OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 725 van 19.530 resultaten
recensie
Marketing
20 maart 2012
Ander Opmeer
Het was een wonderlijke gewaarwording om het boek 'De Nieuwe Regels van Social Media' te lezen, als schrijvend redacteur van een journalistiek medium. Want ik leerde vooral veel over hoe het voorheen ging. Ik had geen idee dat PR en marketing als dusdanig gescheiden werelden kunnen functioneren. Wat dat betreft is de Engelse titel eigenlijk beter: 'The new rules of marketing and PR'. Want hadden social media wel óude regels dan?
recensie
Internet en social media
20 maart 2012
Ander Opmeer
Het was een wonderlijke gewaarwording om het boek 'De Nieuwe Regels van Social Media' te lezen, als schrijvend redacteur van een journalistiek medium. Want ik leerde vooral veel over hoe het voorheen ging. Ik had geen idee dat PR en marketing als dusdanig gescheiden werelden kunnen functioneren. Wat dat betreft is de Engelse titel eigenlijk beter: 'The new rules of marketing and PR'. Want hadden social media wel óude regels dan?
recensie
Algemeen management
19 maart 2012
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Zonder dat het meteen over afgehakte paardenkoppen gaat, komen de praktijken van Don Vito Corleone en zijn kameraden regelmatig naar voren in de managementliteratuur. Ook in Straatwijs, een boek met managementlessen van de voormalige maffioso Louis Ferrante.
recensie
Marketing
19 maart 2012
Michel Hoetmer
3-4 minuten leestijd
Wat willen klanten nu écht? Jos Burgers geeft antwoord op deze vraag in zijn nieuwste boek Gek op gaten. Burgers begrijpt zelf prima wat zijn klanten willen: dunne, lekker leesbare boeken met een nuttige boodschap. Hij produceert al jaren gaten voor zijn klanten.
recensie
Leiderschap
19 maart 2012
Richard van der Lee
Je komt wel eens boeken tegen die je van begin tot eind glimlachend leest. Dit door de inhoud in combinatie met herkenning met de eigen praktijk. Het boek 'Echte kerels doen het anders, De opkomst van de shecisionmakers' is zo'n boek. Het is geschreven door iemand waar de passie voor dit onderwerp van afstraalt. Geen wetenschappelijke verhandelingen of zware theoretische onderbouwingen, maar een blik vanuit de praktijk die erg herkenbaar is en waar het belang van de 'female touch' wordt benadrukt. Hierbij houdt de auteur Paul van Loon de huidige generaties 'mannelijke' managers feitelijk een hele grote spiegel voor, die de pijnpunten op nauwkeurige wijze blootlegt. Een boek naar mijn hart en een absolute must voor eenieder die wil anticiperen op de toekomst en het lef heeft uit de eigen comfortzone te stappen.
recensie
IT-management / ICT
16 maart 2012
Tanja Beugelsdijk
4-6 minuten leestijd
Het boek 'Digitaal het nieuwe normaal, de revolutie is begonnen' analyseert scherp een aantal trends en de gevolgen daarvan. Hinssen bewijst in 'Digitaal is het nieuwe normaal' overtuigend zijn conclusie dat de wereld verandert en dat dat verstrekkende gevolgen heeft voor de wijze van ondernemen. We zijn nu halfweg, en de eerste knelpunten zijn al - soms pijnlijk - zichtbaar. Het moet anders, maar Hinssen weet ook niet hoe… Wel waarschuwt hij waar het mis kan gaan. En spoort lezers aan met behulp van enkele raamwerken vanuit diverse invalshoeken naar de eigen organisatie te kijken.
recensie
Organisatiekunde
16 maart 2012
Eric van Arendonk
2-3 minuten leestijd
'Een nieuwe relatie tussen bedrijven en medewerkers', deze ondertitel klinkt niet onlogisch. Immers er is de laatste jaren wel het een en ander veranderd voor zowel organisaties als medewerkers. Krist Pauwels beweert dat dit leidt tot een nieuwe relatie tussen die twee. In 'De menseneconomie' legt hij hoe het zit.
recensie
IT-management / ICT
16 maart 2012
Bert Thiel
Je hoeft geen rocket science gestudeerd te hebben om te zien, dat het medialandschap een ingrijpende wijziging aan het ondergaan is. Jo Caudron beantwoordt in 'Media Morgen, De media op hun kop' de prangende vraag of de klassieke media de radicale impact van internet, social media en mobile zullen overleven. Een zeer persoonlijk verlanglijstje.
nieuws
Leiderschap
16 maart 2012
Justin van Lopik
De winnaar van Managementboek van het Jaar 2012 is bekend. Het boek Gedeeld leiderschap van Jelle Dijkstra & Paul-Peter Feld mag dit jaar de titel dragen. De jury maakte gisteren de winnaar bekend tijdens het 9e Managementboekengala in de Rode Hoed te Amsterdam.
nieuws
Marketing
15 maart 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Martijn Arets, auteur van Brand expedition, is erin geslaagd de Engelse vertaling van zijn boek via crowdfunding te financieren.
nieuws
Personeelsmanagement
15 maart 2012
Justin van Lopik
1-2 minuten leestijd
Eelke Pol, auteur van Strategisch HRM en recensent voor Managementboek, is bekroond met de Professionaliseringsprijs PGO Management Consultant.
interview
Algemeen management
15 maart 2012
Joep Schrijvers
10-14 minuten leestijd
Hij is wetenschapper, hoogleraar maar net zo goed een ouderwetse onderwijzer. Hij vertelt, verklaart en illustreert met verve en plezier. Hij laat zien hoe in het politieke debat frames werken. Maar ook in de wereld van Managers en professionals. Hij houdt niet van grootse verhalen en de maakbaarheidgedachte. Zijn fascinatie is de onzekere wereld met zijn dubbelzinnigheid en onvoorspelbaarheid. ‘Besturen is een zaak van doormodderen’, zegt hij. Deze keer bij de boekenkast de man die het boek Framing schreef: Hans de Bruijn.
recensie
Psychologie
14 maart 2012
Bruno Fabre
De titel is veelbelovend, de auteurs van gedegen opleiding. 'De magie van de klik' had een boek kunnen zijn over het maken van bijzondere foto's en de klik van het toestel op het moment suprême. Maar hier gaat het over menselijk gedrag en de zoektocht naar de klik tussen mensen onderling. Ori en Rom Brafman geven vooral een antwoord op de vraag hoe we de klik kunnen bevorderen. En het blijkt ineens binnen onze vermogen om een onbewust proces bewuster te kunnen uitvoeren.
recensie
Verandermanagement
14 maart 2012
Martin Walraven
3-4 minuten leestijd
Esther de Haan en Eva Beerends hebben 'Organisatieontwikkeling met Theory U' geschreven voor managers en adviseurs die op een andere manier organisaties willen ontwikkelen. Zij willen hun lezers inspireren, lezers die op zoek zijn naar wegen om een fundamentele verandering door te voeren. Dat inspireren is gelukt. Helaas blijven de beschrijvingen van de casussen globaal en oppervlakkig, zodat de zojuist geïnspireerde lezer vol vragen achterblijft.
recensie
Werk en loopbaan
14 maart 2012
Mara Spruyt
'Mooi werk', het boek van Mark van Vuuren en Luc Dorenbosch, begint goed met het advies om het meteen weer weg te leggen en je agenda erbij te pakken. Om vervolgens eens te kijken wat je allemaal aan het doen bent op werkgebied. En... of het je bevalt wat je aan het doen bent.
recensie
Organisatiekunde
14 maart 2012
Ronald Buitenhuis
2-3 minuten leestijd
Pakweg een jaar of tien geleden was procesmanagement een hype. BPR spatte van de managementpagina’s. De hype mag dan misschien als storm zijn gaan liggen, het belang van procesmanagement wordt er niet minder om, zo betogen de auteurs van het boek Verbeteren & Beheersen.
recensie
Internet en social media
14 maart 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
Adjiedj Bakas’ recente en uitvoerige verkenning van de IT-wereld heeft geresulteerd in zijn nieuwe boek Het einde van de privacy. De boodschap die in het bonte, kleurrijk uitgegeven werk besloten ligt, is er niet direct een om vrolijk van te worden, zo veel maakt de titel wel duidelijk.
recensie
Internet en social media
14 maart 2012
Brigitte Koehler
Elke keer als je je bonuskaart gebruikt, je hotmail checkt of een website bezoekt, laat je een spoor van gegevens achter. Op zichzelf lijken deze gegevens misschien onbelangrijk, maar als deze gegevens worden gecombineerd dan geef je veel meer prijs dan je misschien zou denken. In zijn boek 'De Datameesters' laat Stephen Baker zien hoe wiskundigen en computerwetenschappers bezig zijn om wiskundige modellen te maken om ons gedrag in kaart te brengen. En wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.
recensie
Personeelsmanagement
14 maart 2012
Richard van der Lee
Soms kom je ze wel eens tegen. Boeken die snel en makkelijk lezen en de aanwezige kennis in sneltreinvaart opfrissen. Het boek of eigenlijk boekje 'Gemotiveerde medewerkers' met de subtitel 'De bonus van Het Nieuwe Werken' van de auteur Patries Quant is hier een mooi voorbeeld van. Het Nieuwe Werken (HNW) is tenslotte één van de 'hot topics' van deze tijd, waarbij de werknemers de belangrijkste rol spelen. De werknemers zijn in dit geval de leidinggevenden en de medewerkers. Rode draad in het boek is in ieder geval niet de ICT, want dit is slechts een hulpmiddel. Nee, in dit geval ziet de auteur het goed want alle draait om vertrouwen, motivatie en leiderschap. Alleen door daarop te focussen is HNW Succesvol te implementeren.
recensie
Strategisch management
14 maart 2012
Louis Thorig
Managementgoeroe Michael Porter is hoogleraar bedrijfskunde aan de prestigieuze Harvard Business School en één van de oprichters van het organisatieadviesbureau Monitor Company. Hij wordt alom gezien als dé expert op het gebied van zakelijke strategieën en concurrentie, en heeft wereldwijd grote bedrijven en nationale overheden geadviseerd over hoe zij hun concurrentiepositie kunnen verbeteren. Porters vaste redacteur Joan Magretta stelde een degelijk overzicht samen van het gedachtegoed van Porter: 'Michael Porter, de essentie van competitie en strategie'.