OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 731 van 19.530 resultaten
recensie
Verandermanagement
20 januari 2012
Amber Zwartbol
4-6 minuten leestijd
Ongetwijfeld heb je je weleens afgevraagd waarom jij, je collega's, je cursisten, je medewerkers of je baas toch steeds maar blijven doen wat ze doen, ook al weten jij en alle andere dat het anders zou moeten en kunnen. In 'Van weten naar doen' van Blanchard, Meyer en Ruhe wordt een van de meest wezenlijke vragen die op de werkvloer spelen besproken. 'Hoe komt het toch dat mensen vaak weten wat ze moeten doen, maar het uiteindelijk niet uitvoeren? '
recensie
Persoonlijke effectiviteit
20 januari 2012
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
Succes is leven met pieken en dalen en leren van de dalen zodat u kunt pieken. Succes is op uw bek gaan en weer opstaan, ervan leren en doen wat u wilt doen. 'Opkrabbelen - Nadat je op je bek bent gegaan' van Karin Ramaker staat vol oefeningen en praktisch tips om letterlijk weer optekrabbelen uit de put.
recensie
Organisatiekunde
20 januari 2012
Tanja Beugelsdijk
Het boek 'De zes kernen van een organisatie, een integrale visie op identiteitmanagement' beoogt zowel de breedte als de diepte van het begrip 'identiteit' bloot te leggen. Daarin slagen de auteurs. Ze benaderen het grillige onderwerp als professionals, zo benadrukken zij in de inleiding. Dat is ten dele waar. Het boek leest prettig maar neigt naar een academische benadering. Een benadering die wél een welkome aanvulling vormt op de reeds beschikbare literatuur op dit vlak.
recensie
Leiderschap
19 januari 2012
Brigitte Koehler
Met zijn boek 'Steve Jobs de biografie' lijkt Walter Isaacson dé biografie over Steve Jobs te hebben geschreven en misschien ook wel hét boek waar het meest over gesproken wordt op dit moment. 'Steve Jobs de biografie' is gebaseerd op meer dan veertig gesprekken die Isaacson in de loop van twee jaar met Steve Jobs heeft gehouden. Daarnaast heeft hij interviews met meer dan honderd familieleden, vrienden, concurrenten en collega's gehouden. Zo ontstaat een beeld van het leven en de intense persoonlijkheid van Steve Jobs, een creatieve ondernemer wiens passie voor perfectie en tomeloze energie zes industrieën compleet op zijn kop hebben gezet: pc's, films, muziek, telefoons, tablet-pc's en de uitgeefwereld.
recensie
Verandermanagement
19 januari 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
Ken Blanchard is geen onbekende schrijver van managementboeken. Ik heb zijn eerdere publicaties ook gelezen en ik weet dus eigenlijk wel aan wat voor boek ik begin. Ook 'Van weten naar doen' is in zijn, inmiddels bekende, losse stijl geschreven. Zijn boeken kenmerken zich door hun eenvoud, soms op het kinderlijke af, maar voornamelijk op de zeer toegankelijke boodschap. Dunne boeken die je in een uur uitleest. Licht van opzet en altijd in een verhaalvorm.
recensie
Algemeen management
19 januari 2012
Rob van Nes
3-4 minuten leestijd
Met enige regelmaat verschijnen er boeken of publicaties rond het thema internationaal ondernemen, die met elkaar gemeen hebben dat ze vol staan met praktische tips hoe in den vreemde zaken te doen. 'Hoe spreek ik mijn Duitse zakenpartner aan?', 'Moet ik een relatiegeschenk van een Rus meteen uitpakken?' of 'Hoe overhandig ik een visitekaartje aan een Aziatische klant?'
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 januari 2012
Amber Zwartbol
4-6 minuten leestijd
'Waar mensen met elkaar omgaan of samenwerken, ontstaan meningsverschillen en conflicten. Dit hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog: een meningsverschil of conflict is een prima middel om bepaalde meningen, ideeën, werkwijzen etc. met elkaar te delen en vervolgens te proberen overeenstemming met elkaar te bereiken', aldus Gerard de Bruin, auteur van 'Agressie? Het doet mij (n)iets!' Wanneer een meningsverschil echter niet meer op een fatsoenlijke manier bespreekbaar is, kan grensoverschrijdend gedrag of zelfs agressie ontstaan.
recensie
Financieel management
19 januari 2012
Rob van Nes
Veel ondernemers en managers krijgen in hun loopbaan op enig moment te maken met fusies of overnames. Soms door zelf het heft in handen te nemen en op jacht te gaan, maar evengoed kan het zijn dat zij - al dan niet ongewild - het doelwit zijn van M&A-activiteit van anderen. In welke vorm de betrokkenheid ook is of zal zijn, het is dan zeer aan te bevelen om enigszins verdiept te zijn in de theorieën, het metier en de praktijk van fusies en overnames. 'Applied Mergers & Acquisitions' van Robert Bruner staat wereldwijd bekend als een toonaangevend handboek en is dan ook een uitstekend startpunt.
