OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 722 van 19.530 resultaten
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Brigitte Koehler
In zijn boek 'Inside Apple' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
recensie
Organisatiekunde
13 april 2012
Brigitte Koehler
In zijn boek 'Apple – Blauwdruk van het succesvolste en geheimzinnigste bedrijf ter wereld' geeft Adam Lashinsky ons een blik achter de schermen bij Apple. En probeert hij te achterhalen of Apples succes uniek is en Apple iets heeft ontdekt wat de rest van de bedrijven nog moet trachten te evenaren.
recensie
Algemeen management
12 april 2012
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met zijn nieuwe boek Waarom goede mensen soms de verkeerde dingen doen, probeert Muel Kaptien het vak bedrijfsethiek toegankelijk te maken voor de leek. Een missie waarin hij met glans in is geslaagd.
recensie
Marketing
12 april 2012
Paul Groothengel
2-3 minuten leestijd
Converseer met je klanten. Breng ze in de boardroom en gebruik hun feedback. Groei uit tot Conversation Company. Dat is het advies van marktonderzoeker en wetenschapper Steven Van Belleghem, in zijn boek De Conversation Company. Centraal daarin staat hoe je je medewerkers met klanten kunt verbinden en hoe sociale media daarbij kunnen helpen.
interview
Coaching en trainen
12 april 2012
Pierre Spaninks
4-6 minuten leestijd
Duurzame organisaties ontwikkel je door effectieve teams op te zetten en te zorgen voor open, eerlijke communicatie. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is groepscoaching, laat INSEAD-hoogleraar Manfred Kets de Vries zien in Het egeleffect.
recensie
Werk en loopbaan
12 april 2012
Jacobien van Vugt
3-5 minuten leestijd
Terwijl ik 'Zien ze wel hoe goed je bent?' zit te lezen in het bedrijfsrestaurant, komen er twee mensen vlakbij mij zitten. Ik kan het niet laten om even mee te luisteren naar het gesprek dat ze voeren. Het blijkt te gaan om een stagiaire en haar stagebegeleider en ze zijn in gesprek over de voortgang van de stage. De dame in kwestie ziet er professioneel uit en is zeker niet op haar mondje gevallen. Maar dan komt dé vraag van haar begeleider: 'Wat is je grote droom, waar sta jij over tien jaar?' De stagiair denkt even na en zegt dan: 'Wat ik in ieder geval niet wil is…'
recensie
Marketing
12 april 2012
Sonja van Vuren
4-5 minuten leestijd
Service. Er wordt veel over gesproken en geschreven. Waarschijnlijk omdat er juist zo'n chronisch tekort aan is. Is het in Nederland niet vechten tegen de bierkaai? Eric de Haan heeft waarschijnlijk gedacht dat het juist niet om vechten gaat, maar om wijsheid en brengt de Tao in stelling met zijn boek 'De Tao van Service'. Kunnen zijn inzichten meer service brengen? Zijn wij in staat tot bezielde service? Zoals zo vaak is het een mentaliteitskwestie. Zolang marketing en sales als 'waarden'voller worden gezien, verandert er niets.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
12 april 2012
Linda Poort
1-2 minuten leestijd
'Maak er wat van!' is geen typisch zelfhulpboek. Je zult er geen opdrachten, testen en aanmoedigende one-liners in vinden. Want zoals Joep Schrijvers zegt: 'Met achtergrondkennis heb je in nieuwe situaties beter door wat er aan de hand is en wat je ervan kunt maken.'
recensie
Organisatiekunde
12 april 2012
Arie Buvens
3-5 minuten leestijd
Business Proces Management (BPM) is een vakgebied dat ontstaan is uit allerlei disciplines die afzonderlijk met processen bezig waren, zoals kwaliteitszorg, risicomanagement, HRM, informatiemanagement en ICT.
recensie
Algemeen management
12 april 2012
Nico Beenker
3-4 minuten leestijd
'The Innovator's DNA, Mastering The five Skills of Disruptive Innovators' van Jeffrey H. Dyer, Hal Gregersen en Clayton Christensen lijkt op het eerste gezicht een typisch Amerikaans zelfhulpboek. Een citaat van de omslagtekst: 'Are you the next Steve Jobs? You can be as innovative and impactful if you can change your behaviors to improve your creative impact.' Maar bij lezing blijkt het verrassend veel diepgang en waarde te hebben.
