OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 697 van 19.551 resultaten
recensie
Marketing
21 december 2012
Hans van der Klis
2-3 minuten leestijd
Anderhalf jaar na zijn succesvolle boek Het einde van winkels? komt Cor Molenaar medio januari met een opvolger: Red de winkel!. Hij heeft zijn analyse verdiept en de boodschap is alleen maar urgenter geworden: het is de hoogste tijd voor actie!
recensie
Internet en social media
20 december 2012
Linda Poort
3-4 minuten leestijd
Facebook is voor velen van ons een erg vermakelijk en tijdrovend tijdverdrijf. Tijdens het lezen van 'Jonge heersers' zul je echter voor het eerst écht beseffen wat zich allemaal achter deze website afspeelt.
recensie
Non-profit
20 december 2012
Has Bakker
In zomer van 2012 presenteerde voormalig minister van Volksgezondheid Ab Klink het rapport 'Kwaliteit als medicijn'. Klink sprak met artsen, bestuurders en hoogleraren en kwam tot de conclusie dat de zorg miljarden goedkoper kan. Door kritischer te kijken naar de zorg die verleend wordt en door verspilling tegen te gaan, kan in het meest ideale scenario 8 miljard euro bespaard worden. Dat er iets moet gebeuren om de rap stijgende kosten van de gezondheidszorg binnen de perken te houden, staat buiten kijf. Initiatieven voor verbetering in de zorg moeten vooral van de werkvloer komen, zei Klink bij de presentatie van zijn rapport. Met de opmerking van Klink in het achterhoofd is het interessant het boek 'Lean in de zorg' te lezen.
nieuws
Algemeen management
20 december 2012
Nienke van Oeveren
5-7 minuten leestijd
Hoe vat je een seminar samen dat de missie heeft je te inspireren je ‘Beste Zelf’ te worden? Dat je lef nodig hebt om het beste uit jezelf te halen is geen onlogische gedachte. Maar waar zit dat stukje lef dan? Een verslag van het boekevent met Arko van Brakel en Camilla van den Boom.
opinie
Marketing
20 december 2012
Nienke van Oeveren
1-2 minuten leestijd
Sjors van Leeuwen is directeur van Indora Managementadvies. Als zelfstandig adviseur begeleidt hij organisaties op het gebied van klantgericht ondernemen, CRM, strategie, marketing en internet. Hij heeft meerdere boeken geschreven waaronder CRM in de praktijk, Zorgmarketing in de praktijk en Klant in de driver’s seat.
recensie
Marketing
20 december 2012
Hans van der Klis
3-4 minuten leestijd
Geïnspireerd door de Amerikaanse populairwetenschappelijke managementliteratuur schrijft Maurits Kaptein in zijn boek Digitale verleiding dat de online marketing voor een revolutie staat: online marketeers zullen straks beter dan de klant zelf weten hoe zij kunnen inspelen op diens wensen.
nieuws
Leiderschap
20 december 2012
Pierre Pieterse
1-2 minuten leestijd
Het in 2012 voor Managementboek van het Jaar genomineerde Leiders in cultuurverandering van Jaap Boonstra is vertaald en zal in maart 2013 onder de titel ‘Cultural Change and Leaderhip’ op de Engelstalige markt worden gezet.
interview
Algemeen management
20 december 2012
Ronald Buitenhuis
4-5 minuten leestijd
Organisaties laten zich veel te veel leiden door systemen en verliezen daarmee de ‘bedoeling’ uit het oog. Met als gevolg een complexe en dure bedrijfsvoering en een matige dienstverlening. Wouter Hart pleit er in Verdraaide organisaties voor om de ‘pijl om te draaien’.
column
20 december 2012
Rene ten Bos
3-4 minuten leestijd
Wie het kapitalisme op de meest intense manier wil ervaren, moet de oceanen op. Filosofen als Hegel en Marx wiste dat al: water is het domein waar kapitaal zich lekker voelt.
recensie
Marketing
19 december 2012
Nico Melkert
De analyse die Herman Toch in zijn boek 'Transformeren om te overleven' 'maakt van de hedendaagse marketing, laat niets aan duidelijkheid over: marketing is een doodzieke patiënt. De klant ervaart marketing als manipulatief, indringend, misleidend en alleen maar uit op eigen winstbejag. Marketeers hebben een omheining gebouwd tussen hen en de klant. Transformationele marketing is het door de auteur ontwikkelde medicijn dat marketeers zichzelf moeten toedienen om over die omheining te kunnen klimmen en een wezenlijke bijdrage te kunnen leveren aan duurzame groei.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
19 december 2012
Brigitte Koehler
Met de feestdagen voor de deur komen ook de eind- en nieuwjaarsborrels weer in zicht. Voor diegene die tegen borrels en eigenlijk dus tegen het leggen van nieuwe contacten opziet, heeft Hugo Vos het boek 'Borrelbabbelen' geschreven.
