OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 702 van 19.545 resultaten
interview
Personeelsmanagement
2 november 2012
Paul Groothengel
7-9 minuten leestijd
Geen herrie maar harmonie. Wie wil dat niet? Adviseur Richard de Hoop laat in zijn boek Herrie of harmonie? zien hoe en waarom je een team net zo uitgebalanceerd moet samenstellen als een orkest. Hij vergelijkt de karakters van mensen met muziekinstrumenten. Dat zorgt voor opmerkelijke inzichten. Bent u een energieke trom, een bedachtzame harp of een creatieve gitaar?
interview
Marketing
2 november 2012
Albert Boswijk
9-13 minuten leestijd
De experience economy anno 2012 is een economie die zich bezighoudt met de waarde die gecreëerd wordt voor en rond het individu in zijn sociaal culturele context. Centraal daarin staat het immateriële aspect. Het niet tastbare element van de transactie vertegenwoordigt naar verhouding de meeste waarde.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2012
Linda Poort
Heb jij een wiskundeknobbel en wil je graag bij Google werken, dan is 'Ben jij slim genoeg om voor Google te werken?' een hele goede voorbereiding op een sollicitatiegesprek. Is wiskunde niet jouw ding? Laat dit boek dan maar links liggen.
recensie
Verandermanagement
2 november 2012
Nico Jong
3-4 minuten leestijd
Veranderingen zijn pas een feit als er zichtbaar ander gedrag optreedt. Nog steeds heeft zo'n driekwart van alle veranderingsoperaties niet de gewenste uitwerking. Mogelijk is dit te wijten aan het heersende paradigma van de inhoudelijke motivering. Dat vertrekt vanuit een nieuwe ambitie en gebruikt uitleggen en overtuigen als instrumenten om dat doel te realiseren.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2012
Dick Bos
'SmartReading, lees een boek per uur' van Paul van der Velde en Peter Plusquin is een bijzonder boek. Een boek dat je in staat moet stellen om grote hoeveelheden te lezen materiaal in een beperkte tijd tot je te nemen. Dat doe je onder andere door een techniek om je beter te concentreren maar ook door methoden om dat wat je gelezen hebt beter te onthouden. Terwijl ik het boek las vroeg ik mijzelf steeds af waarom zou ik dat willen, een boek lezen per uur? Zeker niet voor het lezen van ontspannende boeken tijdens een vakantie, maar misschien wel voor het lezen van vakliteratuur!
recensie
Persoonlijke effectiviteit
2 november 2012
Veerle Blajic-Kik
'Jan, ik zie aan je dat je het niet eens bent met dit voorstel…' Soms zijn mensen te lezen als een open boek. Helaas is niet elke situatie zo duidelijk… In 'Lichaamstaal op het werk' van Allan en Barbara Pease, leer je de verborgen boodschap van het lichaam lezen én hoe je elke gesprekspartner kunt beïnvloeden zonder er een woord aan vuil te maken.
recensie
Communicatie en media
2 november 2012
Nico Jong
Opdrachtgevers worden niet in eerste instantie afgerekend op communicatie omdat dat ogenschijnlijk maar een klein deel van hun werk uitmaakt. Dat zij vrijwel de hele dag niets anders doen dan communiceren, wordt gemakshalve vergeten. Het dominante beeld van de communicatieafdeling bij opdrachtgevers is dat van een productie-unit voor folders, websites, speeches en persberichten. Zelf vragen zij vooral om communicatiemiddelen. Zij geven aan ook wel strategische communicatie te willen, maar dat zij die vaak niet krijgen. Op de vraag wat dat dan inhoudt, blijft het angstvallig stil. Communicatieadviseurs adviseren vanuit een brede vakkennis en deskundigheid over effectieve en efficiënte inzet van communicatie. Voor het maken van communicatiemiddelen zijn andere specialisten nodig, zoals tekstschrijvers, vormgevers, drukkers, AV-producenten en reclamebureaus. Zo lang opdrachtgevers hun communicatieadviseurs vragen middelen te maken, komt er van strategie weinig terecht. De verwachtingspatronen over en weer sluiten dus niet op elkaar aan. Daar wil 'Communicatiekragt' verandering in brengen.
nieuws
Algemeen management
1 november 2012
Nienke van Oeveren
2-3 minuten leestijd
Het seminar MBA in één dag is al jarenlang een groot succes. Volgens spreker Ben Tiggelaar omdat het gaat om tijdloze theorie, die heel basaal is. Het was al een prestatie om de dertien belangrijkste managementdenkers in één dag te bespreken, nog knapper is het om dit vast te leggen in één boek. Tiggelaar presenteert MBA in een dag - het boek.
recensie
Verandermanagement
1 november 2012
Arie Buvens
4-5 minuten leestijd
Lage Scale Intervention (LSI) is een systeem van meerdere participatieve, onderling samenhangende Large Group Interventies (LGI) gebaseerd op het paradigma van Whole Scale Change (WSC), zo wordt in de eerste zes hoofdstukken in het theoretische gedeelte van 'Praktijkboek Large Scale Intervention' van Rob de Wilde en Antonie van Nistelrooij verder uitgelegd.
recensie
Organisatiekunde
1 november 2012
Perry Oostrum
3-4 minuten leestijd
De meeste boeken, trainingen en seminars over 'verbeteren' gaan doorgaans óf over de bedrijfsmatige kant, óf over de veranderkundige kant van verbeteren. 'Het groot verbeterboek' van Neil Webers, Lucas van Engelen en Thom Luijben bevat niet alleen instrumenten op beide terreinen, maar tracht ook de verbinding te leggen tussen beide kanten. Daarmee wil het boek verbeteraars ondersteunen in de volle breedte van hun vak.
