OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 711 van 19.539 resultaten
recensie
Psychologie
6 juli 2012
Nico Jong
Razend populair zijn ze, de boeken van neurowetenschappers als Dick Swaab en Victor Lamme. Op basis van recent onderzoek beweren zij dat de vrije wil niet bestaat. Marc Slors laat zien dat de onderzoeken waarop die beweringen gebaseerd zijn niet over de vrije wil gaan, maar over de rol van bewustzijn. Niet wijzelf – onze bewuste overwegingen en gedachten – maar ons onbewuste brein en onze genen bepalen (determineren) wat we doen.
interview
Organisatiekunde
5 juli 2012
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Een gezonde organisatie is het beste concurrentievoordeel, betoogt de Amerikaanse consultant Patrick Lencioni in The Advantage. Dat kan alleen als management, de operationele activiteiten en de cultuur van het bedrijf op één lijn zitten. ‘Gezonde ondernemingen worden geleid door bescheiden bestuurders die stilletjes hele mooie dingen doen.’
achtergrond
Communicatie en media
5 juli 2012
Erik Reijnders
8-11 minuten leestijd
recensie
IT-management / ICT
4 juli 2012
Bertrand Weegenaar
5-7 minuten leestijd
Drie titanen voeren al ruim een decennium op vele ICT-gebieden een verbeten strijd. 'Digital Wars' beschrijft uitvoerig de ontwikkelingen van Microsoft, Google en Apple tussen 1998 en 2011 en hun soms verbeteren strijd in de digitale terreinen van zoeken, muziek, smartphones en tablets. Voor inzichten in de individuele bedrijven zijn er betere bedrijfsbiografieën (bijvoorbeeld 'In the Plex' en 'Apple'), maar als les in strategische oorlogsvoering heeft Charles Arthur een onderhoudend boek geschreven!
nieuws
Verandermanagement
4 juli 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Bekende auteurs als Peter Senge, Joseph Jaworski en Otto Scharmer legden de basis voor Theory U. In Nederland gebruiken steeds meer veranderadviseurs en coaches de methode, maar ook organisaties als Shell, KLM en Triodosbank. Esther de Haan en Eva Beerends vertellen tijdens een boekevent hoe je Theory U gebruikt bij een organisatievraagstuk.
interview
Algemeen management
4 juli 2012
Pierre de Winter
3-4 minuten leestijd
Het groene kantoor is Marieke Schoenmaeckers’ eerste boek. Een praktisch boek voor bedrijven die werk willen maken van de verduurzaming van hun bedrijfsvoering. ‘Het is heel leuk om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Je leert je leveranciers bijvoorbeeld heel anders kennen.’
interview
Economie
4 juli 2012
Joep Schrijvers
9-12 minuten leestijd
Hij is spraakmakend, analytisch, een exacte denker. Ooit wilde hij op de kansel staan. Het werd economie. Zijn lesboek is beroemd en berucht bij scholieren. Het boek vierde dit jaar zelfs zijn vijftig jarig bestaan. Hij is hoogleraar, spreker, columnist. Hij denkt na over goede architecturen voor maatschappelijke coördinatie: over mechanism design. Wie kent hem eigenlijk niet? Deze keer, niet bij de boekenkast maar op die andere plek waar kennis wordt gedeeld, het café, niemand minder dan prof. dr. Arnold Heertje!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 juli 2012
Dick Bos
'Au, dat doet zeer!', een bijzonder begin van een recensie van het meesterlijke boek van Rick van Asperen. Als psycholoog kijkend naar jezelf of, als je iets verder gaat, als chirurg helpt Van Asperen jou om jezelf te ontleden en de weg in te slaan naar je oude/eigenlijke 'ik'. Het herstel van je eigen uniciteit en perfectie. 'Egostrippen' deed iets met mij en het doet vast ook iets met u!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
3 juli 2012
Dick Bos
'Au, dat doet zeer!', een bijzonder begin van een recensie van het meesterlijke boek van Rick van Asperen. Als psycholoog kijkend naar jezelf of, als je iets verder gaat, als chirurg helpt Van Asperen jou om jezelf te ontleden en de weg in te slaan naar je oude/eigenlijke 'ik'. Het herstel van je eigen uniciteit en perfectie. 'Egostrippen' deed iets met mij en het doet vast ook iets met u!
interview
Economie
3 juli 2012
Pierre Spaninks
5-8 minuten leestijd
De financiële crisis heeft aangetoond hoe betrekkelijk de waarde is van onze economische theorieën en modellen. Tijd voor een alternatief, vindt de Tsjechische econoom Tomáš Sedlá?ek. Tegenover de economie van winst en verlies stelt hij De economie van goed en kwaad. Economie, niet als waardevrije wetenschap maar als product van onze beschaving.