interview
Coaching en trainen
11 april 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
Met het even speelse als gedegen Goed geselecteerd presenteren Monique Hampsink en Nanette Hagedoorn ‘een nieuwe aanpak van sollicitatieprocedures voor managers’. De twee auteurs van de bestseller Beweging in je brein beschrijven in hun nieuwe boek een groot aantal frisse werkvormen voor een effectief sollicitatiegesprek. ‘Na lezing van dit boek heb je geen duur werving- en selectiebureau meer nodig.’
interview
Leiderschap
11 april 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Goed leiderschap draait in essentie om contact, zo betoogt Menno Molendijk. Echt contact! Om dit te bereiken, introduceert hij in Leiderschap op een A4’tje zijn vier A’s, te weten: Aansluiten, Afspreken, Aanspreken, Afrekenen. Erik de Vries vroeg de auteur om tekst en uitleg.
interview
Organisatiekunde
10 april 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
ABP is een methode die ieder probleem terugbrengt tot redelijke proporties. In het boek Geen probleem: Een aanpak voor alle bedrijfskundige vragen en mysteries beschrijven Hans Heerkens en Arnold van Winden stap voor stap hoe je voor iedere bedrijfskundige puzzel de beste oplossing vindt. Managementboek Magazine sprak met Heerkens.
recensie
Algemeen management
10 april 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Het boek Organisatieontwikkeling met Theory U van Esther de Haan en Eva Beerends wordt gepresenteerd als ‘een mooie tool in de gereedschapskist van organisatiecoaches, consultants en trainers die bezig zijn met organisatieontwikkeling’. En dat is het ook. Maar wel met één niet onbelangrijke voorwaarde: de lezer moet de ideeën achter Theory U onvoorwaardelijk omarmen. En dat is niet altijd even gemakkelijk.
preview
Leiderschap
10 april 2012
Ben Tiggelaar
8-11 minuten leestijd
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2012
Jan Jacob Bos
Zoals de titel al doet vermoeden, is 'Egostrippen' een vlot geschreven, eigenwijs boek. Volgens Rick van Asperen zouden we wat minder moeten trippen en wat meer moeten strippen. Het strippen helpt je om je eigen zelfbeeld te ontdekken en te bepalen wat je echt wilt. Lukt het Van Asperen om dit waar te maken?
recensie
Persoonlijke effectiviteit
4 april 2012
Jan Jacob Bos
Zoals de titel al doet vermoeden, is 'Egostrippen' een vlot geschreven, eigenwijs boek. Volgens Rick van Asperen zouden we wat minder moeten trippen en wat meer moeten strippen. Het strippen helpt je om je eigen zelfbeeld te ontdekken en te bepalen wat je echt wilt. Lukt het Van Asperen om dit waar te maken?
recensie
Werk en loopbaan
4 april 2012
Veerle Blajic-Kik
'Waarom moet het altijd zo zwaar? En waarom kijken we niet naar ons leven als er geen crisis dreigt?' Met deze vragen begint Daan Prudon zijn boek 'Lightcoach'. In toegankelijke situaties zoals festivals voorziet hij iedereen die daar behoefte aan heeft van een luisterend oor, een relevante vraag, of mooi advies. Het idee is vernieuwend en blijkbaar effectief. Toch vraag ik me af of hij zich kan losweken van het festivalterrein en zijn concept kan uitbouwen.
interview
Algemeen management
4 april 2012
Jeroen Ansink
4-6 minuten leestijd
Het bedrijfsleven staat een slagveld te wachten, voorspelt de Amerikaanse journalist William Taylor in Practically Radical. Omdat technologische doorbraken, mondialisering en overcapaciteit het mondiale speelveld dramatisch hebben veranderd, zijn ondernemingen die zichzelf niet opnieuw kunnen uitvinden ten dode opgeschreven. ‘Het is niet meer voldoende om in alle opzichten redelijk goed te zijn. The middle of the road is the road to nowhere geworden.’
recensie
Juridisch
4 april 2012
Dick Bos
2-3 minuten leestijd
Weinig mensen zijn zich bewust van het feit dat medische aansprakelijkheid een bijzondere aansprakelijkheid is. Het gaat hier om een aansprakelijkheid waarbij een patiënt welbewust een ander toelaat 'iets te doen aan zijn lichaam (het verrichten van een medische handeling)' en dat in verband met zijn gezondheid. De fouten die dan gemaakt worden, treffen dan ook rechtstreeks het lichaam en de gezondheid. Op de behandelaar rust dus een zware verantwoordelijkheid.