OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 729 van 19.530 resultaten
interview
Algemeen management
20 februari 2012
Pierre Spaninks
8-11 minuten leestijd
Generaties economen en bedrijfskundigen denken bij zijn naam aan Management & organisatie, het handboek waarvan inmiddels meer dan 250.000 exemplaren zijn verkocht. Minder bekend is dat Doede Keuning (68) ook baanbrekend wetenschappelijk onderzoek heeft verricht, zoals naar het nog altijd actuele thema van de verplatting van organisaties. ‘Het receptenboek is er, maar men kent het niet.’
recensie
Psychologie
20 februari 2012
Aart G. Broek
3-5 minuten leestijd
Daniel Kahneman verwijst in 'Ons feilbare denken' nergens naar de bancaire crisis van enkele jaren terug noch naar de teloorgang van Enron en Eastman Kodak. Ook de huidige financieel-economische rampspoed blijft ongenoemd. Tóch krijgen we zicht op datgene wat aan deze en tientallen andere bedrijfs- en beleidsfiasco's ten grondslag ligt: ons feilbare denken.
recensie
Communicatie en media
17 februari 2012
Linda Poort
Netwerken doen we allemaal. Maar niet iedereen is hier even goed in. Rob Tol vertelt in zijn boek gepassioneerd hoe je netwerken het beste kunt aanpakken én waarom netwerken ook zo leuk is. 'Het netwerkboek' is een grote verzameling van tips, uitspraken, ideeën en opdrachten. Het is een doeboek voor iedereen die (beter) wil leren netwerken.
interview
Coaching en trainen
17 februari 2012
Hans van der Klis
7-10 minuten leestijd
Managers willen vooral begrijpen hoe de ander in elkaar zit. Maar zo gemakkelijk gaat dat niet, stelt psychosociaal trainer, coach en therapeut Manon Bongers in haar boek Psychologie voor managers. Wie inzicht in anderen wil verkrijgen, zal ook bereid moeten zijn serieus in de spiegel te kijken. ‘Ook de manager wordt continu getriggerd om in zijn valkuilen te stappen. Pas wanneer hij zelf begrijpt hoe hij in elkaar steekt, en zich bewust is van hoe hij zich gedraagt, kan hij op een integere manier invloed uitoefenen op anderen.’
nieuws
Marketing
17 februari 2012
Justin van Lopik
‘Cool Brands Stay Hot’ van Joeri van den Bergh en Mattias Behrer, de Engelse vertaling van Maak je merk cool, is uitgeroepen tot Marketing Book of the Year 2011. De prijs en publieksverkiezing zijn een initiatief van Expert Marketeer, een community rond marketing. Wikibrands van Sean Moffitt en Mike Dover eindigde op de tweede plaats en ‘Look at More: A Proven Approach to Innovation, Growth, and Change’ van Andy Stefanovich werd derde.
column
Leiderschap
17 februari 2012
Mirella Visser
3-4 minuten leestijd
Leiderschap vòòr de crisis was overzichtelijk. De kunst van het managen zat ‘m vooral in het voorkomen van problemen: no surprise-management. Authentieke en nieuwe leiders lieten ruimte voor het maken van fouten, als het maar transparant gebeurde.
recensie
Leiderschap
13 februari 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Menno Molendijk verwijst met de titel van zijn boek Leiderschap op een A4’tje niet zozeer naar het veelgebruikte papierformaat als wel naar de vier A’s die volgens hem vereist zijn voor goed leiderschap: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken en Afrekenen. In die volgorde!
interview
Leiderschap
10 februari 2012
Ronald Buitenhuis
3-4 minuten leestijd
Diep ongelukkig werd Onno Hamburger als HR-consultant op Aruba. Strand, zee en zon brachten niet de verwachte voldoening. Bij een reclamebureau kon hij zijn draai evenmin vinden. Uiteindelijk vond hij het geluk in de coaching. Zijn zoektocht naar geluk wil hij nu delen met anderen. Daarom schreef hij samen met journalist en geluksonderzoeker Ad Bergsma het boek Gelukkig Werken. Over het versterken van je persoonlijk leiderschap. Over oprekken van het elastiek.
recensie
Leiderschap
10 februari 2012
Annegreet van Bergen
2-3 minuten leestijd
Je zou kunnen klagen en zeuren over de bijna chronische ondervertegenwoordiging van vrouwen op hoge posities. Maar dat heeft Inca van Uuden (managing partner van hr-adviesbureau Higher & Company) niet gedaan. Haar boek De mix van maat- en mantelpakken is een blij en kleurrijk boek over de manier waarop vrouwen en mannen elkaar aanvullen. Maar beter is het te zeggen: elkaar kúnnen aanvullen. Want wil je gebruik maken van de verschillen tussen mannen en vrouwen (van ‘gender diversity’), dan moet je je bewust zijn van je eigenheid en de kwaliteiten van iemand die anders is dan jijzelf.