recensie
Economie
2 juli 2012
Carla Derijck
2-3 minuten leestijd
In 'De staat van morgen' beschrijft Adjiedj Bakas de trends van onze toekomst. In frisse en heldere taal beschrijft hij zijn idee van de werkelijkheid in de komende decennia. Hij raast' 'door het verleden en het heden om zo zijn beeld van de toekomst van de 'staat van morgen' in te bedden.
recensie
Algemeen management
2 juli 2012
Dick Bos
'Teamleider, wat nu?' is een boek om gericht te sturen en te beslissen, zoals de subtitel aangeeft. Een handig praktijkboek maar dat was het dan ook wel!
interview
Marketing
2 juli 2012
Erik de Vries
5-6 minuten leestijd
Van Klaas Weima verscheen onlangs het boek Verdiende aandacht, hoewel het woord ‘boek’ in dit geval de lading niet helemaal dekt. Geheel in lijn met het onderwerp - sociale merkcommunicatie en -activatie, in de woorden van de auteur - is het boek in diverse digitale gedaanten tot leven gewekt.
column
Leiderschap
2 juli 2012
Jaap Boonstra
3-4 minuten leestijd
Leiders bestaan bij de gratie van volgers. Zonder volgers ben je geen leider maar een eenzame zonderling. Er zijn veel interessante publicaties geschreven over leiders en volgers. Denk maar even aan de boeken van Manfred Kets de Vries.
recensie
Communicatie en media
29 juni 2012
Pierre Spaninks
3-4 minuten leestijd
BP en de olielekkage in de Golf van Mexico, het optreden van Shell in Nigeria, Hogeschool InHolland en de diplomafraude - het rijtje voorbeelden dat Frank Peters geeft in Reputatie onder druk laat zich moeiteloos aanvullen. Er gaat geen maand voorbij of er is wel een bedrijf dat in de problemen raakt en reputatieschade oploopt.
interview
Persoonlijke effectiviteit
29 juni 2012
Bert Peene
6-8 minuten leestijd
Idealisme is mooi, scepsis is beter. Zo had het motto kunnen luiden van Diepere drijfveren, met als verklarende ondertitel ‘Verborgen motieven doorgronden met entelische intelligentie’. Een opmerkelijk boek waarin Sjaak Overbeeke zijn lezers voorhoudt dat zuiverheid (of transparantie?) onder mensen zeldzaam is en dat je dus maar beter met een gezonde dosis wantrouwen in het leven kunt staan. Dan kom je minder vaak bedrogen uit. Managementboek Magazine sprak met de auteur die ondanks deze sombere woorden een bijzonder positief mens blijkt te zijn.
interview
Strategisch management
28 juni 2012
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
Business Model Generatie, het grote succes van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, heeft een broertje gekregen: Business Model You, waarin de methode van het Business Model Canvas gebruikt wordt om individuen te helpen hun carrière opnieuw uit te vinden op één A4’tje. Tim Clark, als redacteur en vertaler betrokken bij de bestseller van Osterwalder en Pigneur, is de drijvende kracht achter het initiatief. ‘Ik ben best jaloers geweest op mensen die op jonge leeftijd precies wisten welke kant zij op wilden’, zegt hij.
interview
Organisatiekunde
28 juni 2012
Bert Peene
4-5 minuten leestijd
Bedrijfskunde is alles, alles is bedrijfskunde. Dit had het motto kunnen zijn van Bedrijfskunde Integraal, het nieuwste studieboek van Peter Thuis en Rienk Stuive. Niet dat zij de waarde van specialismen als ‘Finance’ of ‘HRM’ ontkennen, maar de meeste vraagstukken waarmee in bedrijven en organisaties wordt geworsteld, vragen toch om een bredere kijk. En die heeft een bedrijfskundige. Drie vragen staan in hun boek centraal: wat is een bedrijf, hoe werkt een bedrijf, en, last but not least, hoe werkt een bedrijfskundige?
interview
Marketing
28 juni 2012
Bert Peene
3-4 minuten leestijd
Wie op zoek gaat naar geschikte literatuur over de succesfactoren van effectieve reclame, komt waarschijnlijk van een koude kermis thuis. Daar is namelijk maar weinig over gepubliceerd. Dat inspireerde Rene van Hoften tot het schrijven van een boek waarin hij relevante sociaalpsychologische achtergronden van reclame verbindt met de praktijk waarmee we dagelijks in de media worden geconfronteerd.
recensie
Algemeen management
28 juni 2012
Pierre de Winter
2-3 minuten leestijd
Met Het groene kantoor schreef Marieke Schoenmaeckers een praktisch boek. De grote vragen die momenteel in het duurzaamheiddebat worden gesteld, omzeilt ze vakkundig. Maar voor wie nu eindelijk eens werk wil maken van de verduurzaming van z’n bedrijfsvoering, is het een aanrader.