recensie
Leiderschap
19 december 2012
Louis Thorig
2-3 minuten leestijd
'Leidingschap' zet je aan het denken en tracht leiderschap terug te brengen tot de essentie ervan: inspiratie. Onze planeet kent 7 miljard unieke mensen die met elkaar oneindig veel dynamiek kunnen aangaan van inspireren en geïnspireerd worden. Arnold Timmerman daagt zijn lezers uit met de vraag: Ben jij één van de 7 miljard leiders of één van de 7 miljard volgers?
column
19 december 2012
Rob Beltman
2-3 minuten leestijd
Waar zit die koopknop toch in het hoofd van mijn klant? En hoe druk ik daar zo hard en zo vaak mogelijk op? Dat schijnt een vraag te zijn waar veel marketeers mee worstelen. Laatst was ik weer op zo’n congres met visionaire neuro-guru’s. En dan bedoel ik met ‘neuro’ niet de (ver)kenners van de financiële toekomst van Noordelijke Eurolanden, maar de heren breinpeuteraars die de commerciële exploitatie van neurosciences voorstaan. Nou ja, in de ogen van deze Neuro’s zal ik ook wel een Zeuro zijn...ik vind het niks.
column
19 december 2012
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
Zou er wel eens iemand tegen een generaal zeggen dat hij moet denken als een manager? Ik waag het te betwijfelen. Niet dat een generaal helemaal niets van doen heeft met management en organisatie, maar de doelen van een militaire en commerciële organisatie lopen nogal uiteen.
preview
Marketing
19 december 2012
Pierre Pieterse
2-3 minuten leestijd
In Red de winkel!, het even logische als verwachte vervolg op Het einde van winkels?, schetst Cor Molenaar de laatste ontwikkelingen op het gebied van retail en internet, de consequenties daarvan voor de leefbaarheid van plaatsen, winkels en onroerend goed. Het hele boek is een vlammend pleidooi voor verandering, niet omdat het kan maar omdat het moet!
recensie
Coaching en trainen
19 december 2012
Yolanda van Heese
Coaching is een groeiend vakgebied en wordt in veel organisaties succesvol ingezet, al dan niet door een externe coach. Kennis en inzichten in coachingsmethoden en -technieken breiden zich nog steeds uit. Met 'Het Coachingstechnieken Boek' geeft Susan van Ass een overzicht van 49 coachingstechnieken, dat coaches kan helpen om in aansluiting op de ontwikkelvraag van coaches het juiste instrument in te zetten.
recensie
Verandermanagement
19 december 2012
Erik de Vries
1-2 minuten leestijd
De opmars van de sociale- en neurowetenschappen gaat ook aan het managementgilde niet ongemerkt voorbij. In het voetspoor van Dick Swaab, Daniel Kahnemann en hun vele populair-wetenschappelijk opererende collega’s verschijnen er de nodige boeken over gedragsverandering en interventies op de werkvloer. Gedraag je! van Gerald Morssinkhof is hier een exponent van, en een goede ook!
nieuws
Marketing
18 december 2012
Hans van der Klis
‘Maurits Kaptein ontwikkelde op basis van psychologie en technologie een manier om ook online bezoekers individueel te beïnvloeden door rekening te houden met hun persoonlijke voorkeuren, dankzij zogenaamde beïnvloedingsprofielen,’ zo lezen we op het omslag van het boek Digitale verleiding. En dat gaat de wereld van online marketing op zijn kop zetten, zo betoogt de auteur in een interview met Managementboek Magazine. Maar gooit de cookiewet geen roet in het eten?
interview
Marketing
18 december 2012
Hans van der Klis
5-7 minuten leestijd
De online marketing staat voor een revolutie. In plaats van dat de impact van de marketing afneemt naarmate het bereik groeit, zoals historisch gezien altijd het geval is geweest bij massamedia, zullen consumenten op internet steeds persoonlijker benaderd kunnen worden. Hoe dat in zijn werk gaat, laat wetenschapper en ondernemer Maurits Kaptein zien in zijn boek Digitale verleiding.
recensie
Reclame en verkoop
17 december 2012
Nico Melkert
Het is een verademing om vakliteratuur te lezen van mensen met inhoudelijk verstand van zaken, die bovendien nog dagelijks met hun voeten in het bluswater staan. 'Verkoop jezelf' van organisatieadviseur Bart Groothuis is zo'n pareltje, dat het kopen meer dan waard is en dat na het lezen ervan tot tevredenheid stemt.