column
Economie
10 februari 2012
Guus Hustinx
4-5 minuten leestijd
Wij hebben een economie die een hoge omloopsnelheid heeft. Zo verdienen aandeelhouders veel geld, zo blijft de werkgelegenheid en daarmee de economie op peil. Maar waar liggen de grenzen? Hoe komen we ooit uit de vicieuze cirkel van ons systeem?
recensie
Algemeen management
10 februari 2012
Paul Schollaardt
3-4 minuten leestijd
'Het groot management modellenboek' bundelt 70 zeer uiteenlopende modellen die volgens onderzoek van de auteurs veel gebruikt worden. Modellen zijn nuttig als checklist en communicatiemiddel. Sommige modellen gaan verder en kunnen direct dienen als leidraad of structureringsmiddel voor processen.
nieuws
Algemeen management
10 februari 2012
Jeroen Ansink
1-2 minuten leestijd
Zijn erfgoed wil hij het niet noemen, want ‘dat klinkt zo arrogant’. Maar het materiaal dat Tom Peters het komende jaar op zijn nieuwe website www.excellencenow.com gaat zetten omvat wel degelijk het hele spectrum aan kennis die de 69-jarige expert op het gebied van organisatorische excellentie in zijn leven heeft opgedaan. ‘Dit is een poging om alles waar ik mee bezig ben geweest op één centrale plek te organiseren,’ licht de Amerikaanse auteur van Excellente ondernemingen vanuit zijn overwinteringsplek in Nieuw-Zeeland toe. ‘Ik heb de afgelopen 35 jaar meer dan 2500 presentaties in 67 landen gegeven, en ik wil die ervaring graag delen met de wereld.’
nieuws
Persoonlijke effectiviteit
9 februari 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Debat. Mijn eerste associaties bij het woord komen uit de politiek. Dan gaat het me niet eens om de volledige debatten, maar juist om die korte momenten waarop iemand een ‘punt’ scoort met een mooie soundbite, of uiteraard volledig de mist in gaat. Wilders ‘grote gedoger’ en de stekker van Jolande Sap, het zijn geen momenten die ik graag in een vergadering zou meemaken.
recensie
Organisatiekunde
9 februari 2012
Arie Buvens
3-5 minuten leestijd
Een samenwerking is kansrijk als mensen en organisaties zich met elkaar weten te verbinden in een betekenis gevend proces dat recht doet aan de belangen en gericht is op een betekenisvolle ambitie. De grote opgave is om daar de juiste condities voor te scheppen. Dat is de centrale boodschap van 'Leren samenwerken tussen organisaties'. Daarbij worden vijf cruciale invalshoeken van samenwerking behandeld: ambitie, belangen, relaties en groepsdynamica, organisatie en samenwerkingsproces.
recensie
Leiderschap
8 februari 2012
José Otte
2-3 minuten leestijd
De meest effectieve leiders altijd investeren in talent. Dit is een van de vier uitkomsten van Tom Rath en Barry Conchie in 'Strengths based Leadership'.
nieuws
Leiderschap
8 februari 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
‘Er lekt onnodig veel energie weg in organisaties.’ Hans van der Loo geeft alvast een voorproefje van zijn boek BizBoost tijdens de masterclass Zin in BizBoost. ‘En dat terwijl we meer moeten presteren!’ Hoe kunnen we de energie van medewerkers benutten, verrijken en vergroten?
recensie
Organisatiekunde
7 februari 2012
Rosemarie Mijlhoff
5-7 minuten leestijd
Begin december 2011 was Joost Kampen een van de sprekers op het Jaarcongres Verandermanagement. Gefascineerd heb ik naar hem geluisterd.
recensie
Psychologie
6 februari 2012
Amber Zwartbol
4-5 minuten leestijd
Beloftes die je jezelf doet, maar waar je je niet aan houdt. 'Uitstelgedrag' gaat ook over doelen die je jezelf stelt, maar vervolgens laat schieten, omdat je er de motivatie niet voor kunt opbrengen. Piers Steel, zelf een notoire uitsteller, is hoogleraar aan de Haskayne School of Business in Calgary (Canada) en doet al ruim tien jaar onderzoek naar uitstelgedrag. Volgens Steel staat stoppen met uitstellen bovenaan de lijst met 's werelds meest begeerde doelen.
nieuws
Communicatie en media
6 februari 2012
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Het nieuwe corporate merkdenken gaat uit van de identiteit. Alleen een organisatie met een sterke identiteit is in staat een sterk merk neer te zetten. Bedrijven die het merk voorop zetten en vertalen naar de gehele organisatie en hun werkprocessen daarop inrichten, zijn het meest winstgevend. Er vindt een integratie van merk, mens en proces plaats.
recensie
Organisatiekunde
6 februari 2012
Joost van Driessen
Het boek 'Bouwstenen van Management en Organisatie' geeft een goede introductie op het vak management en organisatie en heeft een heldere structuur. Dat vindt de uitgever, want dat staat op de achterkant van het boek van Jan Eppink, Gert-Jan Melker en Peter Tack. De uitgever legt de lat daarmee lekker hoog. De vraag is natuurlijk of het boek die pretenties waarmaakt.