boven naar beneden: van de signalen die met het hoofd en gezicht gemaakt worden, naar de borst, armen en handen tot aan de benen en voeten.
interview
Communicatie en media
21 november 2011
Bert Peene
4-6 minuten leestijd
De tijd dat de interne communicatie professional zich vooral bezighield met de communicatiestructuur van zijn werkgever, de presentaties van de CEO, en het personeelsblad is verleden tijd. Althans, als het aan Ilse van Ravenstein en Guus Kok ligt. Zij gaven hun boek IC in 3D de ondertitel ‘Interne Communicatie in breed organisatieperspectief’ mee en duidelijker kon de moraal van hun verhaal niet worden weergegeven. ‘Wij zien de IC-professional als een organisatieadviseur met een communicatiebril op,’ leggen zij uit. Managementboek Magazine sprak met beide auteurs over het nieuwe paradigma.
recensie
Algemeen management
17 november 2011
Roelke Posthumus
3-4 minuten leestijd
Nederland heeft bijna een miljoen managers. Over hun geworstel en de uitdagingen in hun werk wordt veel nagedacht. Door hen zelf maar ook door andere Nederlanders die hen adviseren, trainen en coachen. Een aantal van deze managementdenkers heeft inmiddels een sterstatus. Hun boeken zijn steevast bestsellers, zij spreken altijd voor volle zalen en laten zich daar goed voor betalen.
recensie
Advisering
17 november 2011
Veerle Blajic-Kik
3-4 minuten leestijd
Het is heel lastig om goed advies goed over te dragen. Dat weet iedereen die wel eens een gesprek gehad heeft met een medewerker of met zijn eigen leidinggevende. Spanningen, vooroordelen, onzekerheden: allemaal hebben ze hun uitwerking op hoe we informatie ontvangen en verwerken. Waarom is het toch zo moeilijk om wél het gewenste effect van je advies te bewerkstelligen? In 'Effectief adviseren' legt Simone Schenk uit wat er in zo'n spannende situatie in ons brein gebeurt en hoe we hier beter mee om kunnen gaan.
column
17 november 2011
Guus Hustinx
4-5 minuten leestijd
Over hoe lerende organisaties ontstaan. Dus hoe leuke, energieke, open plekken groeien waar mensen zich graag aan committeren.
recensie
Algemeen management
17 november 2011
Marius van Rijswijk
3-4 minuten leestijd
Het boek 'Iedereen CEO' is een aanrader. De ondertitel 'Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie' geeft in een kern weer waar het boek over gaat. Enerzijds schets Menno Lanting dat 'leiderschap' door sociale media drastisch aan het veranderen is. 'De manager' verdwijnt. Anderzijds maakt Lanting duidelijk dat organisaties zoals we die nu kennen, met de herkenbare machtsstructuur, door diezelfde sociale media zullen verdwijnen.
recensie
Economie
17 november 2011
Gijs Niezink
Het boek 'Duurzaam denken doen' is geschreven voor een breed publiek en dient als inspiratiebron voor ons denken en doen over duurzaamheid. Het is geschreven met 2035 als horizon en geeft de lezer vanuit verschillende optieken van vierhonderd vrijwilligers (32 duizend uur denkkracht) in de leeftijd van 17 tot 77 jaar een ongewone kijk op duurzaamheid.
recensie
Leiderschap
17 november 2011
Arie Buvens
3-4 minuten leestijd
Dit boek gaat over het creëren van Focus, het versterken van Involvement en het opbouwen van Trust (FIT). In een organisatie die FIT is, worden resultaten geboekt, is de sfeer goed en zijn mensen enthousiast, komen ze tot hun recht. Zij zijn betrokken bij hun organisatie en zetten zich er voor in, niet in de laatste plaats omdat ze geïnspireerd worden door de doelen die de organisatie nastreeft. Doelen die verder gaan dan alleen het vergoeden van de aandeelhouders, aldus Arjan Eleveld, auteur van 'Maak je organisatie FIT'.
recensie
Psychologie
17 november 2011
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Aanleiding om 'Wij zijn ons brein' van Dick Swaab te gaan lezen was een aanbeveling van een hoogleraar van de Erasmus universiteit. Hij vertelde dat dit boek en het boek 'De vrije wil bestaat niet' van Victor Lamme een van de weinige goede boeken is met betrekking tot neuromarketing. Aangezien dit onderwerp meer dan mijn normale aandacht heeft, besloot ik het ter hand te nemen. Het is een lijvig boek met meer dan 450 pagina's. Altijd weer even slikken zo'n pil. Ik sla het boek net dicht, ik heb het in drie dagen uitgelezen.
recensie
Verandermanagement
17 november 2011
Carolien de Monchy
4-6 minuten leestijd
Hans Vermaak heeft een dik proefschrift geschreven over de kunst van het interveniëren in complexe organisatieomgevingen. Hij baseert zijn onderzoek op zijn ervaringen in 30 trajecten waarin de medewerkers van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in het (internationale) werkveld aan de slag gingen met complexe veranderopgaven. Tja, zo uitgeschreven in één lange zin klinkt het nogal eenduidig. Dat is toch het werk en de expertise van organisatieadviseurs: begeleiden van veranderingen? In 'Plezier beleven aan taaie vraagstukken' van Hans Vermaak wordt duidelijk dat het om de dooie dood niet eenduidig is om een rol te spelen bij de aanpak van taaie vraagstukken. Nou wist ik dat al – u waarschijnlijk ook wel – het bijzondere is dat Hans Vermaak erin slaagt om scherp uit te leggen hoe het in elkaar steekt en wat je daarin kunt doen.
nieuws
Organisatiekunde
16 november 2011
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Hoe handel je als je volgende fout fataal kan zijn? Wat je kunt leren van organisaties die zich in zo’n kritieke omgeving bewegen, vertellen Paul Schulman en Kathleen Sutcliffe tijdens de tweedaagse conferentie proHRO. ‘Denk niet dat het gemakkelijk is, na begrip komt eerst de fase van verwarring, en daarna volgt het echte begrip pas.’
recensie
16 november 2011
Brigitte Koehler
3-4 minuten leestijd
In Nederland maar ook ver daarbuiten is Neelie Kroes uitgegroeid tot een fenomeen. En nu, inmiddels 70 jaar oud, is zij nog steeds Nederlands enige vrouwelijke eurocommissaris. En niet zomaar eentje. Zij legde miljardenboetes op aan het bedrijfsleven. Hoe zij heeft kunnen uitgroeien tot een van de machtigste mensen van Europa, beschrijven Stan de Jong en Koen Voskuil in 'Neelie Kroes - Hoe een Rotterdams meisje de machtigste vrouw van Europa werd'. Daarmee is dit de eerste biografie die over Neelie Kroes is verschenen.