OnlineMagazine

Platform voor business professionals

Zoek in het Online Magazine

Gevonden artikelen

    Filteren

    Filter de resultaten

    Rubriek

    Toon meer

    Online Magazine

    Auteur

    Toon meer

    Tags

    Dossier

    Toon meer
    Toon resultaten

    Artikelen in het Online Magazine

    Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
    Pagina 717 van 19.533 resultaten
    recensie
    Algemeen management
    18 mei 2012
    Eric van Arendonk
    2-3 minuten leestijd
    Voor besluitvorming en visieontwikkeling in teams, zo luidt de ondertitel van '52 Patroondoorbrekende denktechnieken voor managers' van Frank Groot. Een boek waar u in zult neuzen en al bladerend inspiratie opdoen. Om een goede mening te vormen heb ik het echter wel van voren naar achteren gelezen. Met plezier moet ik zeggen, en dat is positief voor een dergelijk boek.
    recensie
    Psychologie
    16 mei 2012
    Annegreet van Bergen
    2-3 minuten leestijd
    Een citaat over onze gezichtsspieren geeft de boodschap van Op het gevoel treffend weer: ‘The face has the only skeletal muscles of the body that are used, not to move ourselves, but to move others.’ De op ons gezicht afleesbare uitdrukkingen van onze gemoedstoestand zijn bedoeld om anderen in te beweging zetten. Ofwel: emoties bevatten belangrijke sociale informatie. Dat is de kern van het betoog van Gerben van Kleef, in april 2012 benoemd tot hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
    recensie
    Communicatie en media
    16 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    De auteurs van 'Bedrijfscommunicatie voor de manager' stellen het eerste leerboek op communicatiegebied te hebben geschreven vanuit het perspectief van de manager en de bedrijfskundige. Dat is een stevige claim, die hoge verwachtingen wekt.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    16 mei 2012
    Brigitte Koehler
    In zijn boek 'Present! - Dé 10 psychologische stijlen van personal branding' beschrijft auteur Cees Harmsen een uniek tienstappenmodel dat je helpt om zelf je eigen unieke personal brand te ontwikkelen. Iets dat absoluut noodzakelijk is in deze huidige netwerkeconomie.
    interview
    Psychologie
    15 mei 2012
    Annegreet van Bergen
    4-6 minuten leestijd
    De kersverse hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit van Amsterdam, Gerben van Kleef, schreef een mooi en verrassend boek, waarin hij laat zien dat we nergens zijn zonder emoties. In Op het gevoel, met als ondertitel ‘Hoe we elkaar beïnvloeden met onze emoties’, wijst hij op de cruciale rol die emoties spelen in ons sociale leven. Zonder emoties zouden we niet weten wat andere mensen beweegt, wat ze van ons willen en wat wij van hen kunnen verwachten. ‘Een manager die effectief wil zijn, is zich bewust van de rol van emoties,’ aldus Van Kleef.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    15 mei 2012
    José Otte
    1-2 minuten leestijd
    John Izzo schrijft zijn boeken op basis van verhalen die hij verzamelt. In 'Stepping Up' zijn dit verhalen van mensen die een stap extra hebben gezet. Hierdoor hebben zij voor soms grote veranderingen in de wereld gezorgd.
    nieuws
    Algemeen management
    15 mei 2012
    Justin van Lopik
    1-2 minuten leestijd
    Periodiek met je team bij elkaar komen en werken aan de samenwerking. Dat is waar de Teamonderhoudsbeurt en de bijbehorende Toolbox voor zijn ontwikkeld. De methode en de Toolbox werden ten doop gehouden op het Boekevent Teamonderhoudsbeurt dat Managementboek organiseerde in samenwerking met 2ofmeer. Presentator en ontwikkelaar Rob Mudde: ‘Elk team moet aan onderhoud doen.’
    recensie
    Algemeen management
    15 mei 2012
    Amber Zwartbol
    Als opleider en communicatietrainer bij een landelijk klantencontactcentrum ben ik altijd op zoek naar manieren om mijn cursisten de liefde voor de klant te laten voelen. Naast de inhoud van de opleidingen en trainingen, iets wat ik minstens net zo belangrijk vind. 'Op weg naar het hart van de klant' wilde ik graag lezen, omdat er 25 topmanagers aan het woord zijn die hun sporen intussen ruimschoots hebben verdiend in de wereld van telefonisch klantcontact. Ik was vooral benieuwd op welke manier zij mij verder kunnen inspireren.
    recensie
    Algemeen management
    14 mei 2012
    Aart G. Broek
    De aanhoudende stroom van bedrijfs- en beleidsfiasco's levert een fascinerend 'zwartepieten' op. Welke actoren zijn schuldig aan het falen van onder meer woningcorporaties, supermarktketens en banken? Al enige tijd wordt ingezoomd op de Raad van Commissarissen (RvC). Deze toezichthouders dragen tenslotte een eindverantwoordelijkheid die lang niet altijd naar behoren inhoud krijgt. In 'Drama in de boardroom' duikt John van der Starre in de mogelijkheden en beperkingen van toezicht.
    nieuws
    Verandermanagement
    14 mei 2012
    Justin van Lopik
    1-2 minuten leestijd
    Veranderen betekent praten, praten en nog eens praten. En aandacht. Zowel voor je gesprekspartners, maar ook voor jezelf. Dat is de conclusie die getrokken kan worden aan het eind van het Boekevent Doorbreek de cirkel, onder leiding van Arend Ardon, auteur van het gelijkgetitelde boek.
    interview
    Algemeen management
    14 mei 2012
    Jeroen Ansink
    12-17 minuten leestijd
    Een wereldverbeteraar en verspreider van nieuwe ideeën. Daniel Goleman is de man achter emotionele, sociale en Groene intelligentie. ‘Managers vonden het aanvankelijk niet passend om het woord ‘emotie’ in een bedrijfscontext te gebruiken.’
    nieuws
    Marketing
    11 mei 2012
    Nienke van Oeveren
    1-2 minuten leestijd
    ‘Wat een simpel model! Hoe kan één enkele vraag nou leiden tot betere klantenbinding?’ De man achter the ultimate question, Fred Reichheld, laat zien dat de weg naar een goede net promoter score niet zo makkelijk is. Op uitnodiging van Bing Research en Futurelab sprak hij in Breda.
    interview
    Communicatie en media
    11 mei 2012
    Bert Peene
    5-6 minuten leestijd
    In veel bedrijven is communicatie nog steeds specialistenwerk. Zij verzorgen niet alleen een breed scala aan communicatiemiddelen, maar hebben vaak ook een forse vinger in de pap bij strategische aangelegenheden. Fout, zo oordelen Arno van Doorn, Godfried Janssen, Désiree van Osch en Marten Waardenburg in Bedrijfscommunicatie voor de manager. Bedrijfscommunicatie is veel te belangrijk om uit de lijn weg te halen. Iedere manager, van hoog tot laag, heeft een eigen verantwoordelijkheid als het om de communicatie met stakeholders gaat.
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    11 mei 2012
    Erik de Vries
    1-2 minuten leestijd
    Wie meer wil weten over het effectief inzetten van social media kan zo langzamerhand kiezen uit een waar woud aan titels. Natuurlijk vertonen deze boeken onderling de nodige overlap, en valt het aanbod grofweg in twee categorieën op te splitsen: de theoretische boeken die feitelijk gaan over personal branding, tot uitdrukking gebracht middels het fenomeen social media. Hiernaast staan de praktische titels, die de software zelf ontleden en analyseren ten behoeve van de eindgebruiker.
    interview
    Economie
    11 mei 2012
    Jeroen Ansink
    7-9 minuten leestijd
    Volgens Harvard-hoogleraar Michael Sandel zijn we gevaarlijk dicht bij een maatschappij waarin marktwaarden alle aspecten van het leven gaan bepalen. In zijn nieuwe boek Niet alles is te koop vraagt hij zich af in hoeverre dat wenselijk is. ‘Ondernemingen hebben de morele plicht om een nivellerende factor te zijn in menselijke verhoudingen.’
    recensie
    Persoonlijke effectiviteit
    10 mei 2012
    Amber Zwartbol
    Een compliment is snel gegeven, maar minstens zo snel weggewuifd of zelfs vergeten. Zonde, want met het krijgen van een compliment krijg je de kans om te groeien en iets te leren over jezelf! Wat maakt het toch zo moeilijk om een complimentje te ontvangen en hoe kun je als gever van een compliment, dit zo geven dat de ontvanger er iets mee kan? Het 'Dynamisch complimentenspel' helpt je op weg.
    recensie
    Communicatie en media
    10 mei 2012
    Nico Jong
    2-3 minuten leestijd
    Taalpuristen zullen huiveren bij de nieuwe titel uit de stal van de Rotterdamse hoogleraar Cees van Riel. Alignment is een nieuw begrip in het gestaag groeiende lexicon van de communicatieprofessional. Het vervelende is dat deze Engelse term bij vertaling sterk inboet aan kracht en betekenis. Daar komen omschrijvingen uit als 'zaken op één lijn brengen', of 'partijen gelijkrichten'. 
    recensie
    Organisatiekunde
    9 mei 2012
    Bert Peene
    3-4 minuten leestijd
    Veel beginnende hbo-studenten hebben onvoldoende inzicht in wat een bedrijf is. Ze maken kennis met diverse facetten van het bedrijfsleven, leren alles over HRM, commerciële economie of bedrijfsadministratie, maar een integrerend kader ontbreekt. Tenzij ze voor een studie bedrijfskunde kiezen dat zo’n kader wel biedt. Dat heeft onmiskenbaar gevolgen voor de praktische bruikbaarheid van het geleerde. Met Wat is een bedrijf? wil hbo-docent Rienk Stuive in dat gemis voorzien. Het boek wordt uitgegeven volgens het beproefde Noordhoff-concept. Er is dus ook een ondersteunende website beschikbaar.
    interview
    Verandermanagement
    9 mei 2012
    Erik de Vries
    2-3 minuten leestijd
    Financieel-economisch journalist Marike van Zanten sprak met tien topmanagers over veranderen, om de praktijkkant van de Nederlandse veranderagenda luister bij te zetten. Volgens Van Zanten wilden ‘alle betrokkenen bij dit project dat het boek een afspiegeling zou worden van de theorie én de praktijk van verandermanagement’. Ze sprak dus met tien topmanagers over hun veranderagenda en de wijze waarop ze die ten uitvoer brengen. ‘Het leek ons interessant om te zien wat de aanpak van leiders is en waar ze tegenaan lopen.’
    recensie
    Strategisch management
    8 mei 2012
    Jefte de Bruin
    1-2 minuten leestijd
    Het boek 'Ondernemingsstrategie' van Sytse Douma biedt een heldere definitie van strategie, maar is bovenal een dwarsdoorsnede van de bestaande managementliteratuur over strategie. Het boek geeft helaas geen antwoord op de vragen achterop de omslag: hoe bepaal je de juiste strategie en hoe zorg je dat die strategie ook wordt uitgevoerd?

    Populaire producten

      Personen

        Trefwoorden