recensie
Internet en social media
19 januari 2012
Jan Boerstra
3-4 minuten leestijd
De grens tussen de reële en de virtuele wereld vervaagt. We communiceren steeds vaker en sneller via sociale media. Toch lijken we minder tijd en oprechte interesse voor elkaar te hebben. Zelfs op kwetsbare levensgebieden als liefde, opvoeding en zorg winnen digitale communicatiemiddelen en sociale robots steeds meer terrein. MIT-onderzoeker en klinisch psycholoog Sherry Turkle doet in 'Alone Together' indrukwekkend verslag van haar onderzoek onder de bewoners van het digitale universum. Ze waarschuwt voor de emotionele verschaling als gevolg van het toenemend gebruik van elektronische surrogaten voor het intieme en betrokken menselijke contact.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
recensie
Marketing
19 januari 2012
Jan Boerstra
2-3 minuten leestijd
Wie echte en langdurige invloed wil hebben moet anderen niet overtuigen maar betoveren. Maar de kunst van het betoveren is slechts weinigen van nature gegeven. Steve Jobs kon het als geen ander. Voormalig chief evangelist van Apple Guy Kawasaki weet ook wat betoveren is en wil het graag delen. In zijn boek 'Betovering' doet hij talloze praktische tips aan de hand.
interview
Leiderschap
19 januari 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Hans van der Loo heeft een passie voor het creëren van bezielde en eigenzinnige organisaties waarin mensen tot bloei kunnen komen en excelleren. Niet zo heel gek dat zijn bijdrage aan De Leiderschapsbox De visionaire leider heet. ‘Visionaire leiders hebben een droom met een deadline.’
interview
Verandermanagement
18 januari 2012
Joep Schrijvers
8-11 minuten leestijd
Hij behoort tot de veertigers onder de veranderkundigen. Kent de praktijk als geen ander en maakt zich ook wetenschappelijk zeer verdienstelijk. Als je met hem praat, voel je je direct op je gemak. Hij schuwt geen onderwerp en vertelt net zo gemakkelijk over zijn vak als over zichzelf. Als vertrouwensman zit hij aan tafel bij bestuurders en managers. Hij schuwt de podia niet, is een rasperformer. Zijn specialiteit: gedragspatronen. Dit keer bij de boekenkast: Arend Ardon.
interview
Organisatiekunde
17 januari 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
We kenden al innovatie 1.0: pure R&D/fundamenteel onderzoek. Gevolgd door innovatie 2.0: investeren in menselijk kapitaal. Bij Innovatie 3.0 gaan we naar de ‘innovatieschijf van vijf’. Bestaande uit onder meer vernieuwend leiderschap, co-creatie en nieuwe organisatievormen. Een pleidooi voor anders innoveren van hoogleraar strategie EUR Henk Volberda.
recensie
Marketing
17 januari 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Direct marketing zit al vele jaren in de toolkit van iedere marketeer en gaat steeds zwaarder wegen. Zeker in tijden van crisis, als de CFO van de marketingdirecteur wil weten wat het marketingbudget nu concreet heeft opgeleverd. Daarbij komt: databasesoftware wordt steeds slimmer, en de direct marketeer heeft de vergaande mogelijkheden van social media ontdekt. Vooral vanwege dat laatste besloot marketingadviseur Paul Postma zijn in 2007 gepubliceerde ‘Handboek Direct Marketing 2.0’ herzien, en dat heeft geresulteerd in het logische vervolg Handboek Direct Marketing 3.0.
recensie
Psychologie
16 januari 2012
Carla Verwijs
Een hoogleraar zei eens tegen mij: 'Wat hoogleraren kenmerkt, is niet dat ze alles weten; ze weten waar de informatie te vinden.' Hij was zijn tijd ver vooruit, besef ik nu. Dit was een uitspraak van vóór het internettijdperk. Het lijkt echter uitstekend te passen in de huidige tijd. Alles staat op internet, waarom zouden we nog moeite doen iets te onthouden? Zoeken is belangrijker geworden dan leren en weten. In 'Het ondiepe' onderzoekt Nicholas Carr hoe internet onze hersenen verandert en zet ons aan het denken met zijn antwoorden.
recensie
Verandermanagement
16 januari 2012
Arie Buvens
Welke managementprocessen maken het verschil tussen organisaties die 'heel goed' en 'goed' presteren? Wouter ten Have deed er jarenlang onderzoek naar en beschrijft zijn bevindingen in het proefschrift 'Weg van verandering'. Je moet er even voor gaan zitten, maar de inhoud ervan is van belang.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
16 januari 2012
Jasper van Dorp
3-4 minuten leestijd
Het werk van filosofen is altijd belangrijk geweest en zal dat naar alle waarschijnlijkheid ook altijd blijven. Van politieke kwesties tot vraagstukken in de wiskunde en natuurwetenschappen; filosofie heeft sinds de oudheid altijd een belangrijke rol gespeeld in het vinden van oplossingen voor complexe problemen en het brengen van nieuwe inzichten.
column
16 januari 2012
Dirk-Jan de Bruijn
3-4 minuten leestijd
Lang geleden predikte de Dakota indianen de volgende wijsheid: ‘Als je ontdekt dat je op een dood paard rijdt, spring er dan af. En wel heel snel!’ Volgens mij is deze wijsheid nog steeds actueel: er zijn vandaag de dag namelijk nog te veel bestuurders die de benadering van de Dakota indianen niet hebben begrepen.
interview
Psychologie
16 januari 2012
Pierre de Winter
4-5 minuten leestijd
In het boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen probeert hoogleraar Muel Kaptein zijn lezer op luchtige wijze kennis te laten maken met het onderwerp waar hij zich al twintig jaar mee bezig houdt: bedrijfsethiek. Over morele dilemma's, integriteit en de introductie van een nieuwe term: tjellen.