recensie
Werk en loopbaan
31 oktober 2012
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
In 'Business Model You' van Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl maak je kennis met het businessmodel Canvas. Het leert je aan de hand van verschillende praktijkcases hoe je op jezelf, je leven en carrière kunt reflecteren. Ook leer je hoe je je persoonlijke carrièredoel kunt vaststellen, en welke stappen je kunt nemen om dit doel daadwerkelijk te realiseren. Dit model zorgt ervoor dat je je loopbaan opnieuw kunt gaan uitvinden, op één enkele pagina.
recensie
Werk en loopbaan
31 oktober 2012
Brigitte Koehler
2-3 minuten leestijd
In 'Business Model You' van Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl maak je kennis met het businessmodel Canvas. Het leert je aan de hand van verschillende praktijkcases hoe je op jezelf, je leven en carrière kunt reflecteren. Ook leer je hoe je je persoonlijke carrièredoel kunt vaststellen, en welke stappen je kunt nemen om dit doel daadwerkelijk te realiseren. Dit model zorgt ervoor dat je je loopbaan opnieuw kunt gaan uitvinden, op één enkele pagina.
recensie
Marketing
31 oktober 2012
Nico Melkert
2-4 minuten leestijd
Wie van mening is dat gunnen een belangrijk onderdeel is bij het afsluiten van een koopovereenkomst en daar het 'fijne' van wil weten, wordt met De Customer Delight Strategie op zijn of haar wenken bediend. De moraal van het verhaal: zorg vooral dat je enthousiaste klanten krijgt. Ofwel: streef naar Customer Delight en richt je op klanten voor het leven die als echte ambassadeurs en promoters fungeren.
recensie
Leiderschap
31 oktober 2012
Aart G. Broek
3-5 minuten leestijd
Is Ber Damen, de auteur van 'Het Berenschot leiderschapsboek', een leider om een voorbeeld aan te nemen? Noodzakelijk is het niet om een boek over voorbeeldig leiderschap te schrijven. Een mannelijke gyneacoloog kan uitstekend helpen bij het op de wereld brengen van een kind, maar zal zelf nooit een kind baren. Damen heeft in ieder geval duidelijke voorkeuren en een uitgesproken mening over wat deugdzaam leiderschap allemaal omvat.
interview
Organisatiekunde
31 oktober 2012
Pierre de Winter
11-16 minuten leestijd
Manon Ruijters is een rising star in Nederland op het gebied van leren in organisaties. Dit jaar heeft ze twee boeken gepubliceerd, waarvan met name de Canon van het leren veel succes oogst. Gesprek met een leergoeroe in opkomst die op school grote moeite had met leren.
recensie
Organisatiekunde
31 oktober 2012
Johan Bel RM
2-3 minuten leestijd
Zodra 'Duurzaam ondernemen waarmaken' van Rob van Tilburg, Mara Francken, Rob van Tulder en Andrea de Rosa uitkwam heb ik het direct besteld. Ons marketingbureau adviseert bedrijven op het gebied van duurzame marketing, dus dit leek me een uitgelezen kans om mijn kennis op dit terrein te vergroten. En daarin ben ik niet bedrogen uitgekomen.
recensie
Economie
31 oktober 2012
Wardy Poelstra
Veel te lachen valt er normaal gesproken niet over de financiële crisis. Maar het boek van financieel journalist Michael Lewis, 'Boomerang: Travels in the New Third World' bevat hilarische passages, hoe treurigstemmend de bevindingen van de auteur op zichzelf ook zijn.
recensie
Mens en maatschappij
30 oktober 2012
Wardy Poelstra
'De wil van technologie': de titel van het nieuwe boek van Wired-medeoprichter Kevin Kelly is al prikkelend. Want hoe kan technologie, immers iets levenloos zonder bewustzijn, een eigen wil hebben? Kelly legt het uit in een vuistdik boek waarin de geschiedenis – en de toekomst – van technologie op een originele maar controversiële manier uit de doeken wordt gedaan.
interview
Leiderschap
30 oktober 2012
Bert Peene
6-9 minuten leestijd
Vernieuwingsprocessen in kennisintensieve organisaties verlopen vaak moeizaam en leiden zelden tot het beoogde resultaat. Volgens Paul Kloosterboer komt dat doordat managers en professionals al snel in een loopgravenoorlog belanden die op z’n best een ‘verloren strategie’ oplevert: een waardevolle strategie die echter onvoldoende (h)erkenning vindt en niet doordringt tot de mainstream. In 2011 promoveerde hij op dit uitdagende onderwerp. Kort geleden verscheen de handelseditie van zijn proefschrift: Van Waarnemen naar Waarmaken.
recensie
Advisering
30 oktober 2012
Dick Bos
3-5 minuten leestijd
'Aansturen of aangestuurd worden, leidinggeven of leidingnemen!' zomaar een paar begrippen die in 'Leidingnemen' van Jan Willem van den Brink en Maarten van Os terloops aandacht krijgen. In dit boek wordt uit de doeken gedaan dat het niet louter gaat om het uitvoeren van een programma- of projectopdracht, maar dat het vooral gaat om in samenspraak met de opdrachtgever de beste resultaten voor beide partijen te bereiken. Een zeer prettig geschreven boek en waardevol voor hen die betrokken zijn bij projecten en